We hebben al vaker geschreven over het Personal Fitting System van Shoei. Wie dat heeft gelezen, weet dat wij er heel lovend over zijn, maar we laten ook graag iemand anders aan het woord. Dit keer keken we mee tijdens het fitten van de Shoei GT-Air van Samantha. Pas net in het bezit van een motorrijbewijs en een Shoei-helm, maar uit eigen ervaring weten we dat goed altijd nog beter kan…

Shoei Personal Fitting System-

 

SPFS

Shoei Personal Fitting System (SPFS) vergt enige uitleg. Het is ontwikkeld door Japanner Takashi Ebisawa, al meer dan 22 jaar werkzaam voor Shoei. Ebisawa constateerde reeds lange tijd geleden dat hoewel hij zelf medeverantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de pasvormen, een Shoei helm hem zelf nooit helemaal goed paste. Uiterst vervelend, helemaal als je zelf medeverantwoordelijk bent. De vraag hoe dat dan kwam was op zich niet zo moeilijk, want hij herkende dat zijn hoofd verre van egaal was en niet symmetrisch. De kans dat je in een ‘standaard’ helm een perfecte pasvorm gaat vinden is dan ook niet zo groot. Dat moest dus anders, want hij zou vast niet de enige zijn die dit probleem ervaarde. Een aandachtige studie op zijn eigen hoofd volgde. In de fabriek is hij vervolgens gaan knutselen met de materialen die hij tot zijn beschikking had. De binnenvoering werd eigenlijk helemaal op maat aangepast door op specifieke plekken kleine stukjes materiaal toe te voegen. Door dit te doen ging de helm beter en egaler aansluiten. Hij ervaarde meer comfort, meer rust. De helm werd ook duurzamer omdat hij simpelweg minder kon bewegen en daardoor het materiaal minder belast werd. Paul Welp is verantwoordelijk voor het merk Shoei in Nederland en heeft zijn kennis (en enthousiasme) over het Personal Fitting System inmiddels op veel motordealers in Nederland overgebracht. Werknemers van dealers worden door Paul zelf opgeleid, zodat ze vervolgens zelf klanten kunnen helpen aan een perfect op maat gesneden Shoei helm.

 

Wat een verschil!

Nu zijn wij zelf op de redactie eerder verrast door het Personal Fitting System van Shoei, maar dit keer nemen we Samantha mee voor een fitting bij Motoport Rockanje. Samantha is kersvers motorrijdster en in het bezit van een Shoei GT-Air. Nu ging er met de Shoei ten opzichte van de ‘leenhelm’ bij de rijschool al een wereld voor haar open, als broer en als ervaringsdeskundige wist ik dat het nog beter kon. Paul stuurde ons dit keer naar Motoport Rockanje voor de fitting, waar Ingrid al veel ‘personal fittingen’ naar tevredenheid heeft uitgevoerd. Het begint na een inspectie van de helm met een 4-dimensionale meting. “Zo kunnen we ervoor zorgen dat we door middel van speciale opvulstukken, de helm voor 100% op het hoofd laten aansluiten”, aldus Ingrid. Samantha was er eigenlijk zelf van overtuigd dat de helm al goed en strak op haar hoofd aansloot, maar wanneer ze de helm op zet en Ingrid de helm goed vasthoudt en vraagt of ze haar hoofd naar beneden of naar boven kan en van links naar rechts kan draaien, wordt duidelijk dat er toch nog wel wat te winnen valt.

Nadat Ingrid alles nog eens heeft gecontroleerd worden de maten ingevoerd in het door Shoei speciaal ontwikkelde softwareprogramma die per helm kan aangeven in welke gebieden er wel of niet extra schuimstukjes aangebracht mogen worden. Die stukjes worden eerst los geplaatst, om het verschil te ervaren en eventueel nog aanpassingen door te kunnen voeren. Wanneer Samantha de helm met de passtukjes voor het eerst weer opzet, worden de aanpassingen al snel waargenomen: “Wat een verschil”, galmt er vanuit de GT-Air. De helm zit ook een fractie hoger dan voorheen. Nadat Ingrid met de helm in de nieuwe configuratie vraagt of ze weer kan proberen het hoofd naar beneden of boven te bewegen terwijl de helm wordt vastgehouden, wordt al snel duidelijk dat dit nagenoeg niet meer mogelijk is. Samantha: “Je voelt dat de helm ook overal meer aansluit, iets wat vooral opviel toen Ingrid nog even de opvulstukjes eruit haalde om het verschil nogmaals te voelen.” De uiteindelijke opvulstukjes werden daarna op de binnenvoering geplakt, het ziet er vervolgens uit als origineel en je kan de binnenvoering als vanouds wassen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat er iets loslaat of beschadigt.

 

Dealers

We hebben de Personal Fitting laten uitvoeren bij Motoport Rockanje, maar natuurlijk kan je voor deze fitting bij Shoei-dealers door heel het land terecht. We hebben Samantha naderhand nog gevraagd hoe de helm zich verhoudt in de praktijk. Ook nu klinkt ze enthousiast en merkt ze zeker op de snelweg dat de helm nóg stabieler is dan voorheen en dat ze eigenlijk nog minder bewust is van het feit dat ze een helm draagt. Een fijn zittende helm maakt het rijden op een motor (of scooter) simpelweg een stuk relaxter en daarmee comfortabeler. De investering om je Shoei naar je eigen hoofd te laten perfectioneren is relatief laag en daarom een enorme aanrader.

Heb je al een Shoei, of ben je van plan er één te kopen dan kunnen we opnieuw het Personal Fitting System alleen maar aanraden, maar ga dat vooral zelf ervaren!

Met dank aan Motoport Rockanje

Kijk voor de dichtstbijzijnde Shoei dealer op www.shoei-europe.com