Test Peugeot Metropolis SW, vernieuwd

door

Eind 2020 stond hij er ineens: de vernieuwde Peugeot Metropolis. Een model dat inmiddels een groot aantal liefhebbers heeft gevonden in Europa en die op een groot aantal punten werd aangepast waaronder het i-Connect systeem met smartphone integratie en een gefinetuned design. Toch was de verbazing groot toen we een video van een ‘nieuwe’ uitvoering voorbij zagen komen. De Peugeot Metropolis SW biedt nog meer ruimte en luxe en zal vooral de woon-werker aanspreken. Wij gingen een week op pad.

In de dagelijkse files zou de driewieler toch gezien moeten worden als een welgekomen verademing voor mensen die zich alleen voortbewegen in 1.500kg staal met 5 zitplaatsen en 4 wielen. Hoewel de driewieler best redelijk verkocht wordt (vooral tweedehands scoren driewielers goed), vinden veel mensen het nog altijd een beetje een vreemde verschijning. Dat derde wiel brengt bij veel motorrijders een soort minachting naar boven en het is dan ook niet gek dat de Niken, de 3-wieler van Yamaha gericht op motorrijders, niet het succes is geweest wat men ervan had verwacht. Daarentegen scoort de Yamaha Tricity, die je wel met een B-rijbewijs kan rijden, ongelooflijk goed. Oftewel het lijkt erop dat we hier te maken hebben met 2 kampen: je omarmt hem of je moet er niets van hebben.

 

Smaak

Over smaak valt te twisten, maar we vinden deze Fransman toch wel een van de mooiste driewielige motorscooters van dit moment. Hoewel Peugeot een geheel aparte scooter afdeling heeft, zat de oorspronkelijke Metropolis al helemaal vol met DNA uit de aderen van de autofabrikant. De vernieuwde versie van de scooter wijkt optisch gelukkig nauwelijks af van het origineel, want die was al goed vormgegeven en dat is ‘ie nu dus nog steeds. Peugeot geeft zelf aan dat sommige stijlelementen zijn overgenomen van de 508, een auto uit het D-segment.

Peugeot Metropolis SW

Wie het vierwiel gamma van Peugeot een beetje kent, ziet er dan ook zeker wat 508-stijlelementen in de Metropolis terug. Bij een model anno nu hoort natuurlijk een digitaal dashboard en ook bij deze Metropolis is dat niet anders. De analoge tellers waarvan de toerenteller net als bij de auto’s naar deverkeerde’ richting wijst is weer typisch eigenwijs Frans. Tussen de analoge tellers zien we een 5” TFT-scherm met heel veel mogelijkheden waaronder navigatie. Het i-Connect systeem kan je eenvoudig koppelen aan de Peugeot Motocycles app. Voor dit laatste moet je wel een abonnement afsluiten waarvan de eerste twee jaar volledig gratis zijn. Wie de velgen van het vorige model nog kan herinneren zal het wellicht met mij eens zijn dat het nieuwe design een stuk minder schreeuwerig is dan de vorige versie. De maat bleef met 13” voor en 14” achter hetzelfde. Dat Peugeot onder de Metropolis Michelin Citygrip 2 banden monteert zal iedereen toejuichen, maar komt natuurlijk niet als een verrassing…

 

Praktisch

De in 2020 vernieuwde Metropolis was natuurlijk al een praktische driewieler. Onder het elektrisch te openen zadel vond je al een ruimte van maar liefst 17 liter kwijt, waar je 2 volwaardige integraalhelmen in kwijt kan. Maar nu komt het, want met de nieuwe SW-versie komen daar zomaar 54 flessen jus d’orange bij. Oftewel, de SW geeft 54 liter extra bagageruimte wat inhoudt dat je zonder duwen of trekken 2 volwaardige integraalhelmen onder de achterklep kwijt kan. Daarmee kan hij standaard de meeste liters vervoeren van alle concurrenten. Voor de passagier is het handig dat de grote opbergruimte ook dienstdoet als volwaardige en comfortabele ruggensteun.

 

Maar de Peugeot heeft echter nog een ander groot voordeel. Want waar de concurrent in de vorm van de Piaggio MP3 een brede tunnel heeft voor plaatsing van de vulopening van de tank heeft de Peugeot een grote vlakke ruimte met aan de rechterzijde het rempedaal. Dat geeft je veel voetruimte zonder dat het rempedaal in de weg zit.

Passagiers hebben de beschikking over brede uitklapbare voetsteunen die, wanneer ze zijn ingeklapt, heel netjes zijn weggewerkt. Middels het ‘smart key’ systeem kan het dashboard zonder sleutel tot leven geroepen worden zolang de smart key maar binnen een straal van 1,5 meter van de scooter is. Duidelijk iets, dat evenals de bovenop de stuurkolom geplaatste bediening voor de elektrische handrem (onvindbaar als je het niet weet), duidelijk haar oorsprong kent in de autogenen van het leeuwenhart. Eenmaal tot leven geroepen ontbreekt het dit met chroom omringde dashboard aan niets. Alles wordt erop weergegeven. Zelfs de bandenspanning. Alweer zo’n dingetje. In het opbergvakje links van de stuurkolom huisvest de USB-aansluiting wat altijd handig is om onderweg je mobiel te laden.

 

Rijden

Met de smart key in je zak en een draai aan de knop breng de krachtbron tot leven. Deze 399cc eencilinder heeft een boring en slag van 84 x 72mm en voldeed al eind 2020 als een van de eerste scooters aan de Euro5 norm. De uitstoot volgens WLTP is 89g/km en dat bleef overigens gelijk met de vorige versie. Wie de 13,5 liter tank volgooit komt in de praktijk zo’n 281 kilometer verder, maar zorg dan wel dat er een tankstation in de buurt is want veel verder kom je niet. Als we de eencilinder starten draait hij zijdezacht z’n toeren zonder horten of stoten. Als ik de gashendel vol opendraai ben ik eerlijk gezegd verrast over de versnelling want het gaat onverwacht toch vrij hard…

Peugeot Metropolis SW

 

Hij maakt grote stappen, maar het gemak waarmee het gaat is des te opvallender. Deze 400 draait in alle rust zijn toeren en is wat loopcultuur veel meer te vergelijken met kleinere motoren van andere A-merken. De Peugeot heeft met 35,6pk wel een bak meer power in huis, ook als je even de snelweg opduikt. Met het windscherm in de hoogste stand is het prima uithouden en laat je de kilometers ongemerkt onder je door rollen.

Peugeot Metropolis SW

De Peugeot trekt vlot en in één streep naar de 120 kilometer per uur, waar het allemaal nog steeds heel civiel en zelfs prettig is. Van motortrillingen of andere vibraties is totaal geen sprake en zoals net verteld zit er dan nog een klein beetje meer in. Bij 135 échte kilometers is het dan toch echt game-over. Let wel dat als je deze snelheden lang aanhoudt, het eerdergenoemde testverbruik dan niet meer realistisch zal zijn en al snel richting de 1 op 16 á 17 zal teruglopen.

De zithoogte van 780mm en de vlakke voetenplank is overigens wel een punt waardoor wat kleinere mensen kiezen voor een Metropolis in plaats van een MP3 of een andere 3-wieler. De kunststof voorruit is helaas niet elektrisch verstelbaar, maar zonder gereedschap wel in een handomdraai door middel van de twee handige drukknoppen.

 

Traction Control

We spraken al even over opties die vanuit de autotak hun weg hebben gevonden naar deze 3-wieler en daar is traction control een voorbeeld van. Het systeem dat 3 instellingen kent (uit, Mode 1 en 2) hebben we uitvoering uitgeprobeerd, maar eerlijkheidshalve zijn de onderlinge verschillen tussen Mode 1 en 2, moeilijk waarneembaar. Over het rijgedrag van eerdere versies, en dan hebben we het over het model vóór 2020, konden we niet stellen dat het de ultieme rijmachine was, maar deze versie is wel degelijk een fijn sturende scooter. Voor de SW monteert Peugeot ook nog 2 verstelbare gasgevulde Paioli dempers die het comfort nog verder vergroten.

Peugeot Metropolis SW

Hoe dan ook mag gezegd worden dat de Metropolis heerlijk strak stuurt en niet snel van de wijs te brengen is. De keuze voor de standaard gemonteerde Michelin City Grip 2, sluit dan ook helemaal aan op het totaalpakket. Een slijtvaste band met uitstekende grip onder alle omstandigheden.

 

Noodstopverlichting

Dit systeem activeert de waarschuwingsverlichting automatisch bij een noodstop. Het werkt alleen wanneer er boven de 50km/u een remkracht met een vertraging van boven de 6 meter per seconde plaatsvindt. Wanneer de vertraging weer afneemt tot onder de 2,5 meter per seconde schakelt het systeem de waarschuwingsverlichting automatisch weer uit. We hebben het uitgeprobeerd en het werkt! Het remsysteem met ABS trouwens ook want dat derde wiel is een extra factor voor vertraging en stabiliteit. Er is voldoende gevoel en het systeem heeft geen moeite de ruim 300kg tot stilstand te krijgen. Het rempedaal is gemonteerd om aan de wettelijke eisen te voldoen, wij gebruikten hem eerlijk gezegd niet…

Peugeot Metropolis SW

 

Conclusie

Het nieuwe smaakje heet Metropolis SW en bevalt ons eerlijk gezegd heel goed. De Fransen hebben de praktische kant van de Metropolis verder vergroot en het pakket anno 2022 klopt weer helemaal. De SW verwent je met een extra opbergruimte en ruggensteun voor de passagier, high-end Paioli gasdempers, een fraai TFT-display met navigatie, telefoonconnectie middels een app en volledige led-verlichting. Met een prijs van €13.298,- rijklaar (BE €10.599,-) is hij een krappe €500,- duurder dan de ‘standaard’ Allure i-Connect en daarmee is zijn meerprijs volledig te verantwoorden.

Concurrentie komt van de iets krachtigere MP3 500 Advanced Sport die net wat meer kost €13.599,- (BE €11.489,-), de 400 Sport HPE is met 11.399,- (BE 9.999,-) goedkoper maar wat uitrusting betreft niet vergelijkbaar en lopen inmiddels ook alweer wat langer mee.

Technische specificaties

Peugeot Metropolis 400i SW i-Connect 

  • Motor – 399cc, 1 cilinder 4-takt
  • Vermogen – 35,6pk (26.2 kW) bij 7.250 tpm
  • Koppel – 38,1Nm bij 5.750 tpm
  • Remmen voor – dubbele 230mm schijf ABS
  • Remmen achter – enkele 240mm schijf ABS
  • Brandstof – injectie
  • Koeling – vloeistof
  • Banden voor – 110/70-13
  • Banden achter – 140/70-14
  • Tank inhoud – 13L
  • Verbruik – 1 op 21,6 (4,6L/100km)
  • Afmetingen – 2.152 x 775 x 1450 mm
  • Zithoogte – 780mm
  • Wielbasis – n.n.b.
  • Gewicht – 280 kg (rijklaar)
  • Kleuren – Smokey Quarts Satin
  • Prijs NL/BE – €13.298,- / €10.550,-
  • Importeur  – Motea NL/ Moteo Nv
  • Website NL/BE – www.peugeot-motocycles.nl / www.peugeot-motocycles.be

*inclusief alle onvermijdelijke kosten