Test Honda Forza 750

door

We moeten terug naar 2012, toen Honda het doek trok van een compleet nieuwe NC700-lijn. Een nieuwe lijn aan motorfietsen die onderhuids dezelfde techniek deelden. In diezelfde NC700-reeks maakten we ook kennis met de Integra, eigenlijk de ‘maxiscooter’ van de NC-familie. Nog nét in 2020 maken we kennis met een opvolger van de Integra, in de vorm van de nieuwe Forza 750. Een scooter die de Forza-familie aan de bovenzijde aanvult, snapt u het nog?

Forza 750

Ach, zo heel moeilijk is het eigenlijk niet. De NC-reeks die we inmiddels als 750 kennen, kreeg de X-ADV als toevoeging, een model dat voor de één als scooter en voor de ander als motorfiets door het leven gaat. De Adventure-georiënteerde scooter staat dan ook hoog op z’n poten en moest niet alleen TMAX-rijders richting de Honda dealers lokken, stiekem is het ook een heel goed alternatief voor die doorgewinterde GS-rijder, die het gemak van een DCT wil ervaren en gek is op die Adventure-look.

Ook de X-ADV leent onderhuids veel van de overige NC-modellen, evenals de nieuw gepresenteerde Forza 750. De Forza’s kenden we afgelopen jaren als 125 en 300, voor modeljaar 2021 vervangt de 350 de 300 en wordt er met de 750 een maxiscooter aan de modellijn toegevoegd. Hij is qua design op dezelfde leest geschoeid als de overige Forza’s, wat betekent dat we volgens de fabrikant mogen spreken van een premium GT-styling. Zo onlogisch is het dus niet dat we over een échte Forza mogen spreken. De lijnen van de 750 zijn scherp, sportief en stiekem veel stoerder dan die van de eerder genoemde Integra, een scooter die bijna geruisloos via de achterdeur van de prijslijsten is verdwenen…

Scherp en sportief

Wat hem stoerder – of noem het vlotter- maakt zijn als je het mij vraagt de scherp uitgesneden dubbele led-koplampen, de scherpe vouwen die vanaf de koplampen ver de hoek om komen lopen, maar ook de diverse lucht- en ventilatieopeningen. Honda heeft het gelukkig niet bij alleen een mooi front gelaten, want ook de achterzijde die spits omhoog loopt is een vermelding waard. Gelukkig zien we nu ook het led-achterlicht ‘gewoon’ hoog in de kont, in plaats van een los en lager geplaatst achterlicht zoals we dat eerder op de Integra zagen.

Honda Forza 750

De spitse, sportieve achterzijde inclusief led-verlichting

Ook de nieuw gestileerde Y-spaak wielen scoren punten. Aan de achterzijde zien we – zoals gebruikelijk in deze klasse – een 15” exemplaar, de voorzijde doet het met een 17” wiel. En ja, dat is inderdaad dezelfde configuratie die we ook onder de X-ADV zien. En toch oogt het voorwiel op de één of andere manier minder groot dan op zijn Adventure-broeder. We hebben er zo gauw niet onze vinger op kunnen leggen, maar het relatief grote wiel belooft in ieder geval veel goeds voor de rijeigenschappen. Daarover natuurlijk straks veel meer, want we zijn nog niet uitgepraat over de noviteiten op deze Forza.

 

Nieuwe knoppen

Zo word je als je plaatsneemt op het 790mm hoge zadel getrakteerd op nieuwe knoppen en schakelaars op én rond het stuur. De sleutel kan je net als bij de X-ADV en de andere Forza’s op zak houden, maar de schakelaar waarmee je vervolgens de ontgrendeling, de versnellingsbak en de startmotor bedient zijn wel compleet anders. De centrale schakelaar waarmee je hem ontgrendelt en op stuurslot kan vergrendelen zijn zichtbaar opgeknapt. Evenals de twee knoppen onder de draaischakelaar waarmee je geheel elektronisch het zadel of de tankklep kan openen.

Ook op het stuur zijn de knoppen herzien, met vooral aan de linkerzijde een aantal nieuwe knoppen. Ze zijn er voornamelijk om het nieuwe 5” TFT-display te bedienen. En het knoppencluster (dat zich het best laat omschrijven als de controller van een spelcomputer) zal je ook wel nodig hebben want de mogelijkheden en features lijken eindeloos. Zo kan je kiezen tussen vier verschillende graphics voor de lay-out, blader je met de knop naar rechts door uitgebreide rij-info die aan de balk aan de onderzijde van het display wordt weergegeven en nog heel veel meer. Van het in- of uitschakelen van de automatisch uitschakelende knipperlichten, van de gewenste eenheden tot aan de helderheid en de waarschuwing om op te schakelen wanneer de versnellingsbak in de manuele stand staat.

Honda Forza 750

Het nieuwe knoppencluster op de linker stuurhelft

Met 5” is het scherm misschien niet al te groot, met de afleesbaarheid is niet veel mis. Overdag is het scherm helder verlicht met een witte achtergrond, gaan buiten de lampen uit, dan schakelt het display automatisch over naar een zwarte achtergrond. Werkt perfect, maar je kan er ook voor kiezen om altijd met een witte, zwarte of metallic grijze achtergrond te rijden. Zoals al eerder gezegd is de afleesbaarheid prima, alleen op de onderste regel met de verschillende op te roepen rijinformatie is het lettertype iets kleiner uitgevallen. Dit had wat duidelijker en groter afgebeeld mogen worden, maar er is goed mee te leven. Honda werkt op de achtergrond aan de lancering van een nieuwe applicatie waarmee je straks het dashboard kan koppelen aan de telefoon. Hiermee komen er functies beschikbaar als een navigatiesysteem, het aflezen van tekstberichten, maar ook -mits je voorzien bent van een headset in je helm- het streamen van muziek en het opnemen of afwijzen van telefoongesprekken via de knoppen op het stuur.

Bekende parallel-twin

De zitpositie van de Forza 750 is goed te vergelijken met die van de X-ADV. Je zit weliswaar iets lager (790mm versus 820mm) en het stuur is minder breed, de vorm van het zadel en de zitpositie lijken erg op elkaar. Dat is ook niet vreemd, want er wordt veel techniek met de X-ADV gedeeld. Zo is de hoek waaronder de voorvork staat identiek en is het frame een evolutie van het frame dat onder de 2020 X-ADV werd gebruikt. Honda rept zelf over meer beenruimte ten opzichte van de Adventure-broer, iets wat we kunnen beamen als we het ook in de praktijk met onze eigen X-ADV vergelijken.

Met de Honda Smartkey in de zak is het een kwestie van de centrale draaischakelaar indrukken en de startknop op de rechter stuurhelft doet vervolgens de rest. Stationair word je al getrakteerd op een sportieve grom uit de korte einddemper, gevoed door de 745cc stampende parallel-twin. Hij levert 58,7pk (43,1kW) en 69Nm koppel, maar er is ook een A2-versie leverbaar met een maximumvermogen van 35kW en een nog altijd zeer forse 65Nm koppel. Maar wij reden met ‘vol vermogen’ en dat zorgt met een rijklaargewicht van 235kg simpelweg voor sprekende prestaties!

Aanstekelijk

Met de rijmodus in ‘Standard’ is het al een vlotte jongen, maar switch je al rijdend naar ‘Sport’ dan verandert deze 750 in een overijverige hooligan met een stadionverbod. Het volle vermogen wordt nu aangesproken, de gasreacties worden heftiger en de Dual Clutch Transmissie zorgt ervoor dat de versnellingsbak altijd in het juiste verzet staat om jou te voorzien van de best mogelijke prestaties. En die levert ‘ie dan ook, want in luttele tellen schiet je de 100km/u al voorbij en niet veel later zit je aan snelheden waar oom agent al lang en breed je rijbewijs voor in beslag kan nemen (ook na 19:00u…).

Het is moeilijk om je in te houden op deze nieuwe maxiscoot, want het geluid dat de tweecilinder ten gehore brengt werkt aanstekelijk, evenals de dotjes tussengas die hij geeft als er bij lagere snelheden wordt teruggeschakeld. Neem maar gerust van ons aan dat de Forza 750 op dit moment de meest potente maxiscooter is als het puur om de prestaties gaat. Want ja, ondanks dat de scooter niet zoals gebruikelijk is voorzien van een CVT en gebruik maakt van een ketting en de DCT-versnellingsbak, betitelen we deze Forza toch écht als een scooter.

Die DCT is niet anders dan een automatisch werkende versnellingsbak die in twee delen is gesplitst. Hij kent zes verzetten en als de eerste versnelling staat ingeschakeld, draait het tweede verzet al mee om ingeschakeld te worden. Dit gaat razendsnel en als primeur op deze Forza kan je hem instellen in vier verschillende modi. In de voorgeprogrammeerde standen (Sport, Standard en Rain) gaat het van sportief naar cruise, in de User-modus kan je verschillende parameters naar eigen wens zelf instellen. Die parameters bestaan uit: Power, Engine-Braking, DCT en de mate waarin de tractiecontrole ingrijpt.

Het is een gadget, maar wel één waarbij je werkelijk het verschil voelt als je een van de parameters aanpast. Ook als je de voorgeprogrammeerde rijmodi gebruikt voel je onderling merkbaar veel verschil. In welke stand je ook rijdt, er is ook altijd nog de mogelijkheid om onderweg zelf op- of terug te schakelen door bediening van de plus en min knop links op het stuur. Wie écht gek is op schakelen kan hem ook geheel manueel bedienen, iets wat wij een enkele keer hebben gebruikt, maar daarna hebben gelaten voor wat het is. Ik zou mezelf te veel eer toewijzen door te zeggen dat ik de versnellingen beter weet te kiezen dan de regelunit van de ingenieuze versnellingsbak…

Koersvast

Terug naar het rijden met deze Forza 750, een scooter die zich graag een bocht in laat dirigeren, maar op zijn beurt ook verrassend comfortabel is. Wij reden de scooter met temperaturen die helaas rond het kwikpunt lagen. Doorgaans geen temperaturen om je tweewieler eens sportief ‘uit-te-laten’. Ondanks dit gegeven werden we getrakteerd op een flinke portie grip van de standaard gemonteerde Bridgestone banden. Ook qua stabiliteit zit het op de Forza wel goed, want zelfs op hogere snelheid geeft de scooter geen krimp en is hij koersvast. Nu is het op hogere snelheid ook absoluut geen straf om op deze Honda plaats te nemen. Hij is namelijk voorzien van een windscherm dat weliswaar niet verstelbaar is, maar mij met mijn 1.75m wel bijna volledig uit de wind kan houden. Wat mij betreft echt een sterk punt van deze Forza, een scooter die ook bij forse zijwind zijn koers blijft varen.

Voor de remmen maakt Honda gebruik van dubbele 310mm remschijven met hierop radiaal geplaatste remklauwen met vier zuigers. Aan de achterzijde zien we een 240mm schijf met een remklauw met enkele zuiger. Over de remmen niks dan lof. Zeker de Nissin remklauwen aan de voorzijde bijten wanneer je dat verlangt gretig in de schijfremmen en zorgen voor een snelle vertraging. De remhendels zijn ook nog eens meervoudig instelbaar en – wat we bij meerde Honda’s zien- uitgerust met een systeem dat de alarmlichten activeert bij een stevige remvertraging. De activatie hiervan staat weer gekoppeld aan de module van het ABS-systeem die zeker aan de voorzijde niet snel de neiging heeft om overmoedig in te grijpen.

Ruimte

Wie pretendeert een scooter te zijn, wordt automatisch gelieerd aan opbergruimte. Nu weten we nog van de Integra dat de ruimte onder het zadel niet echt overweldigend was. Frappant genoeg kon je bij de andere NC-modellen onder de klep van de dummytank meer kwijt. Dat is vreemd natuurlijk, als notabene de ‘scooter’ van de familie minder bergruimte biedt. Dat vond Honda blijkbaar ook niet meer kunnen, waardoor we onder het zadel van deze Forza 750 zowaar plek hebben voor een integraalhelm. Dan is de ruimte weliswaar ook meteen gevuld, je kan er in ieder geval meer in meenemen dan voorheen bij de Integra, en ook de X-ADV biedt minder ruimte onder het zadel. Onder het zadel vinden we eveneens een USB-C laadpunt en een klein led-lampje. Rechts onder het stuur is er een klein en afsluitbaar opbergvak. Groot genoeg voor de gemiddelde smartphone.

Conclusie

De weersomstandigheden waarbij we kort de nieuwe Forza 750 aan de tand mochten voelen waren niet ideaal. Toch zijn we blij dat we hem in ons midden hadden, want Honda heeft met de Forza 750 vooralsnog een indrukwekkende maxiscooter in handen. Over het design hoefden wij op de redactie niet te twisten, want dat gooide al bij het zien van de eerste beelden hoge ogen. In het écht was dat niet anders, maar ook de rijeigenschappen maakten indruk. De stuureigenschappen staan op een hoog niveau en de krachtige tweecilinder in combinatie met de DCT doet vervolgens de rest.

Of het genoeg is om het de gevestigde modellen zoals de Yamaha TMAX, maar ook de Kymco AK550 daadwerkelijk moeilijk te maken is nog even afwachten. Je zal namelijk wel de knip moeten trekken, want met €13.358,- (BE €11.399,-) kunnen we hem moeilijk als prijspakker betitelen. Toch is hij wél meer dan duizend euro goedkoper dan de technisch goed vergelijkbare X-ADV en is het prijsverschil met de voordeligste TMAX (NL €13.299,- / BE €11.999,-) eigenlijk te verwaarlozen. Wij voorspellen een stevige strijd in de maxiscooter-klasse, waarin Honda nu met twee modellen actief is. Wij kijken alvast uit naar een shoot-out volgend jaar, spektakel gegarandeerd!


Technische specificaties

  • Motor – 745cc, parallel-twin 4-takt
  • Brandstof – PGM-FI elektronische brandstof-injectie
  • Vermogen – 58,7pk (43,1kW) bij 6.750tpm (A2 versie: 35kW bij 6.000tpm)
  • Koppel – 69Nm bij 4.750tpm (A2 versie: 65Nm bij 4.000tpm)
  • Koeling – vloeistof
  • Transmissie – DCT automaat 6 versnellingen ketting
  • Gewicht – 235g (rijklaar)
  • Verbruik – (fabrieksopgave) 1 op 27,8 (3,6L/100km)
  • Remmen voor – dubbel 310mm schijf ABS
  • Remmen achter – 240mm schijf ABS
  • Voorvering – 41mm upside down (125mm veerweg)
  • Achtervering – Pro Link (120mm veerweg)
  • Banden voor – 120/70-R17
  • Banden achter – 160/60-R15
  • Afmetingen – 2.200x790x1.485mm
  • Zithoogte – 790mm
  • Tankinhoud – 13,2l
  • Kleuren Graphite Black, Mat Beta Silver Metallic, Mat Jeans Blue Metallic, Candy Chromosphere Red
  • Prijs NL/BE €13.358,- / €11.399,-
  • Importeur NL/BE Honda Benelux
  • Website NL/BE www.honda.nl / www.honda.be

(tekst Raymon de Kruijff, foto’s Raymon de Kruijff, MotoGrafie)