Test Cardo Freecom 4X

door

Met de nieuwe Freecom 4X presenteert Cardo Systems een nieuw topmodel binnen de nieuwe Freecom-systemen. Na eerder de concurrerend geprijsde nieuwe Spirit aan een eerste test te hebben onderworpen, mochten we nu op pad met Cardo’s nieuwe paradepaardje.

cardo freecom 4x

Om maar met de deur in huis te vallen: leggen we de nieuwe 269.95 euro kostende Freecom 4X naast de Spirit (á €99,95), dan zien we op het eerste oog maar weinig verschillen. De knoppen zien en voelen hetzelfde, maar het belangrijkste optische verschil zien we in de aanwezigheid van een draaiwieltje. De verdere afmetingen zijn identiek, waardoor je hem op dezelfde bevestigingsplaat klikt als de Spirit, of op die van de vorige generaties Freecom.

Ben je in het bezit van twee helmen, dan komt dat goed uit want zo heb je in 1 klap twee helmen waarop je de Cardo kunt klikken. Ik heb de Freecom 4X gemonteerd in een nieuwe Shoei GT-Air II, waardoor ik het kunstje opnieuw moest toepassen. Ook nu geldt dat het een klusje is van 10-15 minuten en heb je het eerder gedaan, dan kan je die tijd makkelijk halveren.

Monteren maar

Doordat Shoei een voorbereiding op de helm heeft zitten van de concurrent van Cardo, plaats ik hem dit keer met de plakstrip in plaats van de clip die Cardo ook meelevert. Over het eindresultaat ben ik weer dik tevreden, de 40mm grote bijgeleverde JBL-speakers kon ik ook nu weer netjes kwijt, de stekkers heb ik weggewerkt in de achterzijde van de helm waar bij de Shoei een handig vakje voor is ingeruimd.

Cardo Freecom 4X

Ook als je dat vakje niet hebt zijn de stekkertjes waarmee je microfoon en speakers met de houder verbindt klein genoeg om ze netjes in de helm weg te kunnen werken, zonder dat je hier verder last van hebt. Cardo zelf raadt aan om de draden van de oorspeakers over het hoofd onder de helmvoering te geleiden, dit in verband met de ontvangst van de FM-radio.

Hey Cardo!

En met die FM-radio kom ik direct bij het eerste belangrijke verschil ten opzichte van die eerdergenoemde (en vorige maand geteste) scherp geprijsde Spirit. Want waar die bij de Spirit nog ontbreekt, is die bij deze Freecom 4X weer ‘gewoon’ in de Cardo-connect-app aanwezig. Stiekem toch wel fijn, al zijn er veel gebruikers die het liefst gewoon hun muziek streamen via een streamingsdienst als Spotify. Een ander verschil ten opzichte van de eerste generatie Freecom-modellen en de Spirit, is de aanwezigheid van spraakbediening.

Het werkt hetzelfde als op de Packtalk, wat betekent dat je ‘Hey Cardo’ roept, gevolgd door hetgeen wat de unit voor je moet uitvoeren. Denk dan aan ‘Hey Cardo, volume up’, of ‘Hey Cardo, call intercom.’ Veel spraakbedieningen die je kan terugvinden in de papieren handleiding zijn mogelijk, maar diezelfde handleiding vind je ook weer terug in de app. Dat is handig, want door de legio aan functies en mogelijkheden wil je graag snel en makkelijk ter plekke wat terug kunnen zoeken.

Opladen met USB-C

Al in het bezit van een Freecom, zal het je voornamelijk opvallen dat sommige toetscombinaties zijn gewijzigd. Van het aan- en uitzetten bijvoorbeeld, waarvoor je nu de twee buitenste knoppen moet indrukken. Dat is even wennen, maar het gaat wel sneller dan ooit. De mobiele telefoon is vrijwel direct gekoppeld en datzelfde geldt voor wanneer je de unit weer uitzet. Dit alles is te danken aan de nieuwere en snellere chip die Cardo voor deze unit gebruikt.

Cardo Freecom 4X

Bijkomend voordeel van de nieuwe hardware binnenin de Freecom 4X is dat je hem, net als de andere nieuwe Cardo-units, razendsnel (van leeg naar vol binnen 2h) kan opladen door middel van de nieuwe USB-C poort, maar ook dat je hem over-the-air up-to-date kan houden en er dus bij een software update geen snoertjes meer aan te pas komen. Communiceren doe je met maximaal 4 rijders door middel van de intercom, binnen een afstand van 1,2 kilometer van elkaar. Nieuw voor deze Freecom 4X is dat hij kan ‘re-connecten’ wanneer het signaal is verloren en je weer plaatsneemt in dezelfde groep rijders in de Intercom-groep.

JBL-speakers

De geluidskwaliteit tijdens telefoongesprekken is goed te vergelijken met die van de Spirit die we vorige maand hebben getest. Het blijft opmerkelijk dat mensen je goed kunnen verstaan en verbaasd zijn als ze horen dat je momenteel op de scooter of motor aan het rijden bent. Het is meer het windgeruis dat je zelf ervaart en dat het op hogere snelheid wat ongemakkelijker wordt om iemand nog goed te woord te kunnen staan. Staat er niet te veel wind of word je door een windscherm goed uit de wind gehouden, dan is het echter heel goed te doen.


Lees hier de test van de Cardo Spirit


Ten opzichte van de Spirit is de geluidskwaliteit in je eigen horen, tijdens het luisteren van je favoriete muziek of radiozender, wel duidelijk waarneembaar. Niet dat het bij de Spirit slecht is, integendeel zelfs, maar de bijgeleverde JBL-speakers van de Freecom 4X doen er simpelweg nog een schepje bovenop. Het klinkt vooral wat dieper en is door middel van de standaard voorgeprogrammeerde geluidsprofielen ook nog eens naar ieders smaak aan te passen.

Conclusie

De Freecom 4X is er voor iedereen die op zoek is naar een high-end bluetooth communicatiesysteem. Het is de opvolger van de Freecom 4+ en neemt handige functies mee die we voorheen alleen op de Packtalk zagen. De spraakbesturing is erg handig, maar ook het feit dat het complete systeem nog altijd in zo’n compacte behuizing zit is een pluspunt. De Packtalk Bold is namelijk wel een topsysteem, het grotere ‘bulkerige’ uiterlijk is niet ieders smaak. Diegene zal blij zijn met de Freecom 4X, die ook nog eens uitblinkt in geluidskwaliteit en de snelle laadtijd dankzij de USB-C. Ook de app werkt op de Freecom 4X weer intuïtief.

Wat goed is mag natuurlijk geld kosten, maar in vergelijking met de goedkoopste Packtalk ben je met een adviesverkoopprijs van €269,95 nog altijd voordelig uit. Het lijkt dan ook ‘best-of-both-worlds’ te zijn, de uitgebreide functies die we al van de Packtalk-modellen kenden, maar dan in een compactere Freecom-jas. Meer weten over alle beschikbare Cardo communicatiesystemen? Neem dan een kijkje op www.cardosystems.com of www.splashdesign.com