Test QWIC Atlas Derailleur

door

Waar is de tijd gebleven dat we als bijna 16-jarige al uitkeken naar het rijden op de scooter? Dat was bij mij beslist wél het geval, maar nu kom ik in de ochtend op het fietspad vooral scholieren op een e-bike tegen… Voor deze keer nemen het ‘Bike’ in Scooter&Bikexpress dan ook heel letterlijk, want we reden met 1 van de topmodellen van het Nederlandse QWIC, de Atlas Derailleur, en sloten vervolgens aan op het fietspad.

Zo zwart-wit als ik het schetste is het natuurlijk niet, maar dat steeds meer jongeren kiezen voor een e-bike kunnen we moeilijk ontkennen. Nu zijn dat veelal geen modellen zoals deze e-bike van QWIC, maar we gunnen onszelf alleen maar het allerbeste als we dan toch eens moeten gaan trappen. Dat laatste is natuurlijk met een knipoog, maar dat de Atlas Derailleur geen prijspakker is, is ook geen geheim. Zoals wij hem reden met optionele sterkere 765Wh accu praten we dan ook over een slordige €5.619,-, de vanafprijs met 522Wh accu bedraagt €5.199,-.

Welke accu je ook kiest, je krijgt altijd een unisex trapeze-frame dat verkrijgbaar is in 3 maten (M/L/XL). Onze demo was een XL, maar ook met mijn 1.75m kwam ik eigenlijk heel snel tot een goede zithouding. Het stuur is volledig instelbaar, maar eigenlijk stond hij bij aflevering al op de juiste hoekhoogte. De zithouding is redelijk actief, maar ook weer niet extreem sportief, maar nogmaals: dat is doormiddel van de meervoudig verstelbare stuurpen naar eigen smaak aan te passen.

 

90Nm sterke Brose middenmotor

 

Opvallend detail van deze Atlas is de plaatsing van de accu, die niet in de onderste buis van het frame is weggewerkt, maar juist hierboven. De accu is dus niet zo laag mogelijk geplaatst om het gewicht dicht bij de grond te houden, maar eerlijkheidshalve heb je hier geen last van. Hij laat zich ondanks de dikke banden makkelijk een bocht in dirigeren. Je beschikt ook nog eens over een hoge mate van comfort, wat niet alleen vanuit de hoge banden komt, maar ook de verende voorvork en zadelpen doen een aardige duit in het zakje. Een andere vorm van comfort komt uit de middenmotor van Brose, die een maximaal koppel geeft van 90Nm.

En eerlijk is eerlijk: dat de motor krachtig is voel je ook duidelijk tijdens het fietsen. Zeker in standje 3 en 4 (de sterkste standen) is de middenmotor altijd duidelijk aanwezig en rond je ook de steilste hellingen op een redelijk tempo af. Op een vlakke weg blijf je tot een kilometer of 26 á 27 op het display links op het stuur profiteren van de ondersteuning, kom je hierboven dan valt de ondersteuning weg.

Ten opzichte van een vergelijkbare snorscooter mis je de windbescherming en opbergruimte. Groot voordeel is dan weer dat de fiets minder ruimte inneemt in je berging en dat je na een uurtje fietsen wel het gevoel hebt dat je ‘iets’ gedaan hebt. Toch kan je wel iets meenemen op de Atlas, want we hebben de beschikking over een fietsendrager en snelbinders. Optioneel is er zelfs nog een rekje aan de voorzijde te monteren. Altijd standaard is de felle led-koplamp op het stuur (155 Lux), die ondanks het compacte formaat zoveel licht geeft, dat ik vermoed dat veel scooters (met led-koplamp) hier nog een puntje aan kunnen zuigen. Datzelfde mag gezegd worden over de range van deze fiets.

Ik reed de fiets vooral in standje 3 en 4, om makkelijk de 25km/u aan te kunnen houden. Ondanks dat het kwik al naar een graad of 5 in de ochtend en avond is gedaald, kwam ik toch aan een knappe uitkomst van meer dan 105 kilometer. Bij hogere temperaturen ga je hier dus nog overheen, zeker als je in tegenstelling tot mij de fiets ook in de lagere rijstanden rijdt. Volgens QWIC komt dan zelfs de 170 kilometer in zicht… Is de accu leeg, dan laad je hem in 3 uur weer volledig op.

 

Er is ook een versie met variabele versnellingsnaaf beschikbaar

 

Deze Atlas betreft de versie met derailleur. Dit bekent dat je op het achterwiel een cassette hebt zitten met 11-versnellingen die mechanisch door middel van de derailleur van versnelling wisselt. Werkt snel en intuïtief, maar wie toch een fiets wil waarvan de aandrijving compleet onderhoudsvrij is, is er ook de Atlas Vario. Deze heeft een meerprijs van €500,- en is uitgerust met een riem in plaats van een ketting en een variabele versnellingsnaaf van Enviolo. Ander bijkomend voordeel van de Vario is dat je te allen tijde van versnelling kan wisselen, zelfs als je stilstaat. Niet standaard, maar wel een aanrader is de optionele GPS-software. Dit kost €199,- en zorgt ervoor dat je via een app altijd kan zien waar de fiets zich bevindt. Dit kost je verder het eerste jaar niks, vanaf jaar 2 betaal je voor deze functie €3,50 per maand. Wat wel altijd standaard is, zijn de hydraulische schijfremmen. Prettig te doseren en meer dan krachtig om de 25,5kg zware QWIC te allen tijde weer veilig tot stilstand te brengen.

 

Conclusie

Zet een journalist gespecialiseerd in alles wat scooters heet op een elektrische fiets en het zal een test worden die gedoemd is om te mislukken. Niets is echter minder waar, want ondanks dat de e-bike en de snorscooter inmiddels in elkaars vaarwater spelen, kan ik er toch niet omheen dat het weekje fietsen op deze Atlas goed is bevallen. Je hoeft in tegenstelling tot op de snorscooter per 1 januari nog altijd geen helm te dragen op de e-bike, maar ook het daadwerkelijk fietsen met ‘ondersteuning’ is goed bevallen.

Ondanks dat je die pedalen nog altijd zelf in beweging moet houden, voelt het alsof je altijd een flinke windkracht in de rug mee hebt. Stiekem best lekker, maar ook het comfort was dermate hoog dat ik het woon-werkritje van een uur en een kwartier met gemak uit wist te houden. Nu mag je dat wellicht van een high-end – en pittig geprijsde – fiets als deze ook wel verwachten, maar dan moet het in de praktijk ook nog waargemaakt worden. En dat doet ‘ie!

Technische specificaties 

QWIC Atlas Derailleur

  • Motor –  Brose middenmoter
  • Koppel – 90Nm
  • Laadtijd – 3u
  • Accu – lithium 765Wh
  • Gewicht – 25,5kg
  • Actieradius – tot 170km
  • Remmen voor – hydraulische schijfrem
  • Remmen achter – hydraulische schijfrem
  • Bandenmaten voor – 27,5” Schwalbe Hurricane
  • Bandenmaat achter – 27,5” Schwalbe Hurricane
  • Frame maten – M/L/XL
  • Actieradius tijdens test –105km (bij gebruik snelste rijmodus)
  • Kleuren – Dusty Road, Jet Black
  • Prijs NL/BE Vanaf – €5.199,-
  • Prijs testmodel – €5.619,-
  • Importeur – QWIC
  • Website NL/BE–   www.qwic.nl / www.qwic.be

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)