PIAGGIO CARNABY 300CC

door


Auteur: redactie
Geplaatst op: 23 mei 2010
Bouwjaar: 2009
KM-stand: 2356
Views: 11592
Waardering:
- Motor
- Wegligging
- Gebruiksgemak
- Looks
- Totaal

Model Piaggio Carnaby Cruiser 300
Begin test December 2009
KM stand 2.356
Testverbruik 1 op 26
Nieuwprijs € 4.099,-

Juni 2010
Ik kan het ook niemand echt kwalijk nemen, maar deze maand was weer vooral een Carnaby-loze. Voor een groot gedeelte was de Piaggio er gewoon helemaal niet en net toen ik dacht erop te gaan rijden na mijn vakantie was hij weer gevlogen. Om gek van te worden. Deze keer had hij tijdelijk onderdak gevonden bij de heren van Pressrelease in Dordrecht alwaar de demovloot van Piaggio wordt beheerd. Een redacteur, we noemen geen namen. Had geen ander vervoer naar Dordrecht dan de Carnaby dus terwijl hij daar wegreed met de nieuwe Piaggio MP3 300 LT bleef de Carnaby 300 achter. De ene 300 voor de andere dus. Nu wil het geval dat wij ergens in een agenda hebben genoteerd dat eind mei de datum is waarop de Carnaby retour afzender moet. We hebben de LT dan ook snel weer terug gebracht om te voorkomen dat ze onze Carnaby gelijk zouden houden…

Mei 2010

Tsja, dat is een beetje het verhaal van deze maand, zo is de Carnaby er en zo is hij weer helemaal van het toneel verdwenen. De schuldige, als we het zo mogen noemen, is de importeur. Deze blijkt toch steeds onze demo nodig te hebben. Op het moment dat we dit schrijven is het weer zo ver. Maar gelukkig maakten ze ons dit weekend wel blij tijdens de scootermeeting door even langs te komen met de nieuwe MP3 300 LT, dat kunnen we dan wel weer waarderen natuurlijk! Deze maand dus weinig verse foto’s van de Carnaby. Nu begint de importeur ook heel voorzichtig te vragen wanneer de scooter terug komt. Hmmm, maar eens kijken waar we hem kunnen verstoppen want eigenlijk zijn we nog helemaal niet klaar met de Piaggio. Ten teken dat hij ook zelf nog niet bij ons weg wil liet de Carnaby onlangs een hele nette score noteren op een snelwegrit. Ruim 26 kilometer op een liter loodvrij, dat kan slechter! Sterker nog, dat was ook heel veel slechter de laatste maanden. Maar de temperaturen stijgen en het humeur van de Piaggio stijgt mee. Misschien toch eens tijd om direct het scherm van de Piaggio te schroeven als hij retour komt van de importeur. Op het programma staat in ieder geval nog een wissel met Jurgen, zodat hij even van de Jet4 af kan stappen en daarnaast gaat de Piaggio nog een paar dagen mee met verschillende 300 cc rijders. Volgende maand dus meer en hopelijk niet direct het afscheid van onze witte ridder.

April 2010:
De Carnaby heeft zich de afgelopen maand onder andere uitgeleefd in het Teutoburger Woud. Zoals jullie kunnen lezen in het reisverslag kwam de scooter daar goed tot zijn recht. We hebben wel het windscherm gedemonteerd. Dit zorgt voor iets meer wind op het lichaam en was dus iets onaangenamer, maar aan de andere kant wordt de scooter daar wel een stuk stabieler van op de snelweg. Met het scherm had de scooter namelijk de neiging om een beetje te gaan pendelen boven de 110 km/u, een beetje afhankelijk van de windrichting. Het probleem met de gashendel is nog niet geheel opgelost, maar heeft zich nog maar eenmaal voorgedaan. Stevast bij een temperatuur beneden de nul graden. Ondertussen hebben we ook een topkoffer ontvangen voor onze Carnaby, omdat de Piaggio ten tijde van het foto’s maken al weer even retour moest hebben we deze nog niet gemonteerd, dus dat zullen we de volgende editie laten zien. Het zal het praktisch gebruiksgemak van de Carnaby zeker verhogen daar de bagageruimte onder het zadel niet heel erg ruim is. Volgende maand meer!
Maart 2010:
De Carnaby heeft zich de afgelopen weken bijna onherkenbaar door de stad verplaatst. Niet omdat hij zo snel door de stad gereden heeft zodat niemand hem kon zien maar door het winterse weer. In die witte laag sneeuw viel onze Carnaby bijna weg en viel hij met zijn witte kleur helemaal niet meer op. Sneeuw en veel gladdigheid dus de afgelopen tijd. Niet het meest ideale weer om in te rijden maar wel leuk om je op een gladde parkeerplaats even te vermaken door het achterwiel flink te laten spinnen. Toen op een ochtend de temperatuur meter -7 aangaf en wij verplicht waren om met de scooter weg te gaan stond ons een onaangename verrassing te wachten. Nee hij was gelukkig niet gestolen maar de gashendel zat vastgevroren. Na wat wringen kwam er weer wat beweging in de gashendel maar uiteindelijk ging hij niet helemaal open. Toen de Piaggio een middag in de zon gestaan had en we weer richting huis gingen was het euvel verdwenen en konden we de gaskraan weer volledig open draaien. Aangezien het vaker voorgekomen is de afgelopen tijd gaan we dit nog eens goed onderzoeken en kijken of we hier een oplossing voor kunnen vinden. Op de snelweg was de Carnaby de laatste tijd steeds onrustiger geworden en als reactie daarop hebben we de bandenspanning eens gecontroleerd en die bleek toch flink gedaald te zijn. Eenmaal de banden bijgevuld met wat extra lucht stuurde de scooter weer een stuk scherper. Nog iets om in de gaten te houden dus. De komende tijd hopen we op beter rijweer en de mogelijkheid om wat extra kilometers te maken.

Februari 2010:
De komst van de Carnaby was niet direct de meest geluk geplande exercitie van 2009. Net na een deadline periode, net voor de sneeuw en ijzel periode die de Benelux de laatste maand in zijn greep had. Na een korte vakantie stond hij echter klaar om aan te vallen. De sneeuw aan te vallen bedoelen we dan, want het was nog steeds erg glad op het moment dat we echt met de Piaggio op pad gingen. Enkele ‘cross-town’ stukken van een paar kilometer hadden meer weg van een bobslee afdaling dan van een ontspannen scooterrit. De Tucanourbano handkappen werden dan ook al na de eerste rit uit de kast gepakt. Omdat we haast hadden kozen we voor de snelle montage; hup kappen over handgreep en remhendel schuiven en de rubber stop over het stuureind schuiven. Klaar! Om ervoor te zorgen dat de kappen nog beter op hun plek blijven zijn er nog enkele extra bevestigingsmaterialen bijgeleverd, maar deze bleken niet noodzakelijk. Op een tweehonderd kilometer lange snelweg rit bleken ze prima te blijven zitten, dus de ‘luie keuze’ pakt vooralsnog goed uit! Vooralsnog zijn we erg blij met de handkappen en natuurlijk ook het windscherm dat onze Carnaby heeft meegepikt uit de Business Line bak bij Piaggio. Het is niet het grootste scherm dat we ooit hebben gezien, maar we hebben het idee dat het in ieder geval wel nuttiger is dan het halve schermpje dat gemonteerd is op de Vespa GTS. Het hield ons op de snelweg in ieder geval redelijk uit de wind. De eerste indrukken dan van onze Carnaby. Natuurlijk hebben we vorige maand al de uitgebreide introductie gegeven, maar die was op basis van een test in iets zonniger weer. Nu met temperaturen rond het vriespunt bleek het verbruik van de Piaggio toch wel redelijk onder druk te komen. De waardes die wij haalden vielen ons eigenlijk een klein beetje tegen. We zullen zien hoe dit zich de komende maanden ontwikkeld. Wat hebben we op de planning staan voor de Carnaby? In ieder geval de komende weken een rondje langs verschillende redacteuren en bezitters van concurrenten als de Honda SH 300 en de Aprilia Sportcity 300. Verder zullen we binnenkort een toertocht met de Piaggio gaan rijden. Hopelijk met iets beter weer, dat wel!