SYM JET4 50CC

door


Auteur: redactie
Geplaatst op: 23 mei 2010
Bouwjaar: 2010
KM-stand: 1540
Views: 10917
Waardering:
- Motor
- Wegligging
- Gebruiksgemak
- Looks
- Totaal

Model SYM Jet4
Begin test januari 2010
KM stand 1540
Testverbruik 1 op 40
Nieuwprijs € 1.549,-

Juni 2010
Niet zoveel kilometers erbij deze keer omdat de inleverdata van het magazine aardig dicht bij elkaar lagen. Er is ook eigenlijk niet zoveel gebeurd met de SYM, zoals gewoonlijk doet hij zijn werk zeer goed. Het enige wat er gebeurd is, is het afbreken van de uitlaatsteun voor het spatbord over het achterwiel. Het verbruik blijft zo rond de 1 op 40, de ene keer iets minder de andere keer iets meer. Wel zijn we zeer onlangs met de Jet4 op de rollentestbank geweest i.v.m. een bromfietscontrole in Zoetermeer. Bijna thuis werd ik staande gehouden door een motoragent die mij verzocht hem te volgen. Aangekomen bij de controleplaats moest de SYM op de testbank, 57 km/h was het resultaat en ik mocht na het laten zien van mijn rijbewijs mijn weg vervolgen.Op de teller loopt de Jet4 zo rond de 65 – 70 km/h dus heel erg nauwkeurig is de teller niet. Maar goed gelukkig naar huis zonder bekeuring. Volgende maand meer van deze SYM of misschien toch eindelijk eens een paar kilometer met de carnaby die me nu al een paar maandjes beloofd wordt. Ik denk dat ik dan ook gelijk de laatste ben die ermee kan rijden. Want de importeur begint heel voorzichtig om de Piaggio te vragen….

Mei 2010:
Nou de 1000 zijn we gepasseerd en alles zonder problemen op een paar lekke banden na. Twee keer lek in een week dus de achterband is twee proppen rijker. Verder loopt de SYM nog steeds als een zonnetje en kan ik nog geen puntje van kritiek vinden. Inmiddels hebben we weer wat beter weer en de pothelm is uit de kast gehaald. Gelijk beter zicht op de teller moet ik zeggen dus zonder je hoofd helemaal naar beneden te doen heb je nu gelijk zicht op de teller, het klokje en je benzinemeter. Die benzinemeter gaat nog steeds zoals we hem graag zien, langzaam dalende. Het verbruik ligt steeds rond de 1 op 40 en dat is toch netjes. Het enige wat opvalt, is dat het laatste blokje ” benzinevoorraad ” wel heel erg snel naar stand reserve gaat. Zo denk je nog kwart tank te hebben en zo knippert hij al alsof je ieder moment stil kan vallen. Na een tijdje weet je dat je bij knipperende benzinepomp nog wel 20 kilometer kan rijden maar de eerste keer is het best spannend. Niet veel nieuws te melden, het wordt wel tijd dat de andere redactieleden eens kennis gaan maken met de Jet4, kijken of er iemand wil ruilen, voor de Carnaby bijvoorbeeld

April 2010:
De vraag van de redactie om kilometers op de Jet4 te zetten kon ik alleen met een ja beantwoorden. Na tweeduizend kilometer op de Yamaha Giggle had ik wel eens zin in wat anders. Iets anders is het zeker en niet in negatieve zin. Eerste twee dagen Zoetermeer – Rotterdam en weer terug waren geen succes. Om de lange afstand wat plezieriger te maken loopt de SYM iets sneller maar door het ontbreken van een iets grotere hoofdsproeier werd de Jet4 zo heet dat bij het wegrijden uit stilstand de motor dienst weigerde. Na het monteren van een grotere sproeier was dat euvel verholpen en ook het hevig resoneren op top was verdwenen. De Jet4 is een fijne reisgenoot geworden en heeft me ook niet meer in de steek gelaten. De zitpositie voor iemand van 1.85 is zeer goed en de Sym laat zich zeer makkelijk rijden. Zoals in de test al te lezen was is de achterrem niet je van het en ook na 300 kilometer doet hij niet echt veel. Nou gebruik je die niet zoveel meer bij het verdwijnen van de sneeuw maar het zou toch wel fijn zijn hij beter werkte. Het dashboard is overzichtelijk met alle info die je nodig hebt alleen de plaatsing is voor mij te veel naar beneden. Wil je het aflezen moet je echt naar beneden kijken en let je niet meer op de weg. Verder een fijne scooter die ook in de koude periode en de juiste afstelling goed zijn werk doet. Op naar de 1000 kilometer.

Maart 2010:

Je hebt het elders al kunnen lezen, de SYM Jet4 is inmiddels onder ons en de eerste kilometers zijn uiterst succesvol te noemen. Het weer zit natuurlijk nog niet mee en met de Peugeot in het achterhoofd zijn we nu vooral bezig met deze scooter overeind te houden. Maar inmiddels nadert de kilometerstand de 100 km en het eerste verbruik is natuurlijk niet representatief voor wat deze scooter de komende tijd zal gaan aangeven. Ten eerste was de kilometerstand nog maagdelijk en daarnaast werkte de temperatuur niet mee. Iedereen weet dat het blok in de winter iets harder zijn best moet doen en dus meer verbruikt. Eerste opmerkingen van de omgeving? Als we vertellen aan friends&family dat het een sportieve scooter is worden we een tikkeltje ongelovig aangekeken. Het blijkt dat vooralsnog de SYM niet bij iedereen dezelfde gevoelens oproept. Wordt vervolgd