Het is nog niet heel lang geleden, dat we de sleutels kregen overhandigt van de nieuwe Piaggio 1. In dat geval was het met de 1 Active, de motorscootervariant van de 1. Dit keer nodigde de fabrikant ons uit om op de vestiging in Breda, de 45km-variant uit te proberen, die zojuist was ‘geboosterd’. Geboosterd? Ja je leest het toch echt goed. De introductie van de Piaggio 1 ging niet geheel zonder slag of stoot. Iets wat al begon bij de lancering, waar eerst nog ‘One’ in de modelnaam werd gebruikt, vervolgens alle persfoto’s offline gingen en hij razendsnel als 1 weer terugkwam. Over het hoe en waarom heeft nog niemand me een duidelijk antwoord op gegeven, maar mijn vermoeden is dat het een rechtenkwestie is geweest. Maar ach, one of 1, wat maakt het uit zou je zeggen? Mij in ieder geval niets, want ik vind de 1 vooral een Piaggio Zip SP zoals die in 2022 hoort te zijn. De styling met de enkelzijdige voorwielophanging, de lijnen die erg overeenkomen met die van de Zip, maar dan wél met alle ‘gadgets’ die je anno nu mag verwachten. Ik doel dan op led-verlichting, een digitaal dashboard, keyless-go en natuurlijk een elektrische aandrijflijn.

Versies

Piaggio levert de 1 in verschillende kleurstellingen, van onopvallend naar opvallend en in de vorm van de Feng Chen Wang-uitvoering zelfs extravagant! Nee, zowel de prijsstelling (vanaf NL €2.899,- / BE €2.699,-) als het rijwielgedeelte waren niet de reden voor de ietwat stroeve eerste maanden voor de Piaggio 1, het zat hem meer in de prestaties van de aandrijflijn en de hierbij bijbehorende actieradius. Die laatste valt zeker voor de versie met de lichtste accu niet over waardoor wij al snel zouden kiezen voor de sterkere 1+ met 48V/48Ah accu ten opzichte van de 1 met 48V/29Ah accu. Waar je daarbij wel op moet letten is dat de 1+ niet leverbaar is als snorscooter.

De 1+ is niet leverbaar als snorscooter


Piaggio had voor ons in Breda twee 45km-versies klaargezet, waarvan de ene scooter was uitgevoerd met de laatste nieuwe software updates inclusief de booster, de ander had dit logischerwijs niet. Een ander eigenschap wat de fabrikant heeft aangepakt is namelijk het vrij vlot teruglopen van de topsnelheid. Piaggio 1

Acceleratie

Na een korte uitleg pakten Mariska en ik een Piaggio 1 en besloten we om een rondje te maken door Breda en onderweg direct wat foto’s te schieten. In Breda mag je nog op veel plekken op het fietspad rijden met je bromscooter, wat ons direct de gelegenheid gaf om – daar waar dat kon – ze eens tegen elkaar af te zetten tijdens de ‘stoplichtsprintjes’. Een verschil van dag en nacht wil ik het niet noemen, maar wie van ons tweeën ook plaatsnam op de scooter mét booster, die was steevast de snelste. Zowel qua acceleratie, tussen hernemingen en ook de topsnelheid. Mission accomplished zou je kunnen zeggen. Nu wordt de Piaggio 1 met 1,2kW-naafmotor weliswaar nooit een serieuze strepentrekker, dankzij de nieuwe software is het wel voldoende om ook tussen de automobilisten op een veilige manier mee te komen. Anderzijds is het natuurlijk jammer dat Piaggio niet de sterkere elektromotor uit de Active voor de 45km-versies gebruikt, iets wat het sportieve uiterlijk en scherpe stuurkarakter eer aan zou doen.

Scherp stuurkarakter


Piaggio geeft eigen praktijkwaardes voor de range op van 30 kilometer voor 1 en 50 kilometer voor de 1+. Let wel, die 30 kilometer is gemeten met een 45km-versie van de 1. Onze voorkeur zou liggen voor de 1+ als je gaat voor een bromscooter. 50 kilometer lijkt namelijk niet veel, maar is in veel gevallen voldoende. Bovendien is het handig dat er voldoende ruimte onder het zadel is om de lader in mee te vervoeren en zelfs een helm!

Conclusie

Deze laatste test met de Piaggio 1, konden we eigenlijk als een nieuwe kennismaking zien. We hadden eerder kort met de motorscootervariant (de Active) gereden, maar helaas nog niet met de 45km-versie. Voor de gelegenheid had de fabrikant twee versies voor ons klaargezet, mét en zonder de nieuwe software. Het bleek een duidelijk merkbaar verschil te zijn, in het voordeel van de versie met de ‘booster’ zoals Piaggio het zelf ook omschrijft. Net als bij alle andere elektronische apparaten, neem bijvoorbeeld je smartphone, kan zo’n software update een hoop teweegbrengen. In het geval van de Piaggio 1 betekende het een veel prettiger rijdend voertuig, met een vlottere acceleratie en een topsnelheid die langer wordt vastgehouden. Je kan je afvragen of Piaggio niet al bij de lancering de kleine problemen die het had, had moeten ondervangen. Aan de andere kant vind ik het te prijzen dat de Italianen er zo open en eerlijk over zijn en ons zelf uitnodigde om de 1 nogmaals te proberen en de verschillen te ervaren. Kortom, nog niet eerder met de Piaggio 1 gereden? Ga dat vooral doen bij de dichtstbijzijnde Piaggio dealer, of maak van de gelegenheid gebruik om het verschil zelf te ervaren! Piaggio 1

Technische specificaties

Piaggio 1+
  • Motor – elektrische naafmotor
  • Accu – 48V/48Ah Lithium
  • Nominaal vermogen –  2.000 Watt
  • Remmen voor – schijfrem
  • Remmen achter – schijfrem
  • Banden voor – 100/80-10
  • Banden achter – 100/80-10
  • Kleuren –  Forever White, Sunshine Mix, Forever Grey, Arctic Mix, Forest Mix, Forever Black
  • Actieradius – 50 km
  • Afmetingen –1.680 x 750 x 1.080mm
  • Max Gewicht – 90 kg
  • Prijs NL/BE – € 3.399,- / € 3.199,-
  • Importeur NL/BE – Piaggio Vespa B.V.
  • Website NL/Be – www.piaggio.nl / www.piaggio.be
(Tekst: Raymon de Kruijff, Foto’s: MotoGrafie, Piaggio)