Test Horwin CR6

door

Elektrisch is hot, anno 2021 misschien wel hotter dan ooit. Naast een groot  -en groeiend- aanbod aan elektrische scooters, groeit ook het aanbod aan elektrische motorfietsen. Toch bleef het aanbod aan budgetvriendelijke elektrische motorfietsen tot voor kort redelijk summier. Tot voor kort, want wij reden met de Horwin CR6. Een elektrische motorfiets met een prijskaartje van nog geen zesduizend euro…

En ja, laten we eerlijk zijn: als we hem afzetten tegen al het andere elektrische geweld dan is een prijskaartje van €5.890,- erg scherp te noemen. Vorig jaar reden we al met de Evoke Urban Classic, ook al zon scherp alternatief, maar nog altijd enkele duizenden euros duurder dan de Horwin die we dit keer reden. Kijken we naar het design van de Horwin CR6, dan zien we vooral een degelijke naked met een aantal urban-trekjes. Urban zien we terug in de keuze van de banden met een grover profiel, maar ook het zadel had zomaar van een Café Racer af kunnen komen. Kijken we verder, dan zien we een aluminium deltabox frame dat wel wat weg heeft van de Suzuki GS500 die ik ooit had, rondom led-verlichting en ronde klok achter het stuur. Hierop naast de snelheid en afstanden, ook informatie over de ingeschakelde rijmodi, de resterende accucapaciteit en boven het digitale display een grote toerenteller. Op het brede stuur zien we bedieningsknoppen die we al vaker zijn tegengekomen op diverse modellen. De bediening is prettig, aan de rechterzijde treffen we nog de schuifknop om rijmodi 1 of 2 in te schakelen.

Horwin CR6

Snelheid

Plaatsnemen op de Horwin doe je op het prettig zittende zadel. Het stuur staat aangenaam dichtbij – maar is nog verder naar je toe, of van je af te draaien – , de voetstepjes zitten niet te hoog waardoor je een relaxte zithouding kan aannemen. Zoals gebruikelijk op een elektrische motorfiets ontbreekt er een hendel aan de linkerkant van het stuur. Hij zit er alleen aan de rechterkant voor de bediening van de voorrem, de voetrem bedient het gecombineerde remsysteem. Rijden dan maar, in de minst snelle stand (standje 1) voelt de Horwin al verrassend pittig aan. De topsnelheid in deze rijmodus bedraagt tussen de 60 en de 65km/u, in de stad dus meer dan voldoende. Wil je sneller, dan kan de CR6 dat ook als je hem in standje 2 zet. Vervolgens zie je de toerenteller verder naar rechts uitslaan en zien we – na even geduld – zelfs de 92km/u op de teller. Volgens importeur Marchel Bulthuis van Electric Motorcycles, heeft hij er zelf de 95 mee weten aan te tikken, maar dan wring je de CR6 wel helemaal uit… Nee, in de praktijk haal je makkelijk de 80km/u en het geheel voelt dan nog erg stabiel en comfortabel aan.

Volwassen

Ondanks dat we met een zogenaamde budgetvriendelijke motorfiets te maken hebben, voelt het rijwielgedeelte allerminst als budget aan. Rammeltjes of rare bijgeluiden is de Horwin geheel vreemd en ook in bochten geeft de motorfiets geen krimp. Nu reden wij de motorfiets in dagen dat het in de nacht onder het vriespunt dook en het overdag niet warmer dan een graad of zes werd. Meestal geen goede vooruitzichten met banden die over een wat grover profiel beschikken, zoals op deze CR6. Opvallend was dan ook de mate van grip die ze wisten te bieden. De banden komen van CRT, banden die we in het verleden nog wel eens vervloekt hebben in de regen en/of de kou. Vandaag de dag is er dus heel goed mee te leven en kunnen we er niet anders dan enthousiast over zijn…

Duiken we in de specificaties dan mogen we een vermogen van 8,4pk (6,2kW) noteren en daarmee is hij geschikt voor het A1-rijbewijs. Het koppel bedraagt een haast astronomische 260Nm, de acceleratie van 0 naar 60 is dan ook een klusje van slechts een seconde of zes. De Horwin maakt gebruik van een lithium-ion batterij van 72V en 55Ah. De ingebouwde lader heeft 220V/15Ah en zorgt ervoor dat hij in drie uur weer van 0 naar 80% wordt opgeladen. De importeur meldt ons verder dat je in 60 minuten ongeveer 20 tot 30 kilometer actieradius kan bijladen. Voor de beste prestaties, maar ook om de optimale actieradius in het achterhoofd te houden, wordt het geheel gecontroleerd en geoptimaliseerd door de Field Oriented Controller (FOC). In theorie zou je onder de juiste omstandigheden een actieradius van maar liefst 150 kilometer moeten halen bij 45km/u. Nu waren onze omstandigheden allesbehalve ideaal (vooral heel erg koud) en hielden we er een sportieve rijstijl op na. Zo kwamen wij ongeveer 50 tot 55 kilometer ver, met nog een resterende accucapaciteit van 20%. Electric Motorcycles haalde zelf 65 kilometer in een ultieme poging om hem juist zo snel als mogelijk compleet leeg te rijden. Bijkomend weetje is dat als de accu onder de 25% zakt, de snellere rijstand uitgeschakeld lijkt te worden en hij de topsnelheid onder de 65km/u houdt. Om het geheel weer tot stoppen te brengen vertrouwt Horwin op twee schijfremmen. ABS ontbreekt, maar een gecombineerd remsysteem is wel aanwezig. Over de remmen verder geen klagen, want die zijn vermogend genoeg voor een snelle remvertraging, bovendien is zowel de remhendel als het voetpedaal makkelijk te doseren.

Horwin CR6

Vaste accu

Voor optimaal rijplezier zorg je er dus voor dat de accu voldoende lading heeft. Dit gaat overigens erg makkelijk door middel van het bijgeleverde snoer. De lader is niet zoals bij de meeste e-scooters een losse unit, de accu is ook niet uitneembaar. De lader is dan ook logischerwijs ingebouwd. Het is een kwestie van het snoer enerzijds in het laadpunt aan de linkerkant van de motorfiets te pluggen, de stekker steek je vervolgens in een huis-tuin-en-keuken stopcontact. Simpel dus, al ben je in alle gevallen wel afhankelijk van een stopcontact in je tuin, berging of misschien op je werk. Groot voordeel van de ingebouwde lader is dat je hem niet in de opbergruimte hoeft mee te nemen. Zo is er in de dummytank nog voldoende ruimte voor de nodige spulletjes, ook een USB-poort is aanwezig om onderweg je smartphone of andere apparatuur op te laden. Overigens wordt de CR6 ook standaard uitgerust met een alarm en houd je desgewenst de sleutel op zak tijdens het rijden, want keyless-go is standaard.

Conclusie

Was je voorheen met je A1-rijbewijs op zoek naar een elektrische motorfiets, dan moest je nog altijd ver in de buidel kruipen om dit te bewerkstelligen. NIU en andere partijen bieden scooters aan die geschikt zijn voor dit rijbewijs, maar niet iedereen is een scooterliefhebber zoals wij en heeft wellicht liever een motorfiets tussen de benen. Wat dat betreft stapt Horwin met de betaalbare CR6 nu in het gat dat is ontstaan. Een elektrische motorfiets met potentie, wie volgt?

Horwin CR6


Technische specificaties
Horwin CR6

  • Motor – Centraal geplaatste elektromotor
  • Vermogen – 8,4pk (6,2kW)
  • Maximum Koppel – 260 Nm
  • Accu – lithium-ion 72V/55Ah
  • Aandrijving – ketting
  • Gewicht – 134 kg
  • Remmen voor – 265mm schijfrem (CBS)
  • Remmen achter – 220mm schijfrem (CBS)
  • Banden voor – 100/80-17
  • Banden achter – 120/80-17
  • Kleuren – blauw, zwart, groen, wit
  • Actieradius  –  50-55km met nog 20% lading over (bij 0-5 graden)
  • Oplaadtijd – 3 uur (0-80%)
  • Afmetingen – 2.040x770x1.120 mm
  • Wielbasis – 1.395mm
  • Zithoogte – 870mm
  • Prijs NL/BE – €5.890,-
  • Importeur NL/BE – Electric Motorcycles
  • Website NL/BE – www.HORWIN.NL

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)