De Honda Dax keert terug!

door

Na een afwezigheid van 41 jaar in Honda’s Europese line-up, springt de nieuwe Dax opnieuw vrolijk uit de startblokken – en voegt zich bij de Monkey en de MSX125 Grom in Honda’s minibike line-up. Hij is authentiek, robuust en biedt eenvoudig rijplezier. Hij heeft een frame van geperst staal, een 31mm USD-voorvork, 12-inch wielen en een luchtgekoelde SOHC tweeklepsmotor met vier versnellingen en centrifugaalkoppeling. Volledige LED-verlichting, een compact en negatief LCD-scherm en een handvat voor de passagier completeren de volledige specificatielijst. De tijdloze aantrekkingskracht van de onmiskenbare Dax-styling is iets wat geen specificatieblad kan vatten.

Honda’s rist minimotoren heeft een gevoelige snaar geraakt bij zowel jonge als oude motorrijders. De vernieuwde Monkey 125 doet de harten sneller kloppen en doet terugdenken aan de gouden jaren zeventig, terwijl het tegelijkertijd een uiterst modern, compact en funky stadsvoertuig is voor rijders van elke leeftijd. De MSX125 Grom is niet alleen geschikt voor de ‘Generation Y’, maar ook als perfect paddock transport in de wereld van de auto- en motorraces.

Voor 2023 komt er een nieuwe motor bij. De ST125 Dax oogt dan wel zo authentiek als het origineel uit 1969, maar levert door en door 21e-eeuwse prestaties via chassis, motor en ergonomie. De meest recente versie van de Dax werd van 1995 tot 2003 voor de Japanse markt geproduceerd. Het recente Europese succes van zijn broers en zussen heeft zijn terugkeer bespoedigd, en zijn ondeugende charme en gemakkelijke rijgedrag bezorgen de ST125 Dax een extra laag van begeerlijkheid.

Honda DAX

Natuurlijk zal nostalgie een rol spelen bij de aantrekkingskracht van de Dax op rijders van middelbare leeftijd – rijders die in hun jeugd misschien een Dax hebben gehad en blij zijn met de terugkeer ervan. Maar die ‘retro’-factor is minstens even belangrijk voor jongere rijders; dit is échte retro, geen namaak. Een eigen stijl maakt het verschil en de Dax heeft die in overvloed, dankzij de vorm van het iconische T-vormige frame. Zo heeft de motor ook zijn naam gekregen: het frame, dat zich uitstrekt van onder het zadel tot aan het stuur en bovenop de kleine 12″ wielen zit, doet denken aan de door iedereen geliefde teckel. Of Sausage Dog, om ‘m zijn alledaagse Engelse naam te geven…

Modeloverzicht
Simpliciteit troef op de nieuwe Dax, zoals het hoort. Een stalen frame zorgt voor sterkte en herbergt ook de brandstoftank, terwijl de 31mm USD-vork, dubbele schokdempers en 12-inch wielen met dikke ballonbanden zorgen voor een vederlicht stuurgedrag en uitstekende vering. De hydraulische remklauwen bijten zowel voor- als achteraan in remschijven, uiteraard ondersteund door ABS.

De 124 cc SOHC tweeklepsmotor is robuust en zuinig, en het vermogen wordt lineair afgeleverd met een soepel koppel. Een centrifugaalkoppeling regelt het schakelen tussen de vier versnellingen, zodat er geen op het stuur gemonteerde koppelingshendel nodig is. Draaien en wegrijden dus, zonder het plezier te verliezen van het traditionele schakelpedaal aan je linkervoet.

Alle verlichting is LED en een rond LCD-display geeft precies weer wat de rijder moet weten. Voor de passagier voorziet Honda een verchroomde handgreep.

De 23YM Dax zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:

  • Pearl Nebula Red
  • Pearl Cadet Grey

Styling

De styling valt nagenoeg volledig toe te schrijven aan het frame; alles is eraan bevestigd of wordt erin vastgehouden, wat de Dax zijn onmiskenbare retrolook geeft. Dat geldt ook voor alle andere onderdelen: het dikke duozadel – de zithoogte bedraagt slechts 775 mm – het verchroomde, hooggeplaatste stuur en de op een crossmotor geïnspireerde, hoge uitlaatdemper uit de jaren zeventig met geboord, gesleufd en verchroomd hitteschild. Het middendeel van het frame draagt een zwarte streep met ‘Dax’ in een eigenzinnig lettertype, vlak naast het klassieke Honda Wing-logo dat dit bijzondere, motorische erfgoed markeert. Een unieke finishing touch komt in de vorm van een cartoonafbeelding van een teckel.

Een verchroomd spatbord voert de boventoon en huist onder de opmerkelijke ronde koplamp. Om de lichtbron van extra charme te voorzien, zijn speciale ronde LED’s gebruikt en zitten de richtingaanwijzers/ positielichten aan de voorzijde precies tussen dim- en grootlicht in. Het compacte instrumentdisplay is een rond, negatief LCD-scherm, terwijl het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn geïnspireerd op de koplamp en ook in LED zijn uitgevoerd.

Honda DAX

Er is een knappe chromen handgreep voor de passagier om vast te houden, terwijl een kettingkast de ketting weghoudt van weersinvloeden en losse kleding. Een bagagerek voor achterop en handvatverwarming zijn als optie verkrijgbaar.

Het iconische T-vormige frame herbergt de brandstoftank, lijkt tot in de details op het origineel en is gemaakt van geperst staal – zij het met moderne technische knowhow. De balhoofdhoek en naloop zijn vastgesteld op 24,9°/84 mm met een wielbasis van 1.020 mm. Het rijklaargewicht bedraagt amper 107 kg.

De 31 mm USD-vork zorgt voor een soepele veerrespons en, in combinatie met het brede stuur, voor een eenvoudig stuurgedrag. Dubbele achterschokdempers zijn afgesteld voor een een comfortabele rit, zelfs met een duopassagier. Om de zwarte 12-inch velgen (van de supercoole MSX125 Grom) liggen dikke, ballonbanden; 120 mm breed vooraan en 130 mm achteraan. Ze zorgen voor stevige grip en een soepele wendbaarheid onder alle omstandigheden.

Eén-kanaals ABS regelt de remkracht. Hydraulische remklauwen voor- en achteraan bijten in schijven met een diameter van respectievelijk 220 en 190 mm.

Motor

  • 124cc, luchtgekoelde SOHC tweeklepper produceert 6.9 kW (9,4 pk) en 10.8 Nm koppel
  • Spanningsvrije centrifugaalkoppeling en vierversnellingsbak
  • Verbruik van 63.7 km/l (1,57 l/100 km, WMTC mode)

De 124 cc luchtgekoelde motor van de Dax is afgeleid van de nieuwe Super Cub C125 – flexibel, efficiënt en duurzaam – en heeft een SOHC tweekleps cilinderkop, met relatief lange slag en hoge compressie; de boring bedraagt 50 mm, de slag 63.1 mm met een compressieverhouding van 10.0:1. Het maximumvermogen van 6,9 kW wordt bereikt bij 7.000 t/min, met een maximumkoppel van 10,8 Nm bij 5.000 t/min.

Dankzij de potige prestaties van het blok kan je zelfs met z’n tweeën een kruissnelheid van 90 km/u halen, met een pittige acceleratie vanaf lage snelheid – exact wat nodig is voor een heerlijke rit in de stad.

Technische specificaties

    • Motor – Luchtgekoelde SOHC 4-takt met 2 kleppen
    • Inhoud – 124 cc
    • Max. Vermogen – 6,9 kW bij 7.000 omw/min
    • Max. Koppel – 10,8 Nm bij 5.000 tpm
    • Tankinhoud – 3,8 liter
    • Afmetingen (L x B x H)- 1.760 x 760 x 1.020 mm
    • Wielbasis – 1.020 mm
    • Zadelhoogte – 775 mm
    • Rijklaargewicht – 107 kg
    • Wielen voor – 120/70-12M/C 51L
    • Wielen achter – 130/70-12M/C 56L
    • Remsysteem – Eénkanaals ABS