Test AGM GT250

door

AGM is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een bekende speler op de scootermarkt. De horizon wordt binnen het merk verbreed met succesvolle elektrische modellen, waarvan de Goccia een goed voorbeeld is, een perfect alternatief voor de snorbrommer. AGM pakt onder de vleugels van de International Mobility Group door in de vorm van een heuse fatbike: de GT250

AGM GT250

Fatbikes, het is momenteel een populair concept in de e-bike categorie. Het uiterlijk heeft nog het meeste weg van een brom- of motorfiets waarvan het motorblok is gedemonteerd, maar kenmerkt zich vooral door het open buizenframe in combinatie met dikke banden. Op de GT250 mogen deze brede 20” banden ook niet ontbreken en ze zijn afkomstig van het bekende Kenda. Nu is dat niet het enige bekende ‘merk’ dat we op deze AGM tegenkomen. Zo is de GT250 een voortvloeisel uit een innige samenwerking met de Turkse fietsenfabrikant Bimas, is de motor afkomstig van TruckRun, komt de accu uit de schappen van LG en is de transmissie afkomstig van Shimano.

Actieradius tot 80 kilometer

Plaatsnemen doe je op een comfortabele, vlakke buddyseat. Een zadel hoger of lager zetten is op een fiets als deze niet mogelijk, waardoor als je wat langer bent je al snel iets verder naar achteren gaat zitten en wanneer je wat kleiner van stuk bent, schuif je automatisch een stukje naar voren. In de praktijk kan iedereen hier wel zijn plek op vinden, want ook het stuur is naar wens nog iets verder van je af of naar je toe te verstellen. Prima dus, al is de zithouding te allen tijde nooit te vergelijken met de gemiddelde fiets. Het crankstel staat namelijk wat verder naar voren. Toch valt er prima mee te fietsen en is het vooral een kwestie van gewenning.


De accu zit pal voor het zadel


Die gewenning gaat snel en zal je sowieso niet nodig hebben bij de rest van de bediening. Want of het nu om het overzichtelijke lcd-display op het stuur gaat of de bedieningsknoppen, het spreekt allemaal voor zich. De knopjes die erop zitten, zitten aan de linkerkant en bedienen de mate van ondersteuning (5 standen), de functies op het dashboard en de belangrijksten; de aan- en uitknop. De accu zit pal voor het zadel en is een lithium accu met een capaciteit van 48V/12,8Ah en 614,4Wh vermogen. De accu zit dus op de plaats waar je normaal gesproken de tank zou verwachten, een leuk detail is dan ook dat de vorm van de accu op die van een tank lijkt. Door middel van een sleuteltje aan de rechterzijde kan je hem ook makkelijk verwijderen om hem binnen aan de lader te hangen. Indien er dichtbij de stalling een stopcontact aanwezig is, kan dat natuurlijk ook terwijl de accu nog op de fatbike zit bevestigd. Opladen gaat vervolgens in 5 tot 6 uur voor een volledige lading, waar je vervolgens (afhankelijk van de rijmodi) 60 tot 80 kilometer mee kan rijden.

Sterke ondersteuning

Nu mag ik in mijn vrije tijd af en toe nog op een racefiets stappen, hebben we privé een elektrische fiets in de schuur staan, maar ervaring met een fatbike als deze had ik nog niet. Rocket science is het natuurlijk niet, dus ook nu is het een kwestie van de trappers in beweging brengen en vrijwel direct voel je de ondersteuning van de elektromotor vanuit het achterwiel. In welke rijmodus je hem ook zet, de ondersteuning is altijd goed aanwezig en zeker in standje 5 (de hoogste stand), trap je haast in het luchtledige en gaat 25km/u rijden bijna vanzelf. Let wel, de fatbike valt onder de categorie e-bike, waardoor de helmplicht die eraan zit te komen voor de snorscooter, niet voor deze AGM van toepassing is.


De hoge banden zorgen al voor een forse demping


Onderweg met de GT250 ervaar je naast een hoop aandacht van het overige wegverkeer, vooral heel veel rijplezier. De motor is namelijk erg krachtig en zeker als je voor het naderen van een rood verkeerslicht al anticipeert en naar een lichter verzet schakelt, ben je na het oplichten van het groene licht er als de spreekwoordelijke hazewind vandoor! Na de 25km/u op de teller valt vervolgens de ondersteuning weg, maar aan die snelheid zit je zo en is op een fiets eigenlijk hard zat. Comfortabel mogen we de AGM ook noemen. Zo hebben de hoge banden al een forse dempende werking, AGM voorziet de GT250 ook van een telescopische voorvork. Even vlot een stoepje op of af is dus geen enkel probleem en het geheel voelt ook in dit soort situaties solide aan.

AGM GT250

Stuurt dat nog wel?

De brede banden met grover profiel zouden suggereren dat je een scherp bochtje met deze AGM zou moeten vermijden. Toch valt dit laatste alleszins mee en kan je best een potje sturen met deze nieuwkomer. Het is zaak om in de bochten de trappers zo horizontaal mogelijk te houden omdat je anders het gevaar loopt om met een trapper of crankarm aan de grond te komen. Doe je dit, dan kan je verrassend hard de bocht om, leuk! Ook leent de GT250 zich ervoor om een passagier mee te nemen.


Je kan verrassend hard de bocht om


Het zadel is in principe meer dan ruim genoeg, uitklapbare stepjes zijn aanwezig op de achterbrug. Ook aanwezig zijn twee hydraulische schijfremmen die precies doen wat je wil: namelijk de nodige remkracht wanneer je hierom vraagt. Hier valt opnieuw niks op aan te merken. Het enige waar je op een fatbike als deze rekening mee moet houden is het ontbreken van een echte opbergruimte. De lader zal je dus los moeten vervoeren, al kan je je afvragen of de actieradius niet ruim voldoende is voor de gemiddelde rit. Voor wie toch graag de lader bij zich heeft kan straks een beroep worden gedaan op de handige opbergtas die wordt ontwikkeld en makkelijk aan het frame geplaatst kan worden, opgelost!

AGM GT250

Conclusie

Fatbikes, ze worden momenteel aangeboden door verschillende fabrikanten. Een sterk punt van de AGM GT250 is in eerste instantie al zijn prijs, want met een prijs van €1.999,- is hij scherper geprijsd dan de fatbikes van merken als Super73, Phatfour en La Souris. AGM ziet de GT250 ook als een alternatief voor de elektrische snorscooter, en daar kunnen we gedeeltelijk ook goed inkomen. Zo vraagt de fatbike erg weinig kracht of inspanning van de rijd(st)er om die 25km/u te halen en is de actieradius prima op orde. Je mist de extra bescherming en bergruimte van de gemiddelde scooter, maar je profiteert dan weer van het gegeven dat er geen verzekeringsplicht of helmplicht voor de fatbike nodig is. Wij ervaarden de GT250 vooral als een funbike voor in de stad, die je moeiteloos van A naar B brengt en je op een positieve manier laat opvallen tussen de rest van het verkeer. De GT250 is een funbike die je vooral zelf een keer moet ervaren, middels een proefrit bij een van de 360 dealers in Nederland én België, een dikke glimlach is daarbij verzekerd!

Technische specificaties

AGM GT250

  • Motor Truckrun 250W elektromotor in achterwiel
  • Aantal versnellingen 7, Shimano Tourney
  • Snelheid trapondersteuning tot 25km/u
  • Accu 614,4Wh/12,8Ah Lithium-ion
  • Remmen voor           Hydraulische schijfrem
  • Remmen achter        Hydraulische schijfrem
  • Banden voor  20×4.0
  • Banden achter           20×4.0
  • Kleuren          Matzwart
  • Actieradius 60-80km
  • Oplaadtijd      5u
  • Afmetingen    1.840 x 780 x 1.050 mm
  • Prijs NL/BE   €1.999,-
  • Importeur NL/BE International Mobility Group (IMG)
  • Website NL/BE www.agm-bike.nl

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)