PEUGEOT NEW VIVACITY 50CC

door


Auteur: redactie
Geplaatst op: 23 mei 2010
Bouwjaar: 2008
KM-stand: 2.829
Views: 25328
Waardering:
- Motor
- Wegligging
- Gebruiksgemak
- Looks
- Totaal

Peugeot Vivacity
Model Peugeot Vivacity 50
Begin test September 2008
KM stand 3.306
1 liter olie bijgevuld bij 801 km
Testverbruik 1:31 (3,2 l / 100km)
Nieuwprijs € 1.649,-

Juni 2010
Ja, soms moet je even wakker geschud worden en dat gebeurde deze maand van verschillende kanten. Omdat de Peugeot Viva al enkele maanden met een geschonden aangezicht rondrijdt werd het echt tijd om hier iets aan te doen. Nu zijn we net bevallen van de mei editie van Scooterxpress en laat onze agenda eindelijk weer een klein beetje lucht zien, een hele opluchting, om eerlijk te zijn. We hadden al eerder gezegd dat we twee opties hadden. Of de scooter naar de spuiter sturen, hem daar af laten plakken en door de spuitcabine heenjagen, maar dat ging een beetje in de papieren lopen. Optie 2 was zelf de voorkap demonteren, nou dat heb ik geweten. Na het openen van de bagageruimte voor keek ik meer dan 10 schroeven recht in de bek aan. Nadat deze los waren nog niet eens het begin van een losse kap. Na enkele verwensingen aan de zijkant verder gegaan met schroeven. 8 Schroeven verder nog steeds niets… Grrr, wat een ellende. Waar we dus een foto van een netjes gespoten Peugeot wilden laten zien op deze pagina zie je nu nog steeds de oude situatie. Dat verdient de Peug natuurlijk niet en we hebben professionele hulp ingeroepen. De vraag was simpel aan de dealer, kunnen we dit zelf, of wordt het gewoon wegbrengen? Grote kans dat de Viva dus de komende maand in zijn geheel bij de spuiter staat….

April 2010:
Oei, dat wordt misschien toch iets moeilijker dan verwacht. Wij dachten dat het spuiten van het kappenwerk van de Vivacity wel mee zou vallen. Maar onze redacteur Raymon en tevens spuitwerk expert concludeerde meteen dat het nogal wat werk zou zijn om de kap te demonteren omdat deze eigenlijk de gehele voorzijde beslaat. Dus het wordt of even flink schroeven, of de gehele scooter afplakken en dit levert natuurlijk weer extra werk op voor de spuiter wat wij natuurlijk weer gaan voelen in onze portemonnee. Vooralsnog is het plan dus om zelf even met de schroevendraaier de Peugeot aan te vallen en het kappenwerk los bij de spuiter af te leveren. Gelukkig was de diagnose dat de krassen nogal oppervlakkig zijn en dus relatief makkelijk weg te werken zijn. Geen dramatisch pleisterwerk benodigd met andere woorden. Ondertussen rijdt de Viva gewoon door, want de schade is natuurlijk niet van dien aard dat er niet mee gereden kan worden. Het lijkt alsof het toerental nogal fluctueert wanneer je stilstaat voor het stoplicht. Tijd voor een beurtje lijkt ons! Die gaan we dan ook direct maar eens inplannen!
Maart 2010:
Oei, Oei, oei. Dan denk je dat je de winter helemaal goed bent doorgekomen en dan gaat het alsnog mis. Een van de redacteuren stapte met de zomer in zijn bol naar buiten en pakte de Viva beet voor een tochtje naar de lokale super en toen ging het mis. Opgevroren sneeuw eind februari zorgde ervoor dat het aangezicht van de Viva of in ieder geval zijn rechter voorkap een paar flinke krassen vertoont. Daarnaast heeft de crashsteun achter zijn werk goed gedaan alleen heeft deze in ruil daarvoor ook wat lakwerk op de straat achtergelaten. De schade doet lijken alsof hier iemand met fikse snelheid onderuit is gegaan maar in werkelijkheid gebeurde het allemaal met 15 kilometer per uur en gleed de scooter door het ijzige wegdek nog zeker 5 meter door. Niet echt een stoer verhaal voor in het cafe zo’n schuivertje op lage snelheid. Maar jullie begrijpen dat we dit op de redactie ook volledig uitmelken, de betreffende redacteur kunt u herkennen aan het schaamrood op zijn kaken. Nu is het vooral zaak om de schade te herstellen. We gaan maar eens bellen met de lokale spuiter en de dealer, even kijken wat de meest efficiente oplossing is voor dit euvel.
Februari 2010:
Tsja, deze maand, we kunnen er kort over zijn. De kilometers die gemaakt zijn werden veelal met samengeknepen billen gemaakt. Wat een ellende dat strooibeleid in Nederland. Het gevolg was dat we overal waar het niet mocht toch op de rijbaan reden, omdat het fietspad simpelweg een ijsbaan was. Natuurlijk, als er geen zout is, kan je het ook niet strooien, maar er moet toch zo onderhand wel iets anders te bedenken zijn. Wij denken altijd maar zo, als we slim genoeg zijn om een scooter met -5 nog aan te laten slaan, dan moet het toch ook mogelijk zijn om een ‘beetje’ sneeuw weg te krijgen van het fietspad. Ok, nu stoppen we weer met zeuren, want de zon begint weer te schijnen, goed voor het humeur van ons en waarschijnlijk ook voor de Peugeot die vooralsnog probleemloos zijn werk doet!

Januari 2010:
Korte woonwerk afstanden, dat heeft de Peugeot de afgelopen maand voor zijn kiezen gekregen. Redacteur Peter heeft hem een aantal weken gebruikt voor de dagelijkse trip naar de redactie. Zoals verwacht kregen we ook uit deze hoek positieve berichten over het vlotte blok en vooral de manier waarop de Vivacity zich in een bocht laat werpen. Vlot sturen blijft na ruim 2.800 kilometer nog steeds wat opvalt. Geparkeerd in de binnenstad van Rotterdam is het toch jammer dat het vak aan de voorzijde niet met een sleutel af te sluiten is. Het verbruik is de afgelopen maand gelijk gebleven en geeft nog steeds een nette 1 op 31 aan. De Fiddle benadert dit en dat is helaas niet de bedoeling. Geen verdere ontwikkelingen met betrekking tot roestvorming op de uitlaat. Laat de temperatuur maar komen en de pekel maar gestrooid worden….

December 2009:
Deze maand ging de Vivacity op transport, deze keer niet rijdend, maar gewoon achterin de bestelwagen. De reden hiervoor was een switch van bestuurders. Reed de Peugeot voorheen zijn dagelijks zijn kilometers tussen Vlaardingen en Rotterdam, de komende tijd zal er een ander tracé bereden worden. Aangezien iedereen onderweg was werd de auto ingezet, geheel tegen onze principes! Normaal gesproken gebruiken we deze alleen om bij de importeurs in het land demo´s op te halen. Maar terug naar de Vivacity. Onze langeduur rijdt nog immer zijn kilometers en we zijn benieuwd of de nieuwe tijdelijke bestuurder bevindingen naar voren brengt die we nog niet eerder hoorden. Ondertussen zagen we in Milaan een nieuwe telg van de Vivacity familie. De ‘e-Vivacity’. Dit model zouden we eind volgend jaar op de Belgische en Nederlandse wegen moeten kunnen verwachten. Echt onderscheidend is de riem aandrijving die we op dit model aantroffen. Peugeot kiest hier voor een radicaal verschillende aandrijving. We staan nu al te trappelen om dit uit te mogen proberen. Voor onze langeduur gaan we de komende weken de uitlaat maar eens aan een onderzoek onderwerpen, want de roestvorming begint nu toch wel serieuze vormen aan te nemen voor een scooter van deze jonge leeftijd. Volgende maand ons oordeel.

November 2009:
Op het moment dat ik dit verslag aan het schrijven ben, zitten we in het vliegtuig op weg naar Annecy (Frankrijk) voor de persvoorstelling van Vivacity 4-takt. Jawel, na enige tijd (of beter gezegd lang wachten) is de New Vivacity met een 4-takt motor nu eindelijk een feit. Het wordt de tweede Peugeot op rij met een 4-takt motor die Peugeot in het programma gaat opnemen naast de V-Clic. Toch zijn we nog altijd uiterst content met onze 2-takt Viva die elke dag zonder morren aanslaat en zijn werk met groot plezier doet. De motor loopt probleemloos en ook de rest houdt zich uitermate goed. Een punt van kritiek blijft het zadel. Elke keer als je door een put of kuil rijdt heb je het idee dat het zadel breekt, je hoort ook een knakkend geluid. Het voelt fragiel aan en wij vragen ons af wat het doet met een persoon van meer dan 100 kg erop. Tijdens de verbruikstest werd al duidelijk dat de Peugeot geen grote drinker is en een verbruik van rond de 1 op 30 is altijd wel haalbaar. We zijn erg benieuwd wat de 4-takt versie zal gaan scoren wat betreft verbruik, maar als dit veel zuiniger wordt dan 3 L / 100 km wordt dit de eerste 50cc scooter met een actieradius van meer dan 300 km! Ons hoor je niet klagen en we rijden vrolijk én probleemloos door!

Oktober 2009:
Deze maand wederom trouwe dienst als woonwerk scooter. De kickstarter hebben we vorige maand natuurlijk al vervangen en na het bijvullen van de olie rijdt de Viva weer prima zijn kilometers. Op de beurs in Parijs zagen wij de 4-takt versie van de Peugeot staan en inmiddels hebben we de uitnodiging voor de Nederlandse persintroductie in de bus liggen. Deze zal binnenkort plaats vinden. We zijn erg benieuwd naar de combinatie 4-takt Viva. Zelf denken wij dat dit een winnende combinatie kan zijn, vooral omdat de Peugeot bij een volwassen publiek aanslaat en er wordt door die doelgroep toch echt gevraagd om 4-takt motoren (terecht of onterecht). Onze Peugeot blijft echter nog even doorrijden. Binnenkort zal duidelijk worden hoe lang de Viva nog in ons bezit blijft.

September 2009:
Er zijn maanden waarin je nauwelijks iets kan schrijven over de scooter en maanden, zoals nu, dat er veel gebeurt. Op een ochtend ontdekken we dat de kickstarter ontbreekt, maar dat deze er onderweg is afgevallen lijkt ons uiterst onwaarschijnlijk. Hij moet dus wel gestolen zijn. We hebben een nieuwe besteld en hij zit er alweer op. Bij kilometerstand 1.900 ging regelmatig het olielampje branden dus hebben we – bijna – een liter tweetaktolie bijgevuld. Gemiddeld rijden we zo’n 700 kilometer op een liter olie en dat is netjes. Ook was de New Vivacity onderdeel van de verbruikstest en we waren enorm benieuwd welk verbruik hij zou scoren. Na een paar geijkte ronden zijn we uitgekomen op een verbruik van 1 op 32,6! Wel merken we dat de topsnelheid laag is. We halen nog geen eens de maximum snelheid van 45 km/u. Toch zijn we uiterst content met het verbruik want wij hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat we zo ver op een liter zouden komen. De Vespa met het spiksplinternieuwe 4-takt 4 kleps motorblok kwam slechts 300 meter verder. Als je bedenkt dat de tankinhoud van de Peugeot 8 liter bedraagt dan kom je dus ruim 240 km ver!

Augustus 2009:
We sturen de Peugeot bijna naar de 2.000 km en dat zonder enkele problemen, want grote zaken zijn er niet aan het licht gekomen, voor zover. 2 weken geleden hadden we echter wel veel moeite nodig om de Peus weer tot leven te wekken. Na een weekend stil te hebben gestaan kregen we hem niet aan de praat. Startmotor draaide rond, maar aanslaan ho maar! Gelukkig heb je dan altijd nog de kickstarter die de boel iets kan helpen. Na een 30 keer kicken sloeg het 2-takt blok aan en liep daarna perfect. Geen idee wat het was en we hebben het ook niet meer gehad! Maar iets anders. Het blijft een gevoelig onderwerp bij scooters, roest! Wij constateren echter na iets meer dan een half jaar en nog geen 2.000 km roest op de uitlaat. Nog niet heel erg, maar toch. Vooral bij de einddemper en ook de bocht zien we de roest opkomen. We gaan eens kijken wat we hier aan kunnen gaan doen.

Juli 2009:
De nieuwe Vivacity is inmiddels bijna een jaar op de markt en dat betekent dat er ruimte komt voor wat sportieve varianten. ‘Vroeger’ had Peugeot de Sportline uitvoeringen die flink populair waren en anno 2009 komt de Nederlandse importeur wederom met een sportieve RC line zodat je je eigen New Vivacity een sportief smoeltje kan geven. Onze Vivacity moet het doen zonder striping, maar saai vinden we hem zeker niet. Toch mist het model wel het guitige wat het oude model wel had. Vooral het ontbreken van de ronde lampen vinden wij een gemis. Hebben we iets te zeuren? Nee, nee en nog eens nee! Gelukkig heeft de buitentemperatuurmeter vrijwel dagelijks + 25 graden aangegeven en dat betekent dat we er zin in hebben. Laat de zomer maar komen!


We zullen het maar gelijk zeggen, maar we zijn erg happy met de Peugeot. Tot op heden heeft hij ons nimmer laten staan en ook verder kunnen we maar weinig aanmerkingen maken op de Fransoos. Het verbruik lijkt ietwat terug te lopen maar dat zal deels te maken hebben met de betere weersomstandigheden. Onlangs kregen we wel een brief van een lezer, Dhr Cauwels die minder goede ervaringen heeft met zijn New Vivacity. Deze scooter liep bij een stand van nog geen 1.000 km volledig vast, iets wat een incident lijkt aangezien we het niet eerder hebben gehoord. Heb je positieve danwel negatieve ervaringen met de Peugeot New Vivacity of een van de andere modellen die wij in langeduurtest hebben, laat het ons dan weten. redactie@hetprocespublishing.nl.


Still going strong! De Peugeot gaat onverminderd door en laat zich zien als een trouwe metgezel. Geen problemen, en dat is natuurlijk zoals het hoort. Toch merken we wel dat we nog geen gebruik hebben gemaakt van de 12V aansluiting en ook de opbergruimte achter de voorkap blijft dagelijks leeg. We zijn blijkbaar zo gewend zonder deze ruimte te kunnen dat we hem niet gebruiken. Het automatisme blijft om toch gewoon het zadel open te gooien en daar onze spullen in op te bergen. Als we een Viva in het wild tegenkomen is het toch vaak een zwarte, wij hadden gedacht dat vooral de witte variant hoge ogen zou gooien bij de consument, maar zo blijkt maar weer dat dit per model kan verschillen. De grote tank blijft heerlijk want tanken hoeft gewoon niet meer zo vaak. En die buitentemperatuurmeter is ontzettend handig. Op de redactie kunnen we dagelijks opscheppen dat we met slechts 2 graden de scooter hebben gepakt, direct afgelezen van het dashboard van de Peugeot! Voor de eerste keer hebben we een liter tweetaktolie bijgevuld bij km stand 801, geen exorbitante oliedrinker in ieder geval. Ondertussen hebben we de eerste uitnodiging voor een persintroductie van de Peugeot Speedfight 3 in de mailbox zitten – die net als de Vivacity – in Parijs gepresenteerd wordt. We zijn benieuwd of de Speedfight dezelfde kwaliteitsbeleving heeft als de Viva. Vooralsnog rijdt deze nog enkele maanden in het langeduur testpark door. Zeker tot in de zomer. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om alvast wat potentiële opvolgers te spotten!


Onze Peugeot heeft het zwaar in tijden van pekel en gladheid, maar doorstaat het voorlopig goed, althans… Vorige week richting huis ging de Vivacity na zo’n 13 km protesteren. Sputterend, maar nog wel rijdend arriveerden we thuis en het leek erop dat ‘ie er niet zoveel zin meer in had. Toch was het probleempje de dag erna als sneeuw voor de zon verdwenen en tot op heden niet meer teruggekomen. En verder? Wij prijzen de grote tankinhoud (8 liter) die zorgt voor een flinke actieradius en ook de enorme bagageruimte onder het zadel en achter de voorkap maakt van deze scoot een echt ruimtewonder. Daarbij moeten we wel aantekenen dat we de ruimte achter de voorkap nooit gebruikt hebben! Het dashboard is overzichtelijk en is ook nog eens uitgerust met een temperatuurmeter die aangeeft wanneer de temperatuur onder de 3 graden duikt. Het blauwe display is overigens ’s avonds plezierig (of is het rustgevend?) om naar te kijken! Toch denken we nog weleens terug aan het vorige model Vivacity die dat speelse had wat de New Vivacity een beetje mist. Vooral die ronde koplampen waren eigenlijk gewoon heel erg leuk.
Inmiddels kom je het model ook steeds vaker tegen en niet gek want we kunnen oprecht zeggen dat je met deze New Vivacity een leuk uitziende en goed sturende scooter koopt. Of je hier ook de term uiterst betrouwbaar aan kunt toevoegen weten we pas echt na het afsluiten van de langeduurtest, maar vooralsnog staat ‘ie dagelijks z’n mannetje. Vooralsnog een trouwe vriend!


We zitten midden in de wintermaanden, een dikke laag ijs op de sloten begint langzaam te dooien en de schaatsen staan nog binnen handbereik wachtend totdat ze weer in actie mogen komen. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen… de Vivacity is de laatste tijd niet veel gebruikt. Dit komt inderdaad grotendeels door het winterse weer, maar ook door de vele testmodellen die onlangs ‘nog even snel’ bereden moesten worden. De Peugeot heeft de afgelopen weken daarom meer tijd in de schuur doorgebracht dan op straat. De kilometerstand is met kleine stapjes vooruit gegaan naar 419 kilometer. De paar keren dat er in de afgelopen weken mee gereden is was er niks aparts dat ons opviel, gewoon starten en lopen zonder problemen. Zoals het hoort dus. Hopelijk kunnen we volgend nummer meer nieuws melden over het zwarte schaap binnen de langeduur familie.