Na een geslaagde terugkeer naar de Europese straten in 2018 als de Honda Super Cub 125 (en de Monkey 125) wordt de bestverkochte motorfiets ter wereld in 2022 EURO5-compatibel dankzij een nieuw, krachtiger en efficiënt luchtgekoeld motorblok.

In 1958, na tien jaar te bestaan, introduceerde Honda de allereerste Super Cub C100. Soichiro Honda ontwierp de motorfiets samen met zijn zakenpartner Takeo Fujisawa en hun doel was duidelijk: ‘een handige en plezierige meerwaarde bieden voor het leven van talloze mensen’. Een kleine 60 jaar later, in 2017, bouwde Honda hun 100 miljoenste Super Cub. Een rotsvaste mijlpaal voor diens status als meest populaire motorvoertuig dat de wereld ooit heeft gekend. Zijn eenvoudige kenmerken zoals een unieke uitstraling, betrouwbaarheid, frivoliteit en onomwonden bruikbaarheid gaan dan ook nooit uit de mode. In alle stilte bereikte de Super Cub het doel waar Soichiro en Takeo naar streefden: mensen mobiliseren en hen mobiel houden.

Het ontwerp van het nieuwe luchtgekoelde motorblok met bovenliggende nokkenas geeft de Super Cub 125 EURO5-compatibiliteit. Instellingen van de ECU en de in- en uitlaat werden ook aangepast naar het nieuwe ontwerp. Het vermogen stijgt lichtjes en de afgifte is efficiënter wat zorgt voor een verbruik van 1,5 l/100km (66,7 km/l) in WMTC-modus. Ook de ACG-output is opgevoerd

De klassieke styling blijft ongewijzigd. Een passagierszadel en -voetsteunen zijn nu standaarduitrusting. De veerinstellingen van de voor- en achterophanging maken de rit op ruwe stadsstraten heel wat zachter.

Honda Super Cub 125 2022

  1. Belangrijkste kenmerken

3.1 Motorblok

  • Volledig nieuw motorblok is soepeler, krachtiger en efficiënter
  • Vernieuwde ECU-instellingen, inlaat en uitlaat voor EURO5-compatibiliteit
  • Wisselstroomgenerator (ACG) krijgt opgevoerde output

Het nieuwe, efficiëntere en duurzame 124 cc luchtgekoelde motorblok van de Super Cub 125 combineert de onderkant (met vernieuwd krukkast) van de huidige C110 op de Japanse markt met de tweekleps-cilinderkop met bovenliggende nokkenas van de nieuwe MSX Grom. Boring x slag staat op 50 mm x 63,1 mm met compressieratio 10.0:1. Het piekvermogen ligt 0,1 kw hoger op 7,2 kW bij 7.500 tpm. Piekkoppel bedraagt 10,4 Nm bij 6.250 tpm.

De nieuwe luchtfilter is kleiner en zorgt samen met de nieuwe verbindingsbuis en de gewijzigde positie van de injector voor een soepelere luchtstroom, waardoor de rijeigenschappen verbeteren. Het uiterlijk van de einddemper – één van de vele elementen die bijdragen aan de mythologie van de Super Cub – blijft dezelfde. De interne onderdelen ondergaan enkele aanpassingen: waar bij de vorige motor twee katalysatoren toegepast werden, zorgen de EURO5-aanpassingen met betrekking tot verbrandingsefficiëntie ervoor dat er nu een enkele, efficiëntere katalysator gebruikt wordt. De ECU werd opnieuw geprogrammeerd om prestaties en efficiëntie te maximaliseren. Ook de output van de wisselstroomgenerator (Alternating Current Generator of ACG) stijgt.

De versnellingsbak behoudt vier versnellingen (met neutraal helemaal onderin). Volgens de echte Super Cub-traditie is het systeem ‘automatisch’ dankzij de centrifugaalkoppeling waardoor geen koppelingshendel nodig is. Bij stilstand selecteert de rijder eenvoudigweg de nodige versnelling aan hand van het schakelpedaal links. Bij het opendraaien van het gas functioneert de koppeling vervolgens automatisch. Bij elke tandwielwissel, naar boven of naar beneden, blijft dat ook zo. De finale ratio is 2.50 met 14T aandrijvend en 35T aangedreven tandwiel. Een primair tandwiel met spiraalvertanding reduceert het mechanisch geluid.

Het motorblok van de Super Cub C125 is erg zuinig met een verbruik van 1,5 l/100 km (66,7 km/l) in WMTC-modus, goed voor een bereik van ongeveer 250 km met een benzinetank van 3,7 liter.

Honda Super Cub 125 2022

3.2 Styling & frame

  • Het duidelijk ontwerp blijft ongewijzigd; passagierszadel en -voetsteunen zijn nu standaarduitrusting
  • Nieuwe veren in de voorvork en achterschokdempers verbeteren de rijkwaliteit
  • Alle verlichting is nog steeds LED, bediening via Smart Key is standaard

Het tijdloze, sprekende ontwerp van de Super Cub 125, gedefinieerd door de beenbeschermers en volledig ingesloten mechanische onderdelen, blijft ongewijzigd. Het ontwerp houdt één woord in gedachten: universaliteit. Daarom moet het eenvoudig en toegankelijk in gebruik zijn voor een groot aantal mensen. Het S-vormige silhouet dat loopt vanaf de doorstapruimte tot aan het achterste spatbord blijft een sleutelelement van deze esthetiek en zorgt voor moeiteloos op- en afstappen. Passagierszadel en -voetsteunen behoren vanaf 2022 tot de standaarduitrusting.

Het stuurgedeelte is een ander element dat de Super Cub meteen herkenbaar maakt. Het verenigt de afzonderlijke delen – voorvorkpoten, stuur en beenbeschermers – in één samenhangend geheel. Op de originele machine vormde het stuur in de vorm van de vleugels van een vogel voor een aantrekkelijk en uitnodigend verkoop element. De moderne Honda Super Cub C125 brengt hulde aan het origineel met een gesmeed, taps toelopend stuur gehuld in gegoten kunsthars en met de bedieningselementen erin verwerkt.

De handvatten staan op een natuurlijke, eenvoudig vol te houden positie. Die positionering complementeert de rijhouding met rechte rug die op zijn beurt uitstekende zichtbaarheid biedt. Om het comfort te optimaliseren is het zadel opgetrokken uit stevig urethaanschuim van hoge dichtheid. Vooraan is het zadel ingekort, wat het eenvoudiger maakt de voeten op de grond te zetten.

Eigentijdse LED-verlichting zorgt voor een moderne uitstraling. Het instrumentenpaneel met twee lenzen gescheiden door chroom ringen accentueert de diepgang in het ontwerp. In de buitenste ring beweegt de naald van de snelheidsmeter en worden de waarschuwingslampjes weergegeven. De binnenste ring geeft een subtiel digitaal display weer.

Honda Super Cub 125 2022

Bediening via de Honda Smart Key voegt een andere moderne toets toe. Via de sleutel beheert de gebruiker eveneens de startonderbreker die fungeert als extra anti-diefstalmiddel. Ook de antwoordfunctie waarbij de richtingaanwijzers gaan knipperen werkt via de sleutel met een eenvoudige druk op de knop. Zo vind je jouw Super Cub meteen terug in drukke parkeergarages. Als knipoog naar zijn voorgangers (en om zijn plaats binnen Honda’s geschiedenis te onderstrepen) siert het historische 3D ‘Classic Wing-logo de sleutelhanger.

Plezier en gebruiksgemak zijn altijd al sterktes geweest van de Honda Super Cub. De afstelling van de stijfheidsbalans van het stalen buizenframe richt zich dan ook op het balhoofd en de bevestigingspunten van het motorblok om de prestaties met het 124 cc-blok te optimaliseren. Zowel het stuur als het zadel zijn bevestigd op rubbersteunen en ook de voetsteunen hebben rubberen inserts.

Balhoofdhoek en naloop staan op 26.5° en 71 mm. De wielbasis bedraagt 1.245 mm. Rijklaar weegt de Super Cub 110 kg. De voorvorkpoten beschikken over 100 mm veerweg en zijn met nieuwe veren uitgerust om de controle te verbeteren. De dubbele achterschokdempers passen bij de kleur van het koetswerk en zijn eveneens met nieuwe veren uitgerust voor een aangenamere rit op ruwe wegen. Elegante gegoten aluminium 17 inch wielen (met machinaal gefabriceerde velgen en spaken) verbeteren de stabiliteit en stuurkwaliteiten De bandenmaat is 70/90-17 vooraan en 80/90-17 achteraan.

Een remschijf van 220 mm diameter met enkelzuigerklauw vooraan en een trommelrem van 110 mm achteraan zorgen voor remkracht.

Meer info NL HONDA.NL

Meer info België HONDA.BE