We hebben heel even ‘zonder’ moeten zitten, maar deze maand trappen we af met de introductie van onze nieuwe langeduurscooter: de Horwin EK1.

Horwin EK1

Buiten dat ben ik stiekem ook wel fan van een elektrische bromscooter. Stil, vlot en het thuis of op het werk kunnen opladen is wat mij betreft ideaal. Nu hoeft dat met deze Horwin EK1, die we 3 maanden tot onze beschikking hebben, niet eens elke dag. De komst van de nieuwe 72V/36Ah accu’s voor dit model levert namelijk een range op van maar liefst 90 kilometer! Ja je leest het goed, en dan hebben we nog niet eens vermeld dat dit geen loze kreet van de fabrikant is, maar dat ik dit resultaat zelf heb behaald.


Een actieradius van 90 kilometer!


Wat ons betreft een puike score en dan was importeur IMG BV nog zo vriendelijk om zelfs een 2e accu mee te leveren, waardoor de range zomaar verdubbelt. Keerzijde van deze 72V/36Ah accu’s is wel dat ze aan de zware kant zijn. Hier op de redactie hebben we ze op de weegschaal gelegd en dan noteren we een gewicht van 18+ kilo per stuk! In de praktijk laat ik dus de 2e accu op de redactie staan en hanteer ik voor mezelf een ruilsysteem. Of zet ik hem ernaast als back-up, als ik de extra ruimte onder het zadel naast de accu niet nodig heb.

Horwin EK1

Niet op de foto, maar wel aanwezig is een topkoffer. Niet standaard, hij wordt er ook niet perse knapper, maar is natuurlijk wél handig! Een extra helm past er makkelijk in, al kan je ook nog voldoende onder het zadel kwijt. Een helm wordt weliswaar lastig, maar als je maar 1 accu bij je hebt neem je makkelijker de lader mee, een extra jas of een groot kettingslot. Concurrenten laten zien dat het beter kan, maar hier valt goed mee te leven.


Ruime, brede zitpositie


Dan zijn we aanbeland bij de rijeigenschappen, iets wat begint met de ruime zitpositie. Het zadel is breed en ruim, evenals de treeplank. Ook langere rijd(st)ers kunnen hier met gemak een fijne zitpositie vinden. Op het stuur vinden we verder drie rijstanden, waarvan je in de praktijk vooral de snelste (standje 3) zal gebruiken. Hiermee is de scooter het vlotst uit de startblokken en rijd je in no-time zo’n 48km/u op de teller. Dit komt aardig overeen met de snelheid volgens de GPS, waardoor je ook goed met het verkeer mee kan komen. Toch wordt de meeste indruk gemaakt door de stuureigenschappen. Door het grote 14” voorwiel voelt de voorzijde stabiel, maar stuurt hij ook prettig in.

Horwin EK1 Comfort Range (36Ah)

    • Start september 2022
    • Beginstand 1.950km
    • Huidige km stand 2.400 km
    • Actieradius 90km (onder perfecte omstandigheden)
    • Prijs Comfort Range €3.599,-
    • Prijs Standard Range €3.199,-