Ultron EV pakt door als het gaat om elektrische mobiliteit. Een goed voorbeeld hiervan is deze nieuwe iDou van het bekende Doohan. Een elektrisch aangedreven scooter, die uitermate geschikt is voor gebruik in én rond de stad. Weet de iDou ook het drukke centrum van Rotterdam te trotseren? Wij mochten hem een weekje uitproberen…

Zo… die is mintgroen!, denk ik hardop als ik voor het eerst oog in oog sta met de iDou. Een opvallend kleurtje, dat is zeker, maar eigenlijk kan de scooter het prima hebben. Ook de grote led-koplamp in het smalle front valt op en zorgt voor een geheel eigen gezicht van deze scooter. Een scooter die opereert in de markt waarin modellen als de AGM Goccia en de Segway B110S momenteel -succesvol- actief zijn. Maar dat zijn lang niet de enige, want ook merken als IVA en NIU, maar ook Super Soco hebben allemaal een model die in het vaarwater ligt van de dit keer door ons geteste iDou.

Wat kost ‘ie?

Kan hij opboksen tegen deze bekende spelers? Veel hangt natuurlijk in eerste instantie al af van de prijs, maar die is met €1.799,- scherp te noemen. Hij is niet de allergoedkoopste, maar is op dit moment bijvoorbeeld hetzelfde geprijsd als een Segway B110s. Qua specificaties ontlopen ze elkaar allemaal niet zo heel veel. Zo maakt de iDou gebruik van een 1.500 Watt Bosch naafmotor en vinden we onder het zadel een 48V/26Ah accu. Voor 10km extra range is er tevens een 32Ah accu beschikbaar. Kijken we naar de concurrentie, dan noteren we bij de succesvolle Goccia een 1.000 Watt naafmotor en een 48V/28Ah accu. De Segway B110s doet het zelfs met ‘slechts’ een 840 Watt motor, maar heeft dan wel weer standaard een 48V/30Ah accu. De praktijk leert ons dat de cijfers in werkelijkheid altijd anders uit kunnen vallen dan dat je theoretisch, op papier, in eerste instantie zou vermoeden.  

Dat kan dus positief, maar ook negatief uitvallen, maar in het geval van de iDou doet de sterke 1.500 Watt motor eigenlijk precies wat we ervan verwacht hadden: namelijk presteren! Direct uit stilstand staat een draai aan het gas- of ‘stroomhendel’ garant voor een pittige acceleratie. Uiteindelijk wordt de acceleratie pas een halt toegeroepen als de digitale snelheidsmeter 50km/u aangeeft, oftewel 45 échte kilometers. Die digitale snelheid wordt weergegeven op een groot opgezet lcd-display met een zwarte achtergrond. Doordat het display behoorlijk ‘glimt’ kan het overdag iets minder overzichtelijk zijn dan dat je idealiter zou wensen, maar de snelheid aflezen lukt altijd.

Keyless-go inclusief alarm

Ook lees je makkelijk af hoeveel accuvoorraad er nog voor handen is en er is tevens een tripmeter aanwezig, die helaas wel elke keer weer automatisch vanaf 0 optelt nadat je de scooter opnieuw hebt opgestart. Dat laatste doe je overigens zonder een draai in het contactslot, want deze is door het gebruik van keyless-go (inclusief bediening van alarm) simpelweg afwezig. Aan de voorzijde vinden we nog wel een cilinderslot voor de vergrendeling van het stuurslot en naast het zadel om het zadel open te kunnen klappen. Hieronder treffen we onder het afdekkapje de accu en daarnaast is er nog een kleine bergruimte voor eventueel een schijfremslot of een setje handschoenen. Wil je echt iets meenemen dan ben je aangewezen op een topkoffer.

Terug naar het rijden, raken we eigenlijk wel enthousiast. Zoals eerder vermeld voelt hij lekker vlot, maar door het lage gewicht van 54kg van de iDou, stuurt hij ook lichtvoetig. De bandjes om de 12” velgen zijn relatief smal en bieden voldoende grip voor een vlotte rijstijl. Ook de remmen zijn hierop berekend, want zowel voor als achter noteren we een schijfrem. Importeur Ultron EV biedt de scooter aan met twee accupakketten. De standaard geleverde 26Ah accu zorgt voor een actieradius van zo’n 40 kilometer. Kies je voor de optionele 32Ah accu, dan kan je hier 10 kilometer bij optellen. Voor een stadscooter prima waardes, waarbij je jezelf moet afvragen of je aan die 40 kilometer al niet genoeg zou hebben.

Conclusie

De Doohan iDou heeft ons in de korte testperiode weten te verrassen. Met zijn eigentijdse design en vlotte rijeigenschappen kunnen we eigenlijk geen reden bedenken waarom hij het in een direct duel de gevestigde orde niet moeilijk zou kunnen maken… Een nu al knappe prestatie!

Technische specificaties

Doohan iDou

Motor1.500 Watt Bosch hub-motor
Accu48V/26Ah lithium-ion
Remmen voorschijfrem
Remmen achterschijfrem
Banden voor16×2.50
Banden achter16×2.50
Actieradius40km
Oplaadtijd5,5 uur
Afmetingen1.510 x 460 x 745 mm
Gewicht54kg (excl. accu)
Prijs NL/BE€1.799,-
ImporteurUltron EV
Websitewww.ultronev.com