Test Cardo Spirit

door

De Cardo Spirit is het nieuwe instapmodel van de nieuwe reeks communicatiesystemen van Cardo Systems. Met een nieuwe line-up wordt de lat niet alleen weer hoger gelegd, de vanafprijs bij Cardo ging namelijk omlaag. De Spirit blijft onder de honderd euro, maar profiteert onderhuids wel van de laatste technologie… 

Met een prijsstelling van net onder de honderd euro, is de Cardo Spirit simpelweg een scherp geprijsd systeem. Op de technologie is verder niks beknibbeld, want ook dit model is voorzien van de nieuwste over-the-air-software van Cardo. Hiermee zijn kabels om het systeem te updaten volledig verleden tijd en maakt het naast de nieuwe Bluetooth 5.2 chip, net als de andere nieuwe modellen, gebruik van USB-C. De Freecom-modellen die we zelf al twee jaar gebruiken hebben nog een micro-USB-aansluiting. Ooit de standaard aansluiting van menig Android-telefoon, maar inmiddels zijn diezelfde fabrikanten al jaren geleden overgestapt op USB-C. Qua hardware kom je met de Spirit ook niks tekort en zal je alleen de FM-radio-functie in de app moeten missen, communiceer je met maximaal twee rijders binnen 400 meter en maak je gebruik van de nieuwe compacte 32mm speakers.

 

Monteren

De doos waarin de Spirit wordt geleverd mag misschien een iets minder premium-uitstraling beleving meegeven dan de reeds eerder door ons geteste modellen, eigenlijk is de inhoud precies hetzelfde. Ook hier vinden we weer, naast de bedieningsunit, alle benodigde onderdelen om de Cardo op een nette manier in je helm te integreren. Denk dan aan de clip die je over de rand van de helm kan schuiven, of de plakstrip die wij op de Scorpion helm gebruikten. Naast de clip vinden we de speakers, alcoholdoekjes en nog wat zaken om het monteren van het systeem te vergemakkelijken.

Denk dan aan stickers die je in de inkepingen voor het plaatsen van de speakers plakt, of opvulstukjes om onder de speakers te plakken, mocht je ze dichter bij de oren willen of kunnen plaatsen. Naast de speakers natuurlijk ook de microfoon, waarbij je de keuze hebt om de draadspeaker te gebruiken als je het systeem in een integraalhelm plaatst, of de steelmicrofoon voor de jet- of systeemhelm. Het is een beetje afhankelijk van de helm hoe lang je erover doet om de Cardo netjes in de helm te plaatsen, maar over het algemeen zal het niet meer dan 10 tot 15 minuten in beslag nemen. Koop je het systeem bij een dealer, dan kan je natuurlijk altijd gebruik maken van de kunde van de betreffende verkoopmedewerk(st)er…

 

Bediening

Ben je al in het bezit van een Cardo Freecom, dan kan je de Spirit bedieningsunit simpelweg in de al aanwezige clip klikken. Op de gebruikte speakers na, is het montagemateriaal identiek en daarmee ook grotendeels de vorm en afmetingen van de nieuwe unit. Cardo heeft de bedieningsknoppen wel wat groter gemaakt, evenals de weerstand waarmee je de knoppen moet indrukken. Als fervent Freecom-gebruiker had ik het prettig gevonden als ze de toetsencombinatie voor het in- en uitschakelen van het systeem hetzelfde hadden gelaten.

Met de helm op het hoofd is het met dikke handschoenen even zoeken naar de twee buitenste knoppen waarmee je hem in- of uitschakelt, voorheen gebruikte je hiervoor de twee knoppen aan de voorzijde van de unit. Is het echter je eerste ervaring met Cardo, zal je hier verder geen last van hebben. Net als de andere Cardo-modellen beschikt de Spirit over een scala aan sneltoetsmogelijkheden. Ze staan in de bijgeleverde beschrijving, maar zijn ook op te zoeken in de app.

 

De veranderingen

Bij het opstarten merk je dat er serieus wat zaken zijn aangepakt. Nadat je de telefoon voor het eerst aan de unit hebt gekoppeld, doet het systeem dit in het vervolg werkelijk razendsnel. Om de unit vervolgens naar eigen smaak in te stellen maak je net als bij alle andere Cardo-systemen gebruik van de Cardo Connect App. Bij de eerste keer opstarten maakten we direct een over-the-air firmware update mee, vervolgens voelt het eigenlijk als thuiskomen. Zo zien we het telefoonmenu waarmee je voorkeuzenummers kunt invoeren, de intercom-functie waarmee je door middel van de app makkelijk met elkaar kunt koppelen en als laatste het music-menu, waarmee je de muziek die op je telefoon staat opgeslagen kunt afspelen. We missen alleen het FM-radio menu, maar laten we eerlijk zijn: je speelt de radio net zo makkelijk af met de vooraf geïnstalleerde FM-radio op je telefoon of je favoriete playlist via Spotify…

 

Lees ook onze eerdere reviews van de Cardo Freecom 2+ en de Cardo Packtalk Bold

 

 

Kraakhelder en sneller laden

Ondanks dat er bij de Spirit niet de bekende JBL-speakers worden geleverd (wel achteraf te monteren), is het geluid weer kraakhelder. Je mist misschien net een beetje bass ten opzichte van die optionele speakers, maar het lijkt erop dat het geluid nog helderder wordt doorgegeven dan voorheen. Ook telefoongesprekken, waarvan ik op de andere systemen al vond dat het geluid erg goed was, worden in nog betere kwaliteit gevoerd. Het blijft daarmee ook simpelweg grappig, dat de mensen aan de andere kant van de lijn niet kunnen geloven dat je het telefoongesprek onderweg op je scooter of motorfiets voert. Ook de geluidskwaliteit is duidelijk verbeterd en nogmaals: we vergelijken dan een systeem van €99,95 nog steeds met Cardo-systemen die voorheen een veel hoger ‘premium’ prijskaartje hadden…

Met de toevoeging van USB-C heeft de Spirit ook een snelle oplaadtijd. 20 minuten opladen betekent twee uur gebruiksduur, is de unit helemaal volgeladen dan beschik je over maar liefst 10uur spreektijd. Over het algemeen is dit ruim voldoende, maar wil je meer dan kan je altijd nog kiezen om een kleine upgrade te maken naar de Spirit HD. Naast wat extra andere zaken beschik je dan over 13uur spreektijd. Een extra investering van €50,-, maar over het algemeen lopen de specificaties en hardware niet ver uiteen. Zo is het systeem volledig waterdicht en koppel je het ook met bluetooth-communicatiesystemen van andere aanbieders.

 

Conclusie

Met de nieuwe Cardo Spirit heeft de fabrikant alle nieuwe techniek verwerkt in een systeem dat ‘slechts’ €99,95 kost. Dat is buitengewoon scherp, maar de vraag die bij ons direct te binnen schoot: waarop zijn er concessies gemaakt? Om eerlijk te zijn, zijn de concessies die gemaakt zijn bijna te verwaarlozen. Zo is de verpakking misschien iets minder luxueus (maar is dat echt erg?), hebben we geen spraakbediening zoals bij de topmodellen en is de FM-radiofunctie in de app niet beschikbaar. Voor al deze dingen geldt dat als je het niet eerder hebt ervaren, je het ook niet zal missen en je vooral een erg prettig communicatiesysteem zal ervaren.

Telefoongesprekken zijn kraakhelder, de intercom-functie werkt op een hoog niveau en de geluidskwaliteit van de nieuwe 32mm speakers zijn erg goed te noemen. Die kleinere speakers zorgen er tevens voor dat je de speakers nu écht in elke helm kwijt kunt. Een premium geluidservaring tijdens het rijden op je scooter of motorfiets lag nog nooit eerder binnen handbereik. Daarmee is de Spirit een no-nonsense communicatiesysteem die in de meeste gevallen voldoet aan ieders eisen. Of je toch niet meer moet investeren lees je binnenkort in Scooter&Bikexpress, want naast de Spirit stuurde Cardo Systems ook de Freecom 4X op voor een review.

Meer weten over alle beschikbare Cardo communicatiesystemen? Neem dan een kijkje op www.cardosystems.com of www.splashdesign.com