Test Cardo Packtalk Bold

door

  • Cardo Packtalk Bold Duo
  • Cardo Packtalk Bold Duo
  • Cardo Packtalk Bold Duo
  • Cardo Packtalk Bold Duo
  • Cardo Packtalk Bold Duo
  • Cardo Packtalk Bold Duo
  • Cardo Packtalk Bold Duo
  • Cardo Packtalk Bold Duo

Packtalk Bold laat je ‘premium’ communiceren

Het is nog niet zo lang geleden dat we de Cardo Freecom + in test hadden. Dit communicatiesysteem overtuigde ons, zowel op het gebied van functionaliteit als de algehele (geluids)kwaliteit. Maar het kan altijd nog beter, verzekerde Cardo Systems ons. Beter betekent in dit geval de Cardo Packtalk Bold, een van de topmodellen in het Cardo programma waarvan we deze keer een review geven.

Bekend klusje

Net als de eerder geteste Freecom, wordt de set weer geleverd in een luxe verpakking met een uitgebreide beschrijving. De beschrijving voor de montage spreekt eigenlijk voor zich. In de doos vind je in dit geval standaard JBL-speakers, de steel- en plakmicrofoon (welke je gebruikt is afhankelijk van het soort helm), de beugelclip voor de plaatsing van de bedieningsunit, maar er is ook een mogelijkheid om de unit door middel van een plakstrip op de helm te plaatsen. Wij bevestigden de Packtalk Bold in de Scorpion Exo S1, een helm die al voorbereid is voor de montage van een communicatiesysteem. Even afhankelijk van je helm is het een kwestie van de draden en twee stekkers mooi wegwerken, de rest spreekt door de duidelijke handleiding voor zichzelf. We hebben het systeem op meerdere helmen uitgeprobeerd en eigenlijk stribbelde alleen de Arai SZ-R een beetje tegen. Uiteindelijk lukt het om de Cardo op de Arai te monteren, maar we moeten eerlijkheidshalve bekennen dat het op de Shoei J-Cruise (zowel type 1 als 2), de Scorpion Exo S1 en de Simpson Venom een stuk vlotter ging. Gemiddeld is het een klusje van 5 á 10 minuten, even afhankelijk van je helm kan het een stukje vlotter of zoals bij de Arai, een fractie meer tijd in beslag nemen.

Duidelijke app

Leggen we de Packtalk Bold naast de Freecom, dan valt wel op dat de Bold een forsere unit is dan de Freecom. Hij is ook uitgerust met een uitklapbare antenne en een groot draaiwiel aan de achterzijde om het volume te bedienen. Voor je dat daadwerkelijk kan gaan doen is het nog even een kwestie van de Cardo app downloaden op je telefoon en je smartphone met de unit koppelen. Dit gaat allemaal vlot en makkelijk, de app is bovendien dezelfde als die ook voor de Freecom wordt gebruikt. Kleine verschillen zien we wel, want waar we bij de Freecom geen keuze hadden over het JBL-geluidsprofiel, kunnen we bij de Bold kiezen voor extra bass of een vocal-stand…

Hey Cardo!

Iets anders waarmee hij zich van de Freecom onderscheidt is voice-commando’s. Helaas zijn de commando’s niet in het Nederlands beschikbaar, maar je kan door commando’s als: “Hey Cardo, radio on” of “Hey Cardo, volume up”, de radio of het volume bedienen. Het gaat nog verder, want zo kan je ook inkomende oproepen aannemen of negeren en andere radiostations kiezen. Het mooie is natuurlijk dat het ook nog eens ‘gewoon werkt’, zelfs op hogere snelheid. In de app kun je functies selecteren zoals het automatisch aanpassen van het volume aan de snelheid. Het komt er logischerwijs op neer dat hij op de snelweg het volume wat omhoog brengt, in de stad of bij het wachten voor het verkeerslicht gaat hij weer omlaag. De intensiteit hiervan kan je ook nog afregelen, of zelfs helemaal uitzetten. Onderweg met de Cardo Packtalk Bold merk je in de praktijk geen hele grote verschillen met de Freecom. Qua bediening is het grootste verschil het draaiwiel in plaats van de plus en min knoppen voor het volume en natuurlijk de voice-commando’s. Ik had mijn bedenkingen over de spraakbesturing, en dan meer in de zin of ik het écht ging gebruiken, maar inmiddels is dat wel het geval. De handen blijven zo te allen tijde op het stuur en stiekem is dat ook gewoon een fijn idee. Rijd je met meerdere motor- of scooterrijders met een Cardo op de helm, dan is het ook handig om te weten dat je met de Packtalk Bold een groter bereik hebt om met elkaar te communiceren. Natuurlijk wel afhankelijk van welke Cardo je maten hebben aangeschaft, maar met de Packtalk Bold kan je 2 tot 15 rijders koppelen (bij de Freecom-range maximaal 2), met een bereik van 1.6 kilometer, bij de Freecom ligt deze afstand op 0,8 kilometer.

Bass

Over de geluidskwaliteit van de Freecom met de optionele JBL-speakers waren we al heel tevreden, op de Bold is dat niet anders. De speakers worden dit keer ook standaard bij de Packtalk Bold meegeleverd en komen hierbij misschien nog wel beter tot hun recht. In principe zou de geluidskwaliteit identiek moeten zijn, maar het zou kunnen dat door de mogelijkheden om andere geluidsprofielen te selecteren, de beleving hierdoor een extra boost, of in dit geval ‘bass’ krijgt… Verwacht van de 40mm speakers natuurlijk geen bass zoals van de subwooferkist die je vroeger achterin je Astra of 106 had liggen, maar zeker met het gegeven dat de speakers zo plat zijn en slechts een omtrek van 40mm hebben, maakt het weldegelijk indruk.

Conclusie

We zouden van deze review eigenlijk een langeduur testperiode moeten maken om alle functies aan het licht te laten komen. Zo kan je de audio onderweg delen met je vrienden, gebruik maken van siri of google voice-commando’s, onderweg de batterijstatus opvragen met een simpele “Hey Cardo battery status” en zo zijn er tal van andere opties waaraan we eerlijkheidshalve nog niet zijn toegekomen om te ontdekken. Indrukwekkend is de geluidskwaliteit, het gemak waarmee je de Packtalk Bold door middel van spraak commando’s kan bedienen, maar ook de accuduur van 13 uur maakt indruk. Of de meerprijs ten opzichte van de goedkoopste Freecom de Bold je écht waard is, zal ieder voor zichzelf moeten bepalen. Ook de Freecom stelde in onze review namelijk niet teleur en wordt nog altijd met heel veel plezier gebruikt. We kunnen ons wel voorstellen dat de échte toerrijder, met een vaste groep reisgenoten de extra features van de Packtalk Bold zal kunnen waarderen en ook daadwerkelijk zal gaan gebruiken. Onze Cardo Packtalk Bold Duo heeft een adviesverkoopprijs van €599,95. Maar let wel: de Duo bevat dus twee complete sets. Voor een enkele set betaal je nu bij VOORDEELHELMEN €305,-, maar er is al een Cardo communicatiesysteem vanaf €125,-. Meer weten over alle beschikbare Cardo communicatiesystemen? Neem dan een kijkje op de site van VOORDEELHELMEN

Voordeelhelmen heeft 100 dagen bedenktijd*, gratis heen (v.a. €40,-) en terug (v.a. €200,-), twee fysieke winkels, laagste prijsgarantie en webshop keurmerk