Toerrijders opgelet, want waar vooralsnog het aanbod van elektrische scooters met grotere wielen en een ruime actieradius erg schaars was, komt Super Soco met de CPX. Een scooter met een 16” voorwiel en een 14” achterwiel, riante zitruimte en een actieradius die met twee accu’s de 100 kilometer ruim passeert!

Dat zijn waardes die sowieso al aanspreken, maar deze CPX heeft nog veel meer te bieden. Want ondanks dat dit model er weer heel anders uitziet dan de andere Super Soco-modellen hebben ze wel allemaal één ding gemeen; het ziet er namelijk opnieuw gelikt uit. Modern ook, en dat begint al bij de dubbele koplampunit met led-verlichting. Die led-verlichting zie je overigens rondom bij deze CPX: van de koplamp, richtingaanwijzers tot zelfs de kentekenplaatverlichting aan toe.

De lijnen van de scooter zijn strak, maar de fabrikant heeft ook de functionaliteit en bruikbaarheid hoog in het vaandel gehouden. Zo zien we op het sportstuur weliswaar geen stuurkappen, hij is standaard wel voorzien van een bruikbaar windscherm waardoor er veel druk van het bovenlichaam en zelfs de helm wordt weggehouden. Maar daar blijft het niet bij want de scooter is standaard voorzien van een ruim en stevig bagagerek, uitklapbare stepjes voor de duopassagier, een achteruitversnelling en een alarm met afstandsbediening.

Maar er is meer te vertellen, want neem plaats op de CPX en je komt erachter dat we te maken hebben met één van de ruimste scooters die we de afgelopen jaren reden. De zit is comfortabel op het ruime en brede zitgedeelte, maar ook redelijk hoog. Met mijn 1.75m zit ik net te hoog om beide schoenen tegelijkertijd plat op de grond te zetten, maar ik sta nog altijd stabiel genoeg om de 115 kilo zware e-scooter makkelijk en veilig in balans te houden. Op de geheel vlakke voetenplank is er genoeg ruimte voor het grotere schoeisel en doordat het stuur prettig hoog is geplaatst heb je niet alleen veel bescherming van de brede voorkuip, het zorgt er ook voor dat ook de langere berijders niet snel met de knieën tegen het stuur zullen komen.

Ik zei het zojuist al, maar het ‘kaploze’ sportstuur is dan weer wél een feature dat we op elke Super Soco tegenkomen. Evenals het brede LCD-display dat hierop is gemonteerd. Het display op de CPX heeft veel weg van het display dat we eerder al op de TS zagen. Zo laat het scherm de resterende actieradius zien, maar kan je deze ook laten vervallen en kiezen voor óf een dagteller óf een toerenteller. Natuurlijk lees je op hetzelfde scherm ook info af zoals de verreden afstanden, de snelheid, maar ook de buitentemperatuur, een klokje en resterende accucapaciteit zijn duidelijk af te lezen. In de avond is het scherm lichtblauw verlicht, wanneer het scherm overdag zelf genoeg licht detecteert schakelt hij de dashboardverlichting automatisch weer uit. Dit doet hij naar mijn mening iets te snel, maar over het algemeen geldt dat het dashboard zowel in het ‘donker’ als overdag duidelijk af te lezen is. Kijken we verder op het stuur dan zien we schuifknoppen voor de bediening van de knipperlichten en aan de rechterzijde eenzelfde schuifknop om de drie verschillende rijmodi in te schakelen. Wat betreft de knoppen voor de richtingaanwijzers hebben we liever een schakelaar zoals op de CUX die je uit kan ‘drukken’. Over de verschillende rijmodi hebben we al vaker gezegd dat we in de praktijk toch altijd weer uitkomen op de snelste stand, waarin de scooter in dit geval 45 échte kilometers gaat. Kies je voor één van de andere standen dan gaat hij maximaal 25- of 35km/u.

We denken dat de enkele 60V/45Ah voor veel rijders meer dan voldoende zal zijn. Nadat je hem hebt opgeladen geeft het dashboard een resterende range aan van 70 kilometer. Als ik voor mezelf spreek is dit voldoende, maar ga jij in het weekend graag met de scooter een tourrit rijden, dan kan die extra accu nog wel eens van pas komen. Om bij de accu(‘s) te komen open je door middel van de sleutel het zadel. Hieronder valt je oog op het nette deksel waarin er plek is gereserveerd voor de meegeleverde lader. Haal je het deksel vervolgens weg, dan vinden we hier (in ons geval) de enkele lithium-ion accu. Met 60V/45Ah is hij niet alleen zwaar in capaciteit, maar met zijn 18 kilo logischerwijs ook wat zwaarder in gewicht.

Met de handige uitklapbare draagbeugel zou je hem een stukje mee kunnen dragen als de afstand niet te groot is. Naast de accu zien we de ruimte voor de 2e accu, die je doordat er twee stekkers aanwezig zijn, naast elkaar en tegelijkertijd kan aansluiten. Heb je een 2e accu, wees je er dan wel van bewust dat er dan nog maar weinig tot geen opbergruimte is. Met alleen de enkele accu is er nog een meer dan bruikbare ruimte over, weliswaar niet groot genoeg voor een helm, maar ruim genoeg voor een regenpak, een set handschoenen en wat andere spulletjes. Links onder het stuur vinden we nog een open opbergvak, met hier rechtsboven een handige USB-poort.

Maar waar we echt benieuwd naar zijn, zijn natuurlijk de rijeigenschappen. Zoals al eerder omschreven is er genoeg bewegingsruimte, zowel om als op het zadel. Met de sleutel omgedraaid (maar het kan ook keyless), ontwaak ik de aandrijflijn van de CPX en met een draai aan de spreekwoordelijke ‘gashendel’ laat de 4.000 Watt sterke Bosch motor van zich spreken. Hij reageert weliswaar fel op het gas (iets waar je misschien aan moet wennen), maar overtuigt wel met zijn prestaties. Ja, de Super Soco is lekker vlot van zijn plek en in no-time ga je geruisloos richting zijn topsnelheid. Hier kunnen we goed aan wennen, want ook de algehele rijeigenschappen opereren op een hoog niveau. Het 16” voorwiel is hier ook zeker debet aan, maar ook de geplaatste voorvork en de erg dik uitgevoerde schokdemper aan de achterzijde.

De CPX is comfortabel, erg stabiel en leent zich perfect voor de langere rit. Ook de lange wielbasis werkt hier op een positieve manier aan mee. Bij het naderen van een rood verkeerslicht manoeuvreer je gemakkelijk langs de auto’s om vooraan te wachten tot het ‘groen’ weer oplicht, waarna je vervolgens een gat slaat naar je achterliggers. Dat is natuurlijk fijn, want niks is vervelender dan een automobilist die direct al in je nek zit te hijgen. Op de CPX heb je daar in ieder geval geen last van. De topsnelheid komt dan ook snel in zicht, maar ook de tussenacceleraties rondt de scooter snel af. Om de scooter ook weer vlot tot stilstand te brengen monteert Super Soco zowel aan de voor- als achterzijde een schijfrem. De scooter maakt zelfs gebruik van een gecombineerd systeem, wat er op neerkomt dat je met de linker remhendel zowel de voor- als achterrem bedient. In deze klasse zien we dat nog niet met regelmaat, wat er maar weer op duidt dat Super Soco in de topklasse van de e-scooters wil opereren. De remprestaties scoren een dikke voldoende, met twee prettig aanvoelende remhendels die zich makkelijk laten doseren.

Maar hoe goed deze Super Soco ook rijdt, de scooterrijder die veel kilometers maakt, wil natuurlijk weten hoe ver je komt met een enkele lading. Laten we beginnen met het gegeven dat de omstandigheden niet ideaal waren tijdens de testperiode. Met temperaturen tussen 0 en 5 graden boven nul. In de nachten heeft het zelfs gevroren, hetgeen normaliter allemaal niet bevorderlijk is voor de prestaties van de accu. Na een nacht aan de lader gaf de scooter de volgende ochtend 100% aan, wat op het dashboard een range aangeeft van 70 kilometer (in 45km/u stand). Onze ervaring leert dat een aflopende range vaak niet evenredig loopt aan de verreden kilometers. Met de eerder genoemde lage temperaturen, maakte ik me vooraf niet de illusie die 70 kilometer te gaan halen. In de vroege ochtend ging ik dan ook in het donker al op pad, maar merkte ik al snel op dat die kilometers redelijk tot zeer goed parallel liepen aan de verreden kilometers en de resterende range. Met een enkele accu tot de beschikking (en geen volgauto…) was compleet leegrijden niet de bedoeling, maar ik ben uiteindelijk tot een resterende range van 4 kilometer gekomen, met een resterende accucapaciteit van nog 7%. Voor ik de verreden kilometers verklap, is het een positief feitje dat hij ook dan nog altijd zijn topsnelheid weet te behalen. Bij het naderen van een resterende actieradius van 10 kilometer verliest hij wat trekkracht, maar dat is het dan ook wel. Uiteindelijk reed ik 64 kilometer, met volgens het dashboard nog 4 kilometer te rijden. Aan die 70 kilometer range lijkt dus niks gelogen en dan heb ik nog niet eens meegenomen dat ik de scooter regelmatig met het contact aan – en dus het licht aan – heb stilgezet voor het maken van de foto’s. Het maakt ons nieuwsgierig naar de range in omstandigheden van rond de 20 graden… Wie écht kilometers wil maken kan nog altijd kiezen voor de optionele tweede accu van €1.690,-.

Technische specificaties

Super Soco CPX 45km

  • Motor – 4.000 W (Bosch) naafmotor
  • Koppel – 150Nm
  • Accu – 60V/45Ah
  • Max koppel – 150Nm
  • Gewicht – 115 kg
  • Remmen voor – schijfrem (CBS)
  • Remmen achter – schijfrem (CBS)
  • Banden voor – 100/80-16
  • Banden achter – 110/80-14
  • Kleuren – Zwart, grijs
  • Actieradius – 70km (bij 0-5°C)
  • Oplaadtijd – 3 uur
  • Afmetingen – 1.975 x 720 x 1.132mm
  • Wielbasis – 1.365mm
  • Zithoogte – 760mm
  • Prijs NL/BE – €4.499,- / €4.599,-
  • Prijs 2e accu – €1,690,-
  • Importeur NL/BE – Moteo B.V.
  • Website NL/BE – www.vmotosoco.nl / www.vmotosoco.be

(Tekst & foto’s: Raymon de Kruijff)