Test SYM Maxsym TL

door

We zagen de SYM Maxsym TL meermaals op de grote motorbeurzen voorbijkomen, maar op een daadwerkelijk productiemodel ervan moesten we nog even wachten. Het geduld werd vorig jaar beloond tijdens de perspresentatie van SYM’s sportieve maxiscooter! Inmiddels staat de nieuwe scooter ook bij de dealers, een goed moment voor ons om de Maxsym TL eens aan een test dichtbij huis te onderwerpen…

SYM Maxsym TL

Niet over 1 nacht ijs

Ja, we hoeven er niet omheen te draaien als we zeggen dat we op een gegeven moment dachten dat de sportieve maxiscooter van SYM misschien nooit meer zou komen. Ik heb hier vanaf mijn bureau uitzicht op een kast met al onze magazines van de laatste jaren. Het magazine met het eerste concept van de Maxsym op de cover staat er al niet meer tussen, omdat hij inmiddels naar het archief beneden is verhuisd. We spreken dan over eind 2015, waarmee we alleen maar aan kunnen geven dat de Taiwanese fabrikant niet over 1 nacht ijs is gegaan.

Nee, als hij komt, dan moet dat met een knaller en zonder enige vorm van concessies zijn, moet men gedacht hebben. En ja, de eerste indruk van de SYM Maxsym TL tijdens de presentatie was dan ook louter positief. Maar het was dan ook niet de eerste kennismaking met een maxiscooter van SYM. Zo namen we eerder niet alleen de Maxsym 600i mee in de grote maxiscooter multitest in 2017, maar waren we ook enthousiast over zijn lichtere (en misschien daarom mini-maxi) 400i broertje, die we zelfs nog als langeduurtester hebben gehad.

SYM Maxsym TL

Het eerste prototype op de EICMA in 2015

 

Ketting

Nee een fabrikant als SYM hoef je niet uit te leggen hoe je een scooter moet ontwerpen en construeren. Lees de verkoopcijfers er maar op na en dan zie je dat ze in elke categorie bovenin meedraaien. Hebben we het over het design van de Maxsym TL, dan vallen ons een aantal dingen op: ten eerste is het een verdraaid stoere maxiscooter om te zien. Hij is scherp gelijnd, netjes afgewerkt en we kunnen de scooter eigenlijk niet op échte missers betrappen. Maar laten we vooraan beginnen, want daar zien we een laaggeplaatste led koplamp, met hier los naast geplaatst de richtingaanwijzers. Het standaard gemonteerde windscherm staat op onze demo op de hoogste stand, maar is door middel van het meegeleverde boordgereedschap ook iets lager te zetten. Langs de hoge middentunnel kijken we uit op een ruim zadel met lendensteun en een ruim zitgedeelte voor een eventuele duopassagier. Aan de achterzijde komen we uiteindelijk uit bij het kleine led achterlicht, met los geplaatste knipperlichten op het achterspatbord. Het ziet er allemaal deftig uit, maar mijn blik blijft ook hangen bij de swingarm aan de achterzijde. Hier valt niet alleen de instelbare schokdemper op, maar ook het feit dat SYM geen gebruik maakt van een riemaandrijving – zoals bij de Yamaha TMAX en Kymco AK550 – maar van een ketting. Een ketting is efficiënt, maar vergt ook iets meer onderhoud ten opzichte van een riem. Overigens maakte in het verleden de potente Gilera GP800 scooter, die later nog reïncarneerde als de Aprilia SRV 850, ook gebruik van een ketting…

SYM Maxsym TL

Geen riem, maar een ketting

Primeur

Over het uiterlijk kunnen we verder kort zijn: dat heeft de fabrikant gewoon ‘SYMpelweg’ goed voor elkaar. We zien er natuurlijk (net als jullie) ook wel iets van de Yamaha TMAX van 2 generaties geleden in terug, maar een regelrechte kopie is het zeer zeker niet. Dan het motorblok, want met twee cilinders is dit voor SYM wel een primeur op een scooter. We noteren een 465cc parallel geplaatste tweecilinder met 40,8pk (29,4kW) bij 6.750 tpm. Het koppel bedraagt een 42,2Nm wat al beschikbaar is bij 6.250 tpm. Met waardes die onder de 35kW blijven is de Maxsym TL geschikt voor iedereen met een A2-rijbewijs. Kijken we naar de concurrentie, dan zien we dat hij qua vermogen iets achterloopt op de TMAX (47,7pk) en AK550 (53,5pk), maar in de praktijk ben je met de 40pk van de SYM meer dan goed bediend. Met 228kg is hij dan ook niet de zwaarste in zijn klasse; dat heeft invloed op de pure prestaties, maar merk je ook aan het rijgedrag. Over de krachtbron verder niks dan lof. Hij klinkt lekker zwaar, hangt heerlijk aan het gas en een draai aan de gashendel zorgt voor een directe versnelling. We noteerden een 0 naar 100km/u tijd onder de 8 seconden en de versnelling houdt pas op boven de 160km/u op de teller….

Misschien niet de sterkste in zijn klasse, de prestaties stelden niet teleur

4,5″ TFT-display

Dat brengt ons dan ook direct bij het dashboard, dat door SYM volledig digitaal is gehouden. Aan de rechterzijde lezen we in het rechthoekige cluster de snelheid en de brandstofhoeveelheid af, centraal is er een groot 4,5” TFT-display geplaatst. Hierin tover je informatie als het aantal toeren, brandstofverbruik en verreden afstanden tevoorschijn. Ook de tijd die is verstreken tijdens je rit is afleesbaar, evenals een klok die je zowel analoog als digitaal kan aflezen en nog een tal van extra informatie. Door middel van de knop op de linker stuurhelft ‘veeg’ je door de verschillende pagina’s, die je ook nog van thema kan laten veranderen. Op de SYM verder geen optie om je smartphone door middel van een app aan de scooter te koppelen. Vooralsnog zien we dit alleen bij de 400cc modellen van BMW en de Kymco AK550. Echt gemist heb ik het niet, of je het digitale dashboard van de Maxsym TL écht mooi vindt is een smaakgevoelig onderwerp. Functioneel is het zeker en te allen tijde goed afleesbaar.

SYM Maxsym TL

Volledig digitaal TFT-display

 

Perfecte balans

Terug naar het rijden, want hier lijkt de SYM uw redacteur toch wel in te pakken. Niet alleen door het opzwepende geluid van de tweecilinder, maar ook door de stuureigenschappen. Ik reed de SYM in zowel zonnige- als erg natte omstandigheden, en in beide situaties geeft de maxiscooter je een berg vertrouwen. Een gedeelte is toe te schrijven aan de verrassend goed presterende Maxxis banden, maar natuurlijk ook aan het overige rijwielgededeelte. Zo staan zowel de upside-down voorvork als de schokdemper op de multi-link achterbrug enerzijds een sportieve rit toe, maar zijn ze ook zeker comfortabel genoeg voor die dagelijkse woon-werkritten. Grote oneffenheden worden zonder gemopper geïncasseerd, maar het rijwielgedeelte voelt aan de andere kant ook strak en stevig genoeg voor die sportievere rit.

Dat maakt indruk, en ook op de grote weg stelt de Maxsym TL niet teleur. Met de ruit in de hoogste stand zit ik volledig uit de wind en dankzij het vlakke zadel met het steuntje in de rug is het een eitje om het hier langere tijd op uit te houden. Comfort verhogende zaken als keyless-go, een elektrisch verstelbaar windscherm of cruise control zijn op de SYM niet aanwezig of leverbaar, toch heb je niet het idee met een uitgeklede scooter onderweg te zijn. De scooter is niet zoals de BMW C 650-modellen of de Yamaha TMAX uitgerust met traction control, maar ook hier geldt dat we niet in de situatie zijn gekomen dat SYM hier echt tekort in is geschoten.

SYM Maxsym TL

Ook op het gebied van prestaties stelt de SYM niet teleur

Indrukwekkende remmen

Wat er allemaal wél op zit lijkt SYM allemaal goed voor elkaar te hebben. Een goed voorbeeld hiervan zijn de remmen. SYM monteert twee 275mm grote remschijven aan de voorzijde met radiaal geplaatste remklauwen met vier zuigers. Aan de achterkant vinden we een enkele, eveneens 275mm grote schijfrem. Je bedient ze door middel van de instelbare remhendels en ze staan gekoppeld aan ABS. In de praktijk voel je het ABS alleen in werking komen als je ‘vol’ de achterrem bedient. Ik was onder de indruk van de remkracht van de twee schijfremmen aan de voorzijde. Waar SYM ook punten mee scoort is de ruimte onder het zadel en het brandstofverbruik.

Onder het zadel (dat net als bij de concurrentie aan de voorkant scharniert) heb ik plek voor tenminste één integraal- of systeemhelm en dan is er nog voldoende ruimte over voor een setje handschoenen of een regenpak. De vulopening van de brandstoftank zit in de hoge middentunnel, die je opent door middel van een draai naar rechts met de contactsleutel. De tank heeft een inhoud van 12,5 liter en ondanks dat ik de SYM Maxsym TL bepaald niet heb ontzien, scoorde ik een keurige 1 op 21,5 (4,65L/100km). Neem van ons aan dat dit zuiniger is dan veel van zijn concurrenten die we eerder op de redactie te gast hebben gehad.

SYM Maxsym

Genoeg ruimte voor een flinke systeemhelm

Conclusie

Met de komst van de Maxsym TL zet SYM eindelijk een serieuze stap in de sportieve maxiscooter klasse. Sterker nog: ze zetten met de Maxsym TL een scooter in de markt die aan vrijwel alle eisen van de veeleisende maxiscooter-liefhebber voldoet. Hij ziet er strak uit, rijdt minstens zo strak en ook de motor stelt zeker niet teleur. Over die laatste had ik nog even mijn bedenkingen toen ik de specificaties ervan naast die van de Yamaha en Kymco (om het over de BMW C 650’s maar niet te hebben…) legde en vergeleek.

Toch blijken die 40pk’s meer dan genoeg om de Maxsym tot sportieve prestaties aan te sporen. Op de SYM moet je wel (optionele) zaken missen zoals bijvoorbeeld een verwarmd zadel, cruise control en navigatie. Of je dat echt gaat missen, dat is voor iedereen heel persoonlijk. Hier staat wel een messcherpe rijklaarprijs van €9.598,- (BE €8.499,-) tegenover. Hiermee is het de goedkoopste sportieve maxiscooter op de markt en SYM geeft je ook nog eens 5 jaar fabrieksgarantie.

SYM

Specificaties

  • Motor 465cc DOHC 8V, 2-cilinder, 4-takt
  • Compressie 10.8 : 1
  • Boring x slag 65 x 70 mm
  • Vermogen 30kW (40,7pk) bij 6.750tpm
  • Koppel 42,2Nm bij 6.250tpm
  • Remmen voor Dubbel schijf 275mm (ABS)
  • Remmen achter Schijf 275mm (ABS)
  • Banden voor 120/70-15
  • Banden achter 160/60-15
  • Afmetingen 2.215 x 801 x 1.442 mm
  • Zadelhoogte 795mm
  • Wielbasis 1.543mm
  • Tankinhoud 12,5L
  • Testverbruik 1 op 21,5 (4,65L/100km)
  • Gewicht 223kg
  • Kleuren: Matt Black, Blue, Concrete Grey
  • Prijs NL/ BE €9.598,- / €8.499,-
  • Importeur NL/ BE Moteo Nederland B.V./ Moteo 2 Wheels Europe
  • Website NL/ BE www.symscooters.nl/ www.sym.be