In de transformatie van mobiliteit is Bosch een drijvende kracht. Met oplossingen voor het wegverkeer van de toekomst groeit Bosch op dit moment al tweemaal zo snel als de markt. De bedrijfssector Mobility Solutions zal in 2017 naar verwachting met 7 procent stijgen tot ongeveer 47 miljard euro. In dezelfde periode zal de globale voertuigproductie slechts 2,8 procent groeien. “Onze business in de automobielindustrie blijft groeien en zal zijn sterke positie blijven behouden. Dat plaatst ons in een sterke positie voor de mobiliteit van de toekomst,” zegt Dr. Volkmar Denner, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Bosch. 
Met name de business van de rijhulpsystemen groeit op dit moment uitzonderlijk sterk. Deze systemen zijn de voorlopers van geautomatiseerd rijden. Al in 2019 wil Bosch met rijhulpsystemen een omzet van twee miljard euro genereren. Tegen het einde van dit jaar zal het aantal R&D-medewerkers in de bedrijfssector Mobility Solutions met 10 procent stijgen tot 48.000. Technisch gesproken loopt het pad naar een ongevallenvrije, stressvrije en emissievrije mobiliteit via automatisering, elektrificatie en connectiviteit. “Het gaat niet enkel om betere auto’s bouwen. We hebben ook nieuwe mobiliteitsconcepten nodig,” voegt de CEO van Bosch toe.

Bosch-oplossingen voor een ongevallenvrij, stressvrij en emissievrij verkeer

Of het nu gaat om files, ongevallen, luchtvervuiling of klimaatverandering, Bosch heeft al een heel aantal oplossingen en diensten om met de huidige en toekomstige uitdagingen van het wegverkeer om te gaan. “Als we in de toekomst mobiel willen blijven, moeten we onze mobiliteit nu veranderen,” zegt Denner. Een belangrijke taak is het verbeteren van de luchtkwaliteit in onze steden. Bosch wil hierbij helpen, zowel door de verbrandingsmotor te verbeteren als door zijn inspanningen op het gebied van elektromobiliteit op te drijven. In verband met het huidige debat over rijverboden en de toekomst van de verbrandingsmotor, zegt Denner: “Voor ons is het geen keuze tussen het één of het ander. We willen onze technologische mogelijkheden open houden en ons niet beperken tot één enkel pad.”

Wat betreft de uitstoot van verbrandingsmotoren kan aanzienlijke vooruitgang worden geboekt met synthetische brandstoffen. Deze worden geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie en maken verbrandingsmotoren CO2-neutraal. Bovendien kunnen synthetische brandstoffen zo ontwikkeld worden dat ze vrijwel roetvrij verbranden. Op deze manier kunnen de kosten van uitlaatgasbehandeling verminderd worden. “Synthetische brandstoffen kunnen binnen het bestaande netwerk van tankstations gebruikt worden en, nog belangrijker, ook in de huidige motoren. Hun positief effect komt dus sneller dan wanneer we de infrastructuur en de huidige vloot volledig vernieuwen,” zegt Denner.

De marktpenetratie van elektromobiliteit blijft aan snelheid winnen. De nieuwe eAxle van Bosch maakt de elektrische aandrijflijn efficiënter en kosteneffectief voor autofabrikanten – en dus voor iedereen die elektrisch wil rijden. Voor lichte elektrische voertuigen heeft Bosch een flexibele en gemakkelijk schaalbare 48-volt-aandrijving ontwikkeld, gebaseerd op componenten die al in de productie getest werden. Bosch bekleedt al een leidende positie in China, ’s werelds grootste makrt voor elektromobiliteit. In Europa levert Bosch het aandrijfsysteem voor het grootste elektrisch wagenpark van het continent, de Streetscooters van Deutsche Post.

Met parkeren zonder bestuurder maakt Bosch de weg vrij voor autonoom rijden

Geautomatiseerd rijden krijgt bij Bosch steeds meer concrete invulling. Samen met Daimler wil Bosch aan het begin van het komende decennium ’s werelds grootste hooggeautomatiseerde vloot van gedeelde voertuigen in steden introduceren. Dit zal verkeersstromen verbeteren en bijdragen tot een grotere veiligheid. Volgens een wereldwijde enquête zou de helft van alle bestuurders zo’n zelfrijdende auto, die de taken van de bestuurder overneemt en het voertuig veilig door het verkeer loodst, verwelkomen. Bosch heeft de eerste stappen naar autonoom rijden reeds gezet.

Vanaf begin 2018 zullen auto’s in de parkeergarage van het Mercedes Benz-museum zelf een parkeerplaats zoeken en parkeren zonder bestuurder. Dat vermindert stress en vult de beschikbare parkeerplaatsen efficiënter in: op eenzelfde oppervlakte aan parkeerruimte kunnen tot 20 procent meer voertuigen gestald worden. Deze automated valet-parking is mogelijk dankzij de intelligente parkeergarage-infrastructuur van Bosch. “Bosch kan meer dan auto’s bouwen. We gebruiken het volledige gamma van beschikbare technologieën binnen ons bedrijf om innovatieve mobiliteitsoplossingen in de praktijk te brengen,” zegt Denner.

Net zo eenvoudig als het gebruik van een smartphone: software-updates vanuit de Bosch-cloud

Deze aanpak geldt ook voor connectivitiet. In de komende vijf jaar zal de markt voor geconnecteerde mobiliteit per jaar met bijna 25 procent groeien. Dat betekent dat de wereldwijde omzet van 47 tot 140 miljard euro zal stijgen (Bron: PwC). Bosch heeft als geen ander bedrijf in de automobielindustrie de vereiste expertise op het gebied van sensoren, software en services. Vandaag al zijn 1,5 miljoen voertuigen geconnecteerd via de Bosch IoT-software.

Geconnecteerde voertuigen maken vele mobiliteitsdiensten mogelijk. Auto’s worden persoonlijke assistenten. “Gewoon rijden behoort tot het verleden. Door auto’s met slimme huizen en kantoren te verbinden, wordt de auto een derde leefomgeving,” zegt Denner. Binnenkort betekent connectiviteit ook, dat via de nieuwe “software over the air”-service van Bosch, voertuigen zelf digitaal afspraken met de garage regelen. Dit zorgt er voor dat voertuiggegevens veilig en betrouwbaar worden bijgewerkt, net zoals een smartphone vandaag. En het is ook mogelijk bijkomende functies, zoals een parkeerplaatszoekapp te downloaden. Door het gebruik van “software over the air” kunnen bestuurders in de toekomst hun eigen auto configureren. Voor Bosch reikt connectiviteit verder dan de motorkap. Met diensten zoals Coup, de e-scooter deelservice in Berlijn en Parijs, profileert Bosch zich ook steeds meer als aan aanbieder van mobiliteitsdiensten. Er wordt verwacht dat de markt van de mobiliteitsdiensten wereldwijd jaarlijks met 28 procent zal groeien (Bron: McKinsey).

Meer informatie: http://www.bosch-iaa.com/

 

Mobility Solutions is de grootste businesssector binnen de Bosch Groep. In 2016  bedroeg de omzet 43,9  miljard euro of 60  procent van de totale omzet van de Groep. Dit maakt de Bosch Groep tot een van de grootste leveranciers uit de automobielsector. Mobility Solutions combineert de expertise van de Groep in drie mobiliteitsdomeinen – automatisering, elektrificatie en connectiviteit – en biedt de klanten geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.De belangrijkste activiteiten zijn injectietechnologie voor verbrandingsmotoren, diverse oplossingen voor de elekrtificatie van de aandrijflijn, veiligheidssystemen, rijhulpsystemen en geautomatiseerde functies, technologie voor gebruiksvriendelijk infotainment alsook ca-to-car- en car-to-infrastructuurcommunicatie, werkplaatsconcepte en  technologie en service voor de automotive aftermarket. Bosch is synoniem voor een groot aantal innovaties in de automobielsector, zoals het elektronisch motorbeheer, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de common-raildieseltechnologie.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd “Technologie voor het leven”.
De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.bewww.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium