Het ontwerp van de eerste Carver dateert alweer uit 1994 en was op z’n zachtst gezegd wereldschokkend. Een compacte driewieler met een hefboommechanisme, een adembenemend design met sportieve prestaties. De wereld lag aan de voeten van de bedenkers… of toch niet?

Ingenieus

De Carver one werd ontworpen door Chris van den Brink en Harry Kroonen en leek een vliegende start te kennen in 2005. De prognose van 500 auto’s met een waarde van rond de 60.000 euro leek geen probleem voor het bedrijf uit ’s Gravendeel. De populariteit steeg pas echt toen Jeremy Clarkson in Top Gear een rondje reed met de Carver. De 660cc 3 cilinder turbomotor met 70 pk uit afkomstig van Daihatsu is gewillig en gretig en kent eindeloos veel rijplezier. De rijbeleving is duidelijk anders dan wat je gewend bent en wie uit een Carver stapt heeft de aandacht volledig op zich gericht. Het is dan ook een voorrecht dat ik ooit met een Carver heb gereden en die ervaring die ik daarmee had, was meer dan indrukwekkend. Helaas kwam er in 2009 een einde aan het avontuur wat Carver heette want de geprognotiseerde aantallen (500 stuks per jaar) bleken in de financiële crisis niet haalbaar.

 

Carver 2021

Het was dan ook een verrassing dat het model, weliswaar in gewijzigde vorm, in 2018 weer ergens opdook. De komst van een Carver in 45 km/u maakte mij dan ook erg nieuwsgierig, en als het dan op een bewolkte zondagochtend zover is dat we er mee mogen rijden zul je begrijpen dat we meer dan vrolijk gestemd waren. Om te beginnen bij het ontwerp want hoewel het slechts een 45 km/u (officieel brommobiel) is, lijkt hij verdacht veel op het origineel uit 1994. Ook het kantelsysteem bestaat nog steeds met het compacte enkel sturende voorwiel. De Carver is een tweezitter, en dat maakt hem interessant voor wie vaker met z’n tweetjes op stap wil. Het model is leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus maar heeft altijd een oprolbaar cabriodak. De Sport waarmee wij reden heeft een ruime standaarduitrusting waaronder zwarte velgen, sportieve striping, 3 rijstanden en sportieve bekleding. Daarnaast is hij ook als invalidevoertuig leverbaar en voor deze voertuigen geldt in Nederland slechts 9% btw.

 

Je kunt er alles van vinden, maar we vinden het design nog altijd heel erg geslaagd en dan te bedenken dat het al ruim 27 jaar bestaat! De Carver is net geen meter breed (98cm) en is daarmee compact, maar een Carver op het fiets/bromfietspad lijkt mij toch niet aan te bevelen, al kwamen we dit in Rotterdam wel tegen. De achterzijde vinden we met de 2 ronde achterlichten net wat meer geslaagd dan de brede kikkerbek aan de voorzijde. Opvallend dat er nog slechts 2 halogeenlampen worden gemonteerd op een volledig elektrisch voertuig, waar je LED zou verwachten.

Terug naar het ontwerp want we zien speelse lijnen met achter de deuren een soort van luchthappers die mij doen denken aan de Ferrari Testarossa. De voorruit is volledig van glas evenals de ramen in de deuren, die laatste zijn overigens uitneembaar. Het cabriodak is oprolbaar en geeft je zowaar ook dat vrije gevoel. Aan de achterzijde zien we 13 inch lichtmetalen velgen, aan de voorzijde een vrij saai universeel 14 inch wiel.

 

Rijden

In een Carver stappen is toch echt weer eens iets anders, niet alleen door de compacte afmetingen, maar ook door de zithouding en sportieve zit. Verwacht geen eindeloze instructies want het rijden is simpel. Je hebt 2 pedalen zoals in een auto met automaat, een stuur en 3 knoppen (vooruit, neutraal, achteruit) en dat is het. Het sportieve stuurtje ligt overigens heerlijk in de hand. We doen de gordel om, de handrem eraf, knop in drive en rijden maar.

De Carver is uitgerust met 2 elektromotoren van 2 x 2 kW en dat is fors. Sterker nog, het koppel reikt tot 300 Nm. Een waarde die de gemiddelde bestelwagen met dieselmotor vaak niet eens haalt. Ondanks het forse koppel, rook je de banden niet op bij het accelereren, maar hij versnelt in een normaal tempo. Zolang je rechtuit blijft rijden is het allemaal vrij normaal totdat je een bocht induikt. Dan helt, door het kantelsysteem, de carrosserie naar links of naar rechts wat bijdraagt aan het rijplezier. Zolang het asfalt is, is het allemaal best comfortabel, maar een straat met klinkers wordt een ander verhaal. Dan wordt de Carver ietwat stoterig omdat oneffenheden door de hele carrosserie worden doorgegeven.  Aan de voorzijde vind je een enkele schijf en aan de achterzijde dubbele schijven die de snelheid er goed uithalen. De totale massa met passagier gaat toch al snel naar de 400 km dus een goed stel remmen is wel essentieel. ABS is trouwens niet aanwezig en ook niet leverbaar.

De Lithium accu is tussen de achterwielen verwerkt en kent een capaciteit van 5,4 kW waarmee een bereik van 100 km (volgens fabrieksopgave) gehaald zou moeten worden. Dit laatste hebben wij niet kunnen meten.

 

Conclusie

Proficiat voor de mannen die verder zijn gegaan met het concept Carver. Dit is echt weer eens iets anders en de rijbeleving is bovengemiddeld. Daarbij trek je de aandacht van zowat elke passant dus zeker voor bedrijven is dit een interessant marketing object en kan hij zelfs worden geleaset.

Als je bedenkt dat de eerste Carver ruim 60.000 euro kostte dan is de 9.980 euro, die een standaard Carver kost, eigenlijk een koopje. Het is weliswaar een pak geld, maar daar krijg je absoluut iets unieks voor terug.  In de winter geniet je van de voordelen van een auto, daarbij heb je geen wegenbelasting of parkeerproblemen en rijd je volledig elektrisch. En als het warm wordt rollen we het cabriodak volledig op. Laat de zomer maar komen!

 

Technische specificaties Carver Sport

  • Motor – 2 x 2.000W elektrisch
  • Accu – Lithium 5,4 kWu
  • Koppel – 2 x 150 Nm
  • Leeggewicht – 330 kg
  • Remmen voor – schijf
  • Remmen achter – schijf
  • Banden voor – 120-70/14
  • Banden achter – 135-60/13
  • Kleuren –  divers
  • Actieradius – 100 km (fabrieksopgave)
  • Oplaadtijd – 5 uur ( 4 uur 80%)
  • Topsnelheid – 45 km/u
  • Afmetingen –2.890 x 980 x 1.490mm
  • Max Gewicht – 500 kg
  • Prijs NL/Be – € 10.970 (vanaf € 9.980)
  • Importeur –  Carver
  • Website NL/Be – Carver.earth

Tekst en foto’s: Maurice van Oosten