Honda’s compacte funbike krijgt een nieuwe naam en een coole retro-update. De zijpanelen zijn eenvoudig te verwijderen en het nieuwe, krachtigere luchtgekoelde motorblok is nu ook EURO5-compatibel. Het vernieuwde LCD-dashboard beschikt over een toerenteller en een versnellingsindicator.

MSX125 GROM

Bekende naam

De MSX125 – beter bekend als de ‘Grom’ in Japan en de VS – groeide uit tot een
wereldwijde hit. Al meteen in het eerste verkoopjaar belandde de MSX125 (samen met de
CBF125) in Europa’s top vijf van bestverkopende 125 cc-motorfietsen. En de laatste jaren
groeide het uit tot een onbetwiste favoriet, of het nu gebruikt wordt voor eenvoudig
stadstransport of als uniek custom verlengstuk bij de stijl van de doelgroep.
Na zes jaar onopvallend succes en een aantal kleine uiterlijke aanpassingen gericht op de
volgende golf jonge motorrijders, is het nu tijd voor een nieuwe MSX125. Of, om zijn officiële
nieuwe naam te introduceren, voor een nieuwe MSX125 Grom. Volledig opgefrist en met
een nog stoerdere uitstraling, maar nog steeds Honda’s kleine machine met grootse
plannen.

Extra 5e versnelling

Een compleet hertekend koetswerk geeft de MSX125 Grom een nieuwe, frisse en plezierige
uitstraling. De panelen zijn bovendien eenvoudig te demonteren zodat elke eigenaar zijn
creativiteit kan botvieren. Het nieuwe LCD-dashboard beschikt nu over een toerenteller en
een versnellingsindicator.
Een nieuw en krachtiger luchtgekoeld motorblok heeft nu een extra vijfde versnelling en blijft
handig inzetbaar vermogen leveren. Het chassis blijft onveranderd en zorgt voor een
motorfiets met uiterst compacte afmetingen maar met de ophanging, remkracht en
wendbaarheid van een grote machine.

MSX125 GROM

Nieuwe frisse uitstraling

Eigenzinniger

De look van de MSX125 weerspiegelde in het verleden steeds de moderne lijnen van
Honda’s sportieve naked motorfietsen van dat moment. In 2021 neemt het design van de
MSX125 Grom een andere wending
Het bodywerk is heel wat eigenzinniger geworden en levert een kenmerkende individualiteit
die moderne elementen zoals de LED-koplamp, getrimd zadel en subframe combineert met
retro-ogende compacte zijpanelen en tankcovers. Gedreven door de motivatie van rijders
om hùn MSX125 uniek te maken, werd de motorfiets opgebouwd rond het concept van
eenvoudige aanpasbaarheid. Het hele koetswerk is met slechts zes bouten aan elke zijde te
demonteren, een detail dat door grote bouten geaccentueerd wordt.
De goudkleurige afwerking van de USD-voorvorkpoten en de gele schokdemperveer staan
in contrast met het volledig zwarte motorgedeelte, uitlaat, wielen en swingarm. Het LCD-
dashboard is compact en toch eenvoudig te lezen en omvat nu ook een toerenteller en
versnellingsindicator naast de snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzinemeter en de klok.
De klok en triptellers resetten en switchen tussen de toerenteller en tripteller doe je aan de
hand van de knoppen aan weerszijden van het display.

Motor

De MSX125 Grom heeft een 125 cc luchtgekoeld motorblok met twee kleppen. Boring x slag
is 50 x 63,1 mm en de compressieratio bedraagt 1.0:1. Het piekvermogen is 9,8pk/7,2 kW, (0,3 kW
meer) bij 7.250 tpm en maximale koppel is 10,5 Nm bij 5.500 tpm.
Net als voorheen is het blok van de MSX125 Grom een uitgebalanceerde mix van vinnige
prestaties en een handig te doseren vermogen voor overal. Het gaat nog steeds om het
plezier van het gas open te draaien, maar rijders zullen de extra vijfde versnelling zeker
appreciëren. Niet alleen zorgen de grotere overbrengingsverhoudingen voor een relaxtere rit
op hoge snelheid, de topsnelheid stijgt er ook mee van 92 naar 94 km/u.

MSX125 GROM

De MSX125 GROM is straks makkelijk te personaliseren

Dankzij het handmatig schakelen, ervaar je het gevoel van het echte motorrijden. Het
voorste 15T-tandwiel in combinatie met het 38T-tandwiel achteraan en de 12 inch wielen zorgen voor een levendige prestatie doorheen de stad en de mogelijkheid om traag te rijden
in een hoge versnelling – perfect om door het drukke stadsverkeer te laveren.
Technologieën zoals een offset cilinder en rollende tuimelaar voor het klepmechanisme
verminderen de wrijving wat zorgt voor een erg laag verbruik van 1,52l/100 km (65,7km/l) in
WMTC-mode. Het gesofisticeerde PGM-FI-injectiesysteem garandeert een hoogst efficiënte
ontbranding wat samen met de nauwkeurig afgestelde in- en uitlaat zorgt voor een
voortreffelijke gasreactie. Een grote luchtfilterkast van 2,5 liter en natpapieren vlakfilter
zorgen voor een consistente en stille luchtstroom. De filter kan meer dan 10.000 kilometer
mee gaan. De uitlaatbocht en einddemper bestaan nu ook uit twee afzonderlijke delen.

Chassis

Het bekende chassis van de MSX125 onderging geen veranderingen voor 2021. De
oorspronkelijke designprioriteiten blijven dezelfde: de basis bieden voor een praktische
motorfiets die nieuwe rijders kunnen gebruiken – en parkeren – in een stedelijke omgeving,
maar evengoed zorgen voor een handige en leuke rijervaring, met plaats voor een
passagier.

De MSX125 zal in volgende kleuropstelling beschikbaar zijn:

  • Force Silver Metallic
  • Mat Gunpowder Black Metallic
  • Gayety Red

www.honda.nlwww.honda.be