Tot voor kort kenden we het merk Doohan slechts van de 3-wielers als de iTango, iTank en iLark. Halverwege vorig jaar kwam daar een instapper bij, de iDou die wij ook al uitgebreid hebben getest. Begin dit jaar verscheen er een nieuw model dat de harten van liefhebbers van retrodesign op hol moet laten slaan. Met een volle lading retrostemming gaan wij erop uit.

Een vaak gehoorde opmerking van consumenten is dat ze wel graag een elektrische scooter willen, maar dat de modellen er soms wat futuristisch uitzien. Met de Gelato maakt Doohan een statement naar iedereen die dit roept, want ons testmodel is retro tot op het bot. OK, je hoeft niet eens goed te kijken om hier de looks in te herkennen van de Vespa GTS 300, maar dat staat niets in de weg. Grootste verschil is dat de body van ons model van kunststof is en de GTS van staal.

De brede voorkap met daarin de bekende luchtinlaat en een led-koplamp in de stuurkap geven hem wel die looks waar de massa voor valt. Het lijnenspel gaat verder bij de brede heupen, met aan de achterzijde een fraai led-achterlicht. De zijranden zijn aluminium gekleurd en accentueren het sportieve karakter van deze scooter. De voetenplank heeft een ruimte voor je voeten, maar is niet helemaal vlak.

Het dashboard is voorzien van een groot gekleurd lcd-scherm dat alle gewenste info geeft, maar mist helaas een klokje en resterende range. De resterende accuhoeveelheid wordt vermeld in een percentage, dat overigens wel nauwkeurig is. Onder het zadel vinden we een oplaadpunt dat beide accu’s tegelijk kan opladen. Die accu’s zijn overigens ook uitneembaar en gewoon thuis op de keukentafel op te laden. Twee compleet lege accu’s laden we vol in slechts 4,5 uur en dat is snel.

Dubbele accu

De Gelato verlaat standaard de showroom met een 72V/29Ah lithium accu, maar onze scooter is uitgerust met een dubbele accupack, dat een meerprijs heeft van €1.099,-. De accu’s zijn netjes weggewerkt onder het zadel en tussen en boven de accu’s is dan nog wel wat ruimte over voor een slot en wat kleine spullen. Met een druk op de afstandsbediening ontgrendelen we de scooter en met de verlichte draaiknop zorgen we ervoor dat het contact aangaat of het zadel wordt ontgrendeld.  We zijn helemaal klaar voor de rit. De vermogensafgifte van de 3.000W motor is lineair, wat kortweg betekent dat je geen ferme duw krijgt maar dat het vermogen er vrij geleidelijk ‘in’ komt. De acceleratie is goed en je komt moeiteloos met andere (elektrische) scooters mee, waar het bij de Gelato eindigt bij 46 km/u.

Rijkwaliteiten

De bijna 2 meter lange scooter staat op 12 inch wielen wat in de praktijk betekent dat je geen last hebt van een nerveus stuurgedrag. Dat klopt ook, want deze scooter is comfortabel al wordt slecht wegdek niet helemaal vlekkeloos weggestreken, maar dat lijkt ook deels door de banden te komen. Ook bij het insturen van bochten heb je het idee een bocht ‘in’ te vallen en ook dit lijkt ons te wijten aan de Kenda banden.

Doohan Gelato

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar een setje A-kwaliteit banden kan wonderen doen en verhoogt het rijplezier met 200%. Wie vaker met twee personen rijdt heeft aan de Doohan een fijne reisgenoot. Het zadel is breed en de scooter kan het moeiteloos aan zolang je maar onder het maximale draaggewicht van 150 kg blijft. Bedenk overigens wel dat het rijden met 2 personen van invloed is op de hoeveelheid kilometers die je kunt maken en daarmee belanden we ineens bij wellicht het meest interessante onderdeel van deze test.

Inrijden

Als we in het verleden een brandstofscooter van een importeur meekregen werd vaak de opmerking gemaakt dat hij nog ingereden moest worden. Opmerkelijk is het dat we bij elektrische scooters dit advies nog steeds krijgen. Echter, nu geldt dit niet voor de motor maar voor de accu’s. De uitleg van de importeurs is dat een accu een aantal cycli moet hebben doorlopen voordat hij optimaal presteert. De eerste test starten we met 1 aangesloten accu met een temperatuur rond de 5 graden en een stevige wind. Vanaf zo’n 30% resterende accucapaciteit merk je dat de scooter iets minder pit heeft, echter is het allerminst storend.

Bij een range van 46 km zakte bij ons de snelheid naar 30 km/u en het is opmerkelijk dat wanneer je de 20% nadert hij in een vrij val naar 8% zakt, binnen enkele seconden, om daar te blijven ‘hangen’. Daarna gaat het in 2 kilometer naar 3% capaciteit waarbij je met een snelheid van zo’n 25 km/u naar huis kunt tuffen. Uiteindelijk weten we 49 km range te halen en gezien de omstandigheden is dat heel netjes.

Maar we houden het natuurlijk niet bij 1 test. De tweede accu is volgeladen en ook hierbij zien we een nagenoeg zelfde beeld als met accu 1. Ook hier loopt het percentage accucapaciteit ineens vanaf 20% naar 8% terug. Met iets slechtere omstandigheden (meer wind) haalden we 48 km range. Nog altijd een prima score voor de tijd van het jaar. Met een graad of 15 en een normale wind moet een praktijkrange van 110 km met 2 accu’s zeker haalbaar zijn!

Conclusie

Na de door ons geteste iDou geeft Doohan met de Gelato eveneens een prima visitekaartje af, met een retrostyling die door velen geliefd zal worden en rijkwaliteiten die minstens op het niveau staan van de concurrentie uit het A-segment. De scooter is compleet uitgerust met keyless bediening, groot lcd-display en ledverlichting en beweegt zich hiermee in een retro segment waarin het tot dusver (nog) niet heel druk is.

De range met dubbele accu is met 100+ km heel netjes en je kunt jezelf afvragen of de diepte-investering van €1.100,- wel echt nodig is voor de tweede accu. In de praktijk is een range van 50 km vaak al voldoende. De €3.199,- die Doohan vraagt voor de Gelato is weliswaar geen prijsbreker, maar valt zeker niet uit de toon.

Technische gegevens

Doohan Gelato

Motor3.000 Watt hub-motor
Accu72V/29Ah lithium-ion
Remmen voorschijfrem
Remmen achterschijfrem
Banden voor120/70-12
Banden achter120/70-12
Actieradius110km (bij gebruik dubbele accu)
Oplaadtijd5 uur
Afmetingen1.940 x 760 x 1.170 mm
Gewicht110kg
Prijs NL/BE€3.199,- (extra accu: €1.099,-)
ImporteurUltron EV
Websitewww.ultronev.com