Moto Morini sluit distributie overeenkomst met SIMA en MotoMondo

door

SIMA heeft hiermee haar distributie overeenkomst voor Frankrijk vernieuwd en uitgebreid, terwijl MotoMondo vanaf 1 augustus importeur wordt voor het Italiaanse klassieke merk Moto Morini voor de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, UK en Ierland.

Vice General Manager van Moto Morini, Alberto Monni: Het is met groot genoegen dat wij de start van de relatie met SIMA/ MotoMondo voor de distributie van Moto Morini in talrijke en belangrijke Europese landen mededelen. Voor ons is dit het begin van een samenwerking die Moto Morini naar de posities zal brengen die tellen in de Europese motorwereld. De grote distributie ervaring van SIMA/ MotoMondo gecombineerd met de uniciteit, persoonlijkheid en kwaliteit van onze motorfietsen kan alleen maar een succes worden. Fred Fourgeaud, president van SIMA: Bij SIMA draait alles om passie, met meer dan 45 jaar ervaring in de import van prestigieuze merken als Ossa, Husqvarna, MV Agusta en zelfs Ducati. Dus toen Moto Morini besloot om terug te keren op de Europese markt met een aantal geweldige projecten, besloten zij om samen te werken met de belangrijkste speler voor dergelijke uitdagingen, SIMA. Voor deze nieuwe uitdaging zal SIMA, samen met haar belangrijkste zakenpartner MotoMondo, vanaf 1 augustus voor Moto Morini 8 landen bestrijken. Altijd alert op markttrends en met meer dan 650 dealers in Europa, hebben SIMA en MotoMondo een aantal maanden aan dit distributie project gewerkt, om Europese motorrijders het beste product, het beste dealernetwerk en zeker ook de beste service en ondersteuning te kunnen bieden.

Motomondo MD Jan Ykema is zeer trots dat Moto Morini, MotoMondo heeft gekozen om hun geweldige merk te verdelen met een indrukwekkend gamma aan spannende modellen dat in aantocht is. Het eerste model dat op de markt zal komen is de X-Cape die eind september wordt verwacht. Het volgende model dat op de markt zal komen, zal worden gelanceerd op de EICMA in november van dit jaar. In afwachting van de definitieve nieuwe Europese corporate website, nodigen wij u uit alvast een kijkje te nemen op www.motomorini-motorcycles.com. Op de website kan men de geschiedenis van Moto Morini vinden en veel ander interessant materiaal zoals foto’s en video’s. In de nabije toekomst zal ook de lijst van dealers in de verschillende landen te vinden zijn. Het netwerk wordt momenteel opgebouwd en zal operationeel zijn als de eerste X-CAPE modellen arriveren. Moto Morini is voornamelijk bekend door het creëren van roadsters met een vurig temperament waarbij de locale industrie gebruikt wordt om “top of the range” motorfietsen te creëren. In 1937 begonnen Mario Mazzetti en Alfonso Morini het Moto Morini avontuur in Bologna, Italië. Het bedrijf begon met de productie van driewielers met 300, 500 en 600 cc motoren. Pas tien jaar later, in 1946, maakten zij hun eerste motorfiets, een 125 cc tweetakt. Deze motorfiets wordt in de wereld van de tweewielers gepresenteerd als “het succes van het jaar”. Viertaktmotoren werden pas in 1953 geïntroduceerd tijdens een wedstrijd en in 1958 creëerde het bedrijf de legendarische GP 250, winnaar van verschillende kampioenschappen.

In hun meer dan tachtigjarige geschiedenis hebben ze er heel veel gemaakt, echt heel veel. Het was in 1937 toen Alfonso Morini het bedrijf oprichtte. Hij was naast een zeer snelle rijder, ook een goede monteur en een bekwaam ontwerper, die in staat was winnende racemotoren te maken die ook op de openbare weg betrouwbaar waren. Zoals de 250 Bialbero, bereden door Tarquinio Provini, die ‘s werelds snelste ééncilinder was of de 125 Competizione waarmee Umberto Masetti de nationale titel won. Dit resulteerde in de 175, het standaard model dat de beginnende rijder Giacomo Agostini koos als zijn eerste race motorfiets. De geschiedenis van Moto Morini gaat verder en de mythe is intact gebleven, in de herinnering van hen die droomden van het rijden op de 3 1⁄2, aangedreven door een in de lengte V-Twin 72° motor ontworpen door Franco Lambertini, en van hen die vandaag de dag kunnen genieten van het ontembare karakter van de Bialbero 1200 CorsaCorta, ontworpen door dezelfde ingenieur die zich tot doel stelde om enkele van de concepten van de historische motor terug te brengen.

1986
Na in 1985 Ducati te hebben overgenomen, zette Cagiva een volgende stap en kocht eind 1986 het merk en de fabriek in via Bergami van Gabriella Morini voor 4,3 miljard lire. Moto Morini heeft 86 werknemers, een jaaromzet van 20 miljard lire, geen schulden, en een goed verkoopnetwerk. Plus een nieuwe motor, klaar om in productie te gaan. Met de komst van de directie in de vorm van de gebroeders Cagiva Castiglioni liep het enthousiasme nog steeds hoog op. Moto Morini was bezig met de voorbereiding van vijf prototypes, waaronder een endurance motorfiets. De reden? Om te laten zien wat ze waard waren, herinnert de ontwerper Franco Lambertini zich, en ook toen Cagiva het bedrijf in een ingenieursbureau veranderde werkten zij nog met dezelfde passie. Bovendien leverde de nieuwe 720 cc motor 85 PK bij 7.200 tpm en zou de productie ervan minder hebben gekost dan die van een Ducati motor, naar hun mening een miljard lire minder. Volgens sommigen was Ducati hier echt bang voor en hebben ze Moto Morini tegengehouden.

1987
In februari 1987 werd de productie van nieuwe motoren gestopt. In dat jaar werden er ongeveer 2000 Morini motoren, duizend Husqvarna’s en een vergelijkbaar aantal Ducati motoren gemaakt. Daarna werd het bedrijf omgevormd tot een ingenieursbureau, de assemblage verhuisde naar Ducati totdat in 1990 de fabriek in via Bergami werd gesloten en de productie van custom modellen werd toevertrouwd aan Schiranna. In 1992 worden de laatste exemplaren van de Excalibur en de New York op de Agostini Moto gemonteerd.

1999
Motori Franco Morini, opgericht door de neef van Alfonso Morini in 1954 met het hoofdkantoor in Casalecchio di Reno net buiten Bologna, neemt het Moto Morini merk over van Ducati, terwijl reserve onderdelen en prototypes, die nog steeds in Borgo Panigale opgeslagen liggen, verkocht worden aan particulieren en verzamelaars.

2003
Maurizio Morini, Franco’s zoon en al vele jaren aan het hoofd van het bedrijf, betrekt de familie Berti bij het herlanceringsproject. En zo wordt Moto Morini Spa opgericht met Lambertini als hoofd van de technische afdeling.

2005
Het jaar van de herlancering van het bedrijf. De nieuwe Corsaro 1200 (1.187 cc, 140 PK) en 9 1/2 (1.187 cc, 117 PK) motorfietsen zijn een innovatie van Lambertini, terwijl het ontwerp onder leiding staat van Luciano Marabese. De nieuwe motor is een 87° V tweecilinder met 4 kleppen, met elektronische brandstofinjectie, 6 versnellingen en met een trellis buizenframe.

2007
Naast de Corsaro Veloce 1200, voorzien van een geavanceerder frame, maken de Scrambler 1200 en de Granpasso 1200 maxi endurance motoren hun debuut. De Morini familie heeft nu de volledige controle over het bedrijf.

2010
Na een periode van crisis wordt Moto Morini in vrijwillige liquidatie geplaatst en op 17 mei 2010 door de rechtbank van Bologna failliet verklaard. De curator is in staat om de productie weer op te starten met een beperkt aantal Granpasso en Scrambler modellen die worden geassembleerd door gebruik te maken van de voorraad in het magazijn. Op 19 juli 2011 wordt Moto Morini overgenomen door twee ondernemers, Sandro Capotosti en Ruggeromassimo Jannuzzelli.

2013
Na beëindiging van de huurovereenkomst voor de fabriek in Casalecchio, verhuist Moto Morini naar de provincie Pavia, naar Trivolzio, net buiten Milaan.

2015
De eigendom gaat volledig over naar de familie Jannuzzelli. Een ontwikkelingsproces begint om ervoor te zorgen dat de motorfietsen voldoen aan de Euro 4 normen, waarna nieuwe modellen worden gecreëerd, waaruit de gedurfde Corsaro ZZ, Corsaro ZT en de fascinerende Milano voortkomen.

2018
In oktober 2018 verandert het bedrijf van eigenaar en wordt het onderdeel van de Zhongneng Vehicle Group, die de prestigieuze positionering van het Golden Eagle bedrijf wil consolideren en versterken door aanzienlijke investeringen te doen die zowel betrekking hebben op de huidige als op de nieuwe modellen, ook met verschillende motorformaten met als doel het Morini assortiment uit te breiden en de aanwezigheid op de markt te vergroten. 2018 is ook het jaar dat Sima is begonnen met de verkoop van het Italiaanse merk.

2021
Moto Morini sluit een distributieovereenkomst met SIMA en MotoMondo voor het grootste deel van Europa. MotoMondo is een motorimport-, distributie- en marketinggroep. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland en het bedrijf is centraal en ideaal gelegen om de markten in de Noord-Europese regio te bedienen. De activiteiten zijn verspreid over zeven landen, waaronder de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het bedrijf is al meer dan 25 jaar actief in de motorbranche en heeft langdurige relaties opgebouwd met dealers in alle regio’s waar het actief is. De focus ligt op het bedienen van onze dealers op de meest soepele en transparante manier.
MotoMondo werkt aan het bedienen van de markt via een goed ontwikkeld en robuust netwerk van dealers. Ze importeren en verdelen Royal Enfield, Mash Motorcycles, Hysoung, en Rieju en zijn agent voor MV Agusta. Ze investeren voortdurend in de voorhoede van klant ondersteunende systemen en meten hun succes door het succes en de tevredenheid van hun retailpartners.