APRILIA SCARABEO 20.000KM

door


Auteur: Michel Verbruggen
Geplaatst op: 27 september 2011
Bouwjaar: 2010
KM-stand: 1.300
Views: 21239
Waardering:
- Motor
- Wegligging
- Gebruiksgemak
- Looks
- Totaal

Ongeveer 4 weken geleden ben ik trotse eigenaar geworden van een Aprilia Scarabeo. Door de prijsverlaging viel de Scarabeo binnen mijn budget.

Ik ben een dagelijkse gebruiker, was wel even uitkijken met de gladheid en de kou van de afgelopen weken. Moet wel zeggen dat ik erg blij bent met de stuurmoffen!

De Scarabeo voelt zeker een stuk zwaarder aan dan mijn vorige scooter: de Kymco Agilty 150 cc. Het sturen was dan ook even wennen. De Aprila heeft de neiging om lekker rechtdoor te gaan. Verplaatsing van je eigen lichaamsgewicht is ook een must om lekker door de bochten te kunnen gaan.

Het motorblok is lekker ruw, net alsof je op een crosser zit. Grote slagen, snel thuis. Snel is de Scarabeo zeker! De Kymco kwam op de snelweg net iets te kort, dit gaat uitstekend zeg. Overigens heb ik ook met veel plezier op de Kymco gereden. Het verbruik ligt bij normaal gebruik rond de 1:23. Prima resultaat voor zo’n zware scooter.

De gecombineerde voor en achterrem voldoen goed, had wel iets meer power mogen hebben. De enkele voorrem voelt veel krachtiger aan.

Genoeg ruimte onder de buddy. Ik kan er mijn helm en andere spulletjes makkelijk kwijt. Ik heb direct een topkoffer erop laten zetten met een rugsteun voor mijn vrouw. Zitcomfort is echt geweldig!

Mijn scooter is uitgevoerd met Sava banden. Er worden ook exemplaren uitgeleverd met Michellin banden. Sava’s voldoen wel, maar voelen op nat wegdek toch een beetje onzeker. Dit zou voor toekomstige kopers een aandachtspunt kunnen zijn.

Kortom; prijs/ kwaliteit verhouding is helemaal goed. De motor heeft een eigen karakter. Kan mij helemaal vinden in de test van de vergelijkbare Beverly. Echter, 0-100 seconden gaat wel wat sneller dan de vermelde 9 seconden. Als je de 9 opdraait, kom je in de buurt! Echt snel dus!

Update:
Kilometerstand:2000 km
Inmiddels is de Scarabeo ingereden. Het blok levert flink veel vermogen. Van 0 tot 30 kilometer gaat het redelijk, vanaf de 30 tot de 100 trekt de Scarabeo goed door. In 6 seconden zit je wel op de 100 km.

De eerste onderhoudsbeurt heeft de scooter bij 975 km gehad. Dit kostte 82,79 om precies te zijn. Volgende onderhoudsbeurt is pas bij 10000 km. Dit zal ongeveer volgend jaar moeten plaatsvinden.

De wegligging is strak, de scooter heeft wel een beetjede neiging om rechtdoor te gaan. Dit is voor de snelweg heerlijk, in de stad iets minder handig. Als je je knie in een bocht naar buiten duwt, gaat de scooter wel lekker de bocht in.

Het ruitje levert hinderlijke ruis op. Het bovenkantje heb ik er vanaf geschroefd. Iets meer wind op mijn borst, veel minder herrie rondom mijn hoofd. Inmiddels heb ik een GIVI scherm besteld, daar zal ik de volgende keer iets over schrijven.

Helaas heeft de Scarabeo wel een klein probleempje gehad. Tijdens een koude rit bleef het stationair toerental iets te hoog. Gelukkig kon ik direct bij de dealer terecht. De dealer heeft de scooter aan de computer gehangen, geen foutmelding. Alles even gereset, geen problemen meer. Dat is weer een voordeel van een dealer in de buurt :)

De stuurmoffen heb ik verwijderd. Het is niet meer echt koud. De stuurmoffen zijn erg prettig met koud weer, het belemmerde mij wel in bewegingsvrijheid. Ik heb zojuist Oxfort handvatverwarming gemonteerd. Was wel even een klusje, maar het is de moeite waard geweest. Hopelijk blijven mijn handen lekker warm. Volgend jaar winter gaan weer de stuurmoffen erop. :)

Ondertussen rijden we gewoon weer lekker verder!

Update: 9 april 2010
Kilometerstand: 4000 km

De pekel is verdwenen, de zon gaat schijnen. De handvatverwarming doet (deed) het goed. De Oxford verwarming is echt een aanrader. Als je de verwarming op de hoogste stand zet, wordt het eigenlijk te warm! Gelukkig is het goed regelbaar. Er zit geen draaiknop op. De verwarming bedien je met drukknoppen. Nadeel is dat je met handschoenen de knoppen niet lekker kan bedienen.

Na 3000 kilometer kreeg ik problemen met mijn remlicht. Het remlichtschakelaartje bleef hangen. Door de goede service van de dealer was het zo verholpen. Er is een nieuw schakelaartje in gekomen. Dit hoort bijna bij een italiaanse motor te gebeuren…:)

Afgelopen week heb ik een toertocht gemaakt met een passagier achterop. Ik moet zeggen dat dit voortreffelijk ging. Ik heb niet eerder een motor gehad waarbij het rijden met een passagier zo goed ging. De Scarabeo moet je met veel overtuiging in een bocht duwen. Wellicht komt vergemakkelijkt een passagier het nemen van een bocht. Natuurlijk blijft het erg prettig om alleen te rijden.

Na 8 weken wachten is eindelijk mijn Givi windscherm binnengekomen. Bij aanschaf van de Scarabeo had ik een bij passend scherm van Aprilia erbij kunnen kopen. Ik vond 200 euro een beetje te gortig. De Givi scherm met bevestigingskit kost bij elkaar 60 euro. Hier zitten geen draagsteunen bij, je moet de orginele draagsteunen gebruiken. De draagsteunen zijn iets aan de lage kant, het scherm trilt wel iets. Dit is overigens niet hinderlijk. Bij hoge windsnelheden mag je niet boven de 100 km/h rijden. Maar, de windscherm doet zijn werk. Ik werd de laatste tijd dol van het geluid rondom mijn hoofd. Dit is met dit scherm gelukkig verleden tijd. Echt een aanrader voor een ieder die nog geen hoog windscherm heeft. Overigens is het scherm eenvoudig zelf te bevestigen.

We gaan starks de zomermaanden in. Bij de 10000 kilometer komt er weer een update.

Update: 9 oktober 2010
Kilometerstand: 10000 km

Het was een heerlijke zomer, lekker veel kunnen rijden. Zoals geschreven bevalt de windscherm zeer goed, echt helemaal uit de wind. Zojuist heeft de Scarabeo de 10.000 km beurt gehad. Ik kon de verleiding niet weerstaan om de Malossi Multivar erin te laten plaatsen. Daarover straks meer.

Technisch zijn er afgelopen periode geen opmerkingen te plaatsen. De Scarabeo start vlotjes en loopt nog steeds mooi rond.De bochten kan ik steeds beter nemen. Je moet bij de Scarabeo flink overtuigd de bocht in. De standaard banden zijn niet echt lekker. Ik denk dat ze tussen nu en 5000 km vervangen gaan worden.

Ik ben de afgelopen periode bezig geweest met het veranderen van de variateur set-up. Voor dat ik dit heb gedaan heb ik nauwkeurig de acceleratie van 0-60 en van 0-100 gemeten. Meten is weten.

Met de standaard variateur kwam ik tot de respectabele tijden van:
0-60 = 4,4 sec
0-100 = 7,9 sec.

Vervolgens heb ik zelf een sleutel gemaakt om de variateur los te maken. Malossi 16 grams rollen erin en weer rijden. Veel en veel meer toeren zeg. Uiteindelijk viel de progressie tegen. Ik had, gezien het toerental, meer van verwacht:
0-60 = 4,3 sec.
0-100 = 7,5 sec.

Door de hoeveelheid toeren kwam er rond de 90 km/h een vervelende vibratie in de scooter. Na korte tijd heb ik de rollen weer vervangen voor de zwaardere standaard rollen.

Ik had van mijn dealer begrepen dat de Malossi Variateur 200 euro kost en arbeidsloon 50 euro extra. Pfff. erg veel geld zeg. Ik begreep ook dat bij de 10.000 km beurt geen extra arbeidsloon gerekend hoefde te worden. De Variateur zou er toch af moeten. Laten we het dan maar doen. Ik had toch mijn bedenkingen. Bij mijn Kymco Agility had de Malossi Variateur t.o.v. de standaard rollen niks gebracht. Maar goed, nieuw blok, nieuwe kansen.

Bij het wegrijden viel mij op dat het toerental hoger en gelijkmatiger was t.o.v. de standaard variateur. Zeker niet zo hoog als met de lichte rollen. Gas open en meten…

0-60 = 4,1 sec.
0-100 = 6,8 sec.

Conclusie; de Malossi variateur voegt echt iets toe. Kost een paar duiten. Misschien samen laten vallen met een groot onderhoudsbeurt? Het rijdt echt super.

Nieuwsgierig naar de kosten van de 10.000 km beurt? Hier komt het:

10.000 km beurt
– injectie gecontroleerd
– koelvloeistof peil gecontroleerd
– motorolie ververst en oliefilter vervangen
– variateur vervangen
– koppeling gecontroleerd en schoongemaakt
– remblokken gecontroleerd
– verlichting gecontroleerd
– bewegende delen en sloten gesmeerd
– proef gereden

Arbeidsloon: 170 euro
Onderdelen: 225,69

Totaalbedrag: 395,69

Volgende update: 15000 km

15000 km update Scarabeo 500

Vooraf had ik gedacht wat ik allemaal over de periode van 10000 km tot 15000 km kan schrijven. Ik zou toch niet zoveel meemaken? Daaraan geen gebrek!!

Net na de 10000 km heb ik besloten om de standaard Sava achterband te vervangen voor Michelin achterband. Op de Sava achterband zat nog genoeg profiel, maar ik vond de grip bij nat weer wat magertjes. Direct viel mij op dat de Michelin achterband boller was dan de Sava achterband. Het positieve gevolg is dat de Scarabeo aanzienlijk makkelijker door de bocht heen gaat. Het is zeker geen bochtenkiller geworden, maar ik vind het nu net een voldoende.

Net na de 10000 km beurt bleef het knopje van mijn richtingaanwijzer hangen. Normaal schoot het knopje na richting te hebben aangegeven weer keurig naar het midden, nu niet… De dealer had in no-time een knopje geïnstalleerd. Maar toen ik een maand weer met dezelfde klacht had, werd het wat vervelend. Na overleg met Aprilia is er een compleet nieuwe richtingunit opgezet. Ik heb begrepen dat deze unit van de Atlantic afkomstig is. Qua vormgeving net iets anders, zeker beter! Ik heb sindsdien geen last meer gehad.

Ongeveer 2 maanden geleden kwam ik tot de ontdekking dat het motorblok stationair te hard liep. Met name als het motorblok warm was, ging die net een tikje harder lopen. Daarbij kwam het ook wel eens voor dat de motor afsloeg. Erg vervelend als je aan het file rijden bent, mijn rechter remhendel moet ingeknepen worden om de 500cc weer te laten grommen. Niet alleen het motorblok gromden dan weer, maar ook verscheidene automobilisten. De dealer vond dit uiteraard ook niet kunnen en ging op onderzoek uit. Als eerst werd de stappenmotor vervangen. Kennelijk was dit onderdeel niet goed, hiermee is het afslaan verholpen.Ik heb mij laten vertellen dat zo’n onderdeel zomaar 400 euro kan kosten. Gelukkig nog fabrieksgarantie…Alleen bleef het motorblok iets te hoog stationair lopen…. Er is inmiddels veelvuldig contact geweest tussen de dealer en de fabriek. Er zijn allerlei onderdelen vervangen waaronder het spruitstuk. Er is zelf data van mijn motorblok naar de Italianen gestuurd om te achterhalen wat het probleem kan zijn. Vorige week weer de scooter afgeleverd, volgens de engineers van Aprilia zou het aan de sensor van de uitlaat moeten liggen. Helaas, niks bleek minder waar… De dealer heeft een vermoeden dat het aan de software ligt. Inmiddels heeft hij 3 Scarabeo’s onderzocht en alle drie hebben hetzelfde probleem. De engineers van Aprilia vertellen niet meer dan ze kwijt willen, dus elke keer moet de monteur de scooter uit elkaar halen. We wachten maar af tot er nieuw bericht uit Italie komt .

Kortom; een turbulente 5000 km achter de rug. Geen problemen om wakker van te liggen, maar wel vervelend. In een gekke bui had ik het idee gevat om hem in te ruilen voor een Kymco Downtown. Maar…. Het blijft toch een machine naar mijn hart! Het brute ongeciviliseerde geronk blijft een belevenis. Op naar de volgende update: 20000.

Update 20000 kilometer 28 augustus 2011

20000 km is voor mij echt een mijlpaal. Ik heb nog nooit zoveel kilometers op 1 en dezelfde motorfiets gereden. Niet heel lang gelden had ik het idee om de Scarabeo te verlaten, zaken liggen er nu anders bij. Ik heb de afgelopen 5000 kilometer probleemloos gereden.
De scooterrijders weten het, bij de 20000 kilometer moet er groot onderhoud plaatsvinden. Ik zou een flinke rekening tegemoet zien.

Zoals gezegd kende de Scarabeo geen problemen. Ik had wel wat last van een bobbelige voorkant. Bij lage en hoge snelheden kon ik niet mijn handen van het stuur halen. Zelf met 1 hand rijden was niet makkelijk. De klacht werd door de dealer serieus genomen, hij snel de veroorzaker tegen van het trillen; de voorband was gecupt. Enorme ongelijkheden in de band deden de scooter trillen en schudden. Doe maar een nieuwe voorband, was toch aan vernieuwing toe.

Tijdens de reparatie werd ik door de monteur opgebeld wat ik met de variateur wilde doen. De Malossi variateur was helemaal versleten… Ik had de originele variateur na 10000 kilometer vervangen voor een Malossi variateur. Na inspectie bleek echt de Malossi variateur versleten te zijn! Ik had toch meer verwacht van dit kwaliteitsproduct…. Ik wilde geen enkel risico lopen en heb een nieuwe variateur laten plaatsen. Ik heb gekozen voor een originele variateur, scheelt wel snelheid maar ook 2/3 van de prijs. Kwalitatief is het nog beter ook. De monteur heeft de standaard rollen een gram lichter gemaakt om de Beo beter te laten trekken.
Na metingen blijkt dat de scooter niet sneller optrekt, ik vind de scooter wel soepeler rijden.

Het is nog niet duidelijk of in de update ervoor gaat zorgen dat de scooter niet meer afslaat. We wachten maar af.

Voor de volledigheid de rekening van de 20000 kilometerbeurt:

Werkzaamheden
– kleppen stellen
– olie en oliefilter vervangen
– remblokken controle
– cardanolie vervangen
– koppeling schoongemaakt en opgeschuurd
– vario vervangen
– v-snaar vervangen
– bewegende delen gesmeerd
– voorband vervangen, incl montage en balanceren
– bougies vervangen
– verlichting gecontroleerd
– luchtfilter schoongemaakt/ vervangen
– banden opgepompt
– knop handvatverwarming veranderd
– proefgereden

+
________________
221,-

Onderdelen
– starterkrans/ poelie m34 48,89
– luchtfilter element 5,08
– v-snaar nexus 500 130,01
– koppeling av. 76,68
– oliefilterzeef 14,85
– olie 29,60
– voorband citygrip 79,91
– bougies 500 cc 37,21
– klein materiaal 5,-
– cardanolie 8,50
_______________ +
435,76

Onderdelen arbeidsloon Totaal
435,76 221 656,76

Na 20000 kilometer kan er wel een evaluatie gemaakt worden. De Scarabeo (mestkever) heeft een eigenzinnige uitstraling en rijeigenschappen. De Scarabeo heeft wat kleine probleempjes gehad, maar heeft mij nooit in de kou laten staan. De 500 cc 1 cilinder maakt de scooter helemaal af. Is de Scarabeo te vergelijken met een lichtvoetige en wendbare poema? Absoluut niet, wel een betrouwbare pakezel die zijn werk door weer en wind doet. Persoonlijk vind ik dit een van de weinig scooters waarbij een groot scherm en koffer leuk vind staan. De aanschafprijs van 4999,- was erg scherp. Wat zou ik doen als ik dit geld opnieuw te besteden had? Jep, weer een Scarabeo 500!

Volgende update: 25000