Jarenlang was de 250cc klasse, een plek waarin je als fabrikant moest begeven, totdat Vespa in 2008 de GTS 300 voorstelde waarmee een nieuwe klasse werd geboren. Toch duurde het nog even voordat we Japanse fabrikanten zoals Yamaha en Honda deze klasse zagen betreden. Inmiddels is 300cc gemeengoed en lanceert het voor velen nog onbekende Zontes, een motorscooter met deze magische inhoud.

Ook wij moesten even onze wenkbrauwen fronsen bij het zien van het merk Zontes, maar deze Chinese fabrikant heeft een interessant portfolio aan motoren van 125, 310 en 350cc waarmee importeur Mooof op dit moment 11 modellen in de Benelux aanbiedt. Van de 11 modellen zijn er 10 motorfietsen en dan nog de motorscooter waarmee wij reden. Een test met de 125cc en 310cc motoren volgt later dit jaar.


Zontes heeft een interessante portfolio


Wij focussen ons deze maand volledig op de motorscooter. Als de Zontes 310-M onze redactieruimte binnenrijdt zijn we behoorlijk verrast want we zien hier geen opzichtige kroonluchter op wielen, maar een strak gestijlde sportscooter in een fraaie matblauwe kleur. Aan de voorzijde zien we knappe stijlelementen waaronder de spitse neus met daarbinnen koelsleuven en led-verlichting. Het windscherm is automatisch verstelbaar in 2 standen wat vooral op de snelweg uitkomst biedt. De middentunnel is breed met daarin de tankopening die je automatisch kan openen middels een schakelaar op het stuur. De zwart glimmende kapdelen breken het design en sluiten naadloos op het ontwerp aan. Aan de achterzijde zien we een led-unit met daaronder de knipperlichten. Twee grote beugels dienen als steun voor de passagier of een eventuele bevestiging voor een topkoffer.

De scooter staat op 12-spaaks lichtgewicht aluminium velgen met daaromheen CST-banden.Als we plaatsnemen op de scooter valt het grote gekleurde TFT-display direct op. Het kent veel mogelijkheden waaronder bandenspanning en bandentemperatuur maar ook de range, de tijd en het voltage. Keerzijde van zoveel informatie is dat sommige getallen slecht leesbaar zijn omdat ze zo klein zijn geprojecteerd. Om de scooter te kunnen starten beschik je over een smartkey die opvallend klein is, zeg maar van het formaat nagelknipper. Een grote sleutelhanger is dan ook de oplossing om hem niet kwijt te raken. Volgens de fabrikant kun je met de smartkey zelfs de scooter ontgrendelen als de accu volledig leeg is. We hebben het niet geprobeerd maar het is wel handig dat het kan.

 

Op kniehoogte vinden we twee opbergruimten met een USB-aansluiting die je kunt vergrendelen. Aan de linkerzijde van het stuur vinden we behoorlijk wat schakelaars waaronder die van het elektrisch verstelbare windscherm en de bediening van het display. Rechts zien we schakelaars voor de verlichting, tankklep en het zadel. We zien zelfs een schakelaar voor de ECO-stand. De rode schakelaar aan de rechterzijde zorgt tevens voor de elektronische stuurvergrendeling wat goed werkt en in de praktijk erg handig blijkt te zijn. Bij een motorscooter hoort ruimte onder het zadel en daar scoort deze Zontes 310-M niet veel punten. Een kleine jethelm zal wellicht passen maar een onze Shoei jethelm, laat staan een integraal, krijgen we er niet onder. Zoek je ruimte dan zal je toch echt een topkoffer aan moeten schaffen.

 

Rijwielgedeelte

Met een wielbasis van 1.580mm wijkt hij slechts millimeters af van een X-MAX 300 en wie deze Zontes 310-M ziet, herkent ook wel links of rechtsom wat van deze Yamaha. Dat is niet erg want wij vinden het ontwerp van de Yamaha vooral heel erg geslaagd. Maar hoe rijdt zo’n 310 eigenlijk? We zullen niet onder stoelen of banken steken dat we in het verleden niet echt verwend zijn als het op rijgedrag aankomt van motorscooters uit het Verre Oosten. Nu is deze gedachte gebaseerd op het verleden en we zien gelukkig dat de kwaliteit anno 2022 en de wil om mooie en goede producten te maken, hard is toegenomen. En laten we met de deur in huis vallen: dat is in het geval van deze Zontes zeker het geval!


De Zontes rijdt 154 op de teller!


Niet alleen steekt de scooter heel netjes in elkaar, de afwerking staat op een hoog niveau en de materialen lijken niet voor een hamsterleven gemaakt. De styling is één maar hoe zit het met de krachtbron? De 309cc aluminium vloeistofgekoelde eencilinder vormt de basis voor veel modellen waaronder ook deze motorscooter. En Zontes weet maar liefst 33pk en 32Nm uit dit blok te persen, waarmee hij op dit moment de krachtigste 300cc scooter is van dit moment. Hij laat daarmee de Japanners en Taiwanezen zoals een X-MAX 300, Forza 350 of Cruisym 300 ver achter zich. Op het gebied van prestaties heb je ook weinig tot niets te klagen want met een geklokte snelheid van 138 km/u gps (154 op de teller) en een 0-100 km/u van 8.8 seconden is hij verbluffend rap.

De motorkarakteristiek is er eentje van souplesse en veel koppel, maar draait niet zo trillingvrij als dat van een Yamaha. Dit blok gaat echter wel een stap verder en beukt er vanaf de 80 km/u nog steeds goed op los. Vanaf 140 km/u op de teller wordt het rijgedrag wel wat minder direct, maar in de praktijk rijd je dit in Nederland nog maar zelden. Meest opvallende is de vrij stevige vering die we al enigszins hebben kunnen ‘verzachten’ door de bandenspanning iets te verlagen, maar een zwevend tapijt wordt het nooit. Daarmee komen gelijk wel zijn sportieve aspiraties naar boven want de Zontes 310-M stuurt messcherp en dit keer opnieuw geen klachten over de CST-banden. Onder droge omstandigheden doen ze goed hun werk en ze blijven de lijn volgen die jij als rijder oplegt.


Volwassen remsysteem met ABS


Meerdere keren hebben we lange snelle bochten gepakt maar de grens ligt verder dan je in de dagelijkse praktijk zult tegenkomen. Met schijven en remklauwen uit ‘eigen’ huis heb je de beschikking over een volwassen remsysteem met ABS. Tevens kun je de remhendels meervoudig verstellen zodat ook kleine handen de remmen kunnen bedienen. Een remsysteem dat perfect past bij het sportieve karakter van deze scooter zonder een ABS dat ‘ingrijpt’ als jij dat niet wilt.

Conclusie

Een eerste kennismaking, maar gelijk eentje die indruk maakt, want deze fabrikant neemt zijn zaakjes zeer serieus. Tegelijkertijd zal je wel moeten om te concurreren in een markt waar Japanners en Taiwanezen de dienst uitmaken. De afwerkingskwaliteit staat op hoog niveau en ook de rijgeigenschappen krijgen van ons het cijfer 8. De bagageruimte is wel een punt van kritiek want een integraalhelm past er niet onder. De uitrusting is met een elektrisch verstelbaar scherm, kleuren TFT-display en 2 USB aansluitingen behoorlijk compleet. Importeur Mooof vraagt in België €5.499,- (NL geschat €6.199,- incl. BTW/BPM) voor de Zontes 310-M waarmee het prijsniveau in België net onder het niveau van de Taiwanezen ligt, al is het verschil niet heel groot. De opvallend sportieve styling kan weleens het verschil maken, de prima rijeigenschappen en 3 jaar garantie krijg je er gratis bij.

Technische specificaties

Zontes 310-M

  • Motor – 1 cilinder, 4-takt 2 kleppen 309 cc injectie
  • Boring x slag –  72,0 x 76,0 mm
  • Transmissie – CVT
  •  Vermogen –  24,5kW (33pk) bij 7.500tpm
  • Verbruik – 1 op 31
  • Koppel – 32Nm bij 7.500tpm
  • Remmen voor – 220 mm schijf (ABS)
  • Remmen achter – 190mm schijf
  • Banden voor – 110/80-14
  • Banden achter – 140/70-14
  • Kleuren – blauw, zwart
  • Afmetingen – 2.010 x 770 x 1.350 mm
  • Gewicht –  168kg
  • Tankinhoud – 12L
  • Wielbasis – 1.580mm
  • Prijs NL/BE – € 6.199,- incl. btw/bpm / € 5.499,-
  • Importeur NL/BE – Mooof n.v.
  • Website NL/Be –   www.zontesbenelux.com 

(tekst Maurice van Oosten, foto’s Maurice van Oosten, Raymon de Kruijff)