Slim windscherm Samsung debuteert op Yamaha Tricity

door

  • samsung windscreen
  • samsung windscreen

Samsungs digitale platform ‘Mixed Talents’ presenteert een revolutionair concept van een slim windscherm voor scooters. Deze primeur biedt een levensvatbare oplossing voor het alom bekende gevaar van scooterrijders die tijdens het rijden worden afgeleid door hun smartphone.

Samsung Electronics geldt wereldwijd als één van de belangrijkste ondernemingen als het gaat om revolutionaire, toekomstbepalende ideeën en technieken. Het meest recente voorbeeld daarvan onthulde het bedrijf gisteren in de Italiaanse stad Milaan: het Samsung Smart Windshield, het eerste concept van een slim windscherm voor scooters. Het project werd opgestart met de bedoeling het veiligheidsbewustzijn onder jonge scooterrijders te vergroten.

Samsung Smart Windshield

Het concept heeft tot doel het percentage verkeersongelukken waarbij onjuist gebruik van smartphones een rol speelt, terug te dringen. Volgens de jongste gegevens van ACI/ISTAT geeft 24% van de jonge Italianen (18-24 jaar) aan – Italië is het Europese land met het grootste aantal geregistreerde scooters – de smartphone ook tijdens het rijden te gebruiken. Deze trend heeft helaas zeer negatieve gevolgen. Veel jongeren willen ook terwijl ze op hun tweewieler rijden via de smartphone met hun vrienden in contact blijven. Dit geldt voor maar liefst 8,4% van de 14 tot 19 jarigen, en voor 4,8% van de 20 tot 29- arigen. Dit is behoorlijk risicovol en brengt de veiligheid van verkeersdeelnemers in gevaar.

Omdat we de belangen van onze klanten altijd vooropstellen, zijn wij er bij Yamaha Motor Europe bijzonder trots op dat we dit revolutionaire project kunnen ondersteunen. Dat doen we met onze eerste Leaning Multiwheeler Urban Mobility-scooter, de Yamaha Tricity, waarvoor het Samsung Smart Windshield-concept is ontwikkeld en waarop het wordt toegepast.

Het Samsung Smart Windshield-project, dat een onderdeel is van het wereldwijde digitale communicatieplatform Samsung Launching People, richt zich met name op twee belangrijke zaken:

1) De maatschappelijke behoefte het aantal ongevallen als gevolg van onjuist smartphonegebruik terug te dringen;
2) Nauwe samenwerking met een aantal invloedrijke personen, zoals rallyrijder Edo Mossi en een aantal zeer populaire Italiaanse YouTubers, die tegelijkertijd heel veel van tweewielers weten. De samenwerking met scooterrijders: Samsungs digitale platform heeft hun suggesties gebruikt om zo veel mogelijk informatie en inzichten te verzamelen. Doordat het als een tweede scherm fungeert, geeft het Samsung Smart Windshield-concept scooterrijders toegang tot de informatie die hun smartphone ontvangt. Dit gaat via een speciaal ontwikkelde app: binnenkomende gesprekken, sms’jes en WhatsApp-berichten, e-mails en andere meldingen kunnen direct op dit slimme windscherm worden afgebeeld. De scooterrijder kan ervoor kiezen te stoppen om het bericht te beantwoorden, maar ook eenvoudigweg een automatisch antwoord versturen.

Op dit moment bestaan er nog geen concrete plannen om het Samsung Smart Windshield op de markt te brengen.