Eind 2020 deelde Kymco de eerste foto’s en specificaties van de DT X360. Volgens Kymco de eerste ‘Adventure Cross-over’ motorscooter. Nu, begin 2022 stond hij daadwerkelijk op de redactie. Gaat Kymco scoren met deze cross-over in het motorscootersegment? Ik zocht het voor je uit…

Kymco rept zelf over ’s werelds eerste Adventure Cross-over motorscooter, maar laten we eerlijk zijn: dat is niet helemaal waar… Zo mogen we de Honda X-ADV niet vergeten en ook de ADV 350 van hetzelfde Honda is een scooter die op eenzelfde leest is geschoeid als de Kymco. Ook de BMW C 400 X is een scooter die in ieder geval de adventure-looks heeft, maar niet zoals de Honda’s en deze Kymco standaard met allroad banden wordt afgeleverd. Terug naar de Kymco dan maar, want wat heeft de fabrikant een onwijs leuke scooter van de DT X360 weten te maken. Het snaveltje onder de koplamp, wat tevens dienstdoet als voorspatbord, geeft de scooter een vleugje GS, maar de rest van het design is vooral heel erg origineel en eigentijds.

De scooter is rondom uitgerust met led-verlichting, we zien stevige handkappen op het stuur en de scooter die wij leenden van de Belgische importeur heeft opvallende oranje details. Helaas is deze kleurstelling in Nederland vooralsnog niet leverbaar, maar de importeur sluit het voor de toekomst niet uit. Wij kunnen de kleurstelling in ieder geval erg waarderen, evenals het volledig nieuwe digitale display. Het doet ons denken aan de stijl die Kymco hanteert op de AK550, al oogt het op de DT X360 nét even wat moderner. Het is ook nog eens goed afleesbaar en compleet.

Naast de snelheid zien we een toerenteller, de nodige tripmeters, brandstofvoorraad, temperatuur van de koelvloeistof, voltage van de accu en het vaak vergeten maar ‘o-zo-handige’ klokje. Bovendien bedien je het geheel gemakkelijk met de knoppen op de rechterstuurhelft. In datzelfde knoppencluster ontgrendel je scooter ook en in dit geval ook geheel keyless. De sleutel, of beter gezegd: transponder, kan je daarom ook gewoon op zak houden. Een druk op de startknop betekent dat je de centrale bedieningsknop naar rechts kan draaien om het contact aan te zetten, verder draaien betekent dat de klep bovenop de vulopening openklapt en helemaal naar links ontgrendelt de buddyseat.

Sportieve roffel

Plaatsnemen op de Kymco betekent dat je zit op een lekker breed zadel, met een licht steuntje in de rug. De zithoogte is met 785mm weliswaar niet heel hoog, door de brede zit krijg ik met mijn 1.75m toch beide voeten niet in zijn geheel vlak op de grond. Op beide treeplanken is er voldoende ruimte en kan je zelfs variëren in zitposities. Dan wel meer gestrekt of meer een actieve, sportievere zithouding. Ook het stuur staat op een fijne positie, niet te laag, maar ook zeker niet te hoog. Het is iets breder dan bij de meeste scooters, maar verwacht aan de andere kant ook geen breed mx-stuur.

Met de centrale bedieningsknop naar rechts gedraaid is het een kwestie van een druk op de knop en de 320,6cc 1-cilinder komt tot leven. Ondanks dat er toch echt de originele uitlaat is gemonteerd, doet hij dit met een sportieve roffel. Dat begint goed, maar een draai aan de gashendel betekent ook een acceleratie die indruk maakt. Met zijn 28,9pk is hij ronduit vlot, maar ook tussenacceleraties worden direct opgepakt, met een resultaat een topsnelheid van meer dan 130km/u op de teller… Aan vermogen simpelweg geen gebrek, maar ook de rijkwaliteiten staan op een hoog niveau. Het zadel is lekker stevig waardoor ik ook tijdens langere ritten er prettig op blijf zitten en zelfs de ‘allroad’ banden van CST geven onder wisselende omstandigheden altijd voldoende grip. Sowieso worden stuurbewegingen vlot opgevolgd door het 14” grote voorwiel, aan de achterzijde monteert Kymco een lekker 150mm brede achterband op het 13” wiel. Het woord dynamisch is zelfs tijdens de periode gevallen…

Tractie

In de stad voelt de motorscooter lekker kwiek aan, is de draaicirkel ook prettig kort, maar ook de snelweg hoef je niet te schuwen. Ondanks het kleine ruitje zit je nog altijd redelijk beschermd, al houdt de bescherming rond de borst en de helm logischerwijs niet over. Het is natuurlijk wachten op een hogere ruit in de optielijst of bij een after-market fabrikant, feit is wel dat het kleine korte ruitje bijdraagt aan het avontuurlijke cross-over uiterlijk. Kymco (België) monteert standaard op de scooter TCS en ABS. De TCS (tractie controle) komt feitelijk alleen in werking als je het bewust op een glad wegdek probeert op te zoeken, maar blijft dus normaal gesproken vanaf de zijlijn adequaat toekijken voor het moment dat het achterwiel toch zijn tractie lijkt te verliezen.Desgewenst is het met een druk op de knop uit te schakelen, maar waarom zou je? Wie toch op het onverharde de grenzen van de scooter probeert op te zoeken misschien, maar die kans lijkt ons eerlijkheidshalve niet zo groot. Het ABS is dan weer niet uitschakelbaar en staat gekoppeld aan twee fijn werkende schijfremmen. Zowel voor als achter zit er veel gevoel in beide remhendels, de benodigde remkracht is er meer dan voldoende en het ABS treedt pas in als je het echt te bont maakt. Nog een bijkomend feitje: beide remhendels zijn meervoudig verstelbaar.

Bagage

Onder het zadel biedt de Kymco ruimte voor een integraalhelm plus een jethelm. Twee integraalhelmen past net niet, maar het scheelt niet veel. Wat ons betreft meer dan voldoende. Het zadel wordt keurig door middel van een gasdemper omhooggehouden en ook een led-lampje is aanwezig om de ruimte in het donker netjes te verlichten. Je telefoon kan je onder handbereik kwijt in het vakje links onder het stuur, waar we tevens ook een USB-poort vinden. Eenzelfde USB-poort vinden we verrassend genoeg óp het stuur onder het oranje kapje. Iets lager vinden we het kapje waaronder de vulopening van de brandstoftank schuilt. 

Kymco adviseert E5 te tanken, waarvan je in totaal 12,5 liter kwijt kunt. De fabrieksopgave voor het verbruik bedraagt 1 op 25,8 (3,78L/100km), wij kwamen met een sportieve rijstijl niet verder dan 1 op 21,2 (4,72L/100km). Dat is niet heel zuinig, maar het is wel in de wetenschap dat het bij normaal gebruik simpelweg beter moet kunnen. Dankzij de forse tank ben je ook met onze rijstijl nog altijd verzekerd van een actieradius van meer dan 260 kilometer.

Conclusie

Adventure modellen, ze zijn vandaag de dag immens populair. Dat is onder de motorfietsen al enige jaren zo, maar ook de motorscooters krijgen nu in korte tijd veelvuldig dit sausje mee. We noemden de X-ADV en ADV 350 van Honda al, maar nu heeft ook Kymco de smaak te pakken. Persoonlijk vind ik de styling bijzonder geslaagd, maar ook het rijwielgedeelte stelde tijdens onze testweek absoluut niet teleur. Het motorblok kenden we al van de Downtown 350i, maar ook op de DT X360 blijkt het een fijne combinatie. Het geluid wat de scooter produceert klinkt lekker in het gehoor en de bijna 29pk blijkt genoeg om in alle omstandigheden vlot met het verkeer mee te kunnen komen. Maar buiten de techniek, zit de scooter ook goed in zijn spullen met zowel TCS als ABS, een forse bergruimte onder het zadel en meerdere USB-poorten.

Qua concurrentie moeten we vooral naar de Honda ADV 350 kijken, die voor €7.499,- (BE €6.599,-) in de prijslijst staat. In Nederland kost de Kymco normaal gesproken €7.598,-, maar op het moment van schrijven worden hier extra transportkosten aan toegevoegd á €200,-. In België is dezelfde scooter €5.699,- weer heel concurrerend geprijsd en duikt hij ook onder de prijs van de Honda. Een direct vergelijk met de Honda zal moeten uitwijzen wie van de twee fabrikanten het ‘Adventure cross-over’ concept het beste onder de knie heeft, voor nu kunnen we alleen maar melden dat we onder de indruk zijn geraakt van deze nieuwe Kymco. De prijs in Nederland is weliswaar een punt van kritiek, voor de rest staat er wat ons betreft niks een klein succesje voor de DT X360 in de weg…

Technische specificaties Kymco DT X360

  • Motor – 320,6cc, 1-cilinder, 4-takt
  • Vermogen – 28,9pk (21,2kW) bij 7.250tpm
  • Koppel – 30Nm bij 5.750tpm
  • Remmen voor – 260mm schijfrem (ABS)
  • Remmen achter –  240mm schijfrem (ABS)
  • Vering voor  – Telescopische voorvork
  • Vering achter – Dubbele schokdempers, veervoorspanning instelbaar
  • Banden voor – 120/80-14
  • Banden achter – 150/70-13
  • Brandstof – n.n.b.
  • Koeling – n.n.b.
  • Tank inhoud – 12,5L
  • Testverbruik – 1 op 21,2 (4,72L/100km)
  • Afmetingen – 2.165 x 780 x 1.290 mm
  • Zadelhoogte –    780mm
  • Wielbasis – 1.514mm
  • Gewicht – 194 (rijklaar)
  • Kleuren NL – mat zwart BE: oranje/zwart, groen/zwart
  • Prijs NL/ BE  €7.789,-* / €5.699,-
  • Website NL/BE – www.kymco.nl / www.kymco.be

*incl. tijdelijke transportkosten á €200,-

(Tekst en foto’s Raymon de Kruijff, Motografie)