Introductie Kawasaki Z650RS

door

Meer dan 50 jaar nadat Kawasaki de Z650-B1 lanceerde werd de Kawasaki Z650RS in Marseille aan ons gepresenteerd. Een hommage aan de B1, maar dan wel met de beproefde techniek en feel van nu. Wordt de Z650RS in navolging van de Z900RS wederom een instant succes?

Laten we maar met de deur in huis vallen: de hommage aan de Z650-B1 van eind jaren 70 moeten we vooral in het uiterlijk zoeken. Denk dan aan de tank, het zadel en de klassieke ronde koplamp. Dat klinkt alsof het heel makkelijk is, maar Kawasaki heeft duidelijk haar best gedaan om die B1 anno 2021 in de nieuwe Z terug te laten komen. Zo zijn we erg gecharmeerd van de versie in het Candy Emerald Green. Je betaalt er weliswaar een kleine meerprijs voor (á €150,-), maar die moet je in dit geval maar voor lief nemen. De klassiek gevormde tank is voorzien van een fraaie bies aan weerszijden, die vervolgens doorloopt tot achter het zadel. Voor de biezen op de tank geldt dat ze netjes meegenomen zijn in de blanke lak. Kijken we verder op de tank, dan zien we een klassiek ogend merkembleem door middel van opgelegde letters. Dat oogt hartstikke retro, maar voor wie het nog niet retro genoeg is kan ook kiezen voor het oude merkembleem met de looks van de 70’s.

Analoog
De liefhebber kan helemaal losgaan met speciaal voor de Z650RS ontwikkelde accessoires, die uiteenlopen van retro chromen achterdragers, afdekroosters voor op de radiateur, tot zelfs ook crashpads. Persoonlijk vind ik dat de Kawasaki Z650RS ook zonder extra fratsen al behoorlijk ‘af’ is. Het is een motor met een retro uitstraling, maar wel met een moderne touch. Zo zien we rondom ledverlichting, waarbij het een geinig weetje is dat de designers er alles aan hebben gedaan om die ledverlichting in het achterlicht zo te construeren dat het nét lijkt of we nog met een ‘gloeibolletje’ te maken hebben… Retro vinden we ook terug in het stuur en het dashboard. Het stuur staat prettig hoog en naar de rijd(st)er gebogen. Direct hierachter zien we twee analoge klokken met links de snelheid en rechts een toerenteller. Ziet er mooi uit en overzichtelijkheid troef. Tussen de beide klokken zien we een digitaal display met onder andere een versnellingsindicator, trip- en verbruiksmeter, maar je leest ook af hoe het staat met de brandstofvoorraad en de temperatuur van het koelwater. Om door de verschillende informatie heen te ‘scrollen’ heeft Kawasaki op het linker knoppencluster op het stuur een overduidelijke knop gemonteerd, waardoor je makkelijk (en met je handen op het stuur) de gewenste info kan zien.

Bekende twin
Voor de techniek draait Kawasaki er niet omheen dat er gebruik is gemaakt van de bekende en beproefde techniek van de Z650. Zo monteren de Japanners het ultralichte Trellis-frame (13,5kg), en is ook de bekende parallel-twin onder de sportieve retro te vinden. Hetzelfde motorblok kennen we natuurlijk van de Z650, maar wordt ook gebruikt onder de Versys 650 en de Vulcan. Kawasaki wist ons te melden dat de mapping licht is gewijzigd om zo meer souplesse en koppel van onderuit te creëren. Ook onder deze RS levert de moderne 649cc twin een volwassen 68pk (50kW) en 64Nm koppel. Kawasaki ziet de A2-rijbewijshoud(st)ers als een belangrijke doelgroep voor de Z650RS, waardoor Kawasaki de toch al indrukwekkende reeks aan A2-geschikte modellen weer met een extra model laat groeien.

Zithoogte
Zoals we eerder al schreven zijn we voor de eerste kilometers met de Kawasaki Z650RS afgereisd naar Marseille. Ook toen schreven we dat we wel eens betere weersomstandigheden mee hebben gemaakt tijdens een press launch. Het regende pijpenstelen, maar eerlijkheidshalve zou het de pret niet drukken. Met de eerste versnelling ingeschakeld maakten we ons dan ook op voor de eerste kilometers met de naakte retro. De voorrijder heeft de opdracht meegekregen om het conclaaf aan journalisten zo snel als mogelijk de stad uit te krijgen, richting de bekende kronkelwegen die leiden naar de kust. Bij de eerste de beste verkeerslichten draai ik nog snel de verstelbare koppelings- en remhendel wat dichter richting het stuur en eigenlijk zit ik vervolgens als een vorst. Het zadel is prettig vlak gepolsterd, maar staat ook voor mijn 1.75m op een goede hoogte. Mede dankzij de smallere zit kan ik met beide schoenen vlak op de grond staan. Voor de kortere rijd(st)ers of wie dat simpelweg nog prettiger vindt, is er ook nog een 20mm lager zadel beschikbaar.

Eindschot
De slipperclutch koppeling laat zich op de Z650RS prettig licht en met veel gevoel bedienen en datzelfde kunnen we zeggen over de versnellingsbak. Die schakelt eveneens licht en trefzeker, maar mocht je een keer een versnelling te weinig hebben teruggeschakeld, dan is het motorblok ook vergevingsgezind. Ook bij lagere toerentallen pakt hij zonder tegen te sputteren weer prettig op en hoef je alleen als je écht wil opschieten nog even een ‘tikkie’ terug in de versnellingen te geven om het volledige potentieel van de twin aan te spreken. Nu het inmiddels is gaan opdrogen en we de stad al lang achter ons hebben gelaten, een goed plan om eens uit te voeren. In de praktijk heb je de hogere toerentallen niet nodig om op te schieten, maar doe je dat wel, dan krijg je er op de Z650RS nog een klein eindschot voor terug, lekker! We hebben het dan ook al vaker geschreven: het plezier op een motorfiets loopt zelden tot nooit lineair aan het oplopende vermogen en dat is met deze Z650RS niet anders. Vermogen heb je namelijk zat, zonder dat je er geïntimideerd door dreigt te raken.

Lichtvoetig
Toch is het niet het motorblok dat de meeste indruk maakt, maar zoek ik dit vooral in het lichtvoetige rijkarakter van deze sportieve retro. Hij weegt dan ook slechts 188 kilo en ontpopt zich als een fijn stuurijzer. Stuurbewegingen volgt hij moeiteloos op, ook als er een snelle correctie of uitwijkmanoeuvre uitgevoerd dient te worden voor bijvoorbeeld een onverwachts ‘gat’ of zand op het wegdek. Kawasaki heeft de 41mm telescopische voorvork en de schokdemper op de swingarm iets zachter afgesteld dan op de meer sportief ingestelde Kawasaki Z650RS. Een verschil wat je zou moeten kunnen voelen als je ze allebei tot je beschikking hebt, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de persoonlijke ervaring met de Z650 te weinig is, om dit daadwerkelijk zelf ook vast te kunnen stellen. De Z650RS voelt inderdaad comfortabel aan, maar is daar zeker niet in doorgeslagen. Na een paar uurtjes sturen stappen we in ieder geval nog fris af, iets wat ook zeker te maken heeft met de fijne, tamelijk rechte zitpositie.

Remmen
Voor de remmen noteren we dubbele zwevende 300mm remschijven aan de voorzijde, aan de achterzijde zien we een 220mm remschijf. De remmen komen van Nissin, zijn op de vorm van de schijven na (rond versus wave), identiek aan die van Z650 en scoren ook op deze Z650RS weer een dikke voldoende. De remmen zijn prima te doseren, en zijn wanneer je wat meer van ze vraagt ook goed bij de les. Naast een goede set remmen ben je vandaag de dag ook extra goed geholpen met een gunstig brandstofverbruik. Kawasaki geeft zelf een 4,3L/100km op, oftewel 23,3 kilometer op een litertje benzine. Afgaande op de verbruiksmeter op het dashboard reden we in Marseille 1 op 21,3 (4,7L/100km). We hebben de motor niet zelf afgetankt, maar het is wel een goede leidraad, zeker als je bedenkt dat we de Z650RS ondanks de regenachtige omstandigheden in de ochtend, lang niet altijd hebben ontzien.

Conclusie
Retro is nog altijd hartstikke hot, iets wat Kawasaki aan den lijve meemaakt met de succesvolle Z900RS. Een motorfiets die net als de Kawasaki Z650RS zijn basis leent van een sportievere naked, maar het qua uitstraling over een compleet andere boeg gooit. Dat was bij de Z900RS dus al zo, en bij de Z650RS niet anders. Met een hommage aan de Z650-B1, de populaire naked van eind jaren 70, lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen. Kawasaki maakte namelijk op het moment dat we in Marseille waren ook maar meteen de prijzen bekend. Met een vanafprijs van €8.999,- (België €8.299,-) is de motor simpelweg scherp geprijsd. Onderhuids is het natuurlijk de bekende Z650, waarvan we al jaren weten dat dit een goede basis is waar de concurrentie zich zeker op de prijs en kwaliteitsverhouding mag stukbijten. Ben je in dit geval meer op zoek naar een retro, oftewel klassiekere look, dan kan je met de Z650RS je nergens op stukbijten. Het is een schitterende motorfiets, met een uitgedachte zit, een fijn stuurkarakter en een aandrijving die zowel de beginnende als de meer ervaren motorrijd(st)er zal aanspreken. Of Kawasaki in navolging van de Z900RS opnieuw een succesnummer heeft gelanceerd? Dat zou zomaar eens kunnen…

Klik hier voor meer informatie over de Z650RS.

Technische specificaties

Kawasaki Z650RS

      • Motor – 649cc, tweecilinder parallel 4-takt, vloeistofgekoeld DOHC
      • Boring x slag – 83 x 60 mm
      • Vermogen – 68pk (50,2kW) bij 8.000 tpm
      • Koppel – 64Nm bij 6.700 tpm
      • Remmen voor – Dubbele semi-zwevend, 300mm, ABS
      • Remmen achter – Enkele 250mm, ABS
      • Vering voor – 41mm telescopische voorvork
      • Vering achter – Horizontale back-link, met instelbare veervoorspanning
      • Banden voor – 120/70 ZR17
      • Banden achter – 160/60 ZR16
      • Afmetingen – 2.065 x 800 x 1.115 mm
      • Zithoogte – 820 mm (optioneel lager zadel -20mm leverbaar)
      • Wielbasis – 1.405 mm
      • Gewicht – 188kg (rijklaar)
      • Kleuren – Metallic Spark Black, Metallic Moondust Gray, Candy Emerald Green
      • Tankinhoud – 12L
      • Verbruik (fabrieksopgave) – 1 op 23,3 (4,3L/100km)
      • Vanafprijs NL/BE – €8.999,- / €8.299,-
      • Importeur NL/ BE – Kawasaki Benelux
      • Website NL/ BE  – www.kawasaki.nl / www.kawasaki.be

Tekst: Raymon de Kruijff / Foto’s: Kawasaki