Aprilia trok eind vorig jaar tijdens de EICMA het doek van de gloednieuwe SR GT. Leverbaar als 125 en 200, maar te allen tijde voorzien van het op dit moment zo populaire cross-over sausje. Wij mochten eraan proeven in Aprilia’s thuishaven in Italië, aan de Italiaanse Rivièra

Aprilia SR GT

Het gaat goed met Aprilia. Zo worden de nieuwe 660-modellen goed ontvangen. Dat merken we niet alleen aan de lovende kritieken, maar zien we ook terug in de klinkende verkoopcijfers. Goed nieuws dus, maar ook de scooter, de SXR50 doet het goed. Die SXR opereert momenteel dan ook in een markt waarin simpelweg het aanbod niet heel erg groot is. Toch is de scooter waar wij Aprilia nog het meest aan lieerden een aantal jaar geleden uit de prijslijsten verdwenen. Ik heb het dan over de Aprilia SR, een scooter die vanaf eind jaren 90 jarenlang als dé maatstaf werd gezien in de sportieve hypersport 50cc-klasse. We zagen hem in een aantal verschillende gedaantes, waarbij de Italianen keer op keer de spijker op de kop sloegen. Helaas namen we langzaamaan afscheid van de sportieve 2-takt scooters en daarmee ook van de SR. We hebben de modelnaam nog wel even gezien, maar eerlijkheidshalve konden we de laatste SR niet meer echt als een hypersport betitelen…

Duidelijk Aprilia

Ook de nieuwe SR GT is dat niet, maar heeft wel die agressieve sportieve styling waarvan we de Aprilia’s kunnen herkennen. De designfilosofie die we kennen van de motorfietsen zien we ook terug in de SR GT. Zo is de neus weliswaar hoog, maar heeft het een scherpe agressieve snoet meegekregen. De dubbele led-koplampen kijken fronsend de wereld in. Via de hoge middentunnel lopen de scherpe lijnen door en komen uiteindelijk samen in de hoge kont. Hier zien we een breed led-achterlicht waarin ook de knipperlichten zijn verwerkt.

Een spatbord onder het achterlicht ontbreekt en zien we terug net achter het achterwiel, waar ook de kentekenplaat zit gemonteerd. Ook de wielen zijn compleet nieuw en vinden we niet op andere modellen terug van de Piaggio Group. De hoogglans zwarte wielen hebben een sportief Y-spaak design en zijn voorzien van allroad banden van Michelin (model Anakee). Aan de voorzijde hebben ze een maat van 110/80-14, achter vinden we een brede 130/70-13. Het cross-over sausje zien we verder ook terug in de grondspeling die met minimaal 175mm opvallend groot is voor een scooter van deze afmetingen.

Vlotte 125

De organisatie heeft voor ons een schitterende route uitgestippeld. Fraaie bergweggetjes staan er op het programma, waardoor we maar al te graag snel op de scooter willen stappen. Met een rijk aanwezig zonnetje en in de ochtend al temperaturen waar we de afgelopen maanden in de Benelux alleen maar van hebben kunnen dromen, maken we ons op voor de eerste fotostops en natuurlijk de eerste kilometers met Aprilia’s nieuwste. Ik mag de rit aanvangen met de 125cc-sterke SR GT. Dit i-get blok kennen we al van onder andere de Medley. Het heeft precies 15pk (11kW) en is hiermee geschikt voor het A1-rijbewijs en in België kan je hem onder bepaalde voorwaarden zelfs rijden met een autorijbewijs. In een heuvelachtige omgeving zou je van die 15pk misschien niet al te veel verwachten, toch is het motorblok goed bij de les. Je komt makkelijk mee met het verkeer en zeker tot een kilometer of 80 zit de gang er goed in. Laten we het relativeren, maar de scooter voelt allesbehalve stroperig of lui. Uiteindelijk wordt er bij 99 échte kilometers een halt toegeroepen, iets wat alles te maken heeft met de Italiaanse wetgeving, die het tevens verbiedt om met een 125 op de snelweg te mogen rijden.

Aprilia SR GT

Comfortabel

Op de route waar wij rijden komen we niet eens in de buurt van de topsnelheid en zijn we vooral aan het sturen met de Aprilia. Dankzij de fijne zit en het laaggeplaatste stuur voel je jezelf al snel vertrouwd met de scooter. In de bochten is het dit keer ook fijn dat er door de hoge middentunnel wat houvast zit tussen de onderbenen, want ongemerkt gaat het tempo al snel omhoog. Hij stuurt ook ondanks die allroad-banden verrassend goed en vrij direct. Keihard geveerd is hij echter allerminst, want de voorvork heeft vrij lange veerwegen en ook de achterzijde weet het niet altijd vlakke asfalt goed glad te strijken. Persoonlijk vraag ik me af hoe de scooter zich zou gedragen met een iets sportievere – en minder allroad georiënteerde – band. Ik vermoed dat het de nu al fijne stuureigenschappen naar een nóg hoger plan zou brengen. Terug naar het rijden, waar we opnieuw kennismaken met het start-stopsysteem wat ook op de Medley wordt gebruikt. Het werkt ook dit keer weer feilloos, en je hoeft bij wijze van spreken maar naar de gashendel te kijken of de motor is alweer opgestart.

Desgewenst kan je het systeem ook uitzetten met een druk op de knop. Een nieuwe knop zelfs, want op het verder kaal gehouden stuur zien we bedieningsknoppen die we nog niet eerder op een scooter van de Piaggio Group tegenkwamen. De knoppen zitten op een logische plek, het enige wat we missen is een knop voor het activeren van de gevaarlichten, maar dat is het dan ook wel. Aan de rechterzijde vinden we tevens een knop voor de bediening van het MIA-connectiviteitssysteem, een optie voor de SR GT. Aan de linkerzijde vinden we de bediening om verschillende data op het display op te roepen. Dit lcd-display kennen we van meer modellen uit de overkoepelende groep, maar heeft dit keer een prettige zwarte achtergrond. Centraal wordt de snelheid weergegeven, hieromheen vinden we een toerenteller en een temperatuurmeter van de koelvloeistof en een brandstofmeter. Die twee laatsten worden in blokjes weergegeven, maar zijn wel duidelijk afleesbaar. Verder vinden we de nodige info over het verbruik, een klokje en de verreden afstanden. Het geheel is behoorlijk compleet en alleen als de zon er vol op schijnt, iets minder goed afleesbaar.

Primeur

Met de eerste fotostops achter de rug ruilen mijn Nederlandse collega en ik van scooter. Hij verder op de 125 en ik op de nieuwe 200. In tegenstelling tot de 125 hebben we met de 200 i-get nog niet eerder kennisgemaakt. Dat is ook niet gek, want het motorblok maakt zijn primeur op de SR GT en heeft sterke gelijkenissen met de 150 i-get die onder andere onder de Medley wordt gebruikt. Ook hier weer een start-stopsysteem, maar met 17.7pk (13kW) en 16,5Nm, net wat meer ‘punch’ achter de hand dan de 125. De technici hebben overigens niet simpelweg het bestaande 150 i-get blok voorzien van een ‘big-bore-kit’, maar ook de krukas, cilinderkop en de aandrijving zijn anders dan we bij de 150 zagen. In de praktijk is het verschil met de SR GT 125 groter dan je op papier misschien zou denken. Qua vermogen en koppel scheelt het misschien niet bijster veel, ga je het procentueel berekenen, dan wordt dit verschil al logischer. De 200 voelt pittiger en dat is ‘ie dan ook. Klimmen op de route doet hij net even wat makkelijker, maar ook vanuit stilstand voelt het allemaal net even wat feller aan. Qua verbruik zijn beide motorblokken aan elkaar gewaagd, want deze gaven aan het einde van de middag 1 op 29,4 en 1 op 28,4 aan, in het voordeel van de 125. Wij durven het wel aan dat in ons eigen ‘vlakke’ land het met gemak nog veel zuiniger kan, een fijn idee in een periode waarin de brandstofprijzen exceptioneel aan het stijgen zijn.

ABS

Bij de remmen is er iets bijzonders aan de hand. Nu is er met de 260mm schijfrem aan de voorzijde en het 220mm exemplaar achter niks mis, het gaat meer om het ontbreken van ABS op de 125. De lichtste uitvoering van de SR GT maakt namelijk gebruik van een gecombineerd remsysteem, waarmee je met de linker remhendel beide remmen bedient. Werkt prima, maar men weet inmiddels te melden dat we later in de Benelux op de 125 ook over ABS beschikken. Qua pure remkracht zijn de remmen (ondanks dat tijdens de introductie ABS op de 125 ontbreekt) op beide versies identiek, dit betekent dat vooral de voorrem lekker krachtig is. Wat op beide scooters ook identiek is, zijn vanzelfsprekend de ruimtes onder het zadel. Verwacht hier geen oase aan ruimte, maar de gemiddelde jethelm moet wel passen. Onze Arai SZ-R paste weliswaar nét niet, maar is door de grote inlaatgeleiders bovenop de helm dan ook net iets forser dan de gemiddelde jethelm.

Conclusie

Met de SR GT blaast Aprilia een oude modelnaam weer nieuw leven in. In de motorscooter-categorie welteverstaan, met twee fijne aandrijvingen. De 125 is er logischerwijs voor eenieder met een A1-rijbewijs op zak die op zoek is naar een sportieve motorscooter, in alle andere gevallen zien we de keus eerder op de 200 vallen. Volgens Aprilia is de SR GT een perfecte keuze voor wie op zoek is naar een sportieve motorscooter, maar het budget niet toereikend is om bij de dealer binnen te stappen voor een Piaggio Beverly, Yamaha XMAX of Honda Forza. Zeker met dat in het achterhoofd denk ik dat de SR GT het nog wel eens goed kan gaan doen. Met een vanafprijs van €4.399,- (BE €3.999,-) voor de 125 en €4.599,- (BE €4.199,-) voor de 200 heeft Aprilia de prijzen namelijk verrassend laag kunnen houden. Onze tip is wel om honderd euro extra uit te geven voor de Sport-uitvoering, met ietwat sprekendere kleurstellingen. Slaat Aprilia met de SR GT opnieuw de spijker op zijn kop? Alle ingrediënten lijken hiervoor aanwezig…

Aprilia SR GT 125 (200)

Technische specificaties

  • Motor 124,7cc, eencilinder 4-takt, vloeistofgekoeld i-get (174cc, eencilinder 4-takt, vloeistofgekoeld i-get)
  • Boring x slag 52 x 58,7 mm (61,5 x 58,7 mm)
  • Vermogen 15pk (11kW) bij 8.750 tpm (17,7pk (13kW) bij 8.500 tpm)
  • Koppel 12Nm bij 6.500 tpm (16,5Nm bij 8.500 tpm)
  • Remmen voor 260mm wave-schijfrem, ABS
  • Remmen achter 220mm wave-schijfrem, ABS
  • Vering voor Showa 33mm hydraulische telescoopvork (120mm veerweg)
  • Vering achter Dubbele hydraulische schokdempers met instelbare veervoorspanning (102mm veerweg)
  • Banden voor 110/80-14
  • Banden achter 130/70-14
  • Tank inhoud 9L
  • Verbruik 1 op 40 (2,5L/100km) (1 op 38,5 (2,6L/100km)
  • Testverbruik 1 op 29,4 (3,4L/100km) (1 op 28,4 (3,5L/100km)
  • Afmetingen 1.920 x 765 x 799 mm
  • Zithoogte 799mm
  • Wielbasis 1.350 mm
  • Gewicht 144kg (148kg)
  • Kleuren Street Grey, Infinity Blue, Aprilia Black (Sport: Street Gold, Iridum Grey, Red Raceway)
  • Vanafprijs NL/BE  €4.399,- / €3.999,- (€4.599,- / €4.199,-)
  • Importeur NL/BE Piaggio Vespa B.V.
  • Website NL/BE www.aprilia.nl / www.aprilia.be