Sinds 2013 is de Dark Side of Japan de inspiratie voor de ontwikkeling van Yamaha’s MT-modellen, die Europa’s sensatiezoekende rijders een compleet nieuw niveau van opwinding en dynamiek hebben gebracht. Ontworpen en gebouwd door mensen voor wie alles draait om motorfietsen, hebben Yamaha’s MT-modellen hun eigen dynamische Hyper Naked-categorie gecreëerd en een groot aantal rijders kennis laten maken met een nieuw soort ervaring op twee wielen.

Met hun koppelrijke motorprestaties, wendbare rijgedrag en pure-naked uitstraling, is elke MT ontworpen om een sportieve, opwindende en aangename rit te bieden die de passie voor tweewielers van elke motorrijder versterkt. Met meer dan een kwart miljoen MT’s verkocht in Europa sinds het eerste model zeven jaar geleden op de markt kwam, helpt de Yamaha Hyper Naked-serie om van motorrijden een nog spannendere, toegankelijkere en aantrekkelijkere levensstijl te maken. Met meer dan 290.000 verkochte exemplaren in Europa, heeft de MT-familie een nieuwe opwinding teweeg gebracht op straat, en de modellen met een kleinere capaciteit zijn erin geslaagd een hele nieuwe generatie mensen naar de wereld van tweewielers te lokken.

Van de nieuwe MT-10 tot de MT-125 is de Yamaha Hyper Naked-reeks ontworpen om elke motorrijder de kans te geven deel uit te maken van de meest opwindende en toegankelijke revolutie in het Europese motorrijden.

Nieuwe MT-10 SP, ultieme rijervaring
Een van de belangrijkste attracties van Yamaha’s MT-assortiment is dat het hierbij gaat om het grootste assortiment aan Hyper Naked-modellen in de branche. Zo krijgen motorrijders met allerlei verschillende ervaringsniveaus, vereisten en budgetten de kans om de juiste motorfiets te kiezen. De SP-modellen, afgewerkt in exclusieve kleuren en graphics, vertegenwoordigen het toppunt van motorontwikkeling en beschikken over de meest geavanceerde specificaties die beschikbaar zijn.

Öhlins semi-actief veersysteem
De nieuwe MT-10 SP is ontworpen voor motorrijders die de meest exclusieve Hyper Naked willen, met de allerbeste chassistechnologie die ooit op een productiemodel is gemonteerd. Deze machine is de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met het allernieuwste elektronisch gestuurde veersysteem van Öhlins vóór en achter. Hoewel de Yamaha R1M een soortgelijk systeem heeft, is de MT-10 SP uitgerust met de volgende generatie van het elektronisch gestuurde veersysteem van Öhlins dat gebruikmaakt van nieuwe regelklepdempingstechnologie. Deze state-of-the-art technologie biedt een groter bereik aan dempingsaanpassingen en een hogere mate van respons. De motorrijder kan de vering wijzigen door naar het ERS-menu in de TRC-instellingen te gaan. Het ERS-menu biedt een keuze uit drie semi-actieve dempingsmodi (A-1, A-2 en A-3) en drie handmatige instellingen (M-1, M-2 en M-3).

Wanneer een van de automatische modi wordt geselecteerd, past het systeem de uitgaande en ingaande demping aan de huidige rijomstandigheden aan. Bovendien worden er voortdurend wijzigingen aangebracht zodat de meest geschikte instellingen altijd van kracht zijn. De handmatige modus maakt een nauwkeurige elektronische aanpassing van de in- en uitgaande demping mogelijk voor zowel de voorvork als de achterschokdemper. Beheerd via het YRC-menu kan de vering worden aangepast aan de exacte rijstijl of rijomgeving die nodig is.

Semi-actieve dempingsmodi
A-1 is een sportieve modus die is ontworpen om vertrouwen en directe feedback te geven op bochtige wegen en op secundaire wegen. Deze modus biedt een gevoelige respons vóór en achter, en zorgt voor een goede chassis-stabiliteit bij het accelereren en remmen.

A-2 is het meest geschikt voor sportief rijden op een typische snelweg.

A-3 is ontworpen voor toeromstandigheden met de nadruk op comfort en stabiliteit.

3-delige belly pan
De nieuwe MT-10 SP is ook uitgerust met een exclusieve 3-delige belly pan die dit topmodel een stoere race-look geeft en die bovendien de oliekoeler beschermt.

Gevlochten remslangen
Gevlochten remslangen zijn standaard gemonteerd. De motorrijder ervaart een hoge mate van respons bij de remhendel en een hoger prestatieniveau bij ritten op het circuit, waar intensief gebruik van de remmen leidt tot extreem hoge temperaturen.

Exclusieve kleuren en graphics
Elk SP-model heeft exclusieve kleuren en graphics, en de nieuwe MT-10 SP heeft een Icon Performance-afwerking die is geïnspireerd op het schema dat wordt gebruikt op de toonaangevende R1M Supersport weg- en racemotor.

www.yamaha-motor.eu/nl / www.yamaha-motor.eu/be