SYM FIDDLE II 50CC

door


Auteur: Scooterxpress redactie
Geplaatst op: 15 december 2009
Bouwjaar: 2008
KM-stand: 2.999
Views: 43503
Waardering:
- Motor
- Wegligging
- Gebruiksgemak
- Looks
- Totaal

Lees hier het verloop van 1 jaar rijden op de Sym Fiddle II 50cc

Model Sym Fiddle II 50 cc
Begin test Oktober 2008
KM stand 2.199
Testverbruik 1:32 (3,2 l / 100 km)
Nieuwprijs € 1.599,-

Met alle onderbrekingen (waaronder een vakantie) hebben we er inmiddels ruim 3 maanden Fiddle op zitten en we kunnen zeggen dat de SYM ons nog altijd met plezier van A naar B brengt. En zoals mij altijd geleerd is, moet je met het goede nieuws beginnen. De looks zijn zoals je van een retroscoot mag verwachten: frisse ronde vormen met een vleugje Italiaanse saus. Kenners zien het meteen, maar de amateurs denken nogal eens dat je, ten onrechte natuurlijk, op een Vespa zit. Vooral de achterkant heeft behoorlijk wat overeenkomsten. Pluspunten zijn verder; een goede zit, veel opbergruimte en een laag verbruik (1 op 30 is eenvoudig haalbaar). Toch kunnen we (helaas) wel een paar kritiekpuntjes opnoemen; het mechaniek van het zadel weigert nogal eens dienst ook nadat we het een paar keer gesmeerd hadden. Met temperaturen van ruim onder de 0 graden draait de startmotor niet meer mooi rond, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de accu die nog maar ongeveer 40% van zijn capaciteit levert tijdens koude dagen. En als het dan koud is dan duurt het ‘even’ voordat ‘ie wakker is. Concreet betekent het dat je de eerste 500 meter wat sputtert om daarna zonder enige tegensparteling je weg te kunnen vervolgen. Wat ons betreft mag die temperatuur weer wat naar boven.

Ook de Fiddle konden we niet langer onder zijn hoes laten staan en hoewel het nog zeker geen voorjaar is, was het zeker tijd voor ‘some spring cleaning’. Of in goed Nederlands: een flinke poetsbeurt. De winter had zijn uitwerking niet gemist op deze Taiwanees. Zout zover het oog reikt. Na een stevige sessie in de wasbox begon het kappenwerk gelukkig weer een beetje je glimmen. De chromen spiegels verdienen echter nog wat extra aandacht want hier zitten wat roestspikkels aan die spoedig aandacht verdienen voordat ze permanent vergroeien met deze scooter. De Fiddle heeft deze weken ook iets meer moeite gehad met aanslaan. Dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan de korte stukken die we met de Sym hebben gereden en het effect dat dit heeft gehad op de accu. Belangrijk is dat hoewel we misschien een seconde langer op de startknop moeten drukken, we toch altijd een tevreden knorrend 4 takt blok als resultaat krijgen zonder hem aan te hoeven kicken. Deze maand stond natuurlijk verder voor de Sym in het teken van het vergelijk met de Vespa S. Daar lees je in dit nummer meer over.

De kilometers gaan inmiddels weer wat harder en dat betekent dat de Taiwanees zich weer moet bewijzen. Problemen hebben zich niet voorgedaan, maar vriendje winter – en dan bedoelen we de pekel – heeft de Fiddle hard geraakt. Veel onderdelen zijn gecorrodeerd en dat heeft zijn invloed op de levensduur. Toch is niet alles te wijten aan de pekel. De spiegels waren ooit van chroom, maar daar is in de verste verte niets meer van te herkennen. Ook schroefjes en bijvoorbeeld de veer van de standaard zijn flink verroest. Dit zou niet mogen voorkomen vinden wij. We hebben hierover contact opgenomen met de importeur en onze scooter gaat binnenkort terug om de zaken te bekijken. Wat de spiegels betreft; hier wordt al aan gewerkt. Wanneer de scooter teruggaat zal er ook ineens een aantal accessoires worden opgezet die inmiddels leverbaar zijn voor dit model. Verder nog iets? Niet echt, al vinden we het ’s ochtend net even iets te lang duren voordat de SYM echt goed op gang komt. Ochtendhumeurtje? Bij de eerstvolgende beurt laten we er een monteur eens goed naar kijken. Binnenkort meer over deze Oosterling en dan zijn hopelijk deze kleine irritaties verholpen. Het uiterlijk van de Sym ontvangt nog steeds veel positieve reacties, maar zoals eerder al gezegd, verandering van spijs doet eten, dus laat die accessoires maar komen, wij zijn er helemaal klaar voor!

Het was dinsdagmorgen 07.45u. We lopen richting de scooter om naar de redactie te gaan draaien de contractsleutel om, de startmotor loopt, maar er gebeurt verder niets. Kappen eraf gehaald, bougiekap losgemaakt en na 1000x kicken kwam er dan toch eindelijk leven in de brouwerij. De Sym heeft het duidelijk ‘even’ moeilijk en dan hopen we op ‘even’. Daarna bleef de scooter gewoon goed lopen, maar het feit dat we daar een half uur mee bezig zijn geweest stemt ons niet vrolijk. Hij is terug naar de importeur waar een aantal accessoires op de scoot wordt geschroefd. Belangrijker nog is de servicebeurt die de scooter moet krijgen. Ook moet er aan de afstelling iets gebeuren want het duurt gewoonweg te lang voordat de Fiddle ‘wakker’ is. We hopen dat als ie terugkomt hij weer als een straaljager loopt.

Ja, de Sym Fiddle is weer onder ons. Je zou natuurlijk in de verleiding komen om te denken dat wij voorin dit blad al weer zijn rondjes heeft gereden deze maand, maar niets is minder waar. De accessoires voor onze Sym hadden enige vertraging en daarom kregen we pas net voordat deze editie naar de drukker ging onze blauwe Fiddle 2 terug. Perfect dus om eens te ondervinden wat precies de verschillen zijn tussen onze versie en de 50 S met het nieuwe blok zoals deze dit nummer getest is. Jullie moeten het deze maand doen van een foto van de Sym met accessoires net nadat hij aankwam bij de Scooterspecialist in Vlaardingen, waar wij hem op konden halen. De prijs van de verschillende accessoires en onze ervaringen ermee kun je in ieder geval volgende maand lezen. Even alvast een korte opsomming. De Fiddle beschikt nu over een windscherm, een bagagedrager achter, en een chroomset rondom. Of de Fiddle ook genezen is van het slechte starten gaan we dus ook ervaren de komende maand. Op het moment dat jullie dit lezen is hij al weer volop in bedrijf als woon-werk buffel.

Leuk als die accessoires, maar de Fiddle is ondertussen een behoorlijk opvallende scooter geworden. Beugeltje hier, schermpje daar en we zullen eerlijk zijn dat het best goed smoelt. Het scherm is overigens echt wel handig want het houdt wind en regen goed tegen. Zoals we in het vorige verslag schreven, heeft de Fiddle overnacht bij de importeur en is ‘ie goed afgesteld. Dat ze er niet alleen naar hebben gekeken is duidelijk! De scooter loopt merkbaar soepeler en start ook beter. Ondertussen heeft SYM technisch een aantal aanpassingen aan het blok doorgevoerd en die vind je in de opvolger de Fiddle 50S. Grootste verandering is de slag en boring die is aangepast (nu langeslag motor), de startmotor en de vario. Uit ervaring weten we dat het starten (vooral als het koud is) niet altijd even makkelijk ging en dat moet vanaf nu verleden tijd zijn. We brommen weer vrolijk verder.

Een aantal maanden geleden monteerden we verschillende verkrijgbare accessoires en de conclusie is dat ze de scooter niet alleen mooier maken, maar ook functioneler. Het windscherm is erg handig, maar het gaat helaas wel ten koste van de rijdynamiek van de scooter. Ook kost het een paar kilometer topsnelheid en dat vooral op grote open vlakten met een windkracht 6 of harder tegen. We hadden het al eerder geconstateerd, maar toen verdween het weer als sneeuw voor de zon; vocht in de knipperlichten achter. Binnenkort gaan we ze demonteren en kijken we of er een afdichting niet ok is. We hebben geen sluiting maar het wordt er niet beter van. Verder moeten we het doen met ‘starten en lopen’ en dat is nu net iets wat we van deze SYM verwachten.

Net als de Peugeot was de SYM onderdeel van de verbruikstest, niet onze langeduur, maar een evolutie op ons model, de Fiddle 2S. Tijdens de test hebben we reeds gemerkt dat onze SYM vrij zuinig is. De verbazing was des te groter dat de Fiddle 2S een verbruik scoorde van 1 op 40,2 en daarmee in de top 3 van zuinigste scooters is beland! Ok, de Tomos scoorde een nog gunstiger verbruik maar dit is dan ook geen scooter. Het lijkt wel of fabrikanten het onder de knie hebben gekregen om een laag verbruik te realiseren. De accessoires bevallen inmiddels goed al merken we wel een lichte turbulentie rond de helm. Nu we weer met 10 andere scooters hebben gereden valt wel op dat de remmen doen we dat ze moeten doen, maar meer ook niet.

De Fiddle II is deze maand van baas gewisseld. Na maanden tussen Vlaardingen en Rotterdam gependeld te hebben. Is er nu een dagelijkse routewijziging onderweg. Rotterdam – Rotterdam. Minder lange stukken dus en nog meer start-stop werk voor de Sym nu in de stad. We zijn benieuwd of dit invloed zal hebben op het gebruik van deze Taiwanees. Ondertussen gaan we ook veel plezier ondervinden van het windscherm dat gemonteerd is op deze scooter want langzamerhand zijn de avonden onderweg iets frisser aan het worden. Je merkt dat het scherm goed de wind van het lichaam afhoudt. Zeer waarschijnlijk gaan we het winterpakket van de Sym nog verder uitbreiden met een stel Tucano handkappen. Dezelfde als we ook deze maand als abonnementsaanbieding hebben. Tsja als ze toch hier liggen. Jullie snappen dat we daar zelf dan ook gretig gebruik van maken!

Nou we waren dus van plan om de handkappen op de scooter te schroeven, maar dat is er niet van gekomen. Sterker nog, we hebben tijdelijk zelfs het windscherm eraf gehaald. Zoals je eerder hebt kunnen lezen in deze uitgave heeft de Sym namelijk gefigureerd tijdens de regenpakkentest. Om het allemaal nog een graadje erger te maken moest het windscherm dus wijken. Ondertussen rijdt de Sym dus vrolijk zijn kilometers door Rotterdam. Een aantal dingen vallen op. De achterrem heeft op het moment weinig zin om werk te verrichten, futloos is een kwalificatie die echt van toepassing is. Irritanter nog is het zadel. Wat er ook geprobeerd wordt, deze wil niet sluiten. Tijd voor wat olie blijkbaar. Voor een scooter die nu geregeld een nachtje buiten moet staan in de binnenstad is het natuurlijk niet handig dat het zadel niet afgesloten kan worden. ’s Ochtends erachter komen dat je regenpak is verdwenen is natuurlijk niet leuk. Al hebben we deze maand op de redactie eventueel wel een vervangend regenjasje als dit mocht gebeuren…

De afgelopen maand was er eentje van veel korte ritjes met de Sym, maar deze tochtjes leverden wel wat informatie op. Ten eerste dat de Sym, net als alle scooters erg gevoelig is voor de juiste bandenspanning. Geen verrassing natuurlijk. Na een bezoek aan de plaatselijke Tango om een paar tienden extra lucht in de banden te blazen reed de Fiddle dan ook weer een stuk scherper. Opvallend was het dat we een week later een schroef tegenkwamen die het wel zag zitten om in de achterband te verdwijnen. Natuurlijk overkomt een lekke band je altijd wanneer je haast hebt. In ons geval op een zaterdagmorgen, terwijl we al te laat waren voor een belangrijke afspraak. Terwijl we de scooter van de middenbok duwden merkten we meteen dat het mis was, rollen ho maar… Gelukkig vonden we de heren bij Piet Hordijk in Rotterdam bereid om de schroef uit de band te trekken en het gat te stoppen zodat we weer verder konden. We waren er toch om de New Dink op te halen voor de vergelijkingstest met de AGM Touring. We merken zo langzamerhand wel een kwaaltje aan onze Sym, hij heeft de neiging om bij stationair toerental voor bijvoorbeeld het verkeerslicht, af te slaan. Hoogst irritant, zeker als je vol vertrouwen naar de voorzijde van de rij met wachtende auto’s bent gereden. We hebben wel wat claxons gehoord de afgelopen maand. Dit zal dus ook onze aandacht hebben de komende weken. Want met het slechter wordende weer verwachten we dat dit euvel niet minder zal worden.

De lokale pomp kwamen we deze maand iets eerder tegen dan wij dachten, maar vertrouwend op de reserve van de Sym reden we vrolijk door. Vervolgens reden we nog iets verder en nog een keertje op en neer naar huis en weer naar de redactie. Tot ja, je begrijpt het al, de Fiddle niet meer wilde starten, natuurlijk volledig aan ons zelf te wijten. Maar met een pomp aan het einde van de straat ook weer geen enorm drama natuurlijk. Alleen is die straat best lang als je in de regen om 23.00 uur ’s avonds na wat tikwerk op de redactie door de plassen er naar toe moet. Oom agent had ons ook vrij snel gespot en nadat we hem overtuigd hadden dat het toch echt onze eigen scooter was waarmee we rondliepen mochten we weer verder. Aangekomen bij de pomp moesten we toch even bijkomen, een mooie gelegenheid om dus het verbruik te berekenen. Dit was omhoog gesprongen van de relaxte 1 op 35 score naar 1 op 32 nu. Het zal iets te maken hebben met de korte ritjes die de laatste maand gemaakt worden, maar het viel ons wel op. De importeur heeft ondertussen ook voorzichtig naar deze Sym gevraagd dus het lijkt erop dat de Fiddle ons na ruim een jaar gaat verlaten. Volgende maand de afsluiting van deze langeduurtest.