Test GTS Sirocco

door

Het voelt bijna als een eeuwigheid geleden dat we met een fonkelnieuwe brandstofscooter op pad mochten. In een tijd waarin veel fabrikanten zich langzaam maar zeker de transitie naar elektrisch maken, zouden we bijna vergeten dat de brandstofscooter nog springlevend is. Zo brengt GTS Scooters deze sportieve Sirocco, een scooter die er niet alleen goed uitziet, maar ook is voorzien van een scherp prijskaartje!

GTS Sirocco

Om maar met de deur in huis te vallen: die €1.749,- wat de Sirocco moet kosten klinkt misschien helemaal niet zo goedkoop. Toch zal je middels de prijslijst achterin dit magazine er al snel achterkomen dat je bij de concurrentie voor zo’n sportieveling als deze al snel honderden euro’s duurder uit bent, laat staan als het ook nog eens elektrisch moet zijn… Gewoon scherp geprijsd dus, maar het is ook een scooter die ook simpelweg gezien mag worden. Zeker de neus met de led-verlichting en de hoge achterzijde met een transparant afgesloten achterlichtunit scoren punten. Het zadel ziet er netjes uit, is ruim genoeg voor twee personen en is zoals we dat van GTS Scooters inmiddels gewend zijn, afgewerkt met een fraai geborduurd GTS-logo. Met het sportieve aangezicht is het dan misschien wel jammer dat het dashboard opvallend ‘conservatief’ is gebleven. Het bestaat uit een analoge snelheidsmeter en een eveneens analoge brandstofmeter. Een klokje of een tripmeter ontbreekt, maar het geheel is wel erg overzichtelijk en zowel overdag als in het donker goed af te lezen.

GTS Sirocco

Geen valse noot

Plaatsnemen op de Sirocco doe je op het comfortabel aanvoelende zadel. Deze staat niet te hoog, waardoor ook de kortere rijd(st)ers makkelijk met de voeten bij de grond kunnen komen. De vlakke treeplank is dan wel weer redelijk hoog, maar ik heb met mijn 1.75m genoeg bewegingsvrijheid. Een druk op de knop is vervolgens voldoende om de 49cc 4-takt motor met brandstofinjectie van Delphi te ontwaken. Het geluid wat uit de forse einddemper de weide wereld in wordt geblazen klinkt zeker niet schel en een draai aan de gashendel laat hem zelfs nog quasi sportief klinken. Dat de scooter geen valse noten zingt blijkt wel uit de verrassend goede acceleratie, zelfs als ik hier vlakbij de redactie de Erasmusbrug opschiet. Dat hebben we nog wel eens anders meegemaakt met scooters die net als deze ‘vers’ uit het krat kwamen.

Je komt dus makkelijk met het verkeer mee, maar het 12” voorwiel in combinatie met het 10” achterwiel maken het ook een scooter die sportief de bocht om wil. Het geheel voelt erg direct, maar zeker niet op een onprettige manier. Dit komt ook door de volwassen aanvoelende voorvork aan de voorzijde in combinatie met de dubbele schokdempers aan de achterzijde. Het voelt allemaal lekker stevig aan, iets wat dus goed aansluit bij het sportieve aangezicht van deze scooter. Voor een vlotte remactie vertrouwt GTS Scooters op een schijfrem aan de voorzijde en een trommelrem in het achterwiel. Beiden scoren een keurige voldoende, waarvan de meeste remkracht logischerwijs aan de schijfrem op het voorwiel valt toe te schrijven.

 

USB-aansluiting

Qua afmetingen is de Sirocco zeker niet de grootste in de GTS-familie, maar met een beetje schikken, kan er zeker iemand achterop. Er is een apart zitgedeelte op de buddyseat en ook de uitklapbare stepjes zitten er zeker niet voor niks. Voor een goede houvast is er nog de stevige beugel die direct achter het zadel is gemonteerd, diezelfde beugel leent zich er ook uitstekend voor om de scooter (wanneer nodig) even op te tillen. Onder het zadel vinden we een redelijke bagageruimte, die helaas net niet groot genoeg is voor een helm. Een slot, regenpak, of wat kleine boodschappen is echter geen probleem. Je opent het zadel gemakkelijk door middel van een draai in het contactslot, een feature waar nog lang niet elke scooter is van voorzien. Om nog wat extra’s (tijdelijk) te vervoeren is de GTS-scooter uitgerust met een open bergvak onder het contactslot, maar ook van een USB-aansluiting.

Onder die USB-aansluiting dachten we te maken te hebben met de vulopening van de brandstoftank. De gebruikte dop doet deze suggestie opwekken, maar de vulopening van de 4,5 liter grote brandstoftank zit toch echt onder het zadel. De fabrikant adviseert E5 te tanken, waarvan de scooter elke 50 kilometer een litertje van opslikt. Dat is wel erg zuinig, maar ook onze eigen meting, met in ogenschouw dat de scooter wars was van enige kilometers, gaf een zeer knappe 1 op 47 (2,13L/100km) aan.

 

Conclusie

Afgelopen jaren was het vooral retro wat de klok tijdens de lancering van nieuwe scootermodellen. Des te leuker is het dat GTS Scooters met de Sirocco weer een nieuwe sportieve scooter op de markt zet. Die scooter heet Sirocco en mochten we van de fabrikant een weekje onder de loep nemen. Die week leerde ons dat het sportieve voorkomen ook voortvloeit in de rijeigenschappen. Zo voelt het Euro5 blok lekker fel aan, zijn de trillingen erg beperkt gehouden en wil de scooter simpelweg graag de bocht om. Dat zijn altijd goede punten, maar ook op afstanden van 30 kilometer weet de Sirocco je redelijk comfortabel van A naar B te brengen. Zeker met mijn 1.75m gaat dit prima, al profiteer je op bijvoorbeeld de GTS Cappucino of Bravo wel van wat extra ruimte. Kortom, ben je op zoek naar een sportieve scooter in de prijsklasse onder de 1.800, – euro? In dit geval kan je simpelweg niet meer om deze GTS Sirocco heen.

GTS Sirocco

Technische specificaties

GTS Sirocco 45km

  • Motor – 49,6cc, 1 cilinder 4-takt, Delphi injectie
  • Vermogen – 3pk (2.2 kW)
  • Remmen voor – schijf
  • Remmen achter – trommel
  • Banden voor – 120/70-12
  • Banden achter – 120/70-10
  • Brandstof – n.n.b.
  • Koeling – Lucht
  • Tank inhoud – 4,5L
  • Verbruik – 1 op 47 (2,13L/100km)
  • Afmetingen – 1,700 x 665 x 1.260 mm
  • Zithoogte – 790mm
  • Gewicht – 82 kg
  • Kleuren – Mat zwart, mat blauw, rood metallic
  • Prijs NL/BE – €1.749
  • Importeur  – GTS Benelux B.V.
  • Website NL/BE – www.gts-scooters.com

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)