De Aprilia RS 125 is het product van de geschiedenis en technologie van de RS-familie, die meesterwerken als de RSV4 en RS 660 heeft voortgebracht. De Aprilia RS 125 is de absolute sportiviteit voor jonge motorrijders. De Tuono 125 is het instapmodel voor de Tuono-mythe, de onverslaanbare hypernaked van uw dromen en symbool van kracht en controle. Tuono 125: alle passie en adrenaline van de Tuono-familie in slechts 125 cc.

Aprilia RS125 Tuono 125

Made in Italy

Voor 2021 zijn de RS 125 en Tuono 125, de enige ‘Made in Italy’ 125cc-motoren , ingrijpend vernieuwd: nieuw ontwerp, nieuwe en nog krachtigere motor, digitaal dashboard, nieuwe regeleenheid en, zoals elke geweldige Aprilia, het aluminium frame. Een garantie voor kwaliteit en effectiviteit tijdens het rijden.

151 overwinningen

De nieuwe RS 125 en Tuono 125 zijn de meest recente erfgenamen van de Aprilia-traditie in het maken van eersteklas, strikt in Italië gebouwde, 125cc-motoren. Motoren ontworpen om te vermaken, voor de allerjongsten, en het resultaat van de unieke ervaring van Aprilia Racing die alleen al in de 125-klasse kan bogen op 10 wereldkampioenschappen coureurs, 10 constructeurstitels en 151 overwinningen. Motoren die altijd al opvielen door hun superfijne chassis, agressieve vormgeving en krachtige motoren. Het bouwen van de 125 cc’s waarmee veel van de hedendaagse coureurs en die uit het recente verleden hun carrière zijn begonnen om kampioen te worden is een ware roeping voor Aprilia.

RS125

Het assortiment van de sportieve Aprilia 125-modellen is helemaal vernieuwd. De nieuwe RS 125 en Tuono 125 zijn zorgvuldig onder handen genomen om de prestaties, afwerkingen, veiligheid, waargenomen kwaliteit en standaarduitrusting te verbeteren.

Geïnspireerd door de RS 660 en Tuono 660-modellen

Het ontwerp van de voorkant van de Aprilia RS 125 en de Tuono 125 is geïnspireerd op de agressieve vormen en originele look met iconische drievoudige koplamp van de gloednieuwe RS 660 en Tuono 660-modellen, die tot de meest geanticipeerde en gewaardeerde motoren van het moment behoren. Het verlichtingssysteem van beide motoren is full LED, met de voorste richtingaanwijzers ingebouwd in de koplampen.

De afmetingen van de voorkant van de Tuono 125 zijn aangepast om hem compacter te maken met behoud, uiteraard, van de typische luchtbescherming van alle Tuono’s. Ook de afmetingen van de onderkuip, die nu meer taps toeloopt, zijn teruggebracht. Nieuw voor beide modellen is het volledig digitale dashboard boordevol nuttige ritinformatie (waaronder de brandstofniveau-indicator, het huidige en gemiddelde verbruik en de resterende actieradius) met achtergrondverlichting met twee verschillende selecteerbare kleuren (wit of blauw) en compatibiliteit met het Aprilia MIA multimediaplatform; hiermee kunt u uw smartphone via bluetooth verbinden met het voertuig om een ware boordcomputer te worden.

Optionele quickshifter

De RS 125 en de Tuono 125 onderscheiden zich ook door het nieuwe geavanceerde, in samenwerking met Bosch, ontwikkelde tweekanaals ABS met anti-rollover-systeem voor noodremsituaties. Ook de stabiliteit en wegligging in bochten is verbeterd, dankzij de nieuwe Michelin-banden waarvan de doorsnede van de achterband nu 140 mm is. Duidelijk zichtbaar is het uitgevoerde werk om de waargenomen kwaliteit te verbeteren: de lakbehandeling van het aluminium frame van de RS 125 is van hoge kwaliteit, net als die van de motor, voetsteunen en kroonplaten van beide modellen.

De RS 125 en de Tuono 125 zijn de enige in Italië gebouwde 125 cc’s op de markt en hebben een aluminium frame dat bestaat uit gegoten aluminium liggers met gekruiste verstevigingsribben dat het resultaat is van de inmiddels spreekwoordelijke deskundigheid van Aprilia in het bouwen van superieur chassis, in staat om maximale stabiliteit en wendbaarheid te garanderen, zowel op de weg als op het circuit. Het chassis van een superieur niveau wordt gecompleteerd door de upside-down-voorvork en de monoshock schokdemper op de asymmetrische achterbrug.
Ook het remsysteem verwijst naar motoren van een hogere klasse en vertrouwt op een radiaal gemonteerde remklauw (via een slang van gevlochten metaal verbonden met de pomp) die werkt op een stalen schijf van 300 mm: de combinatie van deze technische keuzes en het nieuwe ABS-systeem leidt tot een “best in class” niveau.

De RS 125 en de Tuono 125 hebben de grootste brandstoftank in hun klasse (14,5 liter), het grootste opbergvak onder het zadel (geschikt voor een 8-inch tablet) met optionele USB-oplaadaansluiting, en hebben als enigen de optionele elektronische versnellingsbak quick shift.
De stuurhelften van RS 125 zijn nu in een 18 mm hogere stand gezet voor een hoger rijcomfort, zonder dat hij hierdoor in sportievere situaties ook maar iets van zijn erkende rijeigenschappen verliest.

Nieuwe vloeistofgekoelde ééncilinder

Op beide modellen debuteert de nieuwe vloeistofgekoelde ééncilindermotor met 4 kleppen, waarvan het thermodynamische gedeelte volledig is vernieuwd, met een nieuwe kop voor de herontworpen verbrandingskamer, nieuwe in- en uitlaatkanalen en een nieuwe iridiumbougie. De nokkenassen met agressievere klepbediening zijn nieuw, terwijl de hele inlaatlijn opnieuw is ontworpen en nu een gloednieuw luchtfilter heeft. Het gasklephuis is nu hoger geplaatst voor een meer directe inlaatluchtstroom naar de kop. De uitlaatlijn is helemaal opnieuw ontworpen en heeft een nieuw uitlaatsysteem met een nieuwe en efficiëntere katalysator. De koppelcurve is nu robuuster en het maximumvermogen wordt ontwikkeld bij een lager toerental. Dit maakt een lager brandstofverbruik mogelijk, mede dankzij het verder verfijnde elektronische beheer door de nieuwe Marelli MIUG4-regeleenheid.

Voor een optimale benutting van het potentieel van de motor, is de overbrengingsverhouding van de eindaandrijving (met ketting met O-ring) verhoogd door toepassing van een 58-tands tandwiel. Op de weg betekent dit een snellere respons van het gas voor meer vertier tijdens het sportieve gebruik en meer bedieningsgemak tijdens het dagelijkse gebruik in de stad.

Kleurstellingen en technische gegevens

De Aprilia RS 125 is beschikbaar in twee kleurstellingsvarianten: de prachtige combinatie van zwart en rood met Aprilia Black, en de felle kleuren van Sintesi Blue. De RS 125 is ook beschikbaar in de versie GP-Replica met graphics die nauw verwant zijn aan die van de Aprilia RS-GP van de MotoGP, en heeft standaard de elektronische versnellingsbak met quick shift en single seat cover van de duozit. De Aprilia Tuono 125 is beschikbaar in drie kleurstellingsvarianten: Aprilia Black, gekenmerkt door de combinatie van rode en zwarte kleuren; Lightning White met intrigerende matte witte en grijze kleuren, en de meer sobere Arrow Gray-variant met glanzende grijze en zwarte tinten.

www.aprilia.com