De Yadea M6L is één van de e-scooters die het onder de vleugels van kersvers importeur Moteo moet gaan opnemen tegen de elektrische scooters van de gevestigde orde. Een echte stadscooter met een leuk design en een scherpe prijsstelling, heeft hij genoeg in huis om een serieus stuk uit die e-scootertaart op te eisen?

Bij het noemen van het merk Yadea gaat misschien niet direct bij iedereen een lichtje branden. Toch zijn ze al een aantal jaar actief in Nederland, maar maakte men onlangs een switch van importeur. Die importeur kennen we in de vorm van Moteo inmiddels wel in scooter- en motorland, want naast de merken SYM en Benelli, zijn ze onder andere ook actief met Peugeot Motocycles en Vmoto Soco. Toch is Yadea een mooie aanvulling op het rijtje, want ze brengen een complete lijn aan elektrische scooters met een prijskaartje vanaf €2.099,-. Voor deze prijs krijg je de scooter die we vandaag behandelen: de M6L.

De M6L valt op

En eerlijkheidshalve is het niet aan het design af te lezen dat we met een e-scooter met een voordelige prijsstelling te maken hebben. De aluminiumkleurige (al noemt Yadea het gewoon zilvergrijs) M6L valt op door zijn led-koplamp waarin we het Yadea logo terugvinden en ook de richtingaanwijzers zijn van ledverlichting voorzien. Helaas het achterlicht niet, al paste de fabrikant hier hetzelfde stijlelement toe als in de koplamp, want ook hierin vinden we het logo terug. Geinig!

Bovenal is het een scooter met een hoog aaibaarheidsgehalte en vinden we hem qua uitstraling en afmetingen goed te vergelijken met een SYM Mio. En laat dat nou net een scooter zijn die de importeur in het verleden (en heden) bepaald geen windeieren heeft gelegd. Een ander feature die ik niet mag vergeten te benoemen is de steun in de rug voor de passagier. Op menig motorscooter een accessoire, maar op deze M6L zit ie er ‘gewoon’ standaard op. Ook zaken als een USB-oplaadpoort, keyless-go en een alarm behoren allemaal tot de standaarduitrusting.

Digitaal display

Ook vanaf het zadel heb je een leuk uitzicht, want ondanks dat het digitale monochrome display niet het meest uitgebreide is dat we op een e-scooter hebben gezien, het ziet er wel strak uit en ook met de afleesbaarheid is maar weinig mis. Ook de weergegeven info is in principe voldoende, met naast de snelheid en verreden afstanden een duidelijke weergave van het resterende percentage van de accu. Jammer is dat de tripmeter na elke rit weer automatisch op 0 schiet en graag hadden we ook een tijdweergave gezien, maar goed, dat is het dan ook wel.

Over de zitpositie kunnen we vertellen dat deze ruim genoeg is, maar dat de treeplank door de plaatsing van de accu hier direct onder, net even iets hoger zit dan je gewend bent. Met mijn 1.75m zit ik echter prima en ook Maurice kan met zijn 1.85m nog zijn weg vinden. Een ruimtewonder wordt het natuurlijk niet, maar laten we eerlijk zijn: dat kan je van een compact model als deze ook moeilijk verwachten. Toch biedt de scooter elders nog verrassend veel ruimte, maar daar komen we later nog op terug.

1.500 Watt motor

We zouden namelijk bijna vergeten te vertellen hoe de scooter rijdt… Met een 1.500 Watt motor in het achterwiel die gekoppeld staat aan een 60V/20Ah accu raak je misschien op voorhand niet heel enthousiast, toch leert de praktijk al snel dat het voldoende is om makkelijk mee te komen met het verkeer. De scooter accelereert vanuit stilstand netjes met het overige verkeer mee, waardoor je niet het idee hebt een rijdende hindernis te zijn voor de omringende automobilisten. De topsnelheid ligt op zo’n 47-48 km/u op de teller, wat overeenkomt met 45 échte kilometers. Dat de M6L zo kwiek aanvoelt komt door zijn lage eigengewicht van 66kg en daarnaast natuurlijk ook door de kleine 10″ wielen. Daarmee stuurt de scooter simpelweg vlot in, en zeker onder droge omstandigheden blijven de grenzen daarbij ook ver weg.

Uitgebalanceerd

In de regen of in de kou raak ik minder enthousiast over de standaard gemonteerde Kenda banden, maar dat ik niet vaak lovend ben over de banden die af-fabriek op 10”-scooters worden gemonteerd is eerlijkheidshalve meer regel dan uitzondering. Over het verdere rijwielgedeelte heb ik eigenlijk geen klagen, want het geheel voelt nog verrassend comfortabel en volwassen aan. De voorvork heeft geen heel lange veerweg, maar filtert de meeste oneffenheden netjes voor je weg. Ook de dubbele schokdempers aan de achterzijde voelen uitgebalanceerd aan, ook als je een stukje met twee personen op de M6L aan het rijden bent. Ook voor de remmen delen we voldoendes uit, want zowel de schijfrem op het voorwiel als de trommelrem aan de achterzijde zijn op hun taken berekend en zijn bovendien goed te doseren.

Wat betreft de actieradius wist ik tot tweemaal toe een kleine 40 kilometer te halen. Dit was niet onder zonnige omstandigheden bij temperaturen van rond de 20 graden, waardoor we de opgegeven actieradius vanuit de fabrikant van 53 km zeker niet onhaalbaar willen noemen. Wij reden de scooter tijdens de dagelijkse woon-werkritten en iedereen die nu in de ochtend of vroeg in de avond naar buiten stapt zal beamen dat het inmiddels alweer een stuk frisser is geworden. Bovendien meld ik 40 kilometer, maar zat er op dat moment nog 10 procent resterende lading in de accu, maar was de topsnelheid en acceleratie vanaf dit moment dermate afgenomen, dat ik het zelf niet meer veilig vond om me nog tussen de automobilisten te bevinden.

Woon je in een gemeente waar je nog op het fietspad met je bromscooter mag rijden, dan is het direct een ander verhaal en heb je nog een aantal extra kilometers achter de hand om verantwoord (en legaal) over het fietspad door te rijden.

In 5,5u weer vol

Is de accu eenmaal leeg, dan heb je hem in 5,5u weer volledig opgeladen. Desgewenst doe je dit los van de scooter waarbij je de accu onder de treeplank verwijdert, of je laat hem zitten. Links onder het stuur zit boven het open bergvak een extra laadpoort, met daaronder ook direct een USB-oplaadpoort. Nu het woord ‘bergvak’ is gevallen is het direct een mooi bruggetje naar de ruimte onder het zadel. Want wie dacht dat een compacte scooter weinig bergruimte biedt, komt bij deze Yadea bedrogen uit. De ruimte onder het zadel is namelijk erg fors te noemen en voldoende voor een forse jethelm en zelfs compactere integraalhelmen konden we eronder kwijt. Knap, maar ook een direct gevolg van de slimme plaatsing van de accu onder de treeplank, in plaats van onder het zadel.

Conclusie

De Yadea M6L is de eerste Yadea die we testen nu het merk onder de vleugels van Moteo valt. De M6L zal het moeten gaan opnemen tegen scooters als de Nipponia Volty of IVA E-GO S3. Scooters die net als de Yadea M6L veel bieden voor een relatief scherpe prijs. Of de Yadea een streepje voor heeft zal in een vergelijkingstest moeten blijken, maar dat hij niet teleurstelde tijdens onze test staat vast. Binnenkort testen we zijn grotere broer, de T9L. Of deze net zo positief door de redactie wordt ontvangen lees je binnenkort al in Scooter&Bikexpress, waar anders?

Technische Specificaties

Yadea M6L

  • Motor – elektromotor
  • Vermogen – 1.500 Watt
  • Accu – 60V/20Ah lithium-ion
  • Gewicht – 66kg
  • Actieradius – 40km (nog 10% resterende lading over)
  • Laadtijd – 5,5 uur
  • Remmen voor – schijfrem
  • Remmen achter – trommelrem
  • Bandenmaten voor – 3.00-10
  • Bandenmaat achter –3.00-10
  • Afmetingen – 1.785 x 715 x 1.075 mm
  • Kleuren – zwart, zilvergrijs
  • Prijs NL/BE – €2.099,-
  • Importeur – Moteo Nederland BV
  • Website – www.yadea-scooters.nl