We moeten terug naar 2010 toen Honda op de proppen kwam met de PCX. Een guitige stadsscooter met indrukwekkende rijeigenschappen. Licht en kwiek en ook nog eens super zuinig.

Ongekende hit

De Honda PCX is alweer bijna 10 jaar op de markt. Het huidige model – dat geïntroduceerd werd in 2018 – is alweer de vierde generatie, waarbij aangetekend moet worden dat de twee vorige updates respectievelijk een motorupdate en een facelift van de eerste generatie betroffen. We hebben het hier dus eigenlijk over een compleet nieuw model, dat gebouwd wordt in de Indonesische Honda fabriek. De PCX is voor Honda wereldwijd één van de belangrijkste en meest verkopende 125cc en 150cc modellen. Vooral in de Aziatische landen is het een ongekende hit. Het lijnenspel verraadt zijn afkomst, je ziet duidelijk dat deze scooter zijn oorsprong in het Oosten vindt. De PCX staat bekend om zijn zeer zuinige eSP motorblok, start-stopsysteem en ook om zijn wendbaarheid.

De PCX was de eerste met een start-stopsysteem

Wendbaar

En wendbaar is hij zeker. Ik heb hiervoor niet eerder met een PCX gereden, maar bij het vertrek van de redactie valt me onmiddellijk op hoe makkelijk deze scooter rijdt. Het is al dagen achtereen slecht weer: stormachtige wind en regen, regen, en nog eens regen. Toch weet de Honda PCX bijna continu een brede glimlach op mijn gezicht te toveren. Alsof ik al jaren met de scooter onderweg ben baan ik me een weg door de drukke binnenstad van Rotterdam. Door de lage zithoogte van 764mm en de relatief smalle bouw van de scooter kun je jezelf door ieder gaatje wurmen en sta je vooraan bij elk stoplicht. Mooie uitvinding trouwens, dat start-stopsysteem van Honda, dat zo snel zijn werk doet dat je het na verloop van tijd al niet meer opmerkt. Zo hoort het!

Je kunt het systeem ook uitschakelen met de knop rechts op het chromen stuur, en de status aflezen op het volledige digitale dashboard. Daarnaast vind je – naast de standaard functies van een dashboard – ook een verbruiksmeter, een klokje en een dagteller terug.

Honda PCX

Volledig digitaal dashboard

Vooral de verbruiksmeter is een goede toevoeging op dit als extreem zuinig bekend staande model. Ik weet met stevig doorrijden in stadsverkeer, op provinciale wegen en zelfs een enkel stukje snelweg het verbruik niet onder de 1 op 39 (2,56L/100km) te krijgen. De fabrieksopgave is 1 op 47,6 (2,1L/100km), dat moet met niet al teveel moeite te halen zijn. Met 8 liter brandstof in de tank hebben we het dan over een actieradius van meer dan 400 (!) kilometer. Trouwens, in en om de stad is deze scooter echt in zijn element. Het vermogen van 12pk (8,8kW) en 11,8Nm koppel lijken misschien aan de lage kant maar in de praktijk is het meer dan voldoende om als eerste weg te zijn bij het verkeerslicht.

Buiten de stad is de Honda PCX125 iets minder op zijn plaats. Zoals gezegd heb ik de scooter getest onder erg slechte omstandigheden, en bemerkt dat op wegen met een maximumsnelheid van boven de 80 kilometer per uur en tegenwind de scooter wat moeite krijgt om het tempo te volgen. Daarvoor zal de PCX150 beter geschikt zijn en dan is het jammer dat Honda deze versie niet meer in Nederland en België voert.

Stabiel

Opvallend is wel de stabiliteit: alhoewel het een echte lichtgewicht is (130 kilo rijklaar) ligt de Honda zeer goed op de weg. En moet je een keer in de ankers, is dat ook geen probleem met de goed doseerbare remmen die neutraal hun werk doen. ABS is alleen aanwezig op de voorrem. Ook de vering is prima op orde. De 31mm voorvorkpoten met 89mm veerweg en achter schokdempers met drievoudige veren doen goed hun werk. Sportief maar soepel en eigenlijk geen moment stoterig of te hard, wat zeker bijdraagt aan het comfort. Na het maken van langere ritten stap je nog fris af.

Honda PCX

Ook na langere ritten stappen we nog fris af

De PCX staat op lichtgewicht 14” velgen met 8 dunne spaken. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van deze wielmaat voor stadsscooters. Het is het ideale compromis tussen wendbaarheid en comfort. Honda heeft onder het nieuwe dubbele wiegframe van de PCX ook nog eens bredere banden gemonteerd dan onder zijn voorganger, 100/80-14 voor en 120/70-14 achter. Dat ziet er net wat volwassener uit dan de smalle bandjes van voorheen, en een Michelin City Grip als eerste montageband is alleen maar prettig. Deze band geeft zeldzaam veel vertrouwen, ook op de natte straatklinkers van stad en dorp. Wat ook veel vertrouwen geeft is de LED verlichting rondom. In de voorkuip van de PCX zijn de lampen erg breed, waardoor het voor medeweggebruikers lijkt alsof ze met een zwaardere en grotere motorscooter te maken hebben.

Volwassen 14″ wielen, de schijfrem zien we alleen aan de voorzijde

Goed voor de ‘road presence’ zoals ze dat bij onze Brexit-buren zo mooi zeggen. En ook andere motorrijders vergissen zich, afgaande op het aantal handjes dat opgestoken wordt… Vergeten we dan nog wat? Natuurlijk, over de opbergruimte hebben we het nog niet gehad. Aan de voorzijde vinden we een niet-afsluitbaar klepje waar je wat documenten, je telefoon en portemonnee in kwijt kunt. Ook vind je hier de 12V aansluiting.

Onder het zadel, dat trouwens voorzien is van een veer zodat het uit zichzelf open blijft staan, een langwerpige, naar achteren toe ondieper wordende ruimte van 28 liter. Honda zegt zelf dat een integraalhelm past. Dat heb ik niet getest, maar mijn jethelm (maat L) paste probleemloos, en ook een rugzak met laptop ging er gemakkelijk in. Het zadel zit overigens opmerkelijk goed. Er zit een randje in voor de onderrug zodat je lekker stevig zit. Met mijn 1m80 heb ik meer dan genoeg ruimte. Ook heel fijn is de voetruimte: je kunt je benen zowel naar voren als naar achter verplaatsen zodat je af en toe wat kunt gaan verzitten. Dat is altijd heel erg prettig.

Honda PCX

Forse ruimte onder het zadel

Conclusie

Met de Honda PCX125 heb je denk ik zo’n beetje de definitie te pakken van wat een stadsscooter moet zijn. Hij is licht, compact gebouwd, zuinig, heeft flink wat opbergruimte en voor een prijs van €3.758,- in Nederland en €3.099,- in België, en de welbekende Honda bouwkwaliteit blijft er weinig te wensen over. Die brede glimlach waar ik het eerder over had, krijg je er dan ook nog eens gratis bij!