Tijdens de Motorbeurs Utrecht (23 t/m 26 februari 2017) zet Piaggio Vespa b.v. zichzelf met zijn herritage brand Moto Guzzi en het sportieve merk Aprilia nadrukkelijk in de spotlights met diverse nationale primeurs voor het nieuwe motorseizoen. Moto Guzzi presenteert in Utrecht op stand 7.C100 onder andere de stijlvolle en voor een breed publiek bereikbare V7 III. Eveneens nieuw zijn de 2017-versies van de V9 Bobber en Roamer, terwijl de MGX-21 Flying Fortress ‘bagger’ in de Jaarbeurs voor het eerst voor het grote publiek te zien is. Aprilia geeft in Utrecht acte de présence met de nieuwe Dordsoduro 900 en de verregaand vernieuwde RSV4 en Tuono 1100.
Moto Guzzi V7 III
Voor Moto Guzzi is de Motorbeurs nadrukkelijk het moment voor de Nederlandse première van de nieuwe V7 III. De vintage gestylde V7 is Moto Guzzi’s opstapmodel waarmee het merk Moto Guzzi rijden met een vanafprijs onder de 10.000 euro voor een breed publiek bereikbaar maakt. Met behoud van het authentieke karakter van de V7 heeft Moto Guzzi bij de V7 III meer onderscheid aangebracht in de Stone-, Special- en Racer-uitvoeringen, om ze met behulp van specifieke details en kleurdesigns nadrukkelijk een meer eigen karakter te geven. Een karakter dat met een voor 2017 nieuwe serie accessoires nog verder op smaak te brengen is. Naast de V7 III is in Utrecht overigens ook de reguliere Moto Guzzi V7 te zien, die daar in de stoere Stone-livery zijn opwachting maakt.
Moto Guzzi V9 – meer comfort voor de Bobber en Roamer
Een andere highlight van Moto Guzzi op de Motorbeurs zijn de vernieuwde V9 Bobber en Roamer, met de nadruk op nog meer comfort op langere trips. Dat hogere comfort danken de ‘medium size’ customs – met als kloppend hart een 850cc, tweekleppen, dwarsgeplaatste 90° V-twin – onder andere aan een gewijzigde rijpositie door de voetsteunen 100 mm verder naar achteren en 35 mm hoger te plaatsen. Ook het zadel is nieuw en steviger en zorgt samen met de gewijzigde voetsteunen voor een meer relaxte zitpositie. Andere novititeiten zijn nieuwe accessoires, met onder meer een groter windscherm, nieuw bagagerek met afneembare ruggesteun en nieuwe kofferset.
Moto Guzzi MGX-21 – vlaggenschap met allure
Liefhebbers van de echte ‘baggers’ kunnen bij Moto Guzzi terecht voor het absolute vlaggenschip van het merk: de MGX-21 Flying Fortress. De MGX-21 heeft van de internationale media al zeer lovende kritieken ontvangen voor zijn design, prestaties en afwerking. Het is een ultieme toerbuffel die zeker ook voor de nodige spanning zorgt. Opvallende uiterlijke features zijn de kleine ‘batwing’ kuip, gestroomlijnde zijkoffers, een groot 21 inch voorwiel dat schuilgaat onder een carbon spatbord en een opvallend design met matzwarte afwerking, talrijke carbondelen en rode accenten, waaronder de rode kleppendeksels. De MGX-21 Flying Fortress wordt aangedreven door de bekende 1400cc V-twin met cardanaandrijving, goed voor meer dan 120 Newtonmeter, al vanaf 3.000 tpm.
One-off Vanguard V8
Andere eyecatchers op de Moto Guzzi-stand zijn de forse maar elegante California 1400 Touring en de Vanguard V8, een one-off custom special op basis van een Eldorado die is voortgekomen uit de samenwerking tussen Moto Guzzi en fashionmerk Vanguard.
Aprilia Dorsoduro 900 – powercombi
Aprilia is op stand 7.C100 van het Jaarbeurscomplex in Utrecht eveneens ruimschoots vertegenwoordigd. De belangrijkste primeur van het sportieve merk uit het Italiaanse Noale is de Nederlandse introductie van de nieuwe Aprilia Dorsoduro 900. Het nieuwe Euro 4 900cc V-twin blok, dat met een indrukwekkend vermogen van 95 pk en fors koppel van 90 Nm voor meer power over een breder toerengebied zorgt. Daarmee staat de Dorsoduro 900 borg voor nog serieuzere prestaties en nog meer rijplezier. Andere nieuwe features van de Aprilia Dorsoduro 900 zijn de elektronische Ride-by-Wire gashendel, een nieuw elektronisch motormanagementsysteem met de rijopties Sport, Tour en Regen, het nieuwe Aprilia traction control-systeem, het vernieuwde, uitschakelbare ABS-systeem en een nieuw, digitaal instrumentarium. Bovendien is de handling verder aangescherpt dankzij de montage van een lichtere Kayaba voorvork met instelbare hydraulische rebound en veervoorspanning, en nieuwe, 2 kg lichtere wielen.
Aprilia RSV4 en Tuono: technologische evolutie
Ander nieuws van Aprilia op de Motorbeurs zijn de 2017-uitvoeringen van de RSV4 en Tuono 1100 RR. De beide supersportmodellen van Aprila zijn verder verfijnd en verregaand vernieuwd, met ondermeer:
- een vernieuwde Euro 4 V4-unit
- een nieuwe Ride-by-Wire gashendel
- vernieuwde settings voor het APRC-systeem
- een geavanceerd multimap Cornering ABS-systeem
- een compleet nieuw TFT instrumentarium
- een nieuwe versie van het V4-MP Aprilia Multimedia Platform