Test Aprilia RS660

door

Race-DNA is iets wat heel diep zit bij Aprilia en veel trouwe rijders van het merk aan zich bindt. Maar met een regelrechte racereplica zijn hoge verkoopcijfers niet meer gegarandeerd in deze jaren. Tijd voor een heel nieuw concept, moeten de Italianen hebben gedacht. Een sportmotor waar iedereen mee weg kan rijden, ook geschikt is voor woon-werkverkeer en toerritten maar waarbij tóch dat race-DNA nog aanwezig is. Dat het mogelijk is bewijst Aprilia met de RS660, die ook nog eens bereikbaar is voor de A2-rijder!

Race-DNA

De meeste motorrijders die nieuwsgierig zijn naar de Aprilia RS660 kennen de inspiratiebronnen ervan. Een was de Aprilia RS250, een sportieve tweetakt waar je jezelf mee kon uitleven op het circuit maar die ook voor op de weg bedoeld was. En dat was een knappe combinatie. De RS250 was op zijn beurt namelijk geïnspireerd op de Aprilia RSV250, waarmee in de jaren negentig vele successen werden behaald in de 250cc-klasse van de MotoGP. Het was Loris Reggiani die de eerste zege voor het merk uit Noale wist te behalen, en als een soort van eerbetoon werd de straatversie ook in zijn kenmerkende grijs, rood en paarse kleuren uitgebracht.

De kleine racereplica was geliefd bij iedereen met een beetje sportieve inslag en liet zich net zo makkelijk in de weekenden over bochtige buitenwegen sturen als op het circuit in een eigen Aprilia RS250-Cup. De RS250 bleek een uitstekende keuze om jonge coureurs kennis te laten maken met het circuit: licht en handelbaar, makkelijk zelf te onderhouden en geknipt voor felle gevechten. Veel RS-rijders van toen hebben er spijt van dat ze hem weg hebben gedaan en dan vooral van die échte klassieker, de RS250 in Reggiani-kleuren.

Ontspannen sportieve houding doordat de clip-ons boven de kroonplaten zitten en redelijk breed staan

Nieuw segment

Na 2000 verdwenen de tweetakt-klassen geleidelijk uit de MotoGP. Aprilia concentreerde zich vanaf dat moment in de wegrace op de zwaarste viertakt-klassen, met name in het World Superbike-kampioenschap. Daarbij won in 2010 en 2012 Max Biaggi en in 2014 Sylvain Guintoli de wereldtitel met de Aprilia RSV4 1000. De wegversie van die succesvolle Superbike, de RSV1000, is al vele jaren een succes. Zelfs vandaag de dag weet het inmiddels oude maar beproefde concept van de RSV menig journalist te overtuigen de beste keuze te zijn voor een uitstapje naar het circuit. Tegenwoordig vliegt de ene ‘dikke duizend’ van nog geen 200 kilo met meer dan 200 pk je om de oren, maar wat kan – of beter gezegd, wat mag je daar tegenwoordig nog mee op de openbare weg? Aprilia dacht daarom aan een heel nieuw segment. Iets zwaarder dan de ‘oude’ Supersport 600-motoren, maar beduidend lichter dan een Superbike.

En niet zoals de meeste Supersport 600-motoren een 4 in lijn, maar een twin. Een motor die zich niet alleen leent voor een circuitdag maar die je ook voor woon-werkverkeer in zou kunnen zetten, of een weekend mee door de Eiffel zou kunnen rijden. Dat werd de RS660, en de knipoog naar de RS250 was er bij de introducties op de grote beurzen door hem in Lava Red, oftewel de bekende Reggiani-kleuren, aan het publiek voor te stellen.

Was de afwerking toen misschien nog niet helemaal om over naar huis te schrijven, gelukkig staat er inmiddels wel een met de grootste zorg afgewerkte RS660 bij de dealer. Het kuipwerk is mat, en daardoor ziet hij er in Reggiani-kleuren wel heel anders uit dan de 250, helemaal van deze tijd. Wij reden de RS660 in het Apex Black, typische Aprilia-kleuren met een in het oog springend rood voorwiel terwijl het achterwiel zwart is. De derde beschikbare kleur is Acid Gold, wat hem weer een heel andere uitstraling geeft. Iets minder sportief, eerder sjiek, en een kleurstelling waarbij de lijnen van de motor uitstekend tot hun recht komen. Ook op dit gebied is er door Aprilia rekening gehouden met een breed publiek en is er voor ieder wat wils.

Allemansvriend

De RS660 werd aangekondigd als een 183kg lichte paralleltwin met 100pk, wat slecht nieuws zou zijn voor de A2-rijder. Maar Aprilia kwam kort na haar aankondiging erop terug en gaf aan het vermogen te zullen reduceren om hem ook in A2 uitvoering te kunnen leveren. En wat een goed nieuws is dat voor ons, A2-rijders! Want dit is dé sportmotor waar zelfs de minst ervaren motorrijder zich op thuis zal voelen. Simpelweg: je stapt erop en rijdt ermee weg. Heb je de RS660 al op een beurs zien staan, beviel het uiterlijk en ligt de prijs binnen je budget? Maak een proefrit en de kans is groot dat je meteen verkocht bent. Zelfs op die natte herfstdag dat wij de RS reden, over modderige landwegen en gladde klinkers, heb je als beginnend motorrijder de volledige controle over de Aprilia.

Race-DNA door 54 wereldtitels

Zijn lichte gewicht maakt hem uitstekend hanteerbaar en het motorblok voelt potent maar is ook bij lage toeren ongelooflijk soepel. Ook al heeft het een lineaire vermogensafgifte, het tweecilinder karakter merk je wel degelijk, want tegen de 4.000 toeren wordt er al zo’n driekwart van het maximum koppel afgegeven! Bij 8.500 toeren wordt het maximum koppel bereikt en bij 10.500 toeren het maximum vermogen.

Het motorblok is geïnspireerd op de voorste helft van het V4 motorblok van de RSV1000. Diegenen die bang waren dat het een enigszins tamme paralleltwin met dito geluid zou worden kunnen we geruststellen: draai het gashendel open en je ervaart de directe respons en hoort de rauwe, herkenbare sound! Maar het blok is niet zomaar een halve RSV1000, onder andere de krukas en gasklephuizen werden compleet vernieuwd.

Ontspannen sportief

De zitpositie is sportief maar zeker niet overdreven voorover en je ervaart daardoor niet te veel druk op de polsen. De clip-ons zitten boven de kroonplaten en staan redelijk breed. Daardoor zitten de handen relatief hoog en niet te dicht bij je knieën. De voetsteunen relatief laag, en met een postuur van rond de 1.80m de knieën in een perfecte hoek. Er is zelfs nog wat ruimte voor langere benen, en dat terwijl de RS compact en vooral erg smal aanvoelt.

We reden voornamelijk in de ‘Dynamic’ rijmodus, en dat lijkt voor de meeste ritten op de openbare weg een prima keuze. Maar Aprilia zou Aprilia niet zijn als de RS niet zou zijn voorzien van de meest geavanceerde elektronica. Net zoals zijn RSV Mille broertje heeft hij het zogenaamde APRC-pakket met daarin zelfs nog meer keuze om motor- en remgedrag in te stellen, of naar eigen wens te personaliseren. We noteren voor de RS660 om te beginnen 5 rijmodi: 3 voor de weg en 2 voor op het circuit.

Voor op de weg kan je kiezen tussen Commute, Dynamic en Individual. Zoals de naam al aangeeft kan je bij de laatste de elektronica personaliseren. Voor op het circuit is er Challenge en Time-Attack en ook daar kan je bij de laatste de elektronica personaliseren. De elektronica staat je toe om wheelie-control aan of uit te zetten, traction control in meerdere standen in te stellen, vermogensafgifte, motorrem en ook de bochten-ABS aan te passen.

Iets wat we helaas tijdens onze korte, regenachtige kennismaking niet allemaal hebben kunnen testen maar zeer veelbelovend is. Wat wel direct opvalt is de quickshifter. Zowel op- als neerschakelen gaat ongeacht het toerental extreem makkelijk. Iets wat lang niet alle motormerken zo goed op orde hebben. En ook de assist-slipperclutch doet uitstekend zijn werk. Er zijn nog veel meer hoogwaardige elektronische snufjes zoals bochtenverlichting en een sensor die reageert op omgevingslicht en daarmee automatisch de koplamp activeert. Dat alles wordt door een Magnetti Marelli 11MP ECU aangestuurd. Nog zo’n Italiaans hoogstandje.

320mm schijven met radiale remklauwen, ABS is er in 3 standen waarbij bochten-ABS ook uitgeschakeld kan worden

Zoals je het mag verwachten is de RS660 volledig voorzien van led-verlichting en een duidelijk TFT-display, waar je niet alleen alle benodigde informatie op af kan lezen maar waar ook Aprilia’s eigen MIA-app aan gekoppeld kan worden. Vier met de duim bedienbare knoppen op de linker stuurhelft maken het mogelijk om van instelling te veranderen, daarboven vind je de cruise control-knop, weer zo’n feature die hem tot een Sport-tourer maakt.

De 41mm Kayaba upside-down voorvork is volledig instelbaar, van de monoshock achter kan de veervoorspanning en uitgaande demping aangepast worden. Brembo voorziet in de remmen en de dubbele 320mm schijf met 4-zuiger radiale remklauwen zijn op hun taak berekend. Grip is er zelfs in nat weer voldoende maar de Pirelli Diablo Rosso Corsa II banden lenen zich natuurlijk ook prima voor een circuitdag.

Conclusie

Dat Aprilia de RS660 voornamelijk bedoeld heeft voor op de weg is duidelijk. Welk ander merk biedt als accessoire een zadelkoffertje, dat je achterop het zadel kan bevestigen? Ook een tanktas is beschikbaar, en daarmee maak je van de RS in een handomdraai een Sport-tourer of commuter. Aprilia heeft met de RS een supersport/sport/sport-toermotor neergezet. Nu is het natuurlijk de vraag of de sportieve motorrijder dat alles van plan is met zijn of haar motor. Dat is de gok die Aprilia heeft genomen en die vraag zullen we de komende tijd beantwoord zien worden. Wij kunnen alvast volmondig zeggen dat alles mogelijk is.

Niet alleen een circuitdag maar ook een vakantie kan prima worden ondernomen met de RS660. Niet alleen door de bergpassen maar ook op lange stukken snelweg zal je het prima uithouden dankzij de uitgekiende zitpositie en gemakjes zoals cruise control. Onervaren én ervaren rijders zullen vallen voor het motorblok dat zo soepel is en toch zijn felheid toont. En gezien alle tijd en moeite die Aprilia in het motorblok van de RS660 heeft gestoken, ligt het in de lijn der verwachtingen dat er meer motoren mee uitgerust zullen worden in de toekomst. De RS660 lijkt een nieuw tijdperk in te luiden, en op basis van de korte kennismaking met deze sportieve alleskunner kunnen we niet wachten op meer nieuws!


Technische specificaties Aprilia RS660

  • Motor – parallel tweecilinder 4-takt, vloeistofgekoeld, 659cc, Euro5
  • Boring x slag – 81 x 63,9 mm
  • Vermogen – 100 pk (73,5 kw) bij 10.500 tpm (full trim)
  • Koppel – 67 Nm bij 8.500 tpm
  • Remmen voor – dubbele 320mm schijf, 4-zuiger radiale remklauw, bochten-ABS
  • Remmen achter – enkele 220mm schijf, 2-zuiger remklauw, bochten-ABS
  • Vering voor – 41mm upside down, Kayaba, volledig instelbaar
  • Vering achter – monoshock, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
  • Banden voor – 120/70-17” Pirelli Diablo Rosso Corsa II
  • Banden achter – 180/55-17” Pirelli Diablo Rosso Corsa II
  • Tank inhoud -15L
  • Afmetingen – 1.995 x 1.150 x 745 mm
  • Zithoogte – 815 mm
  • Wielbasis – 1370 mm
  • Gewicht – 183 kg (rijklaar)
  • Kleuren – Apex Black, Lava Red, Acid Gold
  • Prijs NL/BE  – €12.450,- (rijklaar) / €11.050,-
  • Website – www.aprilia.com

Met dank aan Pels Motoren en Rob Kiewiet

(tekst Mariska Grob, foto’s MotoGrafie)