Er is een tijd geweest waarin de hypersportscooters dé scooters in de 50cc-categorie waren. Retro was nog ‘gewoon’ iets uit het verleden en de Yamaha Aerox, Aprilia SR en de Peugeot Speedfight vierden hun hoogtijdagen. Dat de sportieve scooter nog steeds in het straatbeeld past, bewijst Kymco met de geheel nieuwe Super 8R 50. Een scooter met een messcherp design, maar tevens voorzien van grote 14” wielen. Een ideale combinatie? Wij namen de Super 8R 50 mee voor een eerste test.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat een schitterende scooter heeft Kymco hier neergezet! Vooralsnog is hij er alleen in het mat wit metallic, maar dat frisse jasje zit hem als gegoten. De voorzijde kijkt je met zijn led-koplampen agressief aan en we zien er zelfs een vleugje van de Xciting S 400i in, een van de sportiefste scooters in de 400cc-klasse. De designtaal van Kymco kan ons sowieso de laatste jaren goed bekoren, waarvan de Super 8R 50 weer een goed voorbeeld is. Begrijp ons goed: ook zijn voorganger mocht er zijn, maar het nieuwe model is duidelijk sportiever geworden. De scherpe lijnen heb ik al genoemd, maar ook het design van de wielen is compleet nieuw, net als dat van het led-achterlicht en de kleine led-knipperlichten aan de achterzijde.

Opvallend is dan wel weer dat de knipperlichten aan de voorzijde nog wel zijn voorzien van een bijna ouderwets bolletje. Een tikkie muggenziften misschien, maar opvallend is het wel. Wat verder opvalt is het compleet digitale dashboard. In de avond licht de achtergrond blauw op, overdag worden er donkere cijfers op een lichte achtergrond op het lcd-display weergegeven. Op het breed uitgevallen scherm zie je naast de weergave van de snelheid een toerenteller, klokje, accuvoltage, brandstofvoorraad en een tripmeter. Voor wie met de scooter de boot naar Engeland pakt, bestaat er tevens de mogelijkheid om hem met een druk op de knop naar MPH te schakelen… Good to know!

Luchtgekoeld en injectie

Plaatsgenomen op de scooter zal het je opvallen dat hij is voorzien van een stevig aanvoelende buddyseat. Ruimte is er in overvloed, ik kom ook met mijn 1.75m nog makkelijk met de voeten bij de grond. De treeplank is ruim genoeg en is bovendien geheel vlak gehouden waardoor je er bijvoorbeeld nog een tas op zou kunnen vervoeren. De bedieningsknoppen op het stuur voelen vertrouwd en bedien je daarom al snel op de tast. Een druk op de startknop is voldoende om het bekende 50cc tellende 1-cilinder motorblok te ontwaken.

Het is voorzien van injectie, luchtgekoeld en heeft een vermogen van 3,4pk (2,5kW) bij 7.000tpm en een koppel van 3,3Nm bij 6.000tpm. In de praktijk betekent dit dat het voldoende is om een 120kg zware Kymco vlot van zijn plek te brengen. Het motorblok voelt zelfs sportief aan en dan maken we nog de opmerking dat we de scooter ‘vers’ uit het krat hebben ontvangen met een schamele 0 kilometer op de teller.

Acceleratie

Zowel uit stilstand als bij de tussenacceleraties weet de Super 8R 50 te overtuigen en pakt hij bij elke snelheid adequaat op, iets wat pas stopt bij de wettelijk toegestane snelheid van 45km/u. Op de teller snoept hij er nog 2 á 3 kilometers bij, maar dat is het dan ook wel. Dankzij de prima acceleratie rijd je makkelijk tussen de automobilisten in het verkeer mee. We noemden al eerder dat de fabrikant ervoor gekozen heeft om grote 14” wielen op deze sportieveling te monteren. Een combinatie die we in het sportieve segment nog niet veel hebben gezien.

De echte hypersportscooters hadden in het verleden 13” wielen of zelfs een maatje kleiner. Concurrentie zien we voor de Kymco in de vorm van een Peugeot Speedfight 4, waaronder dan weer 13” wielen zitten. In de regel betekent een groter wiel, ook fijnere rijeigenschappen. Het lijkt een eigenschap te zijn waarvan ook deze Super 8R profiteert. Enerzijds voelt het rijwielgedeelte erg volwassen en daarmee uitgebalanceerd, aan de andere kant voelt hij ook erg kwiek en stuurt hij als het spreekwoordelijke scheermes. Hij mag dan scherp sturen, je zal de scooter ook als erg comfortabel ervaren. Ook het eerdergenoemde ‘harde’ zadel voelt comfortabel aan, is goed van vorm en biedt veel bewegingsvrijheid. Het is tevens ruim genoeg om met een extra passagier op pad te gaan. Hij of zij heeft de beschikking over twee uitklapbare stepjes en een prima houvast aan het spoilertje boven het achterlicht.

Bij een sportieve scooter als deze zou je er misschien vanuit gaan dat hij is voorzien van twee schijfremmen. Bij de Kymco zien we alleen aan de voorzijde een fors uitgevallen schijfrem, aan de achterkant komen we een trommelrem tegen. Nu weten we dat we de meeste remkracht moeten zoeken aan de voorzijde, op de Super 8R is dat dan ook niet anders. De remklauw remt gretig in de gekartelde wave schijfrem en de trommelrem aan de achterzijde is in dit geval een goede kompaan. Aan remkracht dus niks te klagen, al had het alleen al voor het uiterlijk vertoon net even gaver geweest als we aan de achterzijde ook een schijfrem hadden gezien… Het zadel is te openen via het slot in de zijkap. Opengeklapt heb je zicht op een redelijke ruimte, die weliswaar net niet groot genoeg is voor een jethelm. Logischerwijs het gevolg van het 14” achterwiel, dat simpelweg net even wat meer ruimte inneemt. Onder het zadel tevens de vulopening van de brandstoftank. Die tank heeft een inhoud van 6 liter en met een fabrieksopgave van het brandstofverbruik van 1 op 43,5 (2,3L/100km) moet dit goed zijn voor een actieradius van zomaar 260 kilometer.

Conclusie

Een echte sportieve 50cc-scooter van Kymco hadden we eerlijkheidshalve lang niet meer gereden. De laatste keer moet met de voorganger van deze New Super 8R 50 zijn geweest, maar daarna is er bij ons veel ruis. We vermoeden dat het de Super 9 moet zijn geweest, ook een heerlijke scooter met een opzwepende 2-takt motor. Van 2-takt heeft Kymco al lang en breed afscheid genomen, waardoor de nieuwe Super 8R 50 momenteel het sportieve segment in de 50cc-categorie vertegenwoordigt.

Iets waar de scooter duidelijk in is geslaagd, want niet alleen het design is overtuigend, ook zijn rijeigenschappen. Zowel het Euro5-conforme motorblok als het rijwielgedeelte scoren hoog in punten, iets wat mede te danken is aan de grotere 14” wielen. De scooter heeft een rijklaarprijs van €2.848,- (BE €2.699,-). De nieuwe Super 8R 50 heeft een goede eerste indruk achtergelaten, een hypersportscooter anno 2022, wij zijn fan!

Meer info Nederland KYMCO NL 

Meer info België KYMCO.BE