Test Moto Guzzi V85 TT Travel

door

Met de Moto Guzzi V85 TT lanceerde het merk een allroad waar veel motorliefhebbers als een blok voor vielen en vooral door hem in een gedurfde geel-witte kleurstelling uit te brengen, met een knipoog naar de enduromotoren van de jaren 80, werd het een groot succes. Maar diezelfde V85 TT is er ook als Travel-uitvoering, en die verdient minstens zoveel aandacht. Een goede reden om hem in de spotlights te zetten en wij deden dat in een jaargetijde en omgeving waar hij helemaal tot zijn recht komt.

V85 TT Travel

Het is bepaald geen straf om op een koude novemberdag plaats te nemen op de Moto Guzzi V85 TT Travel. Nu was dat ook al niet het geval op de V85 TT, die we in het voorjaar van 2019 reden. Moto Guzzi had met de V85 TT een motor met rijeigenschappen en bediening anno nu maar een klassieke uitstraling voor ogen. Zelf noemden ze het een Classic Enduro en door hem in een opvallende two-tone uitvoering uit te brengen benadrukten ze dat nog eens. Het werd een opvallende geel-witte kleurstelling met rood frame, geïnspireerd op de Moto Guzzi V65 TT waar de Italiaan Claudio Torri in 1985 mee uitkwam in de Parijs-Dakar rally. Een dikke knipoog naar de enduromotoren van begin jaren 80 en dus kon je inderdaad spreken van het uiterlijk van een klassieke enduro.

Hoe anders was de bediening en zijn innerlijk! Rustig rijdend bij lage toeren, vlot accelererend of langere stukken op de snelweg, alles liep even vlot en vloeiend. De afwerking was op zijn Italiaans, met veel passie tot in de puntjes verzorgd. De bediening helemaal anno 2020 met een prachtig TFT-display en voorzien van allerlei elektronische snufjes. We zullen dat later allemaal nog eens kort toelichten, maar eerst het verschil tussen de ‘gewone’ TT en de Travel-uitvoering aangeven. Dat zit hem in zijn standaard aanwezige set zijkoffers, groter windscherm, handvatverwarming, led-verstralers en Michelin Anakee Adventure-banden. Dat alles behoort tot de standaard uitrusting van de Travel-uitvoering en maakt hem net even beter geschikt voor lange toertochten dan zijn TT-broertje. En bij de lage temperaturen waarbij we hem reden zijn de handvatverwarming en het grotere windscherm een zeer welkome aanvulling!

Gewillig

Met een druk op de startknop voel je de typische loop van de 853cc dwars geplaatste V-twin en met een draai aan de gashendel wordt het vermogen geleidelijk vrijgegeven. De luchtgekoelde V-twin met zijn door stoterstangen aangedreven kleppen is extreem gewillig, zelfs bij heel lage toerentallen: met 50 km/u en 2.000 toeren in de vijfde versnelling rol je nog steeds rustig een bocht door, zonder horten of stoten. Het maximale koppel van 80 Nm wordt ook al bij 5.000 toeren bereikt. Dankzij de rechte, ontspannen zit en doordat je het brede stuur stevig in handen hebt, heb je controle en overzicht. Op de snelweg word je door het grote scherm uit de wind gehouden en is de V85 ook bij een novemberstorm verrassend stabiel.

Betrekkelijk smal

Met je benen deels achter de cilinders word je ook daar redelijk uit de wind gehouden en met de in 3 standen verstelbare handvatverwarming op de hoogste stand en extra windbescherming van de handkappen is het bij lage temperaturen prima vol te houden. Ondanks dat de V85 door zijn scherm en cilinders breed oogt, is hij betrekkelijk smal en het drooggewicht van 210 kilo niet al te zwaar te noemen. Dat loopt met alle vloeistoffen en koffers weliswaar op tot net boven de 240 kilo – de tank heeft alleen al een inhoud van 23 liter – toch voelt hij licht en wendbaar.

Dat is mede te danken aan zijn lage zwaartepunt. Ook de zit is met 830mm voor een middenklasse-allroad motor zeker niet te hoog. Dat alles maakt hem uitermate geschikt voor de motorrijd(st)er met een kleiner postuur en ook voor de minder ervaren A2-rijder. De Brembo vierzuigerremklauwen op de twee 320mm schijven in het voorwiel grijpen geleidelijk aan en staan je toe agressief maar nog steeds stabiel te vertragen. Ook dat maakt de Moto Guzzi V85 TT tot een betrouwbare partner op alle terreinen: in de stad, op de snelweg en onverhard. Vooral bij een bochtige toerrit zijn het de remmen in combinatie met de 41mm upsidedown voorvork en monoshock achter die je een sportieve maar nog steeds comfortabele rit garanderen.

Elektronica

Bij Moto Guzzi is er veel aandacht voor elektronica, niet alleen in de standaard uitrusting van de V85 TT Travel. Je kan ook nog Moto Guzzi’s eigen MIA-app downloaden op je telefoon en via bluetooth met het TFT-display koppelen, waarna er een heel multimedia-platvorm tot je beschikking staat. Naast het display is een USB-aansluiting voor de telefoon aanwezig. Dat display is overigens net zoals de rest van de motor prachtig gestyled en daarnaast duidelijk en overzichtelijk. Met een draai van de sleutel in het contact ontwaakt het display met een tegemoet vliegende adelaar van Mandello del Lario. De achtergrondkleur is wit en schakelt in het donker naar zwart.

Alle benodigde info kan je erin aflezen en verder zijn er tal van controle- en waarschuwingslampjes. Sommigen kan je niet missen: als je bij het inhalen een paar keer terugschakelt en flink het gas erop zet knippert er een bonte kermis aan lichten op het display. Het begint met de oranje lampen van de schakelindicator die aan beide zijkanten oplichten en steeds verder naar binnen oplopen, aangevuld met rode lichten die verschijnen als het MGTC, oftewel Moto Guzzi Traction Control inschakelt. Tegen die tijd wil je wel opschakelen! De rijmodus kan je wijzigen van road naar rain of offroad. Die pas je aan door tijdens het rijden de startknop in te drukken.

 

Voor de A2-rijder

De luchtgekoelde 853cc V-twin heeft standaard een vermogen van 80pk, 59 kW bij 7750 tpm. Dat is niet extreem veel maar de soepelheid van het motorblok is zijn sterke punt. En daar wordt weinig aan afgedaan als een andere mapping hem terugbrengt tot 35 kW. Want slechts een aanpassing in de elektronica en een verklaring van de RDW maken hem geschikt voor het A2-rijbewijs. Met zijn uitstekende balans is hij ook voor een minder ervaren rijder goed hanteerbaar.

Het is een motor waar je snel vriendjes mee wordt: rij een blokje om en je hebt het gevoel er al uren mee onderweg te zijn. Door de stad, op de snelweg en over een stukje onverhard zal hij ook de A2-rijder een fijne rijbeleving bieden. En tegen de tijd dat je die trip met volle bepakking niet meer in de Eiffel maar in het zand van Namibië wil gaan maken, kan hij weer eenvoudig terug worden gezet naar volledig A.

Conclusie

De Moto Guzzi V85 TT Travel is een stijlvolle avonturier met een soepel rijdend en schakelend motorblok, voorzien van alle gemakken en moderne elektronica. Maar vooral is hij heel fraai… niet alleen het display maar ook de verdere afwerking op en rond het stuur is het aanzien meer dan waard. De kabels die netjes weggewerkt zijn, de spiegels mooi puntig vormgegeven, de handkappen, alles lijkt te kloppen bij deze elegante Italiaan. En als we het dan toch hebben over elegante details, er zijn er nog tal die de moeite waard zijn om te vernoemen. Het zadel, prachtig afgewerkt met strakke stiksels en Moto Guzzi erin geborduurd. De rode letters van Moto Guzzi die terugkomen in de randen van de velgen, de adelaar als strakke dagrijverlichting in de koplampen en de achterlichten als naverbranders van een straaljager… we kunnen er uren naar blijven kijken.

Tutto Terreno? Hij voelt zich op alle terreinen thuis maar in en rond Nederland zal het overgrote deel over asfalt en verharde paden worden afgelegd. En daar is de Moto Guzzi V85 TT Travel in zijn element.

Travel? Dat helemaal! Lange ritten comfortabel afleggen gegarandeerd, met de fijne zit, windbescherming en comfort van het goede zadel, de handvatverwarming en koffers. Met 23 liter tankinhoud ook nog eens weinig tanken onderweg, op de Moto Guzzi V85 TT Travel houd je het wel uit!


Technische specificaties Moto Guzzi V85 TT Travel

  • Motor – V-twin 4-takt, luchtgekoeld, 853cc
  • Boring x slag – 84 x 77 mm
  • Vermogen – 80 pk (59 kW) bij 7.750 tpm
  • Koppel – 80 Nm bij 5.000 tpm
  • Remmen voor – dubbele 320mm zwevende schijf, 4-zuiger radiale remklauw, ABS
  • Remmen achter – enkele 260mm schijf, 2-zuiger remklauw, ABS
  • Vering voor – 41mm upside down, veervoorspanning instelbaar
  • Vering achter – monoshock, veervoorspanning instelbaar
  • Banden voor – 110/80-19” Michelin Anakee
  • Banden achter – 150/70-17” Michelin Anakee
  • Tank inhoud – 23 l
  • Verbruik – 4,9l/100km (fabrieksopgave)
  • Zithoogte – 830 mm
  • Gewicht – 242 kg (rijklaar incl koffers)
  • Prijs NL/BE – €14.995,- (rijklaar) / €13.300,-
  • Importeur NL/BE – Piaggio Vespa B.V.
  • Website – www.motoguzzi.com

 

V85 TT Travel

(tekst Mariska Grob, foto’s MotoGrafie)