De tijden dat we op elke hoek van de straat een Derbi Senda, Yamaha TZR of Rieju SMX zagen lijkt al decennia achter ons te liggen. Snerpende Piaggio of Minarelli 2-takt blokken waarbij er vanaf 9.000 tpm pas echt feest in de tent kwam. Vergeet het allemaal maar want de Talaria Sting is een nieuwe dimensie van de brommer met elektromotor!

We zullen eerlijk zijn dat we eerder aan een ernstige tropische ziekte dachten dan aan een nieuw elektrisch tweewielermerk bij het horen van de naam Talaria. Het van origine Chinese merk lanceerde begin dit jaar de off-road en legal on-road modellen in Europa, een nieuwe trend die ergens tussenin valt, maar waartussen eigenlijk? Hij is nergens mee te vergelijken. Is het een off-road bromfiets, crossmotor, Speed e-bike of gewoon een bromfiets? Eigenlijk van alles een beetje, maar de basis is een tweewieler waarvan de motor volledig elektrisch is, maar daarover zo meer.

Het is duidelijk dat je met deze elektrische brommer de show steelt op elke boulevard of schoolplein. Dat werd ons pas duidelijk toen we in het centrum van Rotterdam wat foto’s maakten. Bij elke beweging kwam er weer een geïnteresseerde op ons af om te vragen wat het is, hoe het rijdt en natuurlijk wat ‘ie kost.

Het ontwerp van deze Talaria zet dit keer wel nieuwe maatstaven, waarbij het slanke frame is opgebouwd uit aluminium met een voorvork met een veerweg van 204mm. Wie het gewicht van de accu eraf haalt komt uit op slechts 50 kg en dat is gewoon heel erg weinig. Aan de voorzijde is een smalle maar uiterste felle ledlamp gemonteerd die standaard is op de legal versie. Dat geldt tevens voor de spiegels op de uithoeken van het stuur, en of je dit mooi vindt is een kwestie van smaak. Wij vinden ze vooral kwetsbaar, maar ze passen wel het beste binnen het strakke ontwerp. Het Oled display is helder en kent een schat aan functies waarbij je zelf de wielmaat en tandwielverhouding aan kunt passen. Het is vanzelfsprekend dat je het accupercentage, de snelheid en in welke rijmodus je je bevindt kan aflezen.

Elektromotor

De 3.000W elektromotor is centraal onder het frame geplaatst en kent een secundaire aandrijving middels een snaar en ketting naar het achterwiel. De motor is op het laagste punt geplaatst met de controller daar net boven. De LG 60V 38Ah is direct boven de motor geplaatst en weegt slechts 12,86 kg. Het totaalgewicht komt uit op 63 kg zodat je de Sting met recht een lichtgewicht kunt noemen.

Talaria Sting

De zitpositie is prima voor personen tot 1.85m, ben je veel langer dan zal je de vering moeten aandraaien zodat hij niet teveel ‘inzakt’. Het brede stuur geeft je een overzichtelijk gevoel en de spiegels geven je niet heel veel zicht, maar vandaag kijken we enkel vooruit!

Specs

Voor ons staat een interessant e-brommer die ook netjes is afgemonteerd, zoals ze dat in de fietsindustrie zouden zeggen. De multilink achterbrug is centraal geplaatst en kent een gasgevulde demper die instelbaar is. De voorvork is eveneens meervoudig instelbaar met duidelijke draaiknoppen. Het remsysteem is voorzien van wave schijven voor en achter met 4-zuiger remklauwen met een enorm rempotentieel. Het rubber met noppenstructuur dat gemonteerd is komt van CST in de maat 70/100-19 en 80/100-19.

Rijden!

Petrolheads zien met lede ogen aan hoe (standaard) Tesla’s keer op keer in een dragrace van de meeste exotische modellen van Ferrari, Lamborghini of Porsche weten te winnen. De elektromotor heeft power vanuit de kelder waarbij de brandstofmotor toeren nodig heeft om op gang te komen. Wanneer we deze Talaria naast een dik opgevoerde Derbi Senda zouden zetten is het verhaal niet veel anders. De Talaria maakt er gehakt van, want de acceleratie in de S stand is ronduit indrukwekkend.

Bij het wegrijden kan je kiezen uit 2 standen waarbij de ‘sport’ stand nogal agressief is. Het kost je geen enkele moeite om wheelies in te zetten, of beter gezegd: het kost je moeite om geen wheelies te maken!

Talaria

Wij beginnen in de normale modus die voor dagelijks gebruik prima voldoet en je ook een pak meer range geeft. De acceleratie is lineair tot aan de afgeregelde 45 km/u. Hernemingen zijn gezien het enorme koppel geen enkel probleem, en wanneer je de sport stand gebruikt kun je zelfs wanneer je al stapvoets rijdt nog ‘wheelies’ maken. De motor maakt daarbij geen snerpende geluiden, meer een beetje zoemende toon. Wie zich niet als een hooligan gedraagt moet 60 km range zeker kunnen halen op 1 acculading.

Sturen doe je met het grootste plezier, al mis je grip op het natte asfalt met de CST-noppenbanden, maar dat is zo opgelost. Vering en demping zijn zoals we eerder meldden instelbaar zodat je deze Sting aan kan passen aan je persoonlijke wensen, oftewel een heerlijk lichte e-brommer die je in elke hoek beukt.

Conclusie

Het was me het weekje wel met de komst van deze Talaria Sting. Vanaf het moment dat importeur Jeegee de Talaria de redactieruimte binnenrolde tot het moment dat hij weer wegging stond rijplezier centraal. Talaria zet duidelijk een nieuwe trend voor mensen die niets hebben met een scooter, en ook geen zin hebben om op een Speed e-bike te stappen. Anders dan anders is het motto, en daar past de Sting prima tussen. Anders heeft echter wel een prijskaartje waarbij we gezien de gemonteerde onderdelen en de technische specs de prijs wel gerechtvaardigd vinden. Wie €5.399,- achterlaat bij de Talaria dealer kan rekenen op een dosis rijplezier. De aandacht en bewonderende blikken krijg je er gratis bij.

Technische gegevens

Talaria Sting L1e

Motor3.000 Watt elektrisch (6.000 Watt piekvermogen)
Koppel284Nm (op achterwiel)
Accu60V/38,4Ah Lithium LG Cel
Lader10A 60V
Gewicht63kg (incl. accu)
Remmen voor203mm schijf (4-zuiger)
Remmen achter203mm schijf (4-zuiger)
Banden voor70/100-19
Banden achter80/100-19
Kleurendivers
Actieradius65km (45km/u)
Oplaadtijd4 uur
Afmetingen1.890 x 815 x 1.155 mm
Zadelhoogte870mm
Wielbasis1.250mm
Bodemvrijheid300mm
Prijs€5.399,-
ImporteurJeeGee Motors b.v.
Websitetalaria-benelux.com