Test Bullit Hero 50 & 125

door

Voor een aantal mensen in Nederland is het merk Bullit vrij onbekend, maar importeur MOOOF N.V. uit België wil daar snel verandering in brengen. De komst van de Hero modellen kan weleens de grote doorbraak betekenen in de Benelux. Wij gingen met 2 modellen op stap en amuseerden ons kostelijk.

Bullit Hero

Hero

In november 2018 maakten we voor het eerst kennis met de Hero modellen op de EICMA in Milaan. Toen nog enkel als 125, maar de komst van de Fifty stond wel al gepland. April 2020 was het dan zover want niet alleen de 125 verscheen op de redactie, ook zijn technisch minder vermogende Fifty rolde daar enthousiast achteraan. Maar terug naar het merk. Het waren twee (West-)Vlamingen die tot de ontdekking kwamen dat Café Racers weleens heel interessant zouden kunnen gaan worden op de Europese markt.

Het was toen 2013, het jaar waarin dit segment vooral in Frankrijk steeds grotere vormen aan ging nemen. In die tijd zagen we Mash reeds op het toneel verschijnen, en daarmee was het gat in de markt gevonden en hoefde je als 25-jarige niet langer een oude logge BMW R80 om te bouwen tot hippe Café Racer. Het was gewoon nieuw te koop. Inmiddels telt het gamma van Bullit twee 50cc modellen (Heritage, Hero Fifty), vier 125cc modellen (Hero, Bluroc, Hunt, Spirit) en zelfs een dikke 250cc V-twin (Bluroc) die wij later dit jaar ook uitgebreid gaan rijden.

Groeiende bromfietsmarkt

Wie het een beetje volgt zal zien dat de cijfers van de ‘bromfiets’-verkopen behoorlijk zijn gestegen, en dan bedoelen we niet alle tweewielers waarvoor een helm geldt, maar specifiek de schakelbromfiets. Dat brengt ook weer nieuwkomers op het toneel waaronder de onlangs geteste Vent. Bestaande spelers zoals Aprilia, Derbi, Rieju, Mash en Hanway zagen de verkopen afgelopen jaar al toenemen naar waarden die we lang niet meer gezien hebben. Opvallend genoeg wist Hanway in 2019 in Nederland de meeste schakelbrommers te verkopen, 276 stuks met daarachter Mash met 216 stuks en Derbi op plaats 3 met 142 stuks. Stuk voor stuk verkochten ze meer dan het jaar ervoor, Hanway zag de verkopen zelfs met 171% stijgen. Terug naar Bullit, dat met de Hero Fifty een explosieve verkoop in Nederland (en natuurlijk daarbuiten) wil realiseren.

Stoere looks

Zonder twijfel is dit een van de meest stoere verschijningen die we de laatste paar jaar op de redactie hebben gezien. Daarbij helpt ook de zwarte kleurstelling, en in combinatie met de oranje striping zou je hem zomaar in je woonkamer willen zetten om er dagenlang tegenaan te kijken. In quarantainetijd kan dit overigens ook prima! We zien verder aan de voorzijde een 18 inch wiel met grove brede noppenbanden en achter 17 inch. Wave schijven zorgen voor de nodige vertraging, maar daarover straks meer. Wie plaatsneemt op de Hero Fifty krijgt een soort onoverwinnelijk gevoel. Een breed stuur met voor je een teller die voor 50% analoog en 50% digitaal is. De toerenteller is analoog, maar snelheid, tankhoeveelheid en versnellingsaanduiding zijn digitaal.

De basis voor de Fifty is een stalen buizenframe met achter een aluminium achterbrug. Binnen het stalen frame huist wellicht wel het meest bijzondere! We zien een 49,7cc 4-takt motor met 4 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenas. Wij kunnen ons even niet herinneren dat wij eerder een 50cc in test hebben gehad met deze techniek. Wie snel kijkt zou bijna denken dat we een 2-cilinder in ons midden hebben doordat we 2 uitlaten uit die cilinder zien komen. Als je daarmee geen indruk maakt? We zien verder een elektronische carburateur waardoor enkel E5 benzine mag stromen, het bewijs dat je niet met alle nieuwe bromfietsen en scooters E10 kunnen tanken.

Een elektrische starter doet zijn werk, maar we zien rechts wel een mogelijkheid voor een kickstarter, al is deze niet gemonteerd. De verlichting is aan de voorzijde deels voorzien van LED (buitenring), het dimlicht is wel gewoon halogeen. Achter zien we wel volledig LED en dat is fijn want juist de ‘old school’ lampjes aan de achterzijde gaan nogal eens stuk en dan is LED een uitkomst.

Hero 125

Nederland kent niet, zoals zowat alle omringende landen, een rijbewijsequivalentie waarbij je met een B-rijbewijs een 125cc motor mag besturen. Na een 8-tal theorielessen mag je in de meeste landen met een 125cc aan het verkeer deelnemen. Al sinds 1998 hebben verschillende partijen zich hiervoor ingezet, maar tot nu zonder resultaat. Wellicht dat Covid-19 een ommekeer teweeg kan brengen als we straks niet meer als haringen in een ton in de metro/bus/trein kunnen stappen? Want als al deze mensen in een auto gaan zitten, hebben we binnen de kortste keren met recordfiles te maken. Terug naar de Hero 125. Ook hier een imposante machine met een kleurstelling die we vaker op de internationale beurzen tegenkwamen. Zwart en goud doen ons denken aan de tijd dat we nog massaal sigaretten rookten en John Player Special op de Formule 1 auto van Ayrton Senna prijkte halverwege de jaren 80.

In het kader van ‘alles komt terug’. We zien een 18 inch voorwiel en 17 inch achterwiel, goudgekleurd met daaromheen dikke noppenbanden. De zwarte tank is voorzien van een gouden bies en Bullit striping. Ook boven de koplamp zien we een spoiler met eenzelfde gouden bies. Het zadel is volledig zwart en kent, in tegenstelling tot de Fifty, geen gekleurde stiknaden. Ook hier is de opbouw gestart vanaf een stalen buizenframe met aan de voorzijde een upside down voorvork en achter een monoshock. Het 125cc 4-takt motorblok heeft injectie en levert volgens de specificaties 8,5kW (11,6pk). Het dashboard van deze Hero is minder indrukwekkend en bijna sober te noemen. Slechts een analoge snelheidsmeter is aanwezig, een toerenteller of tankmeter ontbreekt en vooral het laatste is wel een gemis. We zien wel enkele controlelampjes waaronder die van neutraal, motormanagement en benzinevoorraad.

Upgrade 125

En zoals ik al bij een van de eerste persintroducties heb geleerd; ga niet eerst op een 125cc en daarna op een 50cc rijden – want dat valt altijd tegen. Toch doen we het dit keer wel, gewoon omdat het zo uitkomt. Hier geen high tech ‘twin cam’, maar gewoon een enkelvoudige nokkenas en 125cc die voorzien is van injectie. Wie goed z’n best doet moet er 11,6pk uitpersen, maar bij welk toerental? We hebben echt geen idee, temeer doordat de toerenteller ontbreekt. De elektrische starter laat ook deze ééncilinder makkelijk aanslaan en hij draait ontspannen zijn toeren. Versnelling in één en rijden maar. Deze Hero komt goed van z’n plek en accelereert gewillig zonder echt genadeloos te zijn.

Waar je met de Fifty snel in de begrenzer terechtkomt, heb je daar bij de 125 weinig last van. Je schakelt hem relaxt door z’n vijf versnellingen en haalt daarmee een topsnelheid van zo’n 95 km/u op de teller. Het geluid dat dit blokje produceert is vermakelijk en tegelijkertijd verslavend. Vering en demping zijn instelbaar en zorgen verder voor een comfortabele zit zonder stoterig te worden, ook je niergordel kan je gewoon thuislaten. Deze Hero is voorzien van een gecombineerd remsysteem dat prima volstaat. De schijven voor en achter halen de snelheid er goed uit en ook de doseerbaarheid is prima voor elkaar. Een regelrechte aanrader voor wie vaker op 80 km/u wegen rijdt, op de snelweg is dit minder amusant.

Twin Cam 4V

Het meest benieuwd zijn we toch wel naar de Fifty met slechts 49,7cc, maar wel met een dubbele bovenliggende nokkenas en 4 kleppen. Het is even opletten want Bullit monteert op deze machine een benzinekraan, niet vergeten eerst even open te zetten! De elektrische starter laat het blokje probleemloos aanslaan en loopt in een rust die we niet eerder hebben ervaren. Wie gek is van techniek zal hier zeker opgewonden van raken, zo mooi als deze eencilinder draait. Ok, versnelling in één en rijden maar. De koppeling grijpt goed aan en de acceleratie gaat gemoedelijk en uiterst soepel. Ook van 1 naar 2 kost geen enkele moeite en de acceleratie gaat gewillig door. In 3 tot aan de begrenzer haal je net de 50 km/u niet, maar gewillig blijft ‘ie wel.

Ondertussen blijkt de toerenteller een nuttig instrument want het blokje draait gewillig toeren, maar gooit bij 11.500 tpm toch echt de deur dicht. We hebben hier te maken met een begrensde versie die bij 51 km/u op de teller de boel relatief mild begrenst. Ondanks die beperkte snelheid wordt het nooit vervelend op de Fifty en dat komt ook door de algehele beleving. Hij stuurt snaarstrak en de instelbare upside down voorvork kan ook met ruwer terrein overweg.

We reden de Fifty ook nog even in een zanderig terrein, maar dan word je met de neus op de feiten gedrukt dat we hier met slechts 4,4 pk onderweg zijn. Nee, een verhard terrein of asfalt, daar is deze Hero voor gemaakt… Het remsysteem met een schijf voor en achter reageert adequaat maar het zijn dan juist de noppenbanden die roet in het eten gooien. De grove noppen zien er weliswaar stoer uit, de grip is een stuk minder dan met een ‘normale’ wegband. De factor ‘geluid’ maakt het geheel ineens af want het lijkt wel of Bullit soundengineers heeft ingeschakeld: deze Hero klinkt zo ontzettend goed, en dat voor een 50cc… Genieten!

Conclusie

Imposant, vermakelijk en verslavend. Zomaar drie termen die ons te binnen schieten als we terugdenken aan de twee gereden Hero modellen. De Fifty is een technisch vernuft in een stoer maatpak. De Hero 125 is van hetzelfde laken een pak, en ook hiermee steel je de show op elke boulevard (als er dan tenminste weer mensen zijn). Concurrentie komt van Mash maar ook Brixton is een merk dat met vergelijkbare modellen op de markt aanwezig is, maar die laatste mist dan wel weer een 50cc model. Prijzen starten bij € 2.499,- (BE € 2.499,-) voor de Hero Fifty, de 125cc kost € 3.629,- (BE € 2.999,-) en liggen daarmee in lijn met de concurrentie.


Technische specificaties

Hero 50

  • Motor – 49,7cc viertakt, twin cam, 4 kleppen
  • Brandstof – elektronische carburateur
  • Vermogen – 3,2kW (4,4pk)
  • Koeling – lucht
  • Transmissie – 5 versnellingen
  • Remmen voor – schijfrem
  • Remmen achter – enkele schijfrem
  • Voorvering – upside down voorvork
  • Achtervering – monoshock
  • Banden voor – 120/70 R18
  • Banden achter – 130/60 R17
  • Afmetingen – 2020 x 865 x 1150 mm
  • Kleuren – Titanium, Flame orange, Black
  • Prijs NL/BE – € 2.499,-
  • Importeur – MOOOF n.v.
  • Website – www.bullitmotorcycles.com

Hero 125

  • Motor – 125cc viertakt
  • Brandstof – injectie
  • Vermogen – 8,5kW (11,6pk)
  • Koeling – lucht
  • Transmissie – 5 versnellingen
  • Remmen voor – schijfrem (CBS)
  • Remmen achter – enkele schijfrem (CBS)
  • Voorvering – upside down voorvork
  • Achtervering – monoshock oliegedempt
  • Banden voor – 120/70 R18
  • Banden achter -130/60 R17
  • Afmetingen – 2040 x 915 x 1120 mm
  • Zithoogte – 860 mm
  • Kleuren – gold black Special, titanium, White racing
  • Prijs NL/BE – € 3.629,- (incl BTW/BPM) / € 2.999,-
  • Importeur – MOOOF n.v.
  • Website – www.bullitmotorcycles.com

(tekst Maurice van Oosten, foto’s Raymon de Kruijff)