Aprilia verbreedt haar horizon met de SXR 50!

door

Als eerste motorfietsfabrikant die in de jaren negentig het concept van de hypersportscooter introduceerde met de iconische Aprilia SR 50, blijft de fabrikant uit Noale ook op het gebied van 50cc nieuwe horizonnen verkennen. Met als resultaat de onthulling van de compleet nieuwe SXR 50!

Met de SXR 50 lanceert Aprilia een nieuwe trend in het 50cc-scootersegment, waar naast jonge gebruikers een steeds groter en breder publiek wordt aangesproken. De SXR 50 is een stadsscooter met weliswaar een kleinere cilinderinhoud, maar wél met het comfort en de functionaliteit zoals we dat van de lichtere motorscooters kennen. Met zijn wendbaarheid en lage gebruikskosten is de SXR 50 het ideale vervoermiddel dat voldoet aan de meest uiteenlopende dagelijkse mobiliteitsbehoeften in een stedelijke omgeving. Hij staat garant voor comfort, rijeigenschappen en functionaliteit die we vooralsnog alleen in de zwaardere categorieën tegenkomen.

De SXR 50 wordt aangedreven door een ultramoderne 50cc eencilindermotor, 4-takt, Euro5. Hij is daarmee stil en wendbaar voor stadsritten die worden gekenmerkt door veelvuldig ‘stop-and-go’ verkeer, en niet te vergeten: een extreem zuinig verbruik.

Sportief design, ergonomie gericht op maximaal comfort

Het design van de Aprilia SXR 50 is modern en sterk onderscheidend: de voorkant wordt gedomineerd door een groot beenschild met een centraal geplaatste led-koplampunit. De dubbele koplamp wordt in het midden gescheiden door een derde element, dat duidelijk doet denken aan de drievoudige koplamp op de Aprilia sportmotoren. De SXR is voorzien van ingebouwde led-dagrijverlichting en led-richtingaanwijzers. Het verhoogde stuur en de in het beenschild geïntegreerde voorruit geven de SXR de uitstraling van een grote GT-scooter en garanderen tevens een comfortabele en voortdurend beschermde zitpositie.

Het grote, volledig digitale LCD-instrumentarium is altijd gemakkelijk af te lezen en omvat een digitale snelheidsmeter en toerenteller, totale- en dagteller, luchttemperatuur, digitale klok, brandstofniveau. Daarnaast een schat aan extra informatie die kan worden geselecteerd met behulp van de MODE-knop op de rechterstuurhelft: topsnelheid, gemiddelde snelheid, momenteel verbruik, gemiddeld verbruik, actieradius van de accu en oplaadniveau.

Het Aprilia MIA-connectiviteitssysteem, dat als optionele accessoire verkrijgbaar is, maakt het bovendien mogelijk om de smartphone via Bluetooth met de SXR te verbinden. Zo kan er gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden die het digitale instrumentenpaneel biedt. Dit is volledig nieuw voor het 50cc-scootersegment en toont nog maar eens aan dat Aprilia er veel aan gelegen is om de SXR-bestuurder van alle gemakken te voorzien.

Vlakke treeplank

Het centrale deel van de scooter wordt gekenmerkt door een vlakke treeplank die veel ruimte biedt voor de voeten van de berijder en het leent zich er ook goed voor om een tas aan de tassenhaak te vervoeren. Voor de voeten van de passagier zijn er praktische, uitklapbare voetsteunen aanwezig. De vorm van het zadel is ontworpen voor maximaal comfort en om volledige bewegingsvrijheid te bieden, zelfs als er een passagier achterop zit. De zitting is maar liefst 850mm lang en de zithoogte bedraagt 775mm. Het zadel is afgewerkt met dubbele stiknaden, dat ziet er niet alleen sportief uit, het draagt ook bij aan de premium uitstraling van de scooter. Ook sportief zijn de 12” lichtmetalen velgen, met een vijfspaaks design.

De 20 liter grote ruimte onder het zadel is voorzien van een automatisch inschakelend lampje en is groot genoeg voor een gemiddelde jethelm. Achter het zadel is er een handig bagagerek gemonteerd, dat zich er natuurlijk voor leent om een topkoffer op te monteren. Hetzelfde bagagerek doet ook dienst als houvast voor de passagier door de geïntegreerde handgrepen. Verdere opbergruimte vinden we in de vorm van een afsluitbaar dashboardkastje, met daarin onder andere een USB-poort om de smartphone onderweg op te laden.

Techniek: efficiëntie, betrouwbaarheid en rijgemak

De Aprilia SXR is uitgerust met een moderne 50cc-viertaktmotor met brandstofinspuiting Euro5 van de i-get-familie, gekenmerkt door een driekleps-ontsteking. Deze eencilinder is het resultaat van een ontwerp dat gericht is op maximale kwaliteit en betrouwbaarheid, maar ook op een lager verbruik en een lagere uitstoot. Dat alles draagt bij aan een zuinige werking en respect voor het stadsmilieu. In het WMTC bedraagt de actieradius zelfs meer dan 40 km op één liter brandstof.

Een efficiënt injectiesysteem – met een injector met acht gaatjes die zorgt voor een optimale verbranding – draagt bij aan een goede acceleratie vanaf lage toerentallen. Dat laat zich vertalen in een snelle respons in het typische stop-and-go stadsverkeer. De krachtbron beperkt ook het mechanische geluid tot een minimum, dankzij de instellingen van de transmissie die ervoor zorgen dat de snelheid en pure prestaties behouden blijven, ook al zijn de toerentallen lager.

Het frame bestaat uit een stevige structuur met één enkele wieg, gemaakt van stalen buizen en elementen in voorgevormd plaatstaal. De stijfheidswaarden ervan garanderen een stabiel rijgedrag die een hogere categorie waardig is. Aan de voorzijde treffen we een hydraulische voorvork, aan de achterkant zien we een enkele schokdemper waarvan de veervoorspanning in vijf standen is te verstellen. De eerdergenoemde 12” velgen zijn voorzien van 120/70 banden. Aprilia vertrouwt met de remmen op een krachtige 220mm schijfrem op het voorwiel, die aan de achterzijde wordt ondersteunt door een 140mm trommelrem.

Accessoires

Het gamma van accessoires voor de Aprilia SXR 50 is ontworpen om het comfort en de functionaliteit van de scooter nog verder te verhogen. De opbergruimte onder het zadel is royaal maar desgewenst kan de laadcapaciteit verder vergroot worden door middel van een 32-liter topkoffer. Voor extra comfort voor de passagier kan de topkoffer tevens worden voorzien van een rugleuning.

Andere praktische accessoires die handig zijn voor dagelijks gebruik zijn een groter en beter beschermend windscherm, de antislip rubberen mat voor de treeplank en de praktische zijstandaard. De speciale beenbekleding, ontworpen voor koudere jaargetijden, sluit perfect af, mede dankzij het antiflappingssysteem dat maximale bescherming garandeert. Het heeft een antidiefstalsysteem met staalkabel en een waterdichte zadelhoes. Het gamma accessoires wordt gecompleteerd door het Aprilia MIA-connectiviteitssysteem waarmee je de smartphone via Bluetooth met de scooter kunt verbinden.

Kleuren en prijs

De nieuwe Aprilia SXR 50 is verkrijgbaar in vier kleurenschema’s: twee meer klassieke, Essence White en Instinctive Grey, en twee sportievere inclusief andere graphics: Power Red en Enigma Black (mat). Prijzen zijn ook al bekend, want de Aprilia SXR 50 is leverbaar vanaf €2.499,- in Nederland en €2.369,- in België. De SXR 50 staat medio mei/juni bij de Aprilia dealers.