Test BMW CE 04

door

BMW Motorrad durft met de nieuwe CE 04 out of the box te denken. De nieuwe elektrische scooter van de Duitse fabrikant is een aftrap van een nieuw elektrisch offensief in de Urban-Mobility categorie, waarvan we straks elke 18 tot 24 maanden een nieuw model mogen verwachten. Zit BMW met de CE 04 op het juiste spoor? Wij kwamen erachter tijdens de persintroductie in een zonovergoten Barcelona.

Kunnen we de scooter eigenlijk wel met een ander vergelijken? Vergelijken betekent immers het einde van het vermaak en laten we eerlijk zijn: deze scooter valt onmogelijk met een ander te vergelijken. Het design van de scooter is namelijk uniek en kent een andere opbouw dan we tot nu toe gewend waren. Dat begint al met de voorzijde, met de schuin vooruit geplaatste neus en laaggeplaatste led-koplamp, maar het is vooral het zijaanzicht en de achterzijde die de scooter compleet anders maakt. Wat direct opvalt is de lange wielbasis (1.675mm), maar tegelijkertijd ook de smalle achterzijde.

BMW CE 04

Ook als A1-versie

Het resultaat is een futuristisch design, dat desondanks nog altijd als een BMW is te herkennen. BMW durft een eigen plan te trekken, maar wist ook optimaal gebruik te maken van de technologie die binnen het bedrijf al voorhanden was. Pakken we de specificaties erbij dan noteren we een nominaal vermogen van 20pk (15kW) en een maximaal vermogen van 42pk (31kW). Er is tevens een versie met gereduceerd vermogen beschikbaar, waardoor je de BMW kan rijden met een A1-rijbewijs.

 

Zadel

Plaatsgenomen op de scooter valt het op dat de zitpositie prettig laag is gehouden. We zitten 780mm van de grond en dat betekent dat ook kleinere personen makkelijk met beide voeten op de grond kunnen komen. Op de standaard-uitvoering is het zadel geheel vlak, er is ook nog een hoger (800mm) comfortzadel beschikbaar en uitvoeringen met een steuntje in de rug, waarbij je nog kan kiezen tussen een versie met het steuntje iets verder naar voren of naar achteren geplaatst.

CE 04

Motorrem

karig kunnen we de standaarduitrusting niet noemen, iets wat al begint bij het 10,25” grote TFT-scherm. Het scherm is te koppelen aan de reeds bekende Connectivity-app, waarmee je ook navigatie op het scherm tevoorschijn kunt toveren. Een flinke slinger aan het rechter handvat betekent dat je als de spreekwoordelijke ‘vuurpijl’ wordt afgeschoten. Iets wat bijna verslavend werkt: met een acceleratie vanuit stilstand naar 50km/u in slechts 2,5s moet je dan ook van goeden huize komen om de elektrische aandrijflijn van de BMW bij te houden. Ook daarboven gaat de acceleratie resoluut door, tot er een halt wordt toegeroepen bij 120km/u.

BMW CE 04

Laden maar

Het constant voluit accelereren is niet bevorderlijk voor de actieradius, maar wanneer je hem vervolgens aan het huis-tuin-en-keuken stopcontact hangt is hij in 4h20 weer volledig opgeladen, een uur eerder zit hij dan al aan de 80%. Kies je voor de optionele snellader, dan zit je bij een openbare laadpaal al met een uurtje aan de 80% en in 1h40 aan een volledige lading en maak je optimaal gebruik van het maximale laadvermogen van 6,9kW.

BMW CE 04

Conclusie

Met de BMW CE 04 trapt BMW Motorrad haar elektrische Urban-Mobility offensief af. In de komende jaren kunnen we elke 18 tot 24 maanden een nieuw model verwachten, wat zou kunnen betekenen dat we in de toekomst kennis mogen maken met een CE 02 of wellicht een CE 06?

BMW heeft lef durven te tonen met een compleet nieuwe benadering van hoe een elektrische motorscooter eruit kan zien. Dat is bewonderenswaardig, de rijkwaliteiten staan verder op een erg hoog plan. Dit tezamen met een prijs die vooralsnog concurrerender is dan verwacht, zou het bijna zonde zijn als de CE 04 straks niet ons – over het algemene saaie – straatbeeld weet op te fleuren…

(De uitgebreide test van de BMW CE 04 lees je in de februari uitgave van Scooter&Bikexpress, te bestellen vanaf 28 januari in onze webwinkel)

 

 

Technische specificaties

BMW CE 04

  • Motor elektromotor, permanente magneet, vloeistofgekoelde synchroonmotor
  • Nominaal vermogen 20pk (15kW) of 15pk (11kW) voor A1-uitvoering
  • Maximaal vermogen 42pk (31kW) of 31pk (23kW) voor A1-uitvoering
  • Maximum Koppel 62Nm
  • Topsnelheid 120km/u
  • Acceleratie 0-50km/u 2,6s (2,7s voor A1-uitvoering)
  • Accu 40 lithium-ion cellen van 8,9/8,5 kWh (bruto/netto) of van 8,9/6,2 kWh voor A1-uitvoering
  • Aandrijving riemaandrijving
  • Gewicht 231kg (rijklaar)
  • Vering voor telescopische voorvork met één voorkbrug en 100mm veeruitslag
  • Vering achter enkelzijdige swingarm met 92mm veerweg
  • Remmen voor 265mm dubbele remschijven met J.Juan remklauwen met 4-zuigers
  • Remmen achter 265mm schijf, J.Juan 1-zuiger remklauw
  • ABS BMW Motorrad
  • Banden voor 120/70-15
  • Banden achter 160/60-15
  • Kleuren Light White, Magellan Grey Metallic
  • Actieradius tot 130km (tot 100km voor A1-uitvoering)
  • Oplaadtijd 0-100% in 4h20 (3h20 voor A1-uitvoering)
  • Oplaadtijd met optionele snellader 0-100% in 1h40 (1h10 voor A1-uitvoering)
  • Afmetingen 2.285 x 885 x 1.150 mm
  • Wielbasis 1.675mm
  • Zithoogte 780mm
  • Vanafprijs NL/BE €12.650,- / €12.250,-
  • Het Private Lease tarief voor de BMW CE 04 betreft: €199,-
  • Importeur NL/BE BMW Motorrad NL / BMW Belux
  • Website NL/BE www.bmw-motorrad.nl / www.bmw-motorrad.be

(tekst Raymon de Kruijff, foto’s BMW Motorrad)