Test elektrische Miku Max

door

  • Miku Max
  • Miku Max
  • Miku Max
  • Miku Max
  • Miku Max
  • Miku Max
  • Miku Max
  • Miku Max

De markt voor elektrische voertuigen is volop in beweging en het lijkt erop dat de consument, na de introductie van een van de eerste elektrische scooters, de Peugeot Scoot’Elec, eindelijk klaar is voor elektrische tweewielers. Opnieuw verwelkomen wij een nieuwkomer die de Europese markt betreedt: de Sunra Miku Max.

Wie zoekt op Miku Max komt wel het nodige tegen, maar voor ons is dit wel een geheel nieuwe kennismaking met het model. Fabrikant Sunra zet in op een compacte elektrische tweewieler met geinige gadgets, maar daarover later meer. Wat styling betreft doet hij ons denken aan de Nito Nes uit Italië, maar ook heeft hij wel een vleugje weg van de Gomax E-dragon die we vorig jaar reden. Het ontwerp is in ieder geval gedurfd want met een zwevend zadel distangeer je je ineens van de rest van je concurrenten. Daarentegen maak je van deze scooter ook direct een eenzitter wat een beperking kan zijn, maar met de gedachte dat het aantal singles de komende jaren alleen maar toeneemt is dit wellicht een mooie USP. Terug naar de Max… Aan het stalen frame is een kunststof tank gemonteerd die wat ruimte biedt voor wat spulletjes wat uitmondt in het langwerpige zadel met daarin een LED achterlicht verwerkt. Aan de voorzijde een robuuste voorvork met opvallend lang voorpoten. Daarboven een grote ronde design LED koplamp waarbij de ontwerpers naar onze mening goed werk hebben verricht. De wielen zijn in maatje 3.00-10 wel behoorlijk compact, maar staan prima bij deze eenzitter. Onder het zadel een haast ‘loze’ ruimte waar je misschien wel een krat bier op kwijt kunt. Wel opletten dat je het maximaal laadgewicht van 100kg niet overschrijdt, maar dat zou normaal gezien moeten lukken. Voetstepjes zijn geïntegreerd in de voetenplank waar ook ineens de 64V/20Ah accu is gemonteerd. Deze is uitneembaar en weegt een fractie meer dan de gemiddelde accu, 9 kg. De achterwielconstructie is anders dan anders door gebruik van 2 schokdempers die in een hoek van zo’n 45gr zijn geplaatst. Over het achterwiel is een compact spatbord gemonteerd die water en vuil moet tegenhouden.

Uitrusting
Als rijder word je getrakteerd op een fraai kleuren LCD scherm met de functies die je hebben wil; snelheid, tijd, afstand en laadcapaciteit. Het BMS systeem geeft overigens het juiste percentage aan van de status van de accu zodat je niet verrast wordt door een acute stilstand. Op het stuur zien we verder de nodige schakelaars waaronder ook cruise control. In het drukke stadsverkeer hebben we het eerlijk gezegd niet gebruikt, maar het kan handig zijn wanneer je lange stukken aflegt. De accu is makkelijk uitneembaar door een (trek) schakelaar in de tank. Grappig dat hier de tekst ‘choke’ op staat. Steeds meer fabrikanten kiezen voor de aandrijving van een Bosch motor, die niet alleen bij de scooterdealers maar ook bij de consument bekend (en geliefd) is. Een fabrikant als NIU, maar ook Monasso en Aima kiezen voor deze aandrijving, en niet zonder reden. De variant waarmee wij reden is de 800W variant die in combinatie met de 60V/24Ah accu over een goede acceleratie beschikt. Het voordeel dat het model zelf nog geen 75 kg weegt scheelt natuurlijk ook. Wij reden de 45 km/u uitvoering en die voldoet prima, een 25 km/u variant is nog niet leverbaar. Op snelheid is hij wel beweeglijk, maar dat neemt niet weg dat het rijden een aangename aangelegenheid is. Wel zouden wij het Chinese rubber snel vervangen door iets beters, maar dat is slechts een tip. Vering en demping zijn niet meer dan gemiddeld. Hij deint wat na en dat zou wat ons betreft een tandje minder mogen. Het hoge stuur geeft wel een hoog ‘Puch MV50’ gevoel en als je daar liefhebber van bent is dat prima.

Eindoordeel
We pakken alle voor- en nadelen bij elkaar en zien dat het weegschaaltje de goede kant op wijst. Voor de styling moet je vallen en tijdens de testperiode hebben we enkel positieve reacties ontvangen, dat is altijd leuk! Ben je op zoek naar een geavanceerd weggedrag dan raden we je aan een deurtje verder te kijken. Het model Miku Max staat voor €1.999,- inclusief alle kosten bij je lokale dealer en die prijsstelling is wat ons betreft op niveau. Directe concurrentie komt wellicht eerder uit de hoek van de stepjes die weliswaar compacter zijn, maar wel minder comfort bieden. Een ‘spannende’ tijd is aangebroken.

Prijs NL/BE €1.999,-*
Website www.Ultronev.com

*incl. onvermijdelijke kosten