HONDA SWT 400

door


Auteur: GT Scooter
Geplaatst op: 19 januari 2011
Bouwjaar: 2008
KM-stand: 16.000
Views: 6885
Waardering:
- Motor
- Wegligging
- Gebruiksgemak
- Looks
- Totaal

De aanschaf:
Ik zocht een comfortabele tweewieler met snelwegcapaciteiten. Een toermotor of allroad voldoet aan de eisen, maar een goedkopere en meer praktische maxiscooter ook. In de zomer van 2010 heb ik op 3 demo’s gereden: Suzuki Burgman 400, Yamaha Majesty 400 en Honda SW-T400. Het zijn momentopnames, maar ze hebben mijn keuze wel bepaald. De luxe Burgman is lekker wendbaar en tot ca 80 km/u de vlotste, maar hij klinkt nogal rauw en het uiterlijk is niet mijn smaak. De compacte Majesty is wat steviger geveerd, maar voelt op snelheid en oneffenheden wat minder solide. De SW-T400 is iets minder wendbaar, maar ik viel meteen voor zijn soepele 2 pitter, comfort en kwaliteitsindruk.
Kort daarna trof ik een technisch identieke, maar iets zakelijker vormgegeven Silver Wing 400 bij MP Hengelo. Na een uitgebreide proefrit en een prettig gesprek was hij voor € 4900 de mijne. Voor dat bedrag heb ik een antraciet metallic/ mat zwarte SW400 uit 2008 in showroomstaat, met 1 jaar garantie, handvatverwarming, verhoogd scherm en volle tank. Om te voorkomen dat ik over 2000 km langs zou moeten komen voor de 18.000 km-beurt, werd deze voor aflevering gratis uitgevoerd.

Het rijden:
Technisch is hij helemaal bij de tijd: hij heeft o.a. HISS (startonderbreking), CBS (gecombineerd remsysteem), 3 stage CVT, DOHC, PGM-FI en 2 cilinders met 4 kleppen en voldoet aan Euro 3.
De SW400 is een heerlijke toerscooter. De windbescherming, bagageruimte(s) en het comfort maken lange ritten mogelijk.
Koud loopt hij stationair zo soepel 1500 tpm dat je de bedrijfstemperatuur bijna vergeet. Hij maakt een mooi geluid, pakt op vanaf 2500 tpm en reageert direct maar soepel bij (tussen)accelleraties. Bij vol accellereren stijgt het toerental snel naar zo’n 6000 tpm om na 100 km/u vrijwel lineair verder te stijgen naar max 9500.
Even wat globale cijfers: 0-60 km/u kan hij in 4 seconden, 0-100 binnen 9 s. 80-120 doet hij binnen 7 s en nog eens tellen later staat de teller al op 140. M.n. die laatste prestaties zijn beter dan bij S en Y. Na nog een half minuutje aandringen staat de teller op zijn top van 165. Als max houd ik 7000 tpm aan, een kleine 130 km/u.
Het verbruik bedraagt op snelheid en bij kortere ritjes zo’n 1:20, maar bij langere en/of toeristische ritten zakt dat richting 1:24. Met de tankinhoud van 16 liter, heb je dus een actieradius van gemiddeld 350 km.
De vering is erg comfortabel, maar hij deint vrijwel nooit. De achtervering is verstelbaar in 5 standen. Over de bandenspanning van de Bridgestone HOOP banden 120/80×14 en 150/70×13 lopen de aanbevelingen van Honda (2,0 voor/ 2,25-2,50 achter) en Bridgestone (2,3/2,8) nogal uiteen. Solo hanteer ik 2,1/2,4. Als je met wat meer bagage en/of een duo rijdt, stel je de vering eenvoudig bij (met bijgeleverd gereedschap), evenals de lichtbundel (draaiknop achter de koplamp).
Hij heeft ook een parkeerrem. Verder bedient links de voor- en achterrem, tenzij je hem heel kort inknijpt (dan werkt alleen achter); rechts bedient alleen voor.

Pluspunten:
Bouwkwaliteit en afwerking zijn bovengemiddeld. Enkele voorbeelden: gasveer bagageruimte, klepjes die vertraagd openen, voetsteuntjes die solide in- en uitklikken, geen rammels of trillingen.
Daarnaast zit de 28 kW sterke parallel twin in het frame i.p.v. op de swingarm, dus het onafgeveerde gewicht is laag. De officiële Honda-dealer geeft aan dat hij slechts eens per 12.000 km een servicebeurt nodig heeft. 100.000+ schijnt geen probleem te zijn; er zijn SW’s die het dubbele hebben gelopen. Op snelheid geeft dit mooi lopende blok hem net wat meer uithoudingsvermogen dan de concurrentie.
Het comfort en de zitpositie zijn voor mij ideaal. Verder vind ik de hogere dubbele uitlaat van de Honda fraaier dan de laag hangende exemplaren op S en Y. Dat geldt ook voor de buddy met twee bescheiden rugsteuntjes (waarvan de voorste verstelbaar). Als je de no nonsense uitstraling een passend extraatje wilt geven, raad ik (bij uitvoering met zwarte wielen) rode rimstriping aan.

Minpunten:
In het begin moest ik wel wennen aan de omvang (lxbxh = 230x80x150 cm) en het hoge gewicht (245 kg rijklaar). Door die combinatie is het een motorscooter om met souplesse/beleid te berijden.
Over het imago: in de motorbladen krijgen maxiscooters nauwelijks aandacht, maar op de weg word ik door andere motorrijders vriendelijk begroet en in de stad cirkelen de lichte scooters nieuwsgierig (of is het opscheppend?) om je heen.
De enige echte nadelen zijn het matige dimlicht, het openen van de bagageruimte met de contactsleutel, en het ontbreken van ABS en een alarmlichtschakelaar.
En het kost vrij veel kracht om hem op de middenstandaard te krijgen.