We hebben het al vaker geschreven, maar wij zijn enthousiast over elektrische scooters. Zeker voor het dagelijkse woon-werkverkeer is een elektrische snor- of bromscooter een ideaal vervoersmiddel. Dat vinden we op de redactie allemaal, waardoor we de komende drie maanden niet over 1, maar 2 elektrische bromscooters mogen beschikken voor onze langeduurrubriek. Het zijn ook niet de eersten de besten, want met de NIU MQi GT en de Segway E125S beschikken we direct over twee topmodellen van beide fabrikanten!

MQi GT

Beide scooters stellen we graag nog een keer aan je voor, met als eerste de NIU MQi GT. De MQi GT reden we begin dit jaar al kort toen we hem weghaalden bij Sunder Bromfietsen. We reden toen een middag met de e-scooter, waarbij ons direct al opviel dat we te maken hadden met een serieus goed rijdende scooter. Bij onze ‘eigen’ MQi GT is dat dit keer niet anders. De scooter wordt namelijk aangedreven door een 3.000 Watt sterke Bosch-motor in het achterwiel, die gekoppeld staat aan twee 31Ah accu’s. Al bij onze eerste rit viel op dat de NIU makkelijk met het verkeer meekomt en vlot uit de startblokken schiet. Zeker als de scooter eenmaal in beweging is, is de acceleratie altijd daar, zeker als je hem in de Sport-stand zet. Ten opzichte van de Dynamic-stand ervaar je een extra duwtje in de rug, maar eerlijkheidshalve kan je hem ook prima op Dynamic laten staan om normaal met het verkeer mee te komen. Voor de topsnelheid maakt het namelijk niks uit en het zal allicht bevorderlijk zijn voor de actieradius.

 

Over die actieradius gaan we je in een later stadium nog meer vertellen, maar het is vooralsnog geen enkel probleem geweest om 62 kilometer te rijden met een enkele lading en dan zit er nog tussen de 15- en 20% lading in de beide accu’s. Die beide accu’s zitten onder het zadel. Hierdoor houdt de ruimte onder het zadel verder niet over, maar is er genoeg ruimte voor handen om nog een regenpak of een slot in te vervoeren. De lader zal je apart moeten vervoeren, maar met de forse actieradius hoef je gelukkig niet bang te zijn snel stil te vallen. Bij onze hernieuwde kennismaking met deze scooter viel ons wel op dat de zithouding weliswaar ruim is, maar iets afwijkt van de standaard. Ruimte is er in overvloed, maar doordat het stuur iets voorover gekanteld staat, is het de eerste kilometers even zoeken naar de meest ideale zithouding. Ga je iets verder naar voren zitten op het zadel, of kies je ervoor om iets verder naar achteren te gaan zitten, met het gevolg dat je iets verder naar het stuur moet reiken? Ik koos voor het eerste en na een paar kilometer weet je eigenlijk niet beter en geniet je vooral van het extra comfort dat de scooter je geeft dankzij de 14” wielen. Je merkt: de spreekwoordelijke loftrompet wordt weer gestoken, maar natuurlijk zijn er ook aandachtspuntjes. Zo maakt NIU gebruik van een nieuw knoppencluster, waar je even aan moet wennen en geven de spiegels vooral zicht op onze ‘brede’ torso… Met dat laatste gaan we nog even aan de slag, want we hebben het vermoeden dat als we de spiegels iets verder naar voren verstellen, ze ook iets verder uit elkaar komen te staan. Iets waar we volgende maand zeker op terugkomen. We vertellen je dan ook graag meer over de standaard app waarmee de NIU wordt afgeleverd en Maurice zal zijn ervaringen met jullie delen, want inmiddels zijn de sleutels van de MQi GT aan mijn collega overgedragen…

NIU MQi GT Standard Range
  • Start november ‘21
  • Beginstand 180km
  • Actieradius 62km (nog 18% over)
  • Prijs €3.599,-

 

Segway E125S

Want ja, zoals we al schreven hebben we de komende drie maanden de beschikking over twee e-scooters. Die andere scooter is de Segway E125S, een scooter die we al eerder dit jaar uitgebreid hebben getest. Net als over de E110SE Launch Edition, waren de kritieken toen ook louter positief en bij onze nieuwe langeduur is dit niet anders. Hij bivakkeert eigenlijk in dezelfde klasse als de NIU, maar is wel op een heel andere leest geschoeid. Zo zitten de twee 30Ah accu’s niet onder het zadel, maar zijn ze onder de treeplank geplaatst. Op een vrij doordachte manier zelfs, want je schuift ze achter elkaar. Dit heeft niet alleen als voordeel dat het gewicht lekker laag is gehouden, het is ook bijzonder gunstig voor de ruimte onder het zadel. Twee jethelmen zou je eronder kwijt kunnen, maar in ons geval vervoeren we met gemak een kettingslot, een regenpak, lader en een kleine fototas. De zitpositie op de Segway is goed te noemen. Je zou verwachten dat de treeplank door de accu’s die eronder liggen hoog zou zijn, met als gevolg een meer gedrongen zithouding met opgetrokken knieën, maar niets is minder waar.

Net als bij de andere scooter kijk je ook op de Segway uit op een compleet digitaal display en is de scooter voorzien van meerdere rijstanden. Daar waar je bij de NIU ook in de middelste rijmodus prima uit de voeten kan, rijd je de E125S eigenlijk al in standje 3. De andere rijstanden voelen meer aan als snelheidsbegrenzers, waardoor als je (zoals wij) voor een bromversie kiest, je voor 99% van de tijd bent aangewezen op de snelste stand. Hij rijdt dan strak 45 kilometer op de teller, maar dit komt goed overeen met de snelheid die onze GPS weergeeft. Een paar kilometer extra is altijd welkom, maar het is in de praktijk voldoende om in de spitsuren makkelijk tussen de automobilisten mee te kunnen komen. Ook de Segway is voorzien van een handige app, waarmee je naast ritteninformatie ook daadwerkelijk zaken aan de scooter kan aanpassen. Denk dan aan verschillende geluiden (of geen geluid) voor de richtingaanwijzers, de mate waarin de scooter de motorrem gebruikt om energie terug te winnen en zo zijn er nog tal van andere zaken. Net als voor de NIU geldt dat we in een volgende uitgave dieper ingaan op deze zaken en we dan ook een goed beeld kunnen geven van de actieradius. Op het moment van schrijven hebben we namelijk de actieradius nog niet op een betrouwbare manier kunnen testen. Geen nood, want volgende maand weten we meer!

Segway E125S
  • Start november ‘21
  • Beginstand 8km
  • Actieradius n.n.b.
  • Prijs €3.599,-

(Dit artikel werd gepubliceerd in de december-uitgave van Scooter&Bikexpress. Maandelijks houden we je in ons magazine op de hoogte van deze twee langeduurscooters)