In 2006 zorgde Piaggio ervoor dat een nieuwe vorm van transport werkelijkheid werd; met de MP3 vond Piaggio vervoer in de stad opnieuw uit. De Piaggio MP3 is ‘s werelds eerste motorscooter met dubbele voorwielen, het concrete antwoord op de vraag naar gebruiksvriendelijke, veilige vervoermiddelen in druk stadsverkeer en op toegangswegen naar de stad vanuit de buitenwijken. De twee voorwielen en de exclusieve, gepatenteerde wielophanging zorgen voor grote veiligheid, met de gebruiksmogelijkheden van een scooter en het plezier van een motorfiets. De Piaggio MP3 is dan ook een praktisch, veilig alternatief voor de ervaren motorrijder die de voordelen en eigenschappen weet te waarderen van een vervoermiddel dat een eigen marktsegment heeft gecreëerd, en daarin de onbetwiste marktleider is. Anno 2014 lanceert Piaggio op basis van het ongekende succes van die MP3 – met 150.000 verkochte exemplaren wereldwijd – een compleet nieuwe MP3 300. Voorzien van geavanceerde veiligheidsfeatures (ABS en traction control), nog meer comfort, meer ruimte, een nieuwe styling, de laatste technologieën én een nieuwe, high-performance motor met nog krachtigere en efficiëntere prestaties. De nieuwe MP3 300 mag, net als voorheen, met het autorijbewijs B bestuurd worden. Slechts enkele maanden na de introductie van de revolutionaire Piaggio MP3 500 wordt de 300cc-versie op de markt gebracht, met name geschikt voor druk stadsverkeer. Dit betekent dat de nieuwe Piaggio MP3 nu met twee verschillende krachtbronnen leverbaar is, en iedere motorvariant in twee uitvoeringen, Sport en Business. De 300cc-versie behoudt alle technische en uiterlijke kenmerken van de nieuwe Piaggio MP3 en biedt hoge prestaties bij een gunstig brandstofverbruik. De 300cc, viertakt, vier kleppen, vloeistofgekoelde motor met elektronische injectie levert een vermogen van 16,5 kW (22.5 pk) bij 7.500 tpm, en een koppel van 23,2 Nm bij 6.500 tpm. Deze cijfers staan garant voor een vlotte acceleratie in de stad en een topsnelheid die langere trips mogelijk maakt. De restyling van de MP3 biedt de bestuurder en passagier nog meer comfort. Het zadel is geoptimaliseerd en door een gewijzigde, ruimere zitpositie vinden bestuurders en passagiers van uiteenlopende afmetingen een geschikte zitpositie. Onder het zadel is het grote opbergcompartiment – inclusief een 12V-aansluiting, verlichting en bekleding – verder verbeterd voor het opbergen van twee helmen of een laptoptas. Voor aanvullende bergruimte kan een optionele topkoffer worden gemonteerd. Ooit was de Piaggio MP3 ‘s werelds eerste motorscooter met drie wielen. Vandaag de dag is de nieuwe Piaggio MP3 ‘s werelds allereerste driewielige motorscooter met een ABS remsysteem en een geïntegreerd ASR (Acceleration Slip Regulation) traction control systeem. De nieuwe MP3 heeft schijfremmen op alle wielen, waarbij het formaat van de remschijven is gegroeid, evenals dat van het vijfspaaks voorwiel. De Piaggio MP3 heeft een compleet nieuwe look gekregen en het nieuwe, rookgrijze windscherm biedt nog meer bescherming en kan in drie hoogten worden ingesteld. De koplampen en knipperlichten zijn nieuw, evenals de dagrijverlichting met zeven efficiënte LEDs. Ook het stuur is herontworpen, evenals het moderne instrumentarium met twee conventionele ronde klokken en een multifunctioneel digitaal display. Het optionele Piaggio Multimedia Platform geeft met behulp van een smartphone alle informatie over de prestaties en het functioneren van de MP3 door de smartphone via Bluetooth te koppelen aan de ECU van de MP3. Handig is ook het nieuwe opbergvak boven het instrumentarium, inclusief een USB-aansluiting voor het opladen van een smartphone of andere mobiele apparaten. Het remlicht en de reguliere verlichting vertrouwen op LED-technologie. De Business-versie, elegant en stadsvriendelijk, onderscheidt zich door enkele prestige details, zoals de verchroomde uitlaatpijp, het nieuwe bruine zadel met twee soorten bekleding, de vernieuwde achteruitkijkspiegels en grijze afwerking van de centrale tunnel, de handgrepen en de handvatten voor de passagiers. De elegantie van de Piaggio MP3 300 Business wordt versterkt door de twee beschikbare kleurstellingen: Bianco Iceberg (Wit) en Nero Universo (Zwart). De Sport-versie van de Piaggio Mp3 300 wordt gekenmerkt door de ‘Sport’ naamplaat achterop en de vele items met zwartglanzende afwerking, zoals het uiteinde van de uitlaat, de handgrepen voor de passagier, de handgrepen en de centrale tunnel. Het zwarte zadel van de Sport-versie heeft een tweedelige bekleding van verschillend materiaal. Er zijn drie kleurschema’s beschikbaar voor de Piaggio MP3 300 Sport: Nero Carbonio (Zwart), Argento Cometa (Zilver) en Blu Laguna (Navy Blue). Rijbewijs B-bezitters die hun roze papiertje vóór 19 januari 2013 hebben behaald, mogen de handige Piaggio MP3 besturen en profiteren blijvend van de voordelen van de MP3 motorscooter. “Eén van de sterke punten en een groot voordeel van de MP3 is dat hij met enkel het rijbewijs B bestuurd mag worden,” zegt Alex van den Hoff, Country Manager van Piaggio Vespa B.V. “Nagenoeg alle bezitters van het autorijbewijs B in Nederland kunnen dan ook de Piaggio MP3 besturen.” De nieuwe MP3 300 modellen zijn per direct te bestellen bij de officiële Piaggio-dealers. De vanafprijzen bedragen €9.179,00 voor de MP3 Sport 300 LT ABS – 2014 en €9.179,00 voor de MP3 Business 300 LT – ABS 2014.