Test Royal Enfield Scram 411

door

Op de technische basis van de Himalayan presenteert Royal Enfield de gloednieuwe Scram 411. Kan de nieuwe Scram meeliften op het succesverhaal van de Himalayan? Wij legden de nieuwe Scram tijdens de persintroductie in Frankrijk onder de loep…

Royal Enfield Scram 411

Want ja, als er een model voor Royal Enfield belangrijk is geweest de afgelopen jaren, dan kunnen we niet om de Himalayan heen. Dit is opvallend, want toen de vraag vanuit het westen kwam om de motorfiets ook naar Europa te halen kregen ze in eerste instantie nul op het rekest vanaf het hoofdkantoor. De lichte Himalayan zou niet voldoen aan de eisen van de kritische Europeanen. Gelukkig hield men de poot stijf, kwam de Himalayan deze kant op en de rest is eigenlijk nu al geschiedenis. Het model sloeg in als een bom, werd omarmd door een groot publiek en ook de ietwat lichte cilinderinhoud met dito vermogen stond het succes niet in de weg. De motorfiets werd niet alleen als zoete broodjes verkocht, maar ook in groten getale gecustomized voor een meer ‘urban’ look. Waarom zouden we zelf niet zo’n model creëren, dachten ze bij Royal Enfield. Het werd uiteindelijk de geboorte van het model dat op deze pagina’s centraal staat: de Scram 411.

 

Kleiner voorwiel

Qua techniek en geometrie veranderde er eigenlijk niet zoveel. Zo noteren we hetzelfde frame, motorblok en tank, maar ook de rest van het rijwielgedeelte is identiek aan dat van de Himalayan. Dat in ogenschouw nemende is het knap dat de Scram 411 weldegelijk een eigen gezicht heeft gekregen. Zeker vanaf de voorzijde valt de nieuwe aluminium kap rond de koplamp op, net als het kleinere voorwiel, met dit keer een laaggeplaatst voorspatbord.

Andere nieuwe details zijn de kleine kappen aan weerszijden van de tank die een zogezegd 3D-effect meegeven. In vergelijking met de Himalayan zien we ook meer opvallende kleurstellingen, een ander zadel en zijn de knipperlichten aan de achterzijde lager geplaatst. Het leuke van dit alles is dat veel zaken tussen beide modellen uitwisselbaar zijn, iets wat zelfs (met een kleine aanpassing) ook zou gelden voor het nieuwe zadel, dat volgens de fabrikants eigen zeggen garant staat voor comfort.

 

Standaard navigatie

Plaatsnemend op dat zadel zal je opvallen dat je met 795mm redelijk laag bij de grond zit. Met mijn 1.75m kom ik namelijk makkelijk met beide voeten plat op de grond. Nu vind ik het zelf niet erg als ik op een wat hogere motorfiets zit en ik alleen met mijn teen of tenen bij de grond kom, maar dat de Scram wat lager is zal de beginnende motorrijd(st)er die niet al te lang is zeker kunnen bekoren. Hij of zij mag ook uitkijken op een overduidelijk dashboard dat we al grotendeels kennen van de Meteor 350. Ook hier namelijk aan de linkerzijde van het contactslot een overduidelijke analoge snelheidsmeter, met centraal een kleiner lcd-display. In dit display onder andere info over de brandstofvoorraad, maar ook een versnellingsindicator is aanwezig.

Royal Enfield Scram 411

Met een knop op het stuur scroll je door de aanwezige info heen, maar kan je ook makkelijk de tripmeter weer resetten. Een welkome gast is het Tripper navigatiesysteem dat Royal Enfield gratis voor alle Benelux-klanten uitrolt. Het turn-by-turn navigatiesysteem werkt door middel van een app en geeft met pijlweergaves weer welke kant je opmoet om op je bestemming te geraken. Een echte kaartweergave is er niet, maar als je het mij vraagt biedt het systeem meer dan voldoende uitkomst om je van A naar B te brengen. En dat allemaal standaard op een motorfiets met een vanafprijs van €6.399,- in Nederland en €5.299,- in België, uniek!

Royal Enfield Scram 411

 

Attractief

Voor de aandrijving noteren we logischerwijs dezelfde cijfers als die van de Himalayan. Het betekent dat de Scram 411 is voorzien van een 411cc tellende luchtgekoelde 1-cilinder met 24,3pk en 32Nm koppel. Het motorblok staat gekoppeld aan een vijfbak. Samen met de licht werkende (en voorspelbaar) aangrijpende koppeling is het een combinatie die goed bij elkaar past. Verwacht geen wonderen van de 1-pitter, maar ik heb niet het gevoel dat ik veel tekortkom. Opschieten betekent een tandje terugschakelen, wat bepaald geen straf is met de prettig werkende vijfbak, waarvan de hoogste versnelling vooral als overdrive dient. Het motorblok kunnen we betitelen als soepel en straft je niet snel af als je toch een keer in het verkeerde (hogere) verzet zit. Van bokken of stoten is al helemaal geen sprake. Pers het motorblok helemaal uit en je zit vlot aan de 100 en met een beetje geduld komt ook de 130 á 135 op de teller in zicht.

Voldoende om ook op de snelweg (zeker overdag) te bivakkeren, maar als je het ons vraagt rijd je met de Scram maar al te graag een stukje om, om die saaie snelwegritten te vermijden. De motorfiets laat zich namelijk makkelijk een bocht insturen, ondanks dat deze is uitgerust met de voor ons nog altijd redelijk onbekende Indiase CEAT-banden met een wat grover ‘avontuurlijk’ profiel. Ook de vering en demping van de Scram 411 kunnen we niet anders dan complimenteren. Comfort staat hoog in het vaandel, maar staat het verder attractieve karakter van de motor zeker niet in de weg. De Scram ontpopte zich tijdens onze testrit als een veelzijdige motorfiets waarmee je ook buiten de gebaande paden nog een heel end komt en waar je na een lange rit ook nog fris vanaf kan stappen. Dan nog even over de remmen, waarbij we ook het enige puntje van kritiek moeten opschrijven. Voor en achter noteren we een schijfrem gekoppeld aan een 2-kanaals ABS. Over die achterrem hebben we geen klagen, maar de voorrem voelde sponzig aan en miste die stevige ‘bite’ als je de hendel wat verder richting het handvat knijpt. De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de remkracht tussen de aanwezige demo’s fluctueerde en de kilometerstanden van de Scram’s nog betrekkelijk laag waren.

 

Conclusie

De eerste kilometers op de Royal Enfield leerde ons al snel dat de fabrikant weer een ontzettend leuke motorfiets op de markt heeft weten te brengen voor een messcherpe prijs. Voor een vanafprijs van €6.399,- (BE €5.299,-) krijg je namelijk een motor die er -naar mijn persoonlijke mening- nog leuker uitziet dan de Himalayan en minimaal net zo goed rijdt. De 24pk zal je onthaasten, maar wees gerust: de motor voelt zeker niet loom aan en is krachtig genoeg om je in en rond de stad vlot mee te laten komen. Een leuke no-nonsense motorfiets voor een messcherpe prijs, een nieuw succes lijkt in aantocht…

 


Technische specificaties

Royal Enfield Scram 411

  • Motor                         411cc, 1-cilinder, 4-takt
  • Koeling                      Lucht
  • Boring x slag             78 x 68 mm
  • Vermogen                  24,3pk (17,88kW) bij 6.500tpm
  • Koppel                       32Nm bij 4.250tpm
  • Remmen voor           300 mm remschijf met zwevende tweezuiger remklauw, ABS
  • Remmen achter        240 mm remschijf met zwevende 1-zuiger remklauw, ABS
  • Vering voor               Telescoop, 41mm vorkpoten, 190mm veerweg
  • Vering achter            Monoshock, 180mm veerweg
  • Banden voor              100/90-19
  • Banden achter           120/90-17
  • Tankinhoud               15L
  • Verbruik                    1 op 31,4 (3,18L/100km)
  • Afmetingen               2.210 × 840 × 1.165 mm
  • Zithoogte                   795mm
  • Wielbasis                   1.455 mm
  • Gewicht                     185kg (rijklaar)
  • Kleuren                      Graphite Blue, Graphite Red, Graphite Yellow,
  • White Flame (+ €200,-), Silver Spirit (+ €200,-)
  • Vanafprijs NL/BE                 €6.399,- / €5.299,-
  • Importeur NL/BE     Sima (vertegenwoordigd door MotoMondo)
  • Website NL/BE         www.royalenfield.com

(tekst: Raymon de Kruijff, foto’s: Sima)