HONDA FORZA 250CC

door


Auteur: redactie
Geplaatst op: 29 december 2009
Bouwjaar: 2008
KM-stand: 6.499
Views: 10689
Waardering:
- Motor
- Wegligging
- Gebruiksgemak
- Looks
- Totaal

Model Honda Forza 250
Begin test oktober 2008
KM stand 6.510
Testverbruik 1:25 (4l / 100km)
Nieuwprijs € 6590

Mooi, cool, stoer; dat zijn de opmerkingen die we bijna dagelijks naar ons hoofd geworpen krijgen. En zeg eerlijk, de Forza is er eentje die je netvlies op een wel heel verleidelijke manier streelt. Toch is het niet alleen zijn uiterlijk waarmee de Honda ons verleidt, ook de techniek is een huzarenstukje waar menig fabrikant een puntje aan kan zuigen. Vooral de automaat die je ook sequentieel kunt gebruiken is uitermate fijn in het gebruik en levert een aanzienlijke (acceleratie) winst op. In een vergelijkingstest had de Honda DN-01 zelfs moeite de Forza bij te houden! De automaat stand kent 2 standen, waarbij je beter de sportstand kunt gebruiken. In de ‘normale’ stand lijkt het net of je constant in een te hoge versnelling rijdt. Vergelijk het met een personenauto die in z’n 4 de bocht doorgaat en weer versnelt. Combineer je snelweg met de stad dan is een verbruik van 1 op 30 eenvoudig haalbaar. Wij realiseerden 1 op 29,4! Ga je stampen dan kom je richting de 1 op 25 (4L/100km) en dat is nog altijd gewoon netjes.
Motorrijders hebben het altijd over een ‘pekelfiets’ maar aangezien we onze Honda niet tot zo’n apparaat willen torpederen staat hij nu even 2 weekjes in de tuin en laten we het zout door de regen wegspoelen. Daarna mag ‘ie weer aan de slag.
Het zout is nog steeds niet van de straat, maar dat heeft ons er niet van weerhouden om de Forza gewoon weer in te zetten. De afgelopen maand heeft hij dienst gedaan als woonwerk scooter voor onze redacteur Peter. Als je een scooter een tijd aan iemand meegeeft die er nog niet eerder mee had gereden krijg je vaak verrassende opmerkingen. Natuurlijk ook vaak bevestiging van wat je al wist. Bijvoorbeeld dat de Forza nog steeds een enorme blikvanger is en je bij elk stoplicht aangegaapt wordt door de bestuurders om je heen. Wat het uiterlijk betreft lijkt er geen middenweg. Mensen vinden hem of heel erg stoer, of heel erg lelijk. Over het algemeen kan je deze groepen ook onderverdelen in mannen en vrouwen, de mannen vinden hem stoer en de vrouwen, tsja, die vinden het iets minder…. Minder vond ook Peter de sluiting van het zadel. Deze pakt gewoon niet lekker waardoor je vaak twee tot drie keer moet drukken voordat het zadel echt dicht is. We hebben al gekeken of de sluiting wellicht gesmeerd moet worden, maar het lijkt te liggen aan de te strakke afwerking van Honda waardoor er weinig speling zit in de combi zadel/sluiting. Een detail, wat waarschijnlijk door de dealer opgelost kan worden. Over het rijgedrag alleen maar lof, zeker in de stad waar de Forza gewoon erg lekker rijdt. Aandachtspunten voor de komende maand zijn het zadel en de uitlaatdemper. Het niet opletten bij het afdekken van de scooter met een motorhoes heeft ervoor gezorgd dat er een stuk van de hoes vast is gesmolten aan de warme demper. Dat wordt poetsen!

Herkend worden en bekend zijn, dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen maar het heeft beide met elkaar te maken. Als je steeds vaker herkend wordt en duidelijk is wie of waarvan je bent krijg je uiteindelijk meer bekendheid. Mede daarom hebben wij onze toch al niet onopvallende Forza voorzien van wat fraaie belettering met het nieuwe ScooterXpress logo. Nu de Honda er qua uiterlijk weer tip top uitziet kunnen we er in ieder geval weer goed mee voor de dag komen. Nu de lente officieel begonnen is komt het zonnetje weer wat vaker door en word het dus steeds vaker scooter weer. De Forza mag na de gure winter weer steeds vaker naar buiten en daar lijkt hij goed van te genieten. Het motorblok reageert erg goed en geeft een hoop vermogen af. Ook blijft het leuk om de Honda af en toe eens flink in de toerenbegrenzer te jagen door hem op de handgeschakelde stand te zetten. Na ruim 2900 Kilometers zijn de banden nog niet versleten en bieden nog steeds een goede grip. Helaas nu geen foto van de nieuwe stickers op de Forza, want op het moment logeert de scooter bij Honda Nederland. Niet omdat er iets met de Honda aan de hand is, maar gewoon omdat het in het drukke demo seizoen niet altijd mogelijk is om een scooter met transport op te laten halen. Een mooi alternatief is dan vaak de ruilactie. We laten onze scooter achter en nemen de demo voor een aantal weken mee naar de redactie. In het geval van de Forza was dit voor achtereenvolgens de test van de SH300i ABS en de SW400-T, de nieuwe Silverwing. Dat ze bij Honda de witte koorts te pakken hebben is wel duidelijk, want ook deze twee demo’s kregen we mee in maagdelijk wit. Over onze ervaringen met de Silverwing 400 kunnen jullie in de aankomende editie lezen. Dan komt ook het eindpunt van onze langeduurtest met de Forza in zicht. Wellicht kan hij opgevolgd worden door een ander wit model uit de Honda stal, de tijd zal het allemaal leren

De Honda Forza heeft de afgelopen tijd niet stilgestaan, nu het zonnetje weer tevoorschijn komt is er geen reden om onze Honda te laten staan. Daarom is de kilometer teller afgelopen maand weer wat omhoog geschoten tot zo´n slordige 4200 kilometer. Net als aan het begin van het jaar heeft hij nu ook aan het einde van het jaar een ritje naar Assen moeten verzorgen. Ditmaal naar de WK Superbike race. Goed voor aardig wat kilometers die vanaf Rotterdam afgelegd worden. Dat wit erg besmettelijk is en dus snel vies word hebben we wel meegekregen want elk vliegje en spettertje vuil blijf je zien op de Forza. Daartegenover staat dat hij makkelijk schoon te houden is, even met een natte doek over het plaatwerk heen en hij glimt al weer. Nu je op straat echt begint te merken dat de motorscooter een prominentere plek in gaat nemen in het verkeersbeeld, merk je ook dat de Honda meer opvalt. Bijna alle reacties die we krijgen zijn positief. Zo werd dit ook op de scootermeeting van 19 april duidelijk. Veel mensen waren zeer geïnteresseerd in onze langeduur scooter. Je kan met deze scooter toch schakelen? Je hebt hier toch geen echte sleutel voor nodig? Mag ik er even op zitten? Dit waren veel gehoorde vragen over de Forza. Het schakelsysteem is nog steeds een unicum in de 250cc klasse, het enige andere model waar we zo’n systeem tegen komen is de Burgman 650, maar dan praten we ook wel over een verschil van 400 cc en talloze euro’s. Na ruim vierenhalf duizend kilometer bevalt de Forza nog steeds uitstekend, hij blijft lekker sturen en is mede door zijn lage zitpositie altijd wendbaar in vele situaties.

Zo, het was me het maandje weer wel bij de Forza. Er kwam van alles voorbij. Een vlekkeloze trip naar de WK Superbike in Assen vanuit Rotterdam zorgde voor een mooi daggemiddelde van circa 450 km en een zeer achterwerk. Dat de Honda meer een cruiser is merk je dan vooral op de terugweg. Niet helemaal eerlijk natuurlijk, want het zitmeubilair in Assen is ook niet geweldig en na een dag op de tribune stap je zelfs niet meer lekker op een Silverwing is onze ervaring. Maar dat terzijde. In de volgende week bleek er geen beweging meer te krijgen in de scooter, wat was het geval. Een stalen pin, maat BBQ spies had zich door de voorband geboord en die stond volledig plat. Na met 5 km per uur naar de dichtstbijzijnde pomp gestrompeld te zijn zochten we de dealer op. Motoport Vari in Rotterdam had helaas de voorband niet op voorraad. Een tijdelijke prop in de voorband zorgt ervoor dat we in ieder geval nog door kunnen rijden. Niet ideaal en zelfs wat tricky op de snelweg, zaak om snel een nieuwe band te monteren! Daarnaast is het verbruik met de vele snelwegkilometers iets gestegen naar 1 op 25. De verbruiksmeter in het dashboard blijft verbluffend accuraat. Volgende maand meer over onze plannen met de Forza.

Ook deze maand is er weer het een en ander gebeurd in het leven van onze langeduur Forza. Meeste indruk heeft toch wel de MP3 toerrit gemaakt in de omgeving van Soest. Vooral ook vanwege het slechte weer dat we op deze dag mochten ontvangen van boven. De Forza had in de week ervoor enige moeite met de regen. Tenminste dat was onze eigen conclusie nadat de Honda ons na een dagje buiten in de regen liet staan op de redactie. Geen reactie bij het omdraaien van het contact en slechts een flauw schijnend lampje in het dashboard. Omdat er op dat moment geen tijd was om er echt in te duiken pakten we een andere demo om thuis te geraken. De volgende dag in de stralende zon had de Forza geen enkele moeite om weer tot leven te komen. Vreemd! Dus geen lege accu, zoals we op het moment zelf dachten. Ondertussen heeft de Honda al weer ruim 5.000 km verschalkt. Een mooie score bij voornamelijk stadsverkeer.

Na de vele ritten van afgelopen tijd heeft onze Honda de afgelopen maand even rust gekregen. Niet omdat we hem al zat zijn, nee dat zeker niet. We genieten nog elke minuut van de Forza en kunnen hem goed gebruiken als vergelijking met de vele testmodellen. De Forza is een motorscooter die met zijn 250 cc qua vermogen in de midden moot valt, maar daarbuiten wel een hoop extra´s biedt. Zo is hij natuurlijk uitgerust met ABS, iets wat op steeds meer modellen een standaard aan het worden is. Buiten de goede rijeigenschappen heeft de Forza een hoop opbergruimte en dat is zeker bij de motorscooters een belangrijk aandachtspunt. Zoals we aan het begin van het verhaal al schreven heeft de Forza na de drukke ritten van afgelopen tijd even wat rust gekregen. Hij heeft wat stilgestaan doordat de testmodellen die soms maar een enkele week kunnen blijven ook de nodige aandacht nodig hebben. De kilometerstand is wel omhoog gegaan naar de 5.674. Nog even en dan zit de testperiode van onze witte reus er op en we hopen hem daarom dan ook de laatste tijd nog even flink aan de tand te voelen.

Ja, ja, de dag is aanstaande dat wij de Forza moeten gaan terugbrengen naar de importeur. Sterker nog, er is ook al een dag geprikt waarop we moeten verschijnen op Honda headquarters met onze ‘Witte Reus’. Eind augustus zal het zo ver zijn, dus op het moment dat u dit leest zijn wij al weer Forza-loos. Het zal even wennen zijn, niet meer elke morgen de trouwe Honda voor de deur aantreffen en moeiteloos naar de redactie rijden. We weten nog niet helemaal hoe we dit gat gaan opvullen. Maar we zijn er hard mee bezig daar mogen jullie vanuit gaan. Deze maand zullen we dus proberen nog zoveel mogelijk gebruik te maken van de Honda, het onderste uit de kan zeg maar. De afgelopen maand was er eentje van vele testen. Zeker met de voorbereidingen van de ECO test schoot rijden op de Forza er nog wel eens bij in. We missen hem nu al, terwijl hij er nog steeds is. We houden de berichtgeving kort deze maand, snel naar buiten, nog even op de Forza rijden!

Ja, het is gebeurd. De Forza is terug naar de importeur. Volgende maand een volledig overzicht van onze testperiode met de Honda Forza 250. Het oktober nummer puilde al uit van het nieuws dus helaas pas volgende maand het volledige verhaal. We kijken door het raam en de Honda is weg. We kunnen er nog maar slecht aan wennen.

We schreven het vorige maand al, de Honda Forza is niet langer onder ons. Daarmee bedoelen we dan dat hij niet meer bij ons voor de deur staat. Uit het oog is in dit geval zeker niet uit het hart. Hiervoor hebben wij teveel met de Honda meegemaakt. De kilometerstand van de Honda doet vermoeden dat hij niet alle dagen in gebruik is geweest het afgelopen jaar, maar niets is minder waar. Vanaf het moment dat wij in 2008 de keyless go sleutel (?) in ontvangst namen bij Honda Nederland op Schiphol Rijk, heeft de Forza zelden meer dan twee dagen stilgestaan. Zijn leliewitte kappen misten ook duidelijk hun werking niet. Als voorloper in de ‘witte trend’ leek heel Rotterdam bij tijd en wijle uit te lopen voor deze scooter. De aandacht die een MP3 in de begindagen kreeg is er niets bij. Het uiterlijk deed ook onvermoede creativiteit opbloeien bij onze redactie. Voor toenmalig zusterblad Sootin’ werden de kappen bestickerd in een zebra look in traditionele Honda kleuren, rood / blauw. Vervolgens werd de Honda ook nog eens ingezet als promotie object voor ScooterXpress. Allemaal goed en wel, maar het meeste plezier hebben we gehad van het rijden met de scooter. Meer dan eens stapten redacteuren sceptisch op en laaiend enthousiast weer van de Honda af. Zijn uiterlijk deed vermoeden dat het sturen op de Honda weinig met dynamiek te maken zou hebben. Maar niets bleek echter minder waar. De Forza ontpopte zich als een fantastische metgezel in de stad, met speels gemak liet het grote chromen stuur zich van links naar rechts gooien. Zijn zichtbaar bescheiden windbescherming zorgde ervoor dat we niet direct stonden te springen om lange tochten met de Honda te gaan maken. Maar direct in het eerste weekend van deze langeduurtest was het al raak. Andere demomodellen bleken niet beschikbaar voor een trip naar de TT van Assen en op zaterdag stond er niets anders voor de deur dan de witte Honda.
Aan het einde van de dag gaf de dagteller 450 km aan, maar desondanks was er van enig lichamelijk ongemak geen sprake. Zeker niet in vergelijking met de zes uur die dezelfde dag werd doorgebracht op een waardeloos plastic stoeltje op de tribune langs het circuit van Assen…

Was het dan alleen maar rozengeur en maneschijn met de Forza? Ja, eigenlijk wel. We hadden doorlopend last van een niet echt goed pakkende zadelsluiting. Tot het einde toe bleek het geregeld nodig om twee tot drie keer het zadel te sluiten alvorens de sluiting ‘pakte’. Eenmaal weigerde de sleutel dienst. Het systeem bestaat uit een kastje waarmee je, als je binnen een meter van de scooter bent, de Honda kunt starten. De weigering schreven we eerst toe aan een lege batterij. Maar terugdenkend aan de enorme hoosbui van dezelfde morgen kwamen we tot de conclusie dat water de boosdoener moet zijn geweest. Het euvel heeft zich na dit ene incident ook niet meer voorgedaan. Verder leverde een derde Assen trip een lekke voorband op. Gelukkig niet onderweg maar de volgende morgen toen we weer naar de redactie wilden rijden. De gehele periode heeft het verbruik geschommeld tussen 1 op 25 (4,0 l / 100 km)en 1 op 33 ( 3,0 l / 100 km). Waarbij het verbruik op de snelweg duidelijk hoger was dan in de stad. De ‘sport’ knop van de automaat zorgde voor een duidelijke versnelling door een hoger toerental, maar deed de honda ook iets gulziger drinken. Om af te sluiten met de automaat. Ons werd geregeld door lezers gevraagd of wij het handmatig schakelen zelf ook gebruikten en wat ons oordeel hierover was. Hier kunnen we kort over zijn, leuke gadget, maar wij reden uitsluitend in de automaat stand. De Honda Forza staat niet meer voor ons deur en we zullen hem missen.